Tulipa tehtyä sellanen homma, että vaihdoin E200 bensa vehkeen CDI 200:n, kun sain 2 vuotta uudemman ja hyvin pidetyn yksilön (tai niin ainakin luulin).
Autoon on tehty diesel järjestelmän remontti 25.07.15, ite sain auton ajoon siis 3 päivää sitten.
Olin ryyppykuskina (nyt itse kännissä koska ketuttaa) Hki - Tampere - retkellä, ja menomatkalla auto yhtäkkiä "menetti" tehonsa 120 km / h kohdalla. Ajoin siis moottoritiellä tasaista nopeutta X aikaa.
Okei, vian todettua (huom. MIKÄÄN varoitusvalo, lämpötila, tai ääni ei viitannut mihinkään poikkeavaan) otin seuraavasta rampista ylös, ja soitin mekaanikolle kysyäkseni neuvoa. Samoin soitin / lähetin auton entiselle omistajalle tekstiviestin / soitin, että onko ideoita niin sanotusti...
No, lähdin hetken seisomisen jälkeen ajamaan takaisin stadiin päin, ja auto kulki taas ihan normaalisti. Käännyin takaisin kohti Tamperetta eikä vika esiintynyt enää uudestaan menomatkalla.
Paluumatkalla kylläkin 4 kertaa.
Diagnosoidut olosuhteet:
Ei muita havaittuja eroja, kuin että "täysillä lähteminen" ja "suuren" nopeuden / kierroksien ylläpitäminen piti ongelman "jollain tasolla pois"
Yritin myös ajaa hiljaista nopeutta, esim. sen takia että JOS nyt sattuisikin olemaan niin, että öljyt on niin helvetin heikot että ne ei voitelisi tarpeeksi.
Kierrokset ei siis noussut yli 3000:n, ja jotenkin tuntui siltä, että auto ei saisi tarpeeks kakkua?
Laatikko kyllä vaihtoi jne, mutta jotenkin "mitään ei tapahtunut", eli siis toisin sanoen auto ei hyytynyt mutta ei myöskään "tehnyt" mitään muuta kun vaihtoi vaihdetta...
Googlailin että tyypillisiä CDI:n vikoja ois mm. ilmamassamittari... mut perkele?
Ideoita?!
Palauta auto, ja pidä bensa ?!

Eiköhän tästäkin jotenkin selviä, mutta vähän mystisempi homma..
Kuvailen huomenna lisää kun oon taas selvinpäin ja ehkä saanut jotain selkoa tähän hommaan...