OM604-606 venttiilijouset
OM604-606 venttiilijouset
Kyselläänpä monivenojen venajousista ahdetuissa dieseleissä. Motistahan näitä saa, mutta onko (täytyyhän niitä olla) muussa automaailmassa vahvoja jousia, jotka kestäis ST-käytössä?
Ollaan pyöritelty mielessä M111/M104 -moottoreiden jousia, taikka sitten 2.3-16 -moottorin jousia. Onko porukka kokeillut jotain muuta vielä, vai meneekö salatieteeksi? Tätä alan tallikaverin kanssa tutkailemaan, jahka saa moottorin pukkiin ja taas osiksi.
Ollaan pyöritelty mielessä M111/M104 -moottoreiden jousia, taikka sitten 2.3-16 -moottorin jousia. Onko porukka kokeillut jotain muuta vielä, vai meneekö salatieteeksi? Tätä alan tallikaverin kanssa tutkailemaan, jahka saa moottorin pukkiin ja taas osiksi.
190D 2.5 -89
C230K -97
C230K -97
Re: OM604-606 venttiilijouset
Teemu peltolalla tais olla evo mitsusta jouset, tosin ei ollu bolt on paketti.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM604-606 venttiilijouset
Ulkomaan foorumilta bongattua, eli ei omankäden tietoa:
A111.053.00.20 colour code purple yellow or yellow yellow, rated at 600N
this Spring is not drop in, but only need a slight grind at the base, and the Spring seat should be changed by the one in the engine OM612.962 , users of N/A intake cams should exercise care about the compression height of 27mm.
A 611.053.02.20 , Spring plate can be the same as the 605/6
drop in.
A611 pitäsi olla 25-30% jäykempi ja tuo A111 sitten sitäkin jäykempi.
A111.053.00.20 colour code purple yellow or yellow yellow, rated at 600N
this Spring is not drop in, but only need a slight grind at the base, and the Spring seat should be changed by the one in the engine OM612.962 , users of N/A intake cams should exercise care about the compression height of 27mm.
A 611.053.02.20 , Spring plate can be the same as the 605/6
drop in.
A611 pitäsi olla 25-30% jäykempi ja tuo A111 sitten sitäkin jäykempi.
Re: OM604-606 venttiilijouset
Eikös tuolla aikasemmin kerrottu että volvon vinokoneen jouset passais oliko niin että alusprikat joutu sorvissa pyöräytään.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM604-606 venttiilijouset
Meinasko mamu millasen koneen rakentaa? Sillä vain että onko tarve ylipäätään jousia vaihtaa.
Mulle soittelee jannuja pitkin vuotta useita jotka rakentaa sitä 600hv konetta, mutta sitte hetken keskustellen
suosittelen toisenlaista ratkasua ja muija kaveri tykkää
Mulle soittelee jannuja pitkin vuotta useita jotka rakentaa sitä 600hv konetta, mutta sitte hetken keskustellen
suosittelen toisenlaista ratkasua ja muija kaveri tykkää
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: OM604-606 venttiilijouset
Ajatuksella 100hv/pytty. Sitähän ei tiedä, mitä se tulee luovuttamaan, mutta paikkoja on vahvistettu/koneistettu sillä idealla, että pitäisi kestää. Selvitystyötä on tehty niin vanhoilta konkareilta, virityskoneistajilta jnejne.jeemu kirjoitti:Meinasko mamu millasen koneen rakentaa? Sillä vain että onko tarve ylipäätään jousia vaihtaa.
Mulle soittelee jannuja pitkin vuotta useita jotka rakentaa sitä 600hv konetta, mutta sitte hetken keskustellen
suosittelen toisenlaista ratkasua ja muija kaveri tykkää
Kierrättääkin oli tarkoitus, joten vahvemmilla jousilla voitaisiin välttää mahdollinen "yhteentörmäys."
190D 2.5 -89
C230K -97
C230K -97
Re: OM604-606 venttiilijouset
evo mitsun jouset laitoin itelle. specialtoolssi piti vaan tehä millä kairas jousen pohjia kannesta syvemmälle. en vaan enää muista minkäverran joutu ottaa.. ehkä joku 3mm. ja jousen yläpäästä vingulla sen verta pyöräytti että ylälautanen menee kunnolla paikolleen.
muut tekee mitä osaa, minä mitä haluan!!!
MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
mamu kirjoitti:Ajatuksella 100hv/pytty. Sitähän ei tiedä, mitä se tulee luovuttamaan, mutta paikkoja on vahvistettu/koneistettu sillä idealla, että pitäisi kestää. Selvitystyötä on tehty niin vanhoilta konkareilta, virityskoneistajilta jnejne.jeemu kirjoitti:Meinasko mamu millasen koneen rakentaa? Sillä vain että onko tarve ylipäätään jousia vaihtaa.
Mulle soittelee jannuja pitkin vuotta useita jotka rakentaa sitä 600hv konetta, mutta sitte hetken keskustellen
suosittelen toisenlaista ratkasua ja muija kaveri tykkää
Kierrättääkin oli tarkoitus, joten vahvemmilla jousilla voitaisiin välttää mahdollinen "yhteentörmäys."
Juu... ei se virittäminen ole venttiilin jousituksesta kiinni. Normi jouset kyllä ottavat vastaan kovatkin ahtopaineet. Jos epäilee venttilin tiiveyttä, voi venttiilinjousen käypäisyyden testata paineilmalla.
Jos aikoo hulluuttaan nostaa maksimikierroksia, dieselpolttoaineen käytöllä ei pitkälle pötkitä...rajat tulee vastaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
Eetyzk kirjoitti:Sitä on vaan vähä vaikee havannoida, jos paineilmalla aikoo testata. Millä pöyrität konetta 7000rpm, samalla tyrkkäät paineilmaa pakopuolelle ja just sitten puristustahdilla havannoit pakoventtiilin tiiveyttä?tuomasnuutti kirjoitti: Juu... ei se virittäminen ole venttiilin jousituksesta kiinni. Normi jouset kyllä ottavat vastaan kovatkin ahtopaineet. Jos epäilee venttilin tiiveyttä, voi venttiilinjousen käypäisyyden testata paineilmalla.
Jos aikoo hulluuttaan nostaa maksimikierroksia, dieselpolttoaineen käytöllä ei pitkälle pötkitä...rajat tulee vastaan.
Kun tuskin se pakoventtiilin tiiveys lepotilassa ketään kiinnostaa. Sen verran jo massaa venttiilillä siinä vaiheessa, kun kone laulaa 7000rpm, että vaatii jo jämäkkää jousta, jotta venttiili pysyy nokka-akselin muodon matkassa, eikä ala "jätättämään".
...
Tutustu 4-tahtimoottorin työkiertoon niin huomaat milloin venttiilit ovat auki ja milloin kiinni.
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
Eetyzk kirjoitti:Kyllä mä sen verran tiedän, että venttiilit on välillä auki ja välillä kiinni.tuomasnuutti kirjoitti:Tutustu 4-tahtimoottorin työkiertoon niin huomaat milloin venttiilit ovat auki ja milloin kiinni.Eetyzk kirjoitti:Tuskin se pakoventtiilin tiiveys lepotilassa ketään kiinnostaa. Sen verran jo massaa venttiilillä siinä vaiheessa, kun kone laulaa 7000rpm, että vaatii jo jämäkkää jousta, jotta venttiili pysyy nokka-akselin muodon matkassa, eikä ala "jätättämään".tuomasnuutti kirjoitti: Juu... ei se virittäminen ole venttiilin jousituksesta kiinni. Normi jouset kyllä ottavat vastaan kovatkin ahtopaineet. Jos epäilee venttilin tiiveyttä, voi venttiilinjousen käypäisyyden testata paineilmalla.
Joko et tajunnu pointtia tai sitten tajusit ja haluat esittää tyhmää, kun huomasit olevas väärässä.
Jos et perusasioita vielä tiedä moottoritekniikasta niin:
- Nokka-akseli työntää ventiilin auki
- Venttiilinjousen voima palauttaa venttiilin takasin kiinni
Venttilinjouselta tarvitaan riittävä voima jotta se jaksaa sulkea venttiilin sitä mukaan kuin nokka poistuu "alta pois". Käsin pyörittämällä konetta, tosiaan venttiili seuraa nokan muotoa koko ajan.
Mutta sitten siihen asiaan mitä yritin jo ylhäällä selittää:
Kun siellä koneessa on kierroksia se 7000, niin venttiilin massa vaikuttaa sen, että kun nokka-akseli on "ampunut" venttiilin auki (Erittäin kovalla nopeudella), niin venttiilinjousi on se joka sen aukeemisvoiman "tappaa" + vetää venttiiliin takasin kiinni. Ja tämä siksi, jotta venttiili seuraisi koko ajan nokka-akselin muotoa.
Tämä venttiilin massa/nopeus alkaa vaikuttamaan sitten vasta isoilla kierroksilla, jolloin kaivataan niitä jäykempiä jousia, jotta venttiili seuraisi nokka-akselin muotoa eikä jäisi leijumaan auki liian pitkäksi ajaksi.
Eikä asiaa helpota mahdollinen suuri pakopaine.
Mutta tuskin olet näihin asioihiin törmännyt, kun puheita tuntuu olevan enemmän kuin tekoja. Viritykset ovat mielestäsi turhia, mutta silti sulla on joka asiaan erittäin paljon "kokemusta", vaikka tuskin yhtäkää ST:ä oot itte rakentanu..
Kertomasi on minulle aivan uutta moottoritekniikassa, joista kerroit 4-tahtimoottorin työkierrosta. Olen varmaan nukkunut moottoritekniikan suunnittelun oppitunneilla.
Kannattaisi perehtyä olennaisiin moottoritekniikan lainalaisuuksiin eikä kovin huudella sellaisia asioita joista ei tiedä mitään.
Re: OM604-606 venttiilijouset
Älä nyt oikeasti enää jaksa, niin väsynyttä ja vanha läppä jo toi ainainen vänkääminen. Keskity yrittämään myydä niitä romujas ylihinnalla, äläkä vaan lähetä ettei henkilöllisyys paljastu
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM604-606 venttiilijouset
Jos imupuolella on vielä lähemmäs 3bar painetta niin kyllä sen imupuolen venttiilin leijuminen on varmaa kovilla kierroksilla
värit väreihin ja loput maihin.
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
Sen voi kokeilla / testata yksinkertaisella painetestillä. 3 barin ahtopaine imusarjassa ei avaa venttiiliä. Moottorin kierrosluvulla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä.masa201 kirjoitti:Jos imupuolella on vielä lähemmäs 3bar painetta niin kyllä sen imupuolen venttiilin leijuminen on varmaa kovilla kierroksilla
Mäntä kun lähtee puristustahdin aikaan ylöspäin, puristuksen vastapaine sulkee venttiilin entistä tiivimmin seetiä vasten.
Re: OM604-606 venttiilijouset
Periaatteessa näin. Sitten kun otetaan mukaan mekaniikan toinen peruslaki niin asiat ei ookkaan niin yksinkertaisia. Mutta trollaamistahan noi sun jutut on, ei kannata välittää.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
Sinä kun niin intohimoisesti sotket tätä threadia kommenteillasi niin voisin välikaneettina tiedustella kuinka laaja-alinen moottorin suunnittelu menneisyys sinulla on. Veikkaan ettet ole perillä siitä mensimmäisestäkään mekaaniikan lainalaisuudesta saati muustakaan moottoritekniikan lainalaisuuksista.S202 kirjoitti:Periaatteessa näin. Sitten kun otetaan mukaan mekaniikan toinen peruslaki niin asiat ei ookkaan niin yksinkertaisia. Mutta trollaamistahan noi sun jutut on, ei kannata välittää.
Väität että kirjoitukseni on trollaamista, mutta voin kertoa omaavani usean vuoden kokemuksen moottorisuunnittelusta ja moottoreiden viritysasteen muuttamisesta.
Re: OM604-606 venttiilijouset
Nyt on kyllä hiukan hukassa nuo moottoritekniikan perusteet nuutilla. Kyllä se venttiili pysyy kiinni vaikka laittasit sinne imupuolelle paineen vaan kun lisätään tämä toinen laki mistä s202 tuossa sanokin niin on aivan eri käyttäytyminen kyseessä eli kierroksilla venttiilin lautaseen kohdistuu ahtopaine ja tämä saa sen venttiilin leijumaan eli se sen jousen pönkävoima riitäkkään sulkemaan venttiiliä ajoissa eli ahtopaine hidastaa venttiilin sulkeutumisnopeutta vaikka käytettäisiin vakio nokkaa ja virinokat vielä erikseen. Ja vaikka korkeakierros vaparissa missä käytetään rajua nokkaa niin vakiojousen jännitys ei riitä sulkemaan venttiiliä ajoissa vaan moottori rupeaa naulaamaan voihan sitä vaikka koittaa rakentaa tollasen 9000rpm bensavehkeen vakio jousilla ja kattoo kauanko se kestää
värit väreihin ja loput maihin.
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
masa201 kirjoitti:Nyt on kyllä hiukan hukassa nuo moottoritekniikan perusteet nuutilla. Kyllä se venttiili pysyy kiinni vaikka laittasit sinne imupuolelle paineen vaan kun lisätään tämä toinen laki mistä s202 tuossa sanokin niin on aivan eri käyttäytyminen kyseessä eli kierroksilla venttiilin lautaseen kohdistuu ahtopaine ja tämä saa sen venttiilin leijumaan eli se sen jousen pönkävoima riitäkkään sulkemaan venttiiliä ajoissa eli ahtopaine hidastaa venttiilin sulkeutumisnopeutta vaikka käytettäisiin vakio nokkaa ja virinokat vielä erikseen. Ja vaikka korkeakierros vaparissa missä käytetään rajua nokkaa niin vakiojousen jännitys ei riitä sulkemaan venttiiliä ajoissa vaan moottori rupeaa naulaamaan voihan sitä vaikka koittaa rakentaa tollasen 9000rpm bensavehkeen vakio jousilla ja kattoo kauanko se kestää
Täytyy nyt senverran valottaa, että kaikki moottoritekniikassa perustuu männän nopeuteen sylinteriputkessa. Eli sen perusteella moottorin kone-elimien komponentit valikoituu. Tässä tapauksessa ( diesel ) ei menää lähellekään sellaisiin männännopeuksiin, ettei vakiojouset riittäisi moottorin työkierron pitämiseksi kuosissa. Ahtopaineet ovat laskennassa myös mukana.
Moottoritekniikassa viritysasteen kohottamisessa on tärkeintä täytöksen kasvattaminen halutulle tasolle, sieltä sitä voimaa ja vääntöä saadaan. Moottorin kierrosluvulla ei saada juuri mitään hyötyä suhteessa matalakierroksiseen nähden. Kitka ja lämpökuoma vaan lisääntyy. Kannattaisi paneutua olennaisiin asioihin viritellessä moottoreita.
Re: OM604-606 venttiilijouset
Osaako joku sanoa kuinka suuri on suljettuun venttiiliin kohdistuva jousivoima verrattuna esim. 3 barin paineen aiheuttamaan voimaan? Nämä on melko helppo laskea, jos venttiililautasen ala ja jousen jousivakio ja pituus vapaana ja venttiilin varressa tunnetaan. Tällainen staattinen voimatarkastelukin olisi hyödyllisempää kuin tämänhetkinen "eipäs-juupas" -väittely, jiossa väitellään enemmän henkilöistä kuin asiasta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: OM604-606 venttiilijouset
Kun noin fiksua tekstiä laittelet niin varmaan tiedät myös että dieselin vakiojousen voima on paljon pienempi kun esim bensan koska tälläistä moottoria ei ole suunniteltu kiertämään 7000rpm eikä insinöörit mersulla ole varmaan edes tuollaisesta unelmoinu joten jokka sitä konetta meinaa kierrättää ja nokkia laitella niin kyllä sinne ne jäykemmät jouset kannattaa laittaa. Mutta jokainen tehköön tyylillään.tuomasnuutti kirjoitti:masa201 kirjoitti:Nyt on kyllä hiukan hukassa nuo moottoritekniikan perusteet nuutilla. Kyllä se venttiili pysyy kiinni vaikka laittasit sinne imupuolelle paineen vaan kun lisätään tämä toinen laki mistä s202 tuossa sanokin niin on aivan eri käyttäytyminen kyseessä eli kierroksilla venttiilin lautaseen kohdistuu ahtopaine ja tämä saa sen venttiilin leijumaan eli se sen jousen pönkävoima riitäkkään sulkemaan venttiiliä ajoissa eli ahtopaine hidastaa venttiilin sulkeutumisnopeutta vaikka käytettäisiin vakio nokkaa ja virinokat vielä erikseen. Ja vaikka korkeakierros vaparissa missä käytetään rajua nokkaa niin vakiojousen jännitys ei riitä sulkemaan venttiiliä ajoissa vaan moottori rupeaa naulaamaan voihan sitä vaikka koittaa rakentaa tollasen 9000rpm bensavehkeen vakio jousilla ja kattoo kauanko se kestää
Täytyy nyt senverran valottaa, että kaikki moottoritekniikassa perustuu männän nopeuteen sylinteriputkessa. Eli sen perusteella moottorin kone-elimien komponentit valikoituu. Tässä tapauksessa ( diesel ) ei menää lähellekään sellaisiin männännopeuksiin, ettei vakiojouset riittäisi moottorin työkierron pitämiseksi kuosissa. Ahtopaineet ovat laskennassa myös mukana.
Moottoritekniikassa viritysasteen kohottamisessa on tärkeintä täytöksen kasvattaminen halutulle tasolle, sieltä sitä voimaa ja vääntöä saadaan. Moottorin kierrosluvulla ei saada juuri mitään hyötyä suhteessa matalakierroksiseen nähden. Kitka ja lämpökuoma vaan lisääntyy. Kannattaisi paneutua olennaisiin asioihin viritellessä moottoreita.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM604-606 venttiilijouset
Eiköhä dieselissä ole kuiten ne jäykemmät jouset ku bensassa paine dieselis paljo korkeempi! moottoria virittäessä käytetää aina jäykempiä jousia ja kiristetään nokkaa ja parempi jos on hydruliset nostimet nii ei ole jousi ongelmaa kun niitä jousia ei ole
W124 4ever
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
Hebe124 kirjoitti:Eiköhä dieselissä ole kuiten ne jäykemmät jouset ku bensassa paine dieselis paljo korkeempi! moottoria virittäessä käytetää aina jäykempiä jousia ja kiristetään nokkaa ja parempi jos on hydruliset nostimet nii ei ole jousi ongelmaa kun niitä jousia ei ole
http://www.rvs.fi/diagnostic/page33.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eiköhän puolestani tämä ollut nyt tässä. Heippa vaan.
Re: OM604-606 venttiilijouset
No en tiedä millaiset venttiilijouset dieseleissä on ja siksi kysyn. Insinöörien unelmat ja mutu-tuntumat eivät niin paljon kiinnosta.masa201 kirjoitti:...Kun noin fiksua tekstiä laittelet niin varmaan tiedät myös että dieselin vakiojousen voima on paljon pienempi kun esim bensan koska tälläistä moottoria ei ole suunniteltu kiertämään 7000rpm eikä insinöörit mersulla ole varmaan edes tuollaisesta unelmoinu joten jokka sitä konetta meinaa kierrättää ja nokkia laitella niin kyllä sinne ne jäykemmät jouset kannattaa laittaa. Mutta jokainen tehköön tyylillään.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: OM604-606 venttiilijouset
rumilus on kujalla ja hebe on vielä enemmän kujalla.
jos moottorin kierrosluvun nostamisella ei ole mitään "hyötyä" moottoria viritettäessä, niin miksi sitten kaikki korkeaviritteiset moottorit on korkealle kiertäviä? esim. vaikka formulat, tai prätkät.
jos moottorin kierrosluvun nostamisella ei ole mitään "hyötyä" moottoria viritettäessä, niin miksi sitten kaikki korkeaviritteiset moottorit on korkealle kiertäviä? esim. vaikka formulat, tai prätkät.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM604-606 venttiilijouset
nämä heput on kyllä viimeaikoina sotkeneet hyvää foorumia oikein urakalla , tuntuu että tulisi suomi24:selle nykyään aina, kun lukee viimeisiä viestejä täälläpera8x kirjoitti:rumilus on kujalla ja hebe on vielä enemmän kujalla.
.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: OM604-606 venttiilijouset
Paljon ei tunnuta olevan perillä moottoritekniikasta joillakin kirjoittajilla. Voi hyvänen aika että joutuu kirjoittamaan asioista, joista em. kirjoittajilla ei ole mitään käsitystä.
Jos nyt alkujaan kun tutkisi moottoreissa käytettyjä polttoaineita, niin asia avautuisi silläkin perusteella. Sitten tarkastelee moottorin konstruktioita mihin erilaislla polttoaineilla päädytään kierrosluvun osalta.
Ei muuta kiitos ja näkemiin...hölmöläisten keskusteluthreadi.
Jos nyt alkujaan kun tutkisi moottoreissa käytettyjä polttoaineita, niin asia avautuisi silläkin perusteella. Sitten tarkastelee moottorin konstruktioita mihin erilaislla polttoaineilla päädytään kierrosluvun osalta.
Ei muuta kiitos ja näkemiin...hölmöläisten keskusteluthreadi.