Mistä johtuu?
Mistä johtuu?
Eli koneesta kuuluu ketjun(?) rallatusta, kylmänä kovemmin. Jakoketju vaihdettu vajaa satatuhatta sitten. Olisikohan se löysällä vai onko jostain menossa laakeri tai jotain? Entä vesipumppu?
Minusta se vaikuttaa kuitenkin jakoketjun ääneltä, mutta....???
Kyseessä -86 300D
Minusta se vaikuttaa kuitenkin jakoketjun ääneltä, mutta....???
Kyseessä -86 300D
Voisi kyllä tosiaan olla sekin! Pitää viedä varmaan pajalle veronpalautusten jälkeen ja laittaa asia kuntoon. Ei muistaakseni ole ihan äsken sitä vaihdettu...Samalla saa kiristää jakoketjun, jos on aihetta!
En ole kyllä ikinä vielä mersusta aukassut tuota osastoa, mutta toisaalta olisihan se oppia sekin ja säästyisi taas x euroa muihin projekteihin.
Katsotaan nyt...
En ole kyllä ikinä vielä mersusta aukassut tuota osastoa, mutta toisaalta olisihan se oppia sekin ja säästyisi taas x euroa muihin projekteihin.

Katsotaan nyt...
ketjulla on öljynpaineella toimiva kiristys.. ei voi itse säätää kireyttä... nippelitietoa muta kuitenki...Andrew kirjoitti:Voisi kyllä tosiaan olla sekin! Pitää viedä varmaan pajalle veronpalautusten jälkeen ja laittaa asia kuntoon. Ei muistaakseni ole ihan äsken sitä vaihdettu...Samalla saa kiristää jakoketjun, jos on aihetta!
En ole kyllä ikinä vielä mersusta aukassut tuota osastoa, mutta toisaalta olisihan se oppia sekin ja säästyisi taas x euroa muihin projekteihin.![]()
Katsotaan nyt...
Minulla oli vanhassa 190 mallissa sellainen vika että kylmänä käynnistettäessä koneesta kuului kahiseva metallinen "laahaus" ääni siihen saakka kun moottori hieman lämpesi, ja öljynpaineet nousivat, sen jälkeen ääntä ei kuulunut.
Syyksi paljastui venynyt jakopäänketju. Ketjun vaihdon jälkeen oli hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Sataysikymppisessä tuota ketjun kireyttä pystyi säätämään siitä kiristimestä ( jos varaa oli jäljellä ) näin muistelisin.
Jos ketju on liian kireällä, sieltä kuuluu jännä ujellus.
Syyksi paljastui venynyt jakopäänketju. Ketjun vaihdon jälkeen oli hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Sataysikymppisessä tuota ketjun kireyttä pystyi säätämään siitä kiristimestä ( jos varaa oli jäljellä ) näin muistelisin.
Jos ketju on liian kireällä, sieltä kuuluu jännä ujellus.
Jakopäänketju
Aivan, noinhan se olikin, ja siksi venynyt ketju kahisi kylmäkäynnistettäessä ennen kuin öljynpaine kiristi sen lopullisesti, jonka jälkeen tuli hiljaista, mutta jos ketju on venynyt jo "liikaa", edes öljynpaineiden nousu ei sitä kiristä, vaan laahaava ja kohiseva ääni vaan jatkuu.Aki P kirjoitti:Bensakoneen kiristin pitää vain sen ketjun siinä likellä niiden pykälien avulla.
Lopullinen kiristys hoituu öljynpaineella kuten dieselissäkin.
Metka ääni, muistan että meni jonkin aikaa ennen kuin tajusi yhdistää sen ketjuun, se ei kuitenkaan ollut vielä niin paha, tuli mieleen laturin laakeri ja vaikka mitä muuta

