Jakoketjun venyminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Paljonko ketjussa saisi olla välystä?
ittellä on 15 astetta
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

oldsmobile_83 kirjoitti:Paljonko ketjussa saisi olla välystä?
ittellä on 15 astetta
Nyt ei ole kyse ketjun venymästä tai välyksestä. Jakoketjun venymän kompensointi tehdään ruiskutusennakon säädöllä. Jakoketju voi periaatteessä venyä niin paljon, ettei ketjun automaattinen kiristyksen säätö enää riitä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vähän riippuenkoneesta myös koska v koneet niin niissä on pitkä ketju ja venyy enemmän suhteessa mutta jos taas miettii että ei ne rattaatkaan tykkää liika venymästä kun alkaa kuluminen.
Mutta nyt on tärkeää tietää mikä moottori malli ja osviittaa km määrästä...olisi helpompi jopa jonkun kokemuksesta kertoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18075
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikään välys ei ole mitattavissa tai mitään sellaisesta pääteltävissä. Venymä mitataan kampiakselin asteina ja ohjearvot on olemassa, koskee lähinnä joitain uudempia moottoreita joissa ongelmia ketjuissa.
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.
W201 250DT 20V
w201 190E
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

[quote="pera8x"]voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]

:shock:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuomasnuutti kirjoitti:
pera8x kirjoitti:voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]

:shock:
niin. vähän, kun viitsisit perehtyä polttomoottoritekniikkaan, niin ymmärtäisit mistä on kyse. kaikki tieto on löydettävissä, jos vaan viitsii etsiä. vai oletatko, että kallisarvoinen tietotaito tuodaan tarjottimella eteesi?
W201 250DT 20V
w201 190E
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

pera8x kirjoitti:
tuomasnuutti kirjoitti:
pera8x kirjoitti:voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]

:shock:
niin. vähän, kun viitsisit perehtyä polttomoottoritekniikkaan, niin ymmärtäisit mistä on kyse. kaikki tieto on löydettävissä, jos vaan viitsii etsiä. vai oletatko, että kallisarvoinen tietotaito tuodaan tarjottimella eteesi?

Ollaankonhan sitä vielä viikonlopun tunnelmissa. Kannattaisi perehtyä moottoritekniikkaan.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuomasnuutti kirjoitti:
pera8x kirjoitti:
tuomasnuutti kirjoitti:
pera8x kirjoitti:voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]

:shock:
niin. vähän, kun viitsisit perehtyä polttomoottoritekniikkaan, niin ymmärtäisit mistä on kyse. kaikki tieto on löydettävissä, jos vaan viitsii etsiä. vai oletatko, että kallisarvoinen tietotaito tuodaan tarjottimella eteesi?

Ollaankonhan sitä vielä viikonlopun tunnelmissa. Kannattaisi perehtyä moottoritekniikkaan.
niin niin. sitähän mää juuri sanoin, jos viitsisit lukea mitä kirjotetaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Raisio

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

om60x koneissa jakoketjun venymä 4-6 astetta niin vaihtokunnossa, kirjan mukaan.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Emännän siskon C180 kompressor (M271) on menossa ketjun venymän tarkistukseen. Paikallisella "veholla" sanottiin, että kannattaa vaihtaa kiristin samalla kun kerran on auki. Onko kiristimen vaihdolle oikeasti tarvetta?

Jos venymää on, niin menee jokatapauksessa ketjukin uusiksi. Ja jos ei ole venymää, niin mitä sitä kiristintäkään vielä vaihtamaan? Tämä siis oma ajatus sen paremmin tietämättä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18075
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjun venymän tarkistamiseksi ei irroteta kiristintä, eikä näinollen ole "auki" niiltä osin. Kiristimen vaihtamiseksi pitää vielä irrottaa laturi ja ohjaustehostimen pumppu ym.
Ketjun venymän tarkastamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä M271:ssä. Uusiksi ketju ja kiristin niin ei tarvitse odotella vaurioita.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiristin m271 koneisissa ainakin ensimmäisten mallien jälkeen on tullut parannettu versio...eli jos vanhan mallinen niin kannattaa vaihtaa samalla se uudempi..ei tietoa mistä vuosimallista se on suoraan jo siellä uutena.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja puunakki »

dealer kirjoitti:Ketjun venymän tarkistamiseksi ei irroteta kiristintä, eikä näinollen ole "auki" niiltä osin. Kiristimen vaihtamiseksi pitää vielä irrottaa laturi ja ohjaustehostimen pumppu ym.
Ketjun venymän tarkastamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä M271:ssä. Uusiksi ketju ja kiristin niin ei tarvitse odotella vaurioita.
Ketjun vaihto on kuitenkin niin kallis remontti, ettei sitä viitsi tehdä turhaan. Tässä tapauksessa ketju on vaihdettu vuonna 2012 ennen auton ostoa, mutta silloisista kilometreistä ei ole tietoa. Tämän takia omasta mielestä tarkastus on paikallaan, muttei välttämättä vaihto.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

611 koneessa 8 asteen siirtymä, joka ketjussa oli 6mm venymä.
Ketjunkiristäjä oli tapissaa ja ketju löysällä.

W210, 200CDI, 800000km.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6496
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja MiHe »

jvk210cdi kirjoitti:611 koneessa 8 asteen siirtymä, joka ketjussa oli 6mm venymä.
Ketjunkiristäjä oli tapissaa ja ketju löysällä.

W210, 200CDI, 800000km.
800tkm, ja nyt jo vaihtokunnossa... ei nää romut mitään kestä... :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18075
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

puunakki kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ketjun venymän tarkistamiseksi ei irroteta kiristintä, eikä näinollen ole "auki" niiltä osin. Kiristimen vaihtamiseksi pitää vielä irrottaa laturi ja ohjaustehostimen pumppu ym.
Ketjun venymän tarkastamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä M271:ssä. Uusiksi ketju ja kiristin niin ei tarvitse odotella vaurioita.
Ketjun vaihto on kuitenkin niin kallis remontti, ettei sitä viitsi tehdä turhaan. Tässä tapauksessa ketju on vaihdettu vuonna 2012 ennen auton ostoa, mutta silloisista kilometreistä ei ole tietoa. Tämän takia omasta mielestä tarkastus on paikallaan, muttei välttämättä vaihto.
Okei, olikin jo kertaalleen vaihdettu ! Aivan.
Minkä hintainen kyseinen tarkastus muuten on, ja mahdollinen kiristimen vaihto ?
wiimax.fi
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Tarkastukselle annettiin hintaa noin 150€ ja kiristimen vaihdon kanssa noin 300€. Miltä hinnat kuulostaa noin ammattilaisen korvaan?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18075
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä tarkastuksessa menee jonkin verran aikaa, kun jakopään kopan irrotus ei ole pelkästään ruuvien avaamisessa, ja tiivistekin maksaa jotain. Eli ei kuulosta pahalta.
Kiristimen vaihdon kanssa hinta myös OK, oletuksena että kiristin + se yksi klommi jonka joutuu vaihtamaan kuuluvat 300 euron kokonaishintaan.
wiimax.fi
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

UPaan tätä vanhaa, M271.941 kompressor 120 kW (163 hv). 2002-2006

Kannattaako unohtaa koko M271.xxx ja pysyä M111/M112?

Mutta, jos se kettinki ja kiristin on vaihdettu, niin onko se taas vaihtokunnossa muutaman kymmenentuhannen jälkeen?
Mitenkäs näissä M271 moottoreissa sen vakioidun öljyvuodon kanssa siitä kannesta, laturin yläpuolelta? Onko kuten M111.xxx moottoreissa?

