W219 350CGI ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W219 350CGI ongelmia

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Keväällä auto kävi Raision Veholla huollossa ja samalla piti korjata ongelma, joka sytytteli moottorin varoitusvaloa ajoittain. Valo myös sammui itsekseen muutaman päivän jälkeen. Mitään ajossa huomattavaa vikaa ei ollut. Veho vaihtoi nokka-akselin asentotunnistimen magneetin, mutta vikavalo syttyi taas hetken kuluttua. Reklamoin asiasta jolloin minulle sanottiin, että vika on taas jossain toisaalla enkä halunnut lähteä jälleen toiseen korjaukseen joka minusta vaikutti vain siltä, ettei Veho oikeasti tiedä missä vika on (korjaus ja huolto maksoi edellisellä kerralla 2200euroa). Unohdin asian ja menin katsastamaan alle kk huollosta, jolloin sain hylsyn tästä vikakoodista ja kuluneesta etukulman pallonivelestä. Korjautin pallonivelen ja nollautin vikakoodit toisaalla, jolloin sain auton läpi. Selvitin vikakoodiasiaa Starin omistavan autosähköliikkeen kanssa, mutta he eivät saaneet syytä selville. Selvitin asiaa myös toisen autosähköliikkeen kanssa saman lopputuloksen kanssa. Vikakoodit kuulemma viittaisivat korkeapainepumppuun tai paineensäätimeen.

Mielestäni auto on toiminut täysin normaalisti, kunnes nyt se on alkanut tekemään niin, että kick-down kiihdytyksessä auto nostaa vain kierroksia mutta vauhtia ei tule lisää. Tapahtuu ohituksessa kun noin 80km/h vauhdissa pitäisi saada lisää kyytiä. Manuaalivaihtaminen ei toimi ja ratin napeista saa vaihdettua pienempää, mutta ikäänkuin kytkin luistaisi. Asiaa selviteltiin taas korjaamolla, joka huomasi, että vaihteiston öljypohja on märkä ja siellä oli pari pulttia löysässä. Kiristyksen jälkeen vuoto lakkasi, mutta tätä luistamisongelmaa tapahtuu yhä silloin tällöin, ehkä kerran tuhannen kilsan ajon aikana. Auton sammuttaminen auttaa aina. Onkohan tämä samaa vikaa kuin mikä sytyttää moottorinvaroitusvaloa, joka palaa nyt lähes tauotta? Onkohan kyseessä jokin vaihteistovika vai jokin limp mode?

Googlailin moottorin (M272) ongelmia ja löysin, että näissä on ongelmia tasapainoakselin kanssa. Veho ilmoitti, että asian tarkistaminen on iso homma, mutta löysin youtubesta videon (https://www.youtube.com/watch?v=XXQArmxXsnM" onclick="window.open(this.href);return false; ), jossa tuon akselin toiminnan voi tarkistaa itse 5minuutissa. Tarkistus näytti, että tasapainoakselissa on tosiaan jotain vikaa. Voiko tasapainoakselin kuluminen johtaa jotenkin näihin korkeapainepumpun tai paineensäätimen vikakoodeihin? Tai voiko se johtaa tuohon vaihteisto/limp-mode toimintaan jota nyt on esiintynyt? Eikö kuluneella tasapainoakselilla ole omat vikakoodit?

Varsinais-Suomessa tai Satakunnassa jotain paikkaa, jossa tämä saataisiin kuntoon viimeinkin? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen! Speksejä vielä: 110tkm ajettu, 2007vm.
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W219 350CGI ongelmia

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

En sen kummemmin osaa kyllä auttaa ongelmassasi, mutta pitää jakaa edes omaa kokemusta kun kerta auto on samanlainen. Oma auto myöskin 350cgi ja -07. Heti ostaessa (lokakuu 2012) moottorin vikavalo syttyi. Auto Mb-Koskiselle jossa staarilla luettiin viat. Näytti että 2kpl pakoputken lämpöantureita pimeenä (antureita yhteensä 8kpl) anturit tilattiin ja vaihdettiin. Meni pari päivää ja taas syttyi vikavalo. Koodit luettiin ja sitten näytti jo eri antureita. Asentajan mielipide oli, että ei vaikuta ajoon ym joten antaa vaan mennä. Siitä lähtien valo on palanut, mitä nyt joskus se sammuu hetkeksi itsestään. Katsastukseen olen nollannut sen itse parinkympin vikakoodinlukijalla. Bensaa auto tuntuu vievän paljon (tai tavallista enemmän) mikä sulla on matka-ajon kulutus? Entä kaupunki?

