Automaattivaihteiston 2B -asento liikkeelle lähdössä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Automaattivaihteiston 2B -asento liikkeelle lähdössä?

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

No niin!

Tuli sitten vetästyä oikein kunnolla herne nenään, kun Volvo V40 kiilasi 2 kertaa törkeästi eteen lounasreissulla Hermannin Rantatiellä. Noh, seuraavissa liikennevaloissa tuli vetästyä vaihteiston keppi hieman rivakammin kakkoselle ja epähuomiossa menikin 2 B.lle, jonka vasta huomasin, kun kone huusi jo Hoosiannaa siinä liki 80 km/h kiihdyttäessä.

Mutta asiaan: kysymys kuuluu, tekeekö automaattivaihteistolle hyvää lähtä kiihyttelemään "pakkoykkösellä"? Käsittääkseni ko. asento 2B on tarkoitettu moottorijarrutukseksi esim. vuoristossa helpottamaan jarruja alamäissä.

Kertokaa viisaammat (Jarkko S & co.), uskaltaako tästä lähtien (lue enää) lähteä valoista rivakammin 2B -lootassa?

Tiedustelee nimimerkki "Klassikolla ja Tyylillä" :oops: :oops:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Automaattivaihteiston 2B -asento liikkeelle lähdössä?

Viesti Kirjoittaja PM »

Siis mikä ihmeen 2B-asento? :oops: Eikös noissa ole yleensä P-R-N-D-3-2 ja mahdollisesti E/S-kytkin. Mitä tuo B oikein tarkoittaa?

Noh joka tapauksessa... Jos on pakkokakkonen silmässä ja lähdet pysähdyksistä liikkeelle, lähtee maatti ykkösellä ja kierrättää kierrokset punarajalle ennen vaihtoa kakkoselle. Ja kakkoselta kolmoselle (keppi tietenkin D tai 3-lovessa) pitäisi vaihtaa tuossa 126.035-koppasessa S-asennolla + täyskaasulla 112km/h tietämissä ja E-asennolla + kickdownilla 116km/h tietämissä. Eli 8-kympissä ei hakannut vielä kierrosrajoittajaa vastaan... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattivaihteiston 2B -asento liikkeelle lähdössä?

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Pasi M. kirjoitti:Siis mikä ihmeen 2B-asento? :oops: Eikös noissa ole yleensä P-R-N-D-3-2 ja mahdollisesti E/S-kytkin. Mitä tuo B oikein tarkoittaa?

Noh joka tapauksessa... Jos on pakkokakkonen silmässä ja lähdet pysähdyksistä liikkeelle, lähtee maatti ykkösellä ja kierrättää kierrokset punarajalle ennen vaihtoa kakkoselle. Ja kakkoselta kolmoselle (keppi tietenkin D tai 3-lovessa) pitäisi vaihtaa tuossa 126.035-koppasessa S-asennolla + täyskaasulla 112km/h tietämissä ja E-asennolla + kickdownilla 116km/h tietämissä. Eli 8-kympissä ei hakannut vielä kierrosrajoittajaa vastaan... :lol:
Näin ehkä sinulla :roll:

Mutta usko Pasi huvikses ,että vm. -88 mallisessa Ässässäni on kuvio P-R-N-D-3-2 ja sitten tämä "maaginen" 2B eli nuoli oik. 2 -kohdalla. Eli tämä 2 B menee päälle, kun hermostuksissani rykäsin kepin "alas" ja siinä samalla hieman oikealle. ((kun kokeilin verenpaineen laskettua, niin menee nätistikin, kun siirtää "stopparia" vasten oikealle keppiä, niin kuuluu pieni napsahdus, kun lukitus siirtyy pois tieltä (oikealle sisään) ja keppi jää 2B -asentoon.))

Siis nythän on kysehän V8 -koneesta, jossa vaihdot menee palttiarallaa seuraavasti: 1 = n. 70 - 80 km/h, 2 = n.120 km/h, 3 = pitäis vaihtaa 4:lle n. 200 km/h, tosin en oo hirvinny sinne asti veättään :wink:

Kuuluu muuten melkoinen kiekaus, kun lähtee 2B:llä liikkeelle. :P
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Automaattivaihteiston 2B -asento liikkeelle lähdössä?

