w124 tekniikan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rönttä76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 18.09.2015 15:49
Paikkakunta: rovaniemi

w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja rönttä76 »

Osaisko joku neuvoa että onnistuuko vaihtaa w124 200d meseen, väykyn 290 turbodiesel moottori.
Lähinnä mietin että saako leimattua..
Lankku on vuosmalli 93..
ex W 124 200d
Ex s210 220cdi
W124 300 d
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aina onnistuu uudemman koneen laitto vanhempaan tekniikkaan..toki kysypä konttorilta sitten varmuus ja mitä he vaativat vaihdettavaksi..varmaan vaihteisto ja perä..jarruja ja vakaaja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun sulla on tuon väykyn rekkari ja sen mihin tekniika olisi tulossa nin niillä tiedolla kysymään konttorilta asiaa mitä kaikkea vaatii että onnistuu ja kirjallisena Toisinsanoen lista asioista jotka vaatii muutoksia.

Heidän pitää pystyä vastaamaan miten tuo onnistuu kun kuitenkin muutoskatsastavat ja hyväksyvät tai sitten hylkäävät. Valitse asema jolla on muutoskatsastusoikeus koska kaikilla asemilla sitä ei ole .

Oma käsitys on että kun siirrät mosatekniikan sellaisenaan niin sillä puolella ei välttämättä olisi ongelmaa mutta miten menee jarrut sun muut hallintalaitejutut? Jarruja ja vakainta tod näk joutuu muuttamaan mutta se ei välttämättä riitä?

On sitten oma tarina se miten väykyn mosatekniikan saa siirretyksi siten että se myös pelaa oikein mutta sinulla varmaankin on tieto siitä koska tuollaista swäppiä ajattelet? Sellaisenaan siirto ei käsittääkseni sähköisesti pelaa vaikka teknisesti sen saisikin istumaan? Vaatiiko esim. syöttöpumpun vaihdon? Öljynlauhdutin ja cooleri nyt ainakin ja pissapoika ja miten ohjaustehostin ja kaasuvivusto ja syylarin jäähdytys ja lämppärin vesikierto ja....

Varmasti on tehtävissä. Tsemppiä :thumbup:
rönttä76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 18.09.2015 15:49
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja rönttä76 »

Jari Ke kirjoitti:Kun sulla on tuon väykyn rekkari ja sen mihin tekniika olisi tulossa nin niillä tiedolla kysymään konttorilta asiaa mitä kaikkea vaatii että onnistuu ja kirjallisena Toisinsanoen lista asioista jotka vaatii muutoksia.

Heidän pitää pystyä vastaamaan miten tuo onnistuu kun kuitenkin muutoskatsastavat ja hyväksyvät tai sitten hylkäävät. Valitse asema jolla on muutoskatsastusoikeus koska kaikilla asemilla sitä ei ole .

Oma käsitys on että kun siirrät mosatekniikan sellaisenaan niin sillä puolella ei välttämättä olisi ongelmaa mutta miten menee jarrut sun muut hallintalaitejutut? Jarruja ja vakainta tod näk joutuu muuttamaan mutta se ei välttämättä riitä?

On sitten oma tarina se miten väykyn mosatekniikan saa siirretyksi siten että se myös pelaa oikein mutta sinulla varmaankin on tieto siitä koska tuollaista swäppiä ajattelet? Sellaisenaan siirto ei käsittääkseni sähköiusesti pelaa vaikka teknisesti sen saisikin istumaan? Vaatiiko esim. syöttöpumpun vaihdon? Öljynlauhdutin ja cooleri nyt ainakin ja pissapoika ja miten ohjaustehostin ja kaasuvivusto ja syylarin jäähdytys ja lämppärin vesikierto ja....

Varmasti on tehtävissä. Tsemppiä :thumbup:
Kiitokset neuvoista... Äheltämistä piisaa mutta eiköhän sen saa toimimaan..
Pitääpä alkaa selvittämään mitä leima vaatii
ex W 124 200d
Ex s210 220cdi
W124 300 d
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Omista kokemuksista senverta että jos on harrasteauto ni sitten antaa mennä vaan mutta jos on tarkoitus tehdä käyttöpeliä ni sitten ainakin itte miettisin kaksikin kertaa

Tuollainen swäppi jokatapauksessa tulee maksamaan väkiste useita tonneja vaikka mosa olisikin ilmainen tai ns. nurkissa ylimääräisenä. Syylari, aski, perä, syöttöpumppu, kaasuvivusto, moottorin tukikumit, kardaani kun aski ja perä vaihtuu, kytkin kaikkine hiluineen jos manuaali, etujarrut ja levyt, etuvakain ja siihen kaikki kumit, ja muutostyöt savupiipulle, coolerille, oljynlauhduttimelle, putkia ja silikoni letkuja ja mutkia, klemmareita. visko tulee mosan mukana?, tuulitunneli, hammaskehä et rinkimittarin saa toimimaan, kaksoismassa mahdollisesti, termarikotelo, pissapojan säiliö, nippoja, banjoliittimiä, muutoksia diesein esilämmitykselle, johtosarjamuutoksia, jne, jne, jne? .... Listassa ei vieläkään läheskään ole kaikki.

Kun etuvakain vaihtuu ni ne etupalkissa olevat tuet täytyy vissiin vaihtaa vasen oikealle puolelle ja oikea vasemmalle vai tartteeko? Jokatapuksessa varmaa on se että W124 200D vasemmanpuolen tuki käy 300DT:n oikealle puolelle ja näissä on eri vakain.

Jos oli ilmastointi ja sen haluaa pitää ni siitä isää haasteita.

Mutta edelleen en halua todellakaan lannistaa. Listasin nyt sen mitä äkkiä mieleen tulee
rönttä76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 18.09.2015 15:49
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja rönttä76 »

Jari Ke kirjoitti:Omista kokemuksista senverta että jos on harrasteauto ni sitten antaa mennä vaan mutta jos on tarkoitus tehdä käyttöpeliä ni sitten ainakin itte miettisin kaksikin kertaa

Tuollainen swäppi jokatapauksessa tulee maksamaan väkiste useita tonneja vaikka mosa olisikin ilmainen tai ns. nurkissa ylimääräisenä. Syylari, aski, perä, syöttöpumppu, kaasuvivusto, moottorin tukikumit, kardaani kun aski ja perä vaihtuu, kytkin kaikkine hiluineen jos manuaali, etujarrut ja levyt, etuvakain ja siihen kaikki kumit, ja muutostyöt savupiipulle, coolerille, oljynlauhduttimelle, putkia ja silikoni letkuja ja mutkia, klemmareita. visko tulee mosan mukana?, tuulitunneli, hammaskehä et rinkimittarin saa toimimaan, kaksoismassa mahdollisesti, termarikotelo, pissapojan säiliö, nippoja, banjoliittimiä, muutoksia diesein esilämmitykselle, johtosarjamuutoksia, jne, jne, jne? .... Listassa ei vieläkään läheskään ole kaikki.

Kun etuvakain vaihtuu ni ne etupalkissa olevat tuet täytyy vissiin vaihtaa vasen oikealle puolelle ja oikea vasemmalle vai tartteeko? Jokatapuksessa varmaa on se että W124 200D vasemmanpuolen tuki käy 300DT:n oikealle puolelle ja näissä on eri vakain.

Jos oli ilmastointi ja sen haluaa pitää ni siitä isää haasteita.


Tarvii pohtia millaseen savottaan aikaa riittää, intoa kyllä olis..
Ehkä ois järkevämpää ostaa sopivalla turbo tekniikalla oleva aihio, josta sitten alkais rakentelemaan lelua..
Harraste peli siis kyseessä
Tarviipa hiukan pohtia millaseen savottaan on aikaa, intoa kyllä riittää..
Varmaan ois fiksumpaa hankkia aihio jossa olis valmis turbolla oleva mosa..

Mutta edelleen en halua todellakaan lannistaa. Listasin nyt sen mitä äkkiä mieleen tulee
ex W 124 200d
Ex s210 220cdi
W124 300 d
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs suoraan cdi..tuikku tekee sulle orkkis boxista kaikki ylimääräiset romut pois käytöstä ja tyrkkää sinne vielä ohjelmoinnin...olisi nykyaikainen ja pirteä ,pieniruokainen peli jolla myyntiarvokin on erilainen.
Kysy tuikulta boxin modifiointi hinta...koneitahan saa jo muutamasta sadasta ylöspäin ehjää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari Ke kirjoitti:...kysymään konttorilta asiaa mitä kaikkea vaatii että onnistuu ja kirjallisena Toisinsanoen lista asioista jotka vaatii muutoksia
Konttorilta ei ole mahdollista saada listaa osista mitä pitää vaihtaa, tai esim. pitääkö jarruja ja alustaa muuttaa.

Vakiotehot 290:ssa on muistaakseni 129 hv jolloin alustan osat kelpaavat ilman muutoksia, paitsi ehkä etuvakaaja jonka taitaa joutua joka tapauksessa vaihtamaan ettei ota öljypohjaan.
Jarruista etujarruiksi pitää vaihtaa jäähdytetyt ellei -93 ole ollut mitään mallia jossa olisi vähintään nuo tehot ja samat jarrut kuin 200D:ssä. Lähinnä on 230E 136 hv mutta taitaa olla jäähdytetyt siinäkin, ja jos on E124 kyseessä kun vuosimalli -93 niin oliko niitä edes tehty 230E mallina...

Se on selvää ettei muutos kannata ellei ole ensinnäkin koko auto josta saa ottaa osia, eikä mielestäni siltikään koska 290 ei ole parhaita virityskohteita ja jos tarkoitus on ajella vakiokuntoisena on sama antaa moottorin olla väyrysen kopassa (mielipide).
wiimax.fi
rönttä76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 18.09.2015 15:49
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja rönttä76 »

atlas kirjoitti:Entäs suoraan cdi..tuikku tekee sulle orkkis boxista kaikki ylimääräiset romut pois käytöstä ja tyrkkää sinne vielä ohjelmoinnin...olisi nykyaikainen ja pirteä ,pieniruokainen peli jolla myyntiarvokin on erilainen.
Kysy tuikulta boxin modifiointi hinta...koneitahan saa jo muutamasta sadasta ylöspäin ehjää.
Tollasta cdi swappia en ole kyllä osannu ees miettiä, olis kyllä vähän erillainen peli..
Pitääpä selvittää tämäkin vaihtoehto..
Aion tähän nykyseen koppaan laittaa jonkin moottorin jolla ois mukavampi ajella, ideoita ja ajatuksia kuuntelen mielelläni..
ex W 124 200d
Ex s210 220cdi
W124 300 d
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mitäs vaihteistoa olet miettinyt?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
rönttä76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 18.09.2015 15:49
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja rönttä76 »

atlas kirjoitti:Mitäs vaihteistoa olet miettinyt?
Vaihteisto tarvii päättää kun on kone selvillä mitä lähetään värkkäämään..
Selvää on että vaihtoon se menee
ex W 124 200d
Ex s210 220cdi
W124 300 d
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:...kysymään konttorilta asiaa mitä kaikkea vaatii että onnistuu ja kirjallisena Toisinsanoen lista asioista jotka vaatii muutoksia
Konttorilta ei ole mahdollista saada listaa osista mitä pitää vaihtaa, tai esim. pitääkö jarruja ja alustaa muuttaa.
.
Mitenkäs se katsastus sitten voi hoitua jos eivät tiedä mitä osia pitää olla vaihdettuna vai tietävät mutta panttaavat tiedon ja ajattelevat että antaa kaverin yrittää? Eli meneekö se silleen että tehdään ensin ite oman arvion mukaan ja sitten mennään näyttämään ja sit saa ns. hylsylapun, ajokiellon tai leiman ?

Minusta tuollainen menee samaan kategoriaan kun se että normikatsastuksesta tulee hylsy mutta eivät siten kertoisi että miksi hylsy tuli :D

Itte kyllä sain auliisti neuvot kun asiaa kyselin joskus 200D aikoina. Silloin mietiskelin om603:n laittoa jota en sit kuitenkaan koskaan toteuttanu. Ja on niitä neuvoja konttorilta saatu myöhemminkin aina kun on tarvittu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Älä nyt viitsi, ei se ole katsastuskonttorin homma listata osia mitä pitää vaihtaa. Kyllä siellä neuvotaan (ainakin niillä konttoreilla joilla itse asioin) ystävällisesti, mutta osalistaa ei laadita.
Muutoskatsastukseen pitää olla vertailutodistus ja ajoneuvon omistaja todentaa katsastuksessa jollain lailla tehneensä autoon muutokset niiltä osin kuin lähtökohdassa mahdollisesti on eroa vertailuajoneuvoon.
Vertailutodistuksia on hyväksytty vaihtelevasti, ennen riitti niissä tapauksissa joissa ei ollut osien vaihdon tarvetta jopa sanamuoto "vastaa vertailuajoneuvoa alustan ja jarrujen osalta". Nykyään ei enää, pitää olla lista tietyistä osista varaosanumeroineen ja joillain konttoreilla haluavat myös kuvat osista, vaikkei olisi kuvissa mittoja tms. olennaista tietoa.
wiimax.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti:...Vertailutodistuksia on hyväksytty vaihtelevasti, ennen riitti niissä tapauksissa joissa ei ollut osien vaihdon tarvetta jopa sanamuoto "vastaa vertailuajoneuvoa alustan ja jarrujen osalta". Nykyään ei enää, pitää olla lista tietyistä osista varaosanumeroineen ja joillain konttoreilla haluavat myös kuvat osista, vaikkei olisi kuvissa mittoja tms. olennaista tietoa.
Jos nuo listat ja selvitykset ovat omistajan laatimia, on niiden tarkoitus ilmeisesti vain poistaa katsastajan vastuu muutosten osalta. Toisin sanoen, jos muutoskatsastuksen jälkeen sattuu jotakin ja voidaan todeta, että osat eivät vastaakaan vertailumoottorilla varustettua autoa, on vastuu edelleen muutoksen tekijällä, vaikka muutokset sinänsä olisi hyväksytty katsastuksessa. Tämä on hyvä ymmärtää, kun omiin autoihin tehdään alustan tai jarrujen muutoksia. Vakuutusehdot kannattaa myös lukea hyvin tarkasti, ettei tule yllättäviä laskuja. Näissäkin asioissa pessimisti pettyy harvemmin ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jo luulin etteivät nykyään yleisesti neuvoisi ollenkaan :?

Itte sain neuvot asiaan ja tein siellä listan kun katsurin kanssa asian läpi kävin ja porukalla se vielä lopuksi katsottiin että kaikki tarvittava tuli listatuksi. Varmaankin on eroja siinäkin kuin asiakaslähtöistä palvelua saa miltäkin konttorilta. Sekin varmaan vaikuttaa kun valitsee sellaisen ajankohdan ettei piha ole täynnä syyniin tulevia autoja eikä perjantai klo16 :)

Olennaistahan koko hommassa on se että kun autoa siten jossain vaiheessa sinne on viemäsä ei tule "oho eiku" ylläreitä. Tuossa esiselvityksessä ilmenee sekin että onko koko homma ylipäätään mahdollista tehdä niin että kulkineen saa leimaan ja ettei tu liikaa prosentteja jos niitä sattuu pohjalla jo valmiiksi olemaan.
rönttä76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 18.09.2015 15:49
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w124 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja rönttä76 »

Olen tässä pähkäillyt että mitä tälle 200 laiskuudelle tekisin ja näyttää siltä että vaihan koko auton.
Kaverilta saisin edullisesti väykyn joka on om 606 varustettu, auto on lapin auto ja ruosteeton.
Konehan mahdollistaisi jopa tehojen kutittelua kivasti..
Mitäs olette mieltä?
ex W 124 200d
Ex s210 220cdi
W124 300 d
Vastaa Viestiin