Kannattaa etsiä tältä foorumilta haun avulla juttuja tästä M272-moottorista. Tämä cgi-kone on jo sitä mallia missä tuota tasapainoakseli-ongelmaa ei ole. Ja muistaakseni loppupään "tavallisessa" 350:ssäkin se on jo sitä parempaa mallia. Ja jakopää kyllä antaa oman vikakoodin.
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Minulla on vähän sellainen olo, että vikakoodin siirtyminen johtuu joko siitä, että juurisyy on muualla kuin anturin osoittamassa paikassa tai jokin ohjainboksi(ecu?) joka antureita lukee, on rikki jollain tavalla. Ajattelin, että mulla on vain maanantaikappale, mutta ilmeisesti samantyyppistä vian siirtymistä on sullakin.

Sellainenkin asia selvisi tässä syksyllä että mulla pitää hiiret majaa tuolla moottoritilassa. Johdot on käyty huollossa läpi ja mitään ei ole löytynyt ainakaan moottoritilasta. Nyt mulla on siellä myrkkyboksi ja vierailut on harventuneet. Mutta hiiret voi ilmeisesti kusta liittimet huonoiksi yms.

Sellainen asia unohtui sanoa, että auto on käynyt moottoriohjauksen ohjelmoinnista. Tuosta ei tullut mitään ongelmia ainakaan vuoteen vaan nämä oireet alkoivat myöhemmin. Mielestä auto on nyt alkanut kuluttaa enemmän. Maantiellä mennään talvinopeuksilla alle kympin hikisesti. Ohjelmoinnin jälkeen pääsin talvinopeusrajoituksilla maantieajossa jopa alle 7.5l kertaalleen, mutta yleensä lähelle kahdeksaa. Kaupungissa menee aina 11-12. Ennen ohjelmointia saattoi mennä yli 15.

Pitänee hankkia myös obd-lukija jotta saa koodit nollattua ja pääsee leimalle. Kiinnostaisi kyllä myös korjata itse ongelmakin. Alkaa vain ideat olla vähissä.
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mitä toi moottorinohjauksen ohjelmointi käytännössä tarkottaa? Ja tehtiinkö se ihan veholla vai? Tolla mun autolla pääsee kans matka-ajossa alle kymppiin mutta aika nätisti täytyy ajaa.kaupungissa menee sitte se 11-13. Eihän ton nyt saisi aiva niin paljoa syödä? Tuntuu että ei näihin bensa-vehkeisiin ole oikein kunnon osaajaa vielä löytynyt..diesel-taitajia on kyllä joka nurkan takana...
Cls 350 cdi -11 (W218)
Scania R560 8x4 -13

Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

tuomkiti81 kirjoitti:Mitä toi moottorinohjauksen ohjelmointi käytännössä tarkottaa? Ja tehtiinkö se ihan veholla vai? Tolla mun autolla pääsee kans matka-ajossa alle kymppiin mutta aika nätisti täytyy ajaa.kaupungissa menee sitte se 11-13. Eihän ton nyt saisi aiva niin paljoa syödä? Tuntuu että ei näihin bensa-vehkeisiin ole oikein kunnon osaajaa vielä löytynyt..diesel-taitajia on kyllä joka nurkan takana...
Tuo "ohjelmointi" tehtiin OptimoiAutosi.fi -palvelun kautta. Eli auto oli päivän laitettavana ja siitä irrotettiin ECU. En tiedä miten tuo tapahtuu, mutta ymmärsin, että ohjauskartat menivät uusiksi ja joitain suoja/raja-arvoja muutettiin tai poistettiin. Auto toimi ainakin vuoden tuon jälkeen ilman mitään murheita, eli en usko, että siitä syntyi mitään ongelmia.

Kyllä minusta nuo kulutuslukemat kuulostavat ihan tutuilta. Ne hieman tosiaan laskivat kun teki tuon optimoinnin. Erityisesti matka-ajossa tuon huomaa. Kait tankkaat 98:ia? Sekin laskee kulutusta ja tulee halvemmaksi tankata.