Viesti Kirjoittaja PM »

Tapio R. kirjoitti:Näin ehkä sinulla :roll:
Ei mulla oo ku semmonen kepukka, jossa on numeroita nupissa. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattivaihteiston 2B -asento liikkeelle lähdössä?

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Pasi M. kirjoitti:
Tapio R. kirjoitti:Näin ehkä sinulla :roll:
Ei mulla oo ku semmonen kepukka, jossa on numeroita nupissa. :lol:
Auts! Sori :oops: Eikä sen mun värkkikään mee ykkösellä kuin vajaa 70 km/h. Mut kyl seki riitti Volvolle :oops: :wink:

Piti meinaan kokeilla, kun läksin duunist.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jassoo, vai että alkoi Volvokuski nenäkkääksi, kiilaa se pikkukinneri metsään seuraavalla kerralla :twisted:

Asiaan, eli eipä tuo haitanne käyttää pakkovaihteita, kun muistaa vaan pykältää isompaa ennenkuin kone siirtää sisuskalunsa itse ulos.
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Jarkko S kirjoitti:Jassoo, vai että alkoi Volvokuski nenäkkääksi, kiilaa se pikkukinneri metsään seuraavalla kerralla :twisted:

Asiaan, eli eipä tuo haitanne käyttää pakkovaihteita, kun muistaa vaan pykältää isompaa ennenkuin kone siirtää sisuskalunsa itse ulos.
Tänk Juu Veri Meni Jarkko vastauksesta!

Ei ne traktorit tule tulevaisuudessakaan hyppimään nenille 8)
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Sama juttu. Kun kytkee tuon maagisen 2B pykälän päälle tuntuu kuin vasta sitten saisi täydet tehot irti :wink:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No kertokaa nyt kuulapäälle, mitä maagista tuossa 2B-pykälässä on normaaliin kakkoseen verrattuna? :oops:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Ei siin mitään maagista oo

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Pasi M. kirjoitti:No kertokaa nyt kuulapäälle, mitä maagista tuossa 2B-pykälässä on normaaliin kakkoseen verrattuna? :oops:
Jos Sul lukee 2:sen alla etuoikealla 2B, niin runttamalla kepin oikealle, saat 1:sen päälle lähdössä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Normiautomaatissa 2-asento kytkee ykkösen liikkeellelähdössä ja vaihtaa kakkoselle lähellä punarajaa.
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Mauri H. kirjoitti:Normiautomaatissa 2-asento kytkee ykkösen liikkeellelähdössä ja vaihtaa kakkoselle lähellä punarajaa.
Apuva!

Eikös täällä oo ketään, jolla on vastaava valikko? Tommi oli M-B 420 SE:n kanssa :roll:

Pitäiskös tää laittaa jo thrediin "uusia ominaisuuksia, joita ei löydy käyttöohjekirjasta :?:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Normiautomaatissa 2-asento kytkee ykkösen liikkeellelähdössä ja vaihtaa kakkoselle lähellä punarajaa.
Yeppii. Tänään koin saman, kun tuli vähän pieneen rakoon kantatien liikenteessä liityttyä.

Tokko tuo automaagi ottaa nokkiinsa, jos ei nyt ihan päättömiä (tyyliin D:lta suoraan R:lle) tee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 469
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Tapio R. kirjoitti: Apuva!

Eikös täällä oo ketään, jolla on vastaava valikko? Tommi oli M-B 420 SE:n kanssa :roll:

Pitäiskös tää laittaa jo thrediin "uusia ominaisuuksia, joita ei löydy käyttöohjekirjasta :?:
Kyllä löytyy sama valikko mutta vähän isomman koneen kanssa. :wink:
A170cdi-00 1999-
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Turbocompound kirjoitti:
Tapio R. kirjoitti: Apuva!

Eikös täällä oo ketään, jolla on vastaava valikko? Tommi oli M-B 420 SE:n kanssa :roll:

Pitäiskös tää laittaa jo thrediin "uusia ominaisuuksia, joita ei löydy käyttöohjekirjasta :?:
Kyllä löytyy sama valikko mutta vähän isomman koneen kanssa. :wