Jännitemittarin luotettavuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

Miten on viisaat?
Auto on -2004 CDI 2,7 farkku.

Kaks ja puoli vuotta vanha 100 Ah akku simahti. Piilovalikosta löytyvän jannitemittarin lukemat alkoivat heitellä reippaasti. Normaali näyttö ajon aikana n. 13,9V. Nyt häiriötilanteen aikana jannite vaihteli alimmillaan 12V.....13...13,5V välillä. Mittariin alkoi ilmestyä kaikenlaisia herjoja lataustilasta yms. Sitten
yhtäkkiä lukema alkoi pudota alle 12V. Silloin mittaritauluun ilmestyi välkkyvä punainen käsky pysäyttää ja varoitus laturin/akun toiminnan häiriöstä.
Ajoin viimeisen kilometrin tuon ilotulituksen leiskuessa. Kaveri määritteli akun olevan sökö. Akku vaihdettiin. Uusi akku 95 Ah Bosch.
Akun vaihdon jälkeen ajaessa latausmittarin lukema vaihteli 11,8 ja 12,8...13V välillä. Enimmäkseen 12V molemmin puolin. Ja taulussa varoituksia akun vajaasta latauksesta yms. Tyhjäkäynnillä lukema saattoi nousta joskus 13,8...13,9V.
Mikä tässä mättää? Voiko piilomittari olla viallinen? Onko laturi sökö? Mikä muu voisi olla vialla?

Taas kerran viisaat. Hyvät neuvot tarpeen ja otetaan kiitollisuudella vastaan.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1236
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

grisha kirjoitti:Miten on viisaat?
Auto on -2004 CDI 2,7 farkku.

Kaks ja puoli vuotta vanha 100 Ah akku simahti. Piilovalikosta löytyvän jannitemittarin lukemat alkoivat heitellä reippaasti. Normaali näyttö ajon aikana n. 13,9V. Nyt häiriötilanteen aikana jannite vaihteli alimmillaan 12V.....13...13,5V välillä. Mittariin alkoi ilmestyä kaikenlaisia herjoja lataustilasta yms. Sitten
yhtäkkiä lukema alkoi pudota alle 12V. Silloin mittaritauluun ilmestyi välkkyvä punainen käsky pysäyttää ja varoitus laturin/akun toiminnan häiriöstä.
Ajoin viimeisen kilometrin tuon ilotulituksen leiskuessa. Kaveri määritteli akun olevan sökö. Akku vaihdettiin. Uusi akku 95 Ah Bosch.
Akun vaihdon jälkeen ajaessa latausmittarin lukema vaihteli 11,8 ja 12,8...13V välillä. Enimmäkseen 12V molemmin puolin. Ja taulussa varoituksia akun vajaasta latauksesta yms. Tyhjäkäynnillä lukema saattoi nousta joskus 13,8...13,9V.
Mikä tässä mättää? Voiko piilomittari olla viallinen? Onko laturi sökö? Mikä muu voisi olla vialla?

Taas kerran viisaat. Hyvät neuvot tarpeen ja otetaan kiitollisuudella vastaan.
"piilomittari" tuskin viallinen, mitatkaa akulta todellinen jännite silti.
Laturiltahan tuo haiskahtaa.

Vesilaturi kallis alkuperäisenä, kannattaa etsiä purkuautosta/ ulkomailta (esim. ebay tai saksalaiset varaosaliikkeet).
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laturihan siitä on sökö jos käynnissä ollessa jännite heittelee...
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

Mikä on vesilaturi?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Nozki »

grisha kirjoitti:Mikä on vesilaturi?
Vesijäähdytteinen - siis sellainen, jossa moottorin jäähdytysneste kiertää ja jäähdyttää myös laturia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

Millä tavalla voidaan todeta eli mitata onko laturi viallinen. Itsekin sitä epäilin, mutta hyvin kokenut ammattimekaanikko oli väkevästi sitä mieltä, että laturi on ok, mutta auton jännitemittarissa on vika.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No laita normaali yleismittari akun napoihin.

Normaalisti kun auto käy niin napajännite ei saa heilua, ja pitäisi olla ~13.8-14.5V
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Missä jamassa pikku akku ja onko samaa paria käynnistysakun kanssa, että ei ole esim. AGM ja ei-AGM?
Tuo ajotietokoneen näyttämä lukema on ohjainlaitteelle asti kantautuva jännite, eli jos molempien akkujen napajännite OK, niin vikaa voi olla johdoissa, maadoituksessa tai itse ohjainlaitteessa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

sonikki kirjoitti:Missä jamassa pikku akku ja onko samaa paria käynnistysakun kanssa, että ei ole esim. AGM ja ei-AGM?
Tuo ajotietokoneen näyttämä lukema on ohjainlaitteelle asti kantautuva jännite, eli jos molempien akkujen napajännite OK, niin vikaa voi olla johdoissa, maadoituksessa tai itse ohjainlaitteessa.
Pikkuakku hankittiin yhdessä ison akun kanssa huhtikuussa 2013 eli kaksi ja puoli vuotta sitten. Iso akku uusittiin eilen eli lauantaina. Uusi akku on
95 Ah Bosch S5 A13 eli ilmeisen laatu akku. Vanha iso akku oli 100 Ah Trane. Pikku akun laatua en tiedä vielä, mutta sitä ei nyt uusittu. Tämä uusi Bosch akku on luultavasti AGM, ainakin hinnan puolesta.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, Ke 01.08.2018 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

venit kirjoitti:Autossanikin jännite alkoi tippua 1 vuoden aikana alle 11. Tyhjäkäynnillä jännite oli 11,5-12,3. Starttaaminen alkoi olla tuskallista, sen verran pyörähti että käynnistyi. Kesti se 10 vuotta ja 10 kk. Veholla vaihdettiin agm vastaavanlaiseen. Ajojen jälkeen ei herjannut mitään. Alkuperäinen laturi, mutta autolla onkin ajettu vasta 317000 km.
Sulla on siis edelleen alkuperäinen vesilaturi, kunnossa eikä herjaile mitään. Kestikö sinulla alkuperäinen akku 10v 10kk ja sitten vasta uusit sen.Viime lauantaina sain tuon uuden ison akun, joka tiettävästi on agm. Lauantaina iltapäivällä latausjännitteet olivat huonoja kuten tuossa aikaisemmin kerroin. Samalla niitä varoitusviestejä tuli jatkuvasti. En ole sen jälkeen autolla ajanut. Yritän vielä tänään mitata jännitteitä. Edellisen akun aikana akun jännite, siis taulusta luettu, laski muutaman päivän seisomisen aikana huolestuttavasti. Mitenkähän paljon virtaa syö lukituksen aikana varoituksena vilkkuva led-valo.
Jos akku tai akut ovat kunnossa ja lataus toimii OK, sitten virtaa hukkuu salaa jonnekin. Miten helppo on löytää mahdollinen vuotopaikka?
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

Mittailtu on. Konepellin alla olevat navat 12,20V ja aivan sama takakontin ison akun navoissa heti alkuun. Tyhjäkäynnillä piilomittarissa 11,73 V ja likimain sama takakontin navoissa. Mittaritaulussa toistuva punainen herja "visit workshop" ja ilmoitus, ettei mukavuusjutut ole käytössä vuoron perään. Kun sammutin, taulussa "1 malfunction". Uuden tyhjäkäyntikokeilun aikana moottoritilasta kuului raksahtelua ja pienimuotoista jonkinmoista rysähtelyä. Yht'äkkiä takakontin jännite oli 13,7V. Pienen ajan kuluttua moottorin käyntiääni muuttui aivan kuin kuorma olisi poistunut ja takontin lukemat olivat luokkaa 12, 2 tai 12,3 V. Hetken kuluttua "kuorma" taas ilmestyi ja takanapoihin ilmestyi 13,7V. Kojetaulun lukemat eivät merkittävästi eronneet takakontin lukemista.