Mitenkäs tämä moottori sitten parani 2006 faceliftissä, paitsi että teho nousi 135 kW (184 hv). Onko tämä 2006 kuitenkin sama 271.xxx moottori?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yksi kertoi että m271 olisi paljon parempi herkkyydeltään ja kulutus ominaisuuksiltaaan ettei enää ottaisi m111 koneista josta hänellä oli myös kokemusta.
Eli ei se ketjun ja kiristimen vaihto ole kuin 50-90 tkm välillä täällä kun neuvotaan mutta jossakin vaiheessa menee rattaatkin vaihtoon ja ne on kalliit eli taitaa tällöin varautua noin 2000e remppaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Ei toi nyt kauhean hyvältä kuullosta. Jos ajan esim. 50tkm vuodessa niin jakoketju 1 1/2 vuoden välein ja rattaat silloin tällöin. Hitonko virkaa niillä ominaisuuksilla on jos niitä ei ole, kuin hetken. M111 on jokseenkin murheeton.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Eli ketju kun venyy niin ajotus hieman muuttuu. Tästäkö esim johtuu että mun m102 koneessa jakomerkit ei oo täysin kohallaa. Kun nokka akselin merkki on kohallaan niin se OT merkki on siinä O kirjaimen kohalla. Auto kuitenkin pelittää hyvin. Sytytyshän tästä pitää varmaan säätää varmuuden vuoksi kun on vaan mutulla sääetty virranjakaja.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja TimoV »

atlas kirjoitti:Yksi kertoi että m271 olisi paljon parempi herkkyydeltään ja kulutus ominaisuuksiltaaan ettei enää ottaisi m111 koneista josta hänellä oli myös kokemusta.
Eli ei se ketjun ja kiristimen vaihto ole kuin 50-90 tkm välillä täällä kun neuvotaan mutta jossakin vaiheessa menee rattaatkin vaihtoon ja ne on kalliit eli taitaa tällöin varautua noin 2000e remppaan.
Yksi m271 (s203 180k 2004 150tkm) potilas hoidettuna löytyy pihasta.
Oireita:
nyki kylmänä n. 3000 rpm:n paikkeilla,
sytytyshäriöitä vikakoodeissa,
ei outoja ääniä startatessa.

Alunperin auto vietiin ketjun ja kiristimen vaihtoon, mutta mutta
Rattaat olivat myös kuluneet melko huonoiksi. Päätimme vaihtaa nekin. Alkuperäiset rattaat ovat aika pehmeää metallia verrattuna uusiin m271shopin rattaisiin. Venymä oli 10 astetta kampuralla.

Samalla piti vaihtaa ilmastoinnin kompurakin ja vaihdatin ahtimen hihnapyörän 62 milliseen (alkuperäinen 72).

Vetää ihan eri malliin eikä nyi. Vielä kun vähän ohjelmaa rukkaisi. Jospa sillä sen satkun ajaisi ennen seuraavaa amppelinnarun vaihtoa.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Jakoketjun venyminen

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

TimoV kirjoitti:
atlas kirjoitti:Yksi kertoi että m271 olisi paljon parempi herkkyydeltään ja kulutus ominaisuuksiltaaan ettei enää ottaisi m111 koneista josta hänellä oli myös kokemusta.
Eli ei se ketjun ja kiristimen vaihto ole kuin 50-90 tkm välillä täällä kun neuvotaan mutta jossakin vaiheessa menee rattaatkin vaihtoon ja ne on kalliit eli taitaa tällöin varautua noin 2000e remppaan.
Yksi m271 (s203 180k 2004 150tkm) potilas hoidettuna löytyy pihasta.
Oireita:
nyki kylmänä n. 3000 rpm:n paikkeilla,
sytytyshäriöitä vikakoodeissa,
ei outoja ääniä startatessa.

Alunperin auto vietiin ketjun ja kiristimen vaihtoon, mutta mutta
Rattaat olivat myös kuluneet melko huonoiksi. Päätimme vaihtaa nekin. Alkuperäiset rattaat ovat aika pehmeää metallia verrattuna uusiin m271shopin rattaisiin. Venymä oli 10 astetta kampuralla.

Samalla piti vaihtaa ilmastoinnin kompurakin ja vaihdatin ahtimen hihnapyörän 62 milliseen (alkuperäinen 72).

Vetää ihan eri malliin eikä nyi. Vielä kun vähän ohjelmaa rukkaisi. Jospa sillä sen satkun ajaisi ennen seuraavaa amppelinnarun vaihtoa.

Tuon satkun kestää surkein kuminauhakin. Edelleen sitä mieltä, että M271 ei ole kovin järkevä hankinta :lol: Lisäksi tuo hihnan vaihto on pääsääntöisesti helpompaa ja edullisempaa, kuin taistella ketingin ja rataiden kanssa..
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Vastaa Viestiin