Mulla oli takuuaikana ongelmia eri bensansyöttöön liittyvistä vikakoodeista, joita veho korjasi viidesti takuuaikana. Kun takuu oli loppumassa vaadin, että tuo ongelma pitää saada ratkaistua. Veho ilmoitti lopulta vaihtaneensa kaikki kilkeet bensapumpusta lähtien aina suuttimiin, mutta ongelma ei hävinnyt. Kovassa kiihdytyksessä auto veti aina tehorajoittimet päälle. Sitten kokeilin tankata 98:ia, jonka jälkeen ongelma hävisi. Olisi tullut Veholle vähän halvemmaksi, jos ne olisi tuon ymmärtänyt sanoa.
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tuiisa kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:Mitä toi moottorinohjauksen ohjelmointi käytännössä tarkottaa? Ja tehtiinkö se ihan veholla vai? Tolla mun autolla pääsee kans matka-ajossa alle kymppiin mutta aika nätisti täytyy ajaa.kaupungissa menee sitte se 11-13. Eihän ton nyt saisi aiva niin paljoa syödä? Tuntuu että ei näihin bensa-vehkeisiin ole oikein kunnon osaajaa vielä löytynyt..diesel-taitajia on kyllä joka nurkan takana...
Tuo "ohjelmointi" tehtiin OptimoiAutosi.fi -palvelun kautta. Eli auto oli päivän laitettavana ja siitä irrotettiin ECU. En tiedä miten tuo tapahtuu, mutta ymmärsin, että ohjauskartat menivät uusiksi ja joitain suoja/raja-arvoja muutettiin tai poistettiin. Auto toimi ainakin vuoden tuon jälkeen ilman mitään murheita, eli en usko, että siitä syntyi mitään ongelmia.

Kyllä minusta nuo kulutuslukemat kuulostavat ihan tutuilta. Ne hieman tosiaan laskivat kun teki tuon optimoinnin. Erityisesti matka-ajossa tuon huomaa. Kait tankkaat 98:ia? Sekin laskee kulutusta ja tulee halvemmaksi tankata.

Mulla oli takuuaikana ongelmia eri bensansyöttöön liittyvistä vikakoodeista, joita veho korjasi viidesti takuuaikana. Kun takuu oli loppumassa vaadin, että tuo ongelma pitää saada ratkaistua. Veho ilmoitti lopulta vaihtaneensa kaikki kilkeet bensapumpusta lähtien aina suuttimiin, mutta ongelma ei hävinnyt. Kovassa kiihdytyksessä auto veti aina tehorajoittimet päälle. Sitten kokeilin tankata 98:ia, jonka jälkeen ongelma hävisi. Olisi tullut Veholle vähän halvemmaksi, jos ne olisi tuon ymmärtänyt sanoa.
Olen tankannut 98:ia koko sen ajan mitä auto on mulla ollut. Todella vähän tuolla tulee matka-ajoa ajettua, mutta muistaakseni en tuolla koskaan ole päässyt 8 alkavaan lukemaan :shock: Toki ajotyyli nyt ei ehkä ihan rauhallisimmasta päästä ole mutta silti.

Mitä moottoriöljyä muuten käytät omassasi? Itse olen käyttänyt Mobilin New Life 0W-40 ja sitä tuntuu ainakin kuluvan. Ei pärjää öljynvaihtoväliä lisäämättä, vaikka tuohon tulee ne vaihdettua 10-15tkm välein.

Tuota moottorin vikavaloa kyllä ketuttaa siinä mittaristossa vahdata, mutta empä ole keksinyt että mihin tuo kannattais viedä tutkittavaksi. Mb-koskisella on jo käyty ja Seinäjoen Käyttöauton kyllä kierrän kaukaa.
Cls 350 cdi -11 (W218)
Scania R560 8x4 -13

Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

En tiedä mitä öljyä sinne on mennyt kun pelkkä huollon öljyn vaihto on normaalisti riittänyt. Syksyllä jouduin kaatelemaan jotain tallista löytynyttä siitä kun tuli muutama ilmoitus.

Selvittelin eilen kaverin OBD-lukijalla vikakoodeja. Sieltä tulee kaksi koodia: P0089 ja P1144. Eka meinaa "Fuel Pressure Regulator 1 Performance" ja toinen on, että käy liian rikkaalla. Ensimmäinen vikakoodi oli lukuvaiheessa aktiivinen ja tuo toinen oli vain tallentunut muistiin. Löysin tuohon paineensäätimeen tällaisen linkin: http://my.prostreetonline.com/2014/06/3 ... regulator/" onclick="window.open(this.href);return false; joka kertoo aika hyvin mistä ongelma voisi johtua, mutta tuon luettuani päädyin seuraavaan päättelyyn: Vika on paineensäätimessä, joka antaa välillä liikaa bensaa ja siksi seos menee välillä liian rikkaaksi. Jos vika olis bensapumpussa, joka tuossa on yksi mahdollinen skenaario, niin siitä tulisi ensinnäkin oma vikakoodinsa ja toiseksi uskoisin, että seos menisi liian laihaksi. Tuskin bensapumppuun voi sellaista vikaa tulla, että se antaisi ylipaineella(?). Myöskään bensalinjoissa tai suodattimessa en usko olevan vikaa, koska seos käy rikkaalla, ei laihalla. Suodatinkin on tässä kuukausi sitten tutkittu. Jos tuo paineensäädin ei ole kovin kallis, niin selvitän voisiko sen itse vaihtaa helposti vai pitääkö viedä korjaamolle (joissain malleissa tuo on bensatankissa). Tuo liika bensa selittää myös kasvaneen kulutuksen. En tosin tiedä miten bensasuuttimet toimivat jos tulee liikaa painetta, eli eikö niiden luulisi itse säätelevän myös bensan määrää?

Ainoa mitä tämä ei selitä, on tuo kummallinen vaihtamisongelma välillä. Mutta jos pääsen näistä vikakoodeista tällä eroon, niin katsotaan tuota vaihtamisongelmaa sitten. Voihan olla, että siellä on liian vähän vaihteistoöljyä (luulisi tulevan vikakoodia siitäkin), jonka takia ei kerrytä painetta riittävästi vaihtamiseen(?).

Sitten vähän OT: Onko sulla mikä soitin sulla on autossa? Vaihdoin tähän Comand 2.5NTG:n ja se oli kyllä erittäin fiksu päätös. Nyt toimii kännykkä bluetoothilla ja on peruutuskamerat ja navit. Ainoa mikä tässä on selvä puute, on ettei voi soittaa kännykällä musaa puhelimesta bluetoothilla. En myöskään saanut Aux-piuhaa toimimaan vaikka radiota ohjelmoitiin Veholla. Veho kuulemma on nyt myös lisännyt tuon Comandin auton virallisiin varusteisiin, jotta saivat ohjelmoinnin tehtyä. Ilman sitä ei kuulemma saa Saksasta tehtyä ohjelmointia. Nythän markkinoilla on erilaisia Android soittimia jotka käy suoraan tuohon samaan reikään, joiden avulla saa sitten vaikka mitä, mutta en ole löytänyt netistä hyviä arvosteluja miten ne oikeasti toimii. Lisäksi sellainen maksaa taas sen 400 euroa, mikä on kohtuu iso sijoitus johonkin, jonka lopputulos on epävarma.
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuiisa kirjoitti:En tiedä mitä öljyä sinne on mennyt kun pelkkä huollon öljyn vaihto on normaalisti riittänyt. Syksyllä jouduin kaatelemaan jotain tallista löytynyttä siitä kun tuli muutama ilmoitus.

Selvittelin eilen kaverin OBD-lukijalla vikakoodeja. Sieltä tulee kaksi koodia: P0089 ja P1144. Eka meinaa "Fuel Pressure Regulator 1 Performance" ja toinen on, että käy liian rikkaalla. Ensimmäinen vikakoodi oli lukuvaiheessa aktiivinen ja tuo toinen oli vain tallentunut muistiin. Löysin tuohon paineensäätimeen tällaisen linkin: http://my.prostreetonline.com/2014/06/3 ... regulator/" onclick="window.open(this.href);return false; joka kertoo aika hyvin mistä ongelma voisi johtua, mutta tuon luettuani päädyin seuraavaan päättelyyn: Vika on paineensäätimessä, joka antaa välillä liikaa bensaa ja siksi seos menee välillä liian rikkaaksi. Jos vika olis bensapumpussa, joka tuossa on yksi mahdollinen skenaario, niin siitä tulisi ensinnäkin oma vikakoodinsa ja toiseksi uskoisin, että seos menisi liian laihaksi. Tuskin bensapumppuun voi sellaista vikaa tulla, että se antaisi ylipaineella(?). Myöskään bensalinjoissa tai suodattimessa en usko olevan vikaa, koska seos käy rikkaalla, ei laihalla. Suodatinkin on tässä kuukausi sitten tutkittu. Jos tuo paineensäädin ei ole kovin kallis, niin selvitän voisiko sen itse vaihtaa helposti vai pitääkö viedä korjaamolle (joissain malleissa tuo on bensatankissa). Tuo liika bensa selittää myös kasvaneen kulutuksen. En tosin tiedä miten bensasuuttimet toimivat jos tulee liikaa painetta, eli eikö niiden luulisi itse säätelevän myös bensan määrää?

Ainoa mitä tämä ei selitä, on tuo kummallinen vaihtamisongelma välillä. Mutta jos pääsen näistä vikakoodeista tällä eroon, niin katsotaan tuota vaihtamisongelmaa sitten. Voihan olla, että siellä on liian vähän vaihteistoöljyä (luulisi tulevan vikakoodia siitäkin), jonka takia ei kerrytä painetta riittävästi vaihtamiseen(?).

Sitten vähän OT: Onko sulla mikä soitin sulla on autossa? Vaihdoin tähän Comand 2.5NTG:n ja se oli kyllä erittäin fiksu päätös. Nyt toimii kännykkä bluetoothilla ja on peruutuskamerat ja navit. Ainoa mikä tässä on selvä puute, on ettei voi soittaa kännykällä musaa puhelimesta bluetoothilla. En myöskään saanut Aux-piuhaa toimimaan vaikka radiota ohjelmoitiin Veholla. Veho kuulemma on nyt myös lisännyt tuon Comandin auton virallisiin varusteisiin, jotta saivat ohjelmoinnin tehtyä. Ilman sitä ei kuulemma saa Saksasta tehtyä ohjelmointia. Nythän markkinoilla on erilaisia Android soittimia jotka käy suoraan tuohon samaan reikään, joiden avulla saa sitten vaikka mitä, mutta en ole löytänyt netistä hyviä arvosteluja miten ne oikeasti toimii. Lisäksi sellainen maksaa taas sen 400 euroa, mikä on kohtuu iso sijoitus johonkin, jonka lopputulos on epävarma.
Jep tuon vaati että saavat tehtyä online koodausen(ohjelmointi tehdastietojen mukaiseksi)
ja silti se aina onnistu jos siinä jälki asenukseesa on tehty joku hiukankin eri tavaala tai on hiukan eri versio kuin sen ikäisessä olisi
silloin joutuu manualisesti mutelemaan asetuksia,

vaihtamis onkelmat voi hävitä siinä samalla kun saat mottorin toimimaan ilman häiriöitä
laatiko kun saa sieltä tietoa että mitä seuraavaksi pitäisitehdä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Olisiko kellään tietoa tuosta bensapaineensäätimen osanumerosta?

Sain KL-varaosasta hinnaksi 725, mutta kuvassa tuo ei näytä ollenkaan bensapaineensäätimeltä (kun vertaa Googlen kuviin fuel pressure regulator'sta). Laitoin tuon kuvan oheen (osa nro 165, joka on ympyröity). Hintakin on ihan eri luokkaa kuin mitä ebayn geneeriset mallit maksaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tuiisa kirjoitti:Sitten vähän OT: Onko sulla mikä soitin sulla on autossa?
Comand mullakin on, mutta en kyllä muista minkä mallinen.
Cls 350 cdi -11 (W218)
Scania R560 8x4 -13

Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
AMikk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja AMikk »

Itsellänikin myös samanlainen 350CGI. Mittarissa tällä hetkellä melkein 190tkm, josta olen itse ajanut kuuden vuoden aikana 100tkm. Tänä aikana ei ole moottorin vikavalo-ongelmia ollut, mutta kommentoin tuota kulutusta. Olen kerran saanut ajotietokoneen keskikulutuksen 7 litraan satasella kun ajelin yöllä ruotsin läpi 600 km 60-70 km/h. Ei ollut laivan takia kiire, joten ajoin hiljaa. Muuten pitkässä maantieajossa näyttää 9-10 litran välillä. Jos on mukana kaupunkiajoa, niin näyttää 11-12 litraa sataselle. Tankkaan lähes aina 98:a. Jokaisella öljynvaihtovälillä olen joutunut lisäämään öljyä useampaan kertaan yhteensä noin 2-3 litraa per öljynvaihtoväli. Voi olla mutu-tuntumaa, mutta jotenkin tuntuu että öljyä kului vielä uudempana enemmän kuin nyt.
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

AMikk kirjoitti:Itsellänikin myös samanlainen 350CGI. Mittarissa tällä hetkellä melkein 190tkm, josta olen itse ajanut kuuden vuoden aikana 100tkm. Tänä aikana ei ole moottorin vikavalo-ongelmia ollut, mutta kommentoin tuota kulutusta. Olen kerran saanut ajotietokoneen keskikulutuksen 7 litraan satasella kun ajelin yöllä ruotsin läpi 600 km 60-70 km/h. Ei ollut laivan takia kiire, joten ajoin hiljaa. Muuten pitkässä maantieajossa näyttää 9-10 litran välillä. Jos on mukana kaupunkiajoa, niin näyttää 11-12 litraa sataselle. Tankkaan lähes aina 98:a. Jokaisella öljynvaihtovälillä olen joutunut lisäämään öljyä useampaan kertaan yhteensä noin 2-3 litraa per öljynvaihtoväli. Voi olla mutu-tuntumaa, mutta jotenkin tuntuu että öljyä kului vielä uudempana enemmän kuin nyt.
Kait tuo öljynkulutus on nykyään jo jonkinlainen "ominaisuus". Emännän Golffi 1.6i (Ei fsi) syö myös öljyä. Pari kertaa saa kans lisätä vaihtovälin aikana.

Mulla tulee autoon n. 10-12tkm vuodessa joten siinä mielessä ei tuolla kulutuksella nyt niin hirveesti ole väliä. Joskus vaan miettinyt että onkohan tossa jotain vikaa kun ei tahdo päästä lähellekkään noita ilmotettuja lukemia. Hyvänä vertailuna isällä W211 E350 (Ei cgi) ja sekin vie vähemmän ku toi mun auto.
Cls 350 cdi -11 (W218)
Scania R560 8x4 -13

Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
AP496606
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja AP496606 »

Terve.Tasapainoakselin vikakoodit on 1200 ja 1208. (p0016-p0017). Itselläni on juuri nuo koodit autossani. Vaihdatin tasapainoakselin sekä jakopäänketjun,kiristimen ja ohjaimet viikko sitten.Kas kummaa vikakoodit on samat.Nokka-akselin ajoituksessa jotain häikkää.Olen auton toinen omistaja ja kävin kysymässä veholta neuvoa viikko ennen tasapaino akselin remppaa tuleeko vastaan rempassa.(jäi auki hinnan takia).Niin eivät sanoneet että remppa on jo tehty heillä v.2010 osittain takuuseen ,joten vaihdatin sen turhaan uudestaan.Huolto kirjassa ei mainintaa tälläisestä pikkurempasta. Auto c230 v6 2.5 l vm.2006 m 272 koneella.Eka remppa km 127000 kohdilla 2010.
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kysymys: Mikä tämä on jos ei bensapaineensäädin? Näyttää ainakin aivan samanlaiselta mitä Googlelle tulee kun laittaa fuel pressure regulator.
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

AP496606 kirjoitti:Terve.Tasapainoakselin vikakoodit on 1200 ja 1208. (p0016-p0017). Itselläni on juuri nuo koodit autossani. Vaihdatin tasapainoakselin sekä jakopäänketjun,kiristimen ja ohjaimet viikko sitten.Kas kummaa vikakoodit on samat.Nokka-akselin ajoituksessa jotain häikkää.Olen auton toinen omistaja ja kävin kysymässä veholta neuvoa viikko ennen tasapaino akselin remppaa tuleeko vastaan rempassa.(jäi auki hinnan takia).Niin eivät sanoneet että remppa on jo tehty heillä v.2010 osittain takuuseen ,joten vaihdatin sen turhaan uudestaan.Huolto kirjassa ei mainintaa tälläisestä pikkurempasta. Auto c230 v6 2.5 l vm.2006 m 272 koneella.Eka remppa km 127000 kohdilla 2010.
Oliko minkä hintainen operaatio toi jakopään saneeraus? Ja missä teetit?
Cls 350 cdi -11 (W218)
Scania R560 8x4 -13

Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Mirska
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Mirska »

Kait OT kulutukseen liittyen: Oma ei cgi CLS on ajotietokoneen mukaan mennyt pienimmillään 7.2L matka-ajossa, kaupunki sitten 14~.
ex. W208 CLK55 AMG, CLS 350
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

tuiisa kirjoitti:Kysymys: Mikä tämä on jos ei bensapaineensäädin? Näyttää ainakin aivan samanlaiselta mitä Googlelle tulee kun laittaa fuel pressure regulator.
Tämä osa on kuulemma polttoaineen takaiskuventtiili.

Asiaa on nyt selvitelty ja vikakoodia antavan paineensäätimen osanumero on A 272 078 01 89 (Boschin oma koodi: 0 261 540 010). Kuva ohessa. Tiskihinta KL-varaosasta 725eur. Halpaa kuin saippua. Mistään, edes netistä, en ole löytänyt tuota uutena. Puolasta löytyi nyt purkuosa, jossa on vähän enemmän purkuosaa mukana ja hinta jää alle 150 eur.

Purin tuon säätimen eilen autosta ja eipä siitä silmämääräisesti mitään vikaa nähnyt. Putsasin, suihkutin vähän CRC:tä ja laitoin takaisin. Nollasin vikakoodit eikä ne ole vielä uusiutuneet. Tänään ajellessa tuli hieman sellainen olo kuin tehoja olisi tullut lisää, mutta toisaalta auto myös sammui ekan kerran kun parkkeerasin. Sammuilu pienillä kierroksilla/tyhjäkäynnillä pitäisi kait olla vioittuneen bensapaineensäätimen oire, mutta tuostakaan ei napsahtanut vikakoodia.

Ainakin osa näyttää olevan helposti saatavilla, että sen viitsii räntäsateessa sieltä kaivaa ylös, joten taidan tilata tuon purkuosan ja kokeilla jos homma olisi sillä selvä. Tai sitten vikakoodi on vain seuraavaksi uudessa paikassa...
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tuli tuosta omasta nollattua pitkästäaikaa koodit ja tältä ne näytti:

Confirmed Trouble Codes
-P0171: System Too Lean (Bank 1) (Powertrain, Generic)
-P0174: System Too Lean (Bank 2) (Powertrain, Generic)

Pending Trouble Codes

Permanent Trouble Codes
-none

Freeze Frame
-Fuel system status: Fuel system 1: Closed loop (1)
-Fuel system status: Fuel system 2: Closed loop (1)
-Calculated engine load: 26.7 %
-Engine Coolant Temperature: 102 °C
-Short Term Fuel Trim - Bank 1: 0.0 %
-Long Term Fuel Trim - Bank 1: 8.6 %
-Short Term Fuel Trim - Bank 2: 0.0 %
-Long Term Fuel Trim - Bank 2: 14.1 %
-Intake Manifold Absolute Pressure: 45.0 kPa
-Engine RPM: 592 RPM
-Vehicle Speed Sensor: 0 km/h
-Ignition Timing Advance for #1 Cylinder: 8.0
-Intake Air Temperature: 46 °C
-Air Flow Rate from Mass Flow Sensor: 4.16 g/s
-Absolute Throttle Position: 12.5 %
-Time Since Engine Start: 897 s
-Fuel Rail Pressure: 19850 kPa
-Commanded Evaporative Purge: 0.0 %
-Barometric Pressure: 101 kPa
-Control module voltage: 14.14 V
-Absolute Load Value: 20.0 %
-Fuel/Air Commanded Equivalence Ratio: 1.000
-Relative Throttle Position: 1.2 %
-Ambient Air Temperature: 22 °C
-Absolute Throttle Position B: 12.5 %
-Accelerator Pedal Position D: 6.7 %
-Accelerator Pedal Position E: 6.3 %
-Commanded Throttle Actuator Control: 2.0 %
Cls 350 cdi -11 (W218)
Scania R560 8x4 -13

Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

tuomkiti81 kirjoitti:Tuli tuosta omasta nollattua pitkästäaikaa koodit ja tältä ne näytti:

Confirmed Trouble Codes

Pending Trouble Codes

Permanent Trouble Codes
-none

Freeze Frame
Googlailin nopeasti ja jossain oli, että ilmamäärämittarin hajoaminen tai likaisuus voisi aiheuttaa nuo. Toimiiko muuten ihan normaalisti?
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tuiisa kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:Tuli tuosta omasta nollattua pitkästäaikaa koodit ja tältä ne näytti:

Confirmed Trouble Codes

Pending Trouble Codes

Permanent Trouble Codes
-none

Freeze Frame
Googlailin nopeasti ja jossain oli, että ilmamäärämittarin hajoaminen tai likaisuus voisi aiheuttaa nuo. Toimiiko muuten ihan normaalisti?
Kyllä auto toimii normaalisti. Joskus jossain pajalla otettiin vikakoodit boschin testerillä ja se näytti sillon ilmamäärämittaria. Vaihdoin sen uuteen mutta ei se ainakaa noihin koodeihin vaikuttanut.
Cls 350 cdi -11 (W218)
Scania R560 8x4 -13

Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Vaihdoin nyt bensapaineen säätimen käytettyyn versioon. Ensimmäisen koeajon aikana auto toimi moitteetta ilman vikavaloa ja tehotkin olivat palanneet (joiden poissaoloa en ollut huomannut). Myös toisella pikkulenkillä auto toimi moitteetta. Kumpikin lenkki oli noin kilometrin. Sitten seuraavana päivänä tehot hävisivät taas ja vikavalo syttyi. Tällä kertaa koodikin oli uusi P0087 - liian matala paine bensakiskossa.

Voiko bensapaineen säädin aiheuttaa tämän jotenkin tai voiko sitä säätää mitenkään antamaan lisää painetta? Miksi ei tämä vika tullut heti koeajolla? Onko kuvassa bensapaineensäätimen päällä olevan kolmereikäinen kanta jokin säätö ruuvi (en saanut sitä kyllä liikkumaan)?

Missähän autosta löytyy bensapumppu jos alan sitä seuraavaksi katsomaan? Onko mitään tietoa sähköarvoista tai vastuksista mitä sieltä pitäisi mitata ja saada?

Pistän pari kuvaa oheen.
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tarkistin kaikki liittimet ja kiristin vielä säätimen putket. Nollasin välissä koodit ja totesin ettei vaikutusta koska koodi palasi heti takaisin.

Mittasin myös akun. Levossa 12,6 ja auton käydessä vähän yli 14v, joten kaikki siltä osin mielestäni kunnossa.

Keksin myös bensapumpun takapenkin alta missä se nyt yleensäkin on autoissa ollut. Penkin sai aika helposti irti juuri ko. kohdasta. Mittasin auton käydessä virrat ja ne olivat vain reilut 6V (ks. kuva). Eikö pitäisi olla 12? Mistähän ongelmaa voisi seuraavaksi etsiä? Mikä ihme voisi rajoittaa virran kulkua pumpulle ja miksi siitä ei tule ennen bensakiskoa mitään vikakoodia?
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Mittasin tuon bensapumpun uudelleen. Kyllä sinne tulee virtaa ihan hyvin. Tuossa vain tapahtui jokin mittausvirhe.
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

tuiisa kirjoitti:Mittasin tuon bensapumpun uudelleen. Kyllä sinne tulee virtaa ihan hyvin. Tuossa vain tapahtui jokin mittausvirhe.
Tutkin asiaa lisää taas.

Pumpulle tulee 12v kun johto on irti pumpusta ja yrittää startata. Kun johto on kiinni pumpusta ja auto on käynnissä niin johdoissa kulkeekin vain reilut 6v. Pumppu surisee hiljaa ja jos johdon irrottaa kesken kaiken niin surina loppuu ja auto sammuu muutamassa sekunnissa.

Jos vetää johdot suoraan akusta niin pumppu pyörii nätisti pikkasen erilaisella äänellä ja vikakoodeja ei tule. Jossain on siis vikaa pumpun ja akun välissä.

Releen vaihtaminen ei auttanut. Releeseen näyttää tulevan 12v ilman kuormaa. Sitten yksi omituinen huomio. Jos releen ottaa pois niin auto käynnistyy ilman relettäkin ja bensapumppu käy samalla tavoin kuin releen kanssa. Eli aivan sama auton toiminnan kannalta onko rele siellä vai ei.

Toinen omituisempi huomio. Jos bensapumpun sulakkeen ottaa pois niin siitä voi mitata ettei sen kautta kulje virtaa ollenkaan. Koko sulakkeen voi ottaa pois ja käynnistää auton ihan normaalisti. Pumpulle tulee silti virtaa se 6v ja auto käy normaalisti. Jos pumpusta nykäisee johdon niin pumppu lakkaa pyörimästä ja auto sammuu

Koska epäilin että olen väärässä sulakkeessa ja releessä niin otin ne kaikki pois. Eli kaikki sulakkeet ja releet. Auto käynnistyi normaalisti ja pysyi käynnissä. Pumppu hurisi myös normaalisti.

En enää keksi mistä voisi olla kyse.
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ongelma syy selvisi lopulta. Hajonnut korkeapainepumppu, joka antoi mittauksissa oikeat paineet, mutta jossain tietyissä tilanteissa paineet laskivat. Uusi pumppu maksoi Suomessa halvimmillaan 6500 euroa, joten tilalle vaihdettiin Puolasta tilattu purkuosa, joka sekin maksoi riittävästi.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

A2720700201? Mercteililla tehdaskunnostettu 1930 €, uusi 3390 €.
tuiisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

DBFI kirjoitti:A2720700201? Mercteililla tehdaskunnostettu 1930 €, uusi 3390 €.
Huollettu puolalainen purkuosa jotain 1,5k.
Vastaa Viestiin