Kun sitten sammutin, takanapoihin jäi 12,2V lukema. Tyhjäkäyntimittausten aikana jännitelukemat eivät merkittävästi soutaneet lukuun ottamatta viimeisen desimaalin pieniä muutoksia. Tämän lisäksi "kuorman" poistumisesta ja uudelleen tulosta aiheutunut merkittävä noin 1,5V hyppäys ylös ja alas
oli silmiin pistävä jännitteen muutos. Ja mieleen jäi konehuoneesta moottorin läheisyydestä kuuluva raksahtelu ja vingahtelu ja pienet rysähtelyt.
Syvä toive tietysti on, että laturi olisi ok ja kestäisi uuden ikuisuuden. Pientä akkua en mittaillut kun taskusta puuttui sopiva avain.

No niin. Kertovatko nuo lukemat ja muut oireet viisaille jotakin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nuo epäilyttävät äänet konehuoneessa tulee todennäköisesti laturin vapaakytkimestä joka tarttuu välillä kiinni jolloin laturikin alkaa lataamaan.

Hihna irti ja kokeile pyöräytellä laturia voimalla eestaas. Hihnapyörän kuuluisi "tarrata kiinni" kun laturia pyöräyttää edestä katsottuna myötäpäivään ja hihnapyörän pitäisi pyörähtää suht kevyesti "ns. tyhjää" kun pyöräyttää vastapäivään.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tai sitten laturin laakerista
yleensä tässä kuvatut vaivat(jänniteen heittely ym) sopii suoraan
jo mainituun vapaa kytkimeen
mikä hajoaa kohta uusi ei onneksi ole kuin muutaman kympin osa
"läpätääkö/vipotaako" remmi laturin lähellä jos niin vapaakytkin ja jos sitä mallia missä ei ole niin laturin laakerit
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

....
Viimeksi muokannut venit, Ke 01.08.2018 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

CDI203 kirjoitti:Tai sitten laturin laakerista
yleensä tässä kuvatut vaivat(jänniteen heittely ym) sopii suoraan
jo mainituun vapaa kytkimeen
mikä hajoaa kohta uusi ei onneksi ole kuin muutaman kympin osa
"läpätääkö/vipotaako" remmi laturin lähellä jos niin vapaakytkin ja jos sitä mallia missä ei ole niin laturin laakerit
Terve.
Remmi ei vipota yhtään vaan pyörii hyvin ja näyttää hyvältä.
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

Kyllä jotain hämminkiä on.
Tänään ajelin iltapäivällä parissa paikassa. Piilomittari jökötti lähes liikkumatta 12,2V. Sitten yht'äkkiä ääni (kuormitus) muuttui ja mittari alkoi näyttää iloisesti 13,6. Jonkin ajan kuluttua sekin tippui 12.2:n pintaan. Nyt illalla tein muutama kymmenen kilometrin ajelun moottoritietä. Taulun mittari asettui 12.2V lukemaan ja pysyi siinä liikahtamatta aika kauan. Siihen ei vaikuttanut vaikka lisäsin kierroksia vaihtamalla automaatin pienemmälle. Sitten vähitellen mittarin lukema alkoi pudota. Vähän aikaa 12,1 ja sitten 12,0 ja siitä alaspäin kunnes tuli 10,8. Siihen asti latausherjoa ei näkynyt.
Siellä alkoivat taulun hälyviestit. Ensiksi punainen visit workshop ja ilmoitus vajaasta latauksesta punaisen akun kuvan kanssa. Sitten tuli ilmoitus jarrujen pettämisestä (brake system failure) ja käsky pysäyttää välittömästi. Jouduin vielä ajamaan muutaman kilometrin kojelaudan "ilotulituksesta" huolimatta. Kotona mittasin konehuoneen navoista saman kuin taulusta 10,73. Jotakin on vialla. Kun iltapäivällä läksin liikkeelle, konehuoneesta kuului samoja "kytkennän ääniä" kuin aikaisemmin.

Hyvät neuvot ovat nyt tarpeen. Osaavat viisaat pls.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No tarkista se vapaakytkin ennenkuin lentää koko remmi pois paikaltaan.
Se vapaakytkin on siis siinä laturin hihnapyörässä sisäänrakennettuna.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Onko sen laturin piuhat katottu että ovat kunnolla kiinni, sitten tuossahan hiljan oli yks tapaus missä mottorin maadoituskaapeli oli hapettunut (pitää siis otta irti asti kun tarkistaa) ja aiheutti ongelmia latauksessa. Voi se laturi tai säädinkin siellä antautua... tää oli siis W211, katsoa että akkuohjainlaitten piuhat kunnossa myös. Onhan se pikkuakku kuivilla ettei oo tulva yllättänyt sitä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jännitteensäädin, moottorin ja laturin maadoitus helppo tarkistella yleismittarilla.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

Miten sen pitkän hihnan saa pois tai löysälle ja miten sen saa takaisin paikalleen?
Kannattaisko vaihtaa hihna uuteen saman tien?
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

sonikki kirjoitti:Jännitteensäädin, moottorin ja laturin maadoitus helppo tarkistella yleismittarilla.
Tässä ja myös MI-HEn ohjeissa on semmoista osaamista takana, jota ei kaikilla ole. Monet asiat on opittavissa. Olen kyllä joskus autoja rassaillut ja Volvoa viritellytkin. Kunhan ensin saisin jotenkin selville onko laturi sökö tai vapaakytkin sökö, olis tärkeä tieto selvitetty. Eilen iltaisen kokemuksen perusteella en uskalla lähteä ajamaan sillä, ettei hihna tee konepeltiin reikää tms.

Osaajien neuvot kiinnostaa kovasti.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

grisha kirjoitti:Miten sen pitkän hihnan saa pois tai löysälle ja miten sen saa takaisin paikalleen?
Kannattaisko vaihtaa hihna uuteen saman tien?
tuommonen se yleensä on...
https://www.youtube.com/watch?v=X5U2wS9uSvE" onclick="window.open(this.href);return false;

rivivitonen on sen verran pitkä että vähän ahdasta on normimittasilla avaimilla temuta, itse otin väykystä syylärin flektin pois kun samalla piti kp-pumppu irroittaa vaikka pelkkä hihna olis voinu lähtee muutenkin, en tiedä mahtuuko W211ssa kun ottaa vaan sen pellin siitä syylärin päältä (tuossa mun kutosessa ei ainakaan mahdu)...

Edit: yks sana ei näköjään yltänyt aivoista sormenpäihin asti
Viimeksi muokannut MiHe, To 22.10.2015 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja mazza »

Kun ottaa syylärin ylemmät kiinnikkeet auki ja kallistaa syyläriä eteenpäin, mahtuu remmin irroittamaan rivikuutosestakin suht helposti. Myös tuulitunnelin ja flektin saa otettua pois, mutta en muista, pitikö sitä varten ottaa ylävesiletku irti. Kiristimessä on paikka isolle torx-avaimelle (TX60 tms.), jolla saa käännettyä kiristintä, jotta saa hihnan helpommin pois ja takaisin. Kiristimessä on myös reikä, josta kiristimen voi lukita auki tökkäämällä sinne 4-5" naulan. Piti muistaakseni kääntää suht paljon sitä, että lukitusreiät osuu kohdalleen.

Ja kyllähän tuo vahvasti kosketushäiriöltä tai vapaakytkimeltä vaikuttaa. Räppivä kosketushäiriökin voi pitää melko kovaa napsetta ja rapinaa.

Yllättävän hyvin näissä akut kestää, jos kaikki on kunnossa. Mulla lähtee kohta neljäs vuosi tuolla autolla, ja samat akut on edelleen, vaikka heti auton oston jälkeen oli jo viitteitä, että akku on iäkäs.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

mazza kirjoitti:Kun ottaa syylärin ylemmät kiinnikkeet auki ja kallistaa syyläriä eteenpäin, mahtuu remmin irroittamaan rivikuutosestakin suht helposti. Myös tuulitunnelin ja flektin saa otettua pois, mutta en muista, pitikö sitä varten ottaa ylävesiletku irti. Kiristimessä on paikka isolle torx-avaimelle (TX60 tms.), jolla saa käännettyä kiristintä, jotta saa hihnan helpommin pois ja takaisin. Kiristimessä on myös reikä, josta kiristimen voi lukita auki tökkäämällä sinne 4-5" naulan. Piti muistaakseni kääntää suht paljon sitä, että lukitusreiät osuu kohdalleen.

Ja kyllähän tuo vahvasti kosketushäiriöltä tai vapaakytkimeltä vaikuttaa. Räppivä kosketushäiriökin voi pitää melko kovaa napsetta ja rapinaa.

Yllättävän hyvin näissä akut kestää, jos kaikki on kunnossa. Mulla lähtee kohta neljäs vuosi tuolla autolla, ja samat akut on edelleen, vaikka heti auton oston jälkeen oli jo viitteitä, että akku on iäkäs.
Sitähän minä hiukan ihmettelin, kun kaks ja puoli vuotta vanha akku meni vaihtoon. Olisi kai sen pitänyt kauemmin kestää.
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja grisha »

Onko tässä -04 270 CDI farkussa vesilaturi? Vehossa eivät puhelimessa tienneet kun kyselin.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

grisha kirjoitti:Miten on viisaat?
Auto on -2004 CDI 2,7 farkku.

Kaks ja puoli vuotta vanha 100 Ah akku simahti. Piilovalikosta löytyvän jannitemittarin lukemat alkoivat heitellä reippaasti. Normaali näyttö ajon aikana n. 13,9V. Nyt häiriötilanteen aikana jannite vaihteli alimmillaan 12V.....13...13,5V välillä. Mittariin alkoi ilmestyä kaikenlaisia herjoja lataustilasta yms. Sitten
yhtäkkiä lukema alkoi pudota alle 12V. Silloin mittaritauluun ilmestyi välkkyvä punainen käsky pysäyttää ja varoitus laturin/akun toiminnan häiriöstä.
Ajoin viimeisen kilometrin tuon ilotulituksen leiskuessa. Kaveri määritteli akun olevan sökö. Akku vaihdettiin. Uusi akku 95 Ah Bosch.
Akun vaihdon jälkeen ajaessa latausmittarin lukema vaihteli 11,8 ja 12,8...13V välillä. Enimmäkseen 12V molemmin puolin. Ja taulussa varoituksia akun vajaasta latauksesta yms. Tyhjäkäynnillä lukema saattoi nousta joskus 13,8...13,9V.
Mikä tässä mättää? Voiko piilomittari olla viallinen? Onko laturi sökö? Mikä muu voisi olla vialla?

Taas kerran viisaat. Hyvät neuvot tarpeen ja otetaan kiitollisuudella vastaan.
Hei ! Olisko niin yksinkertainen vika, että hiili olisi viallinen/ poikki tai jännitteen säätäjä ? Ainakin vanhemmissa Meseissä tuo hiili ja jänitteen säätäjä on samaa pakettia eikä edes ole kallis. :thumbup:
Meseillään
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja sompio »

Oiskohan liukurenkaat tulleet tiensä päähän?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja hharri »

Kyllä tuo vaikuttaa aika selvästi laturin vialta, oli kyseessä sitten säädin, hiilet, liukurenkaat tai joku muu osa laturissa. Ilmeisin syy, kun jännitteet kerran heittelee kesken ajon kun laturinhan pitäisi pukata se normi 14,2 volttia riippumatta kuormituksesta.
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
jamiva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 20.10.2012 20:34

Re: Jännitemittarin luotettavuus

Viesti Kirjoittaja jamiva »

Vahvasti viittaa laturi vikaan, ei muuta kuin vaihtoon
C180 kompressor(S204) vm.2008
ex. E320 CDI(W211) vm.2003
Vastaa Viestiin