laturin vapaakytkin W211 200 CDI
laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Pitäiskö otsikon mukaisessa 2008 vm mesen laturissa olla vapaakytkin?
Ainakin tuossa emännän kulkineessa hihnapyörä on jäykkä. Hihnankiristinrulla vipattaa edestakaisin aikalailla ja ohjauksessa tuntuu nypytys hitaassa nopeudessa käännettäessä. Tehostimessa nestettä riittävästi, eli ei pitäisi johtua siitä. Ilmeisesti tuossa tehostimessa ei ole suodatinta, mutta jos on niin missä se sijaitsee. Kiristin uusittu reilu 30 000km ja vuosi sitten. Itse kärri kulkenut himppua vajaa 400 000 km.
Ainakin tuossa emännän kulkineessa hihnapyörä on jäykkä. Hihnankiristinrulla vipattaa edestakaisin aikalailla ja ohjauksessa tuntuu nypytys hitaassa nopeudessa käännettäessä. Tehostimessa nestettä riittävästi, eli ei pitäisi johtua siitä. Ilmeisesti tuossa tehostimessa ei ole suodatinta, mutta jos on niin missä se sijaitsee. Kiristin uusittu reilu 30 000km ja vuosi sitten. Itse kärri kulkenut himppua vajaa 400 000 km.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Vapaakytkimellä tai ilman muistelisin.Käytä moniurahihnaa pois paikoiltaan ja pyöräytä rullaa käsin.Huomaa kyllä jos on mallia kiinteä.
Hihnapyörän/kytkimen päällä on suojamuovi, jonka voi nypätä pois.Pyörä on kiinni pultilla johon tarvii erikoisavaimen.
Vääränkätinen kierre

Hihnapyörän/kytkimen päällä on suojamuovi, jonka voi nypätä pois.Pyörä on kiinni pultilla johon tarvii erikoisavaimen.
Vääränkätinen kierre


Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Joo Hihnan vaihdoinkin ja samalla pyörittelin laturia käsin ja tunnustais olevan hihnapyörä ja akseli yhtä puuta. Luulisin, että jos olisi vapaakytkin niin antaisi periksi edes vähän jompaan kumpaan suuntaan vaikka olisikin rikki.
Elikkäs taitaapi olla jäykkä pyörä. Mutta mikä saa aikaan tuon ohjauksen nypyttämisen? Onko se tuo kiristimen väpätys joka saa pumpun pyörimään epätasaisesti. Ja mikä aiheuttaa tuon kiristimen väpätyksen?
Elikkäs taitaapi olla jäykkä pyörä. Mutta mikä saa aikaan tuon ohjauksen nypyttämisen? Onko se tuo kiristimen väpätys joka saa pumpun pyörimään epätasaisesti. Ja mikä aiheuttaa tuon kiristimen väpätyksen?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Onko kaikki nuo hihna pyörät linjassa toisiinsa nähden.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Kyllä linjarilla katsottuna ja silmämääräisestikin ovat samassa linjassa ja muutenkin tunnustivat kunnossa olevilta.
Eipäs ole tullut katsottua jos kierroksia nostaa vatkaako kiristin silloinkin. Täytyypi sekin vilkaista.
Eipäs ole tullut katsottua jos kierroksia nostaa vatkaako kiristin silloinkin. Täytyypi sekin vilkaista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
- Äkkinäinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 94
- Liittynyt: To 06.01.2005 19:39
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Melkein väittäisin että on siinä se vapaakytkin....
Eiköhän ne mene yleensä jäykäksi ne vapaakytkimet.
Ainakin nuo mihin olen itse tormännyt.
Mulla on jo toinen menossa.. Ei kestänyt edellinen kun 35 tkm merkiltään SKF.
Eiköhän ne mene yleensä jäykäksi ne vapaakytkimet.
Ainakin nuo mihin olen itse tormännyt.
Mulla on jo toinen menossa.. Ei kestänyt edellinen kun 35 tkm merkiltään SKF.
X253 Glc 300 e -22
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Joko jypytys on loppunut? Täällä jypytti niin kauan yksi 220 cdi, kunnes vaihdettiin kampiakselin päässä oleva tarvike massapyörä alkuperäiseen.
Painoero oli huomattava. tyhjäkäynnillä luisti uusi hihnakin ja kun rattia käänsi, niin sitten vasta luistikin.
Painoero oli huomattava. tyhjäkäynnillä luisti uusi hihnakin ja kun rattia käänsi, niin sitten vasta luistikin.
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Empä ole asiaan oikein kiinnittänyt huomiota, mutta ilmeisesti ainakin reilusti vähentynyt kun ei hameväkikään ole asiasta maininnut. Uusittu väljä raidetangon ulompipää oikealle ja uudet kesäkumit alle sekä suuntaus.
EPC:n mukaan alustanumerolla ei tuohon laturiin ole saatavilla erikseen pyörää, joten lienee kiinteä. Eikös vapaakytkimellistä saa varaosana?
EPC:n mukaan alustanumerolla ei tuohon laturiin ole saatavilla erikseen pyörää, joten lienee kiinteä. Eikös vapaakytkimellistä saa varaosana?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Viikonloppuna menee laturinpyörä vaihtoon. Osa jo tilattu ja saan erikoistyökalun lainaan viikonlopuksi joten vaihto pitäisi onnistua ihan kotioloissa. Onko kiinnityspultin kierre tosiaan vasenkätinen kuten nimimerkki "koyoma" tuossa aiemmin ilmoitti. Ei huvittais katkaista pulttia tai rikkoa lainakapinetta väärinpäin pyörittäessä. Jospa tuon toimenpiteen jälkeen hihnan vipatus loppuisi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Pyörä vaihdettu ja vipatus loppui. Eikä siellä mitään pulttia olekkaan vaan akselissa kierteet ja päässä tähtitapille kolo. Helppo nakki.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
täällä aivan samat oireet juurikin kanssa morseimen 211 -08 200cdi. 350tkm menty tällä. en ole jaksanut vielä asiaan perehtyä ja ajatus olikin että vapaakytkin sieltä on valmis. ei muuta kun tilaukseen ja vaihtoon siis!
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Olisko sulla varaosanumeroa pyörälle? Oliko vääränkätinen jenka?sompio kirjoitti:Pyörä vaihdettu ja vipatus loppui. Eikä siellä mitään pulttia olekkaan vaan akselissa kierteet ja päässä tähtitapille kolo. Helppo nakki.
Meidänkin 350tkm ajetussa farkussa "räpättää" hihna, taitaa olla vapaakytkin vaihtokunnossa.
Ajossa: S205 C 180 BlueTec, 2015, OM626 + 7g 722.993
Ajossa: X204 GLK 220 BE 4MATIC, 2010, OM651 + 7g 722.965
Ex: S211 E 200 cdi aut. 2008, OM646 + 5g
Ex: R129 300SL, 1990
Ajossa: X204 GLK 220 BE 4MATIC, 2010, OM651 + 7g 722.965
Ex: S211 E 200 cdi aut. 2008, OM646 + 5g
Ex: R129 300SL, 1990
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Eipä ole varaosanumeroa, ihan paikallisesta Fiksus-liikkeestä ostin ja oli vasenkätinen kierre sekä vaatii sen erikoistyökalun.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
täällä oireet poistui vapaakytkimen vaihdon myötä..terokoo kirjoitti:täällä aivan samat oireet juurikin kanssa morseimen 211 -08 200cdi. 350tkm menty tällä. en ole jaksanut vielä asiaan perehtyä ja ajatus olikin että vapaakytkin sieltä on valmis. ei muuta kun tilaukseen ja vaihtoon siis!

Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Sama täällä ja samoilla kilometreilläkin..vapaakytkin oli yhtä puuta ja aiheutti hihnan räpätystä, nyt on mukavan hiljainen. Vapaakytkin Fixukselta, Motonetista työkalusarja ja vaihtoon meni alle 10 minuuttiaterokoo kirjoitti:täällä oireet poistui vapaakytkimen vaihdon myötä..terokoo kirjoitti:täällä aivan samat oireet juurikin kanssa morseimen 211 -08 200cdi. 350tkm menty tällä. en ole jaksanut vielä asiaan perehtyä ja ajatus olikin että vapaakytkin sieltä on valmis. ei muuta kun tilaukseen ja vaihtoon siis!

Ajossa: S205 C 180 BlueTec, 2015, OM626 + 7g 722.993
Ajossa: X204 GLK 220 BE 4MATIC, 2010, OM651 + 7g 722.965
Ex: S211 E 200 cdi aut. 2008, OM646 + 5g
Ex: R129 300SL, 1990
Ajossa: X204 GLK 220 BE 4MATIC, 2010, OM651 + 7g 722.965
Ex: S211 E 200 cdi aut. 2008, OM646 + 5g
Ex: R129 300SL, 1990
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Miksi laturissa on tällainen vikaantuva vapaakytkin?( Sehän kuuluu vain Saab ysikutoseen
)
Minulla laturi kunnossa mutta toi vapaakytkimen laakeri sökö. Noita laturin hihnapyöriä oli tarjolla todella laadukkaan näköinen ja toinen "kyläsepän" tekemä. Hinta sama, n. 70e. INA oli laadukas.

Minulla laturi kunnossa mutta toi vapaakytkimen laakeri sökö. Noita laturin hihnapyöriä oli tarjolla todella laadukkaan näköinen ja toinen "kyläsepän" tekemä. Hinta sama, n. 70e. INA oli laadukas.
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Vanhaa topiccia taas herätellään, mutta oireet sopii täysin. Eli hihnankiristin vatkaa 5-10mm.
Käytin hihnan irti ja totesin, että ainakin ylemmät hihnapyörät ja hihnankiristin vaikuttaa olevan tiensä päässä, kerran käsin pyöräyttäessä jäävät pyörimään, eikös näissä pitäisi olla kuitenkin pieni vastus, etteivät tosissaan jää pyörimään?
Ja sitten kysymys tuosta laturin vapaakytkimestä. Eli kun sitä pyörittää käsin, niin laturi pyörii mukana - mutta jos ottaa meisselillä laturin siivestä kiinni, niin silloin toiseen suuntaan koko laturi lukittuu eikä pyöri, ja toiseen suuntaan ainoastaan vapaakytkin pyörii pienellä vastuksella. Voiko tällöin todeta vapaakytkimen toimivaksi, vai menneekö vaihtoon sekin?
Käytin hihnan irti ja totesin, että ainakin ylemmät hihnapyörät ja hihnankiristin vaikuttaa olevan tiensä päässä, kerran käsin pyöräyttäessä jäävät pyörimään, eikös näissä pitäisi olla kuitenkin pieni vastus, etteivät tosissaan jää pyörimään?
Ja sitten kysymys tuosta laturin vapaakytkimestä. Eli kun sitä pyörittää käsin, niin laturi pyörii mukana - mutta jos ottaa meisselillä laturin siivestä kiinni, niin silloin toiseen suuntaan koko laturi lukittuu eikä pyöri, ja toiseen suuntaan ainoastaan vapaakytkin pyörii pienellä vastuksella. Voiko tällöin todeta vapaakytkimen toimivaksi, vai menneekö vaihtoon sekin?
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Re: laturin vapaakytkin W211 200 CDI
Tämäpä tulikin valmiiksi. Laturin vapaakytkin oli sen verran jumissa, joten se vaihtui. Samalla tosin vaihdoin myös vesipumpun, josta löytyi sen verran klappia, että olikin jo aavistuksen verran siivet ottanut kiinni takaseinään. Aavistuksen kalkatusta käynnistä kuulikin. Rullat, hihnankiristin ja uusi hihna löysivät myös paikkansa. Nyt taas kehrää, kuten kuuluu.
W211 E200CDI Avantgarde (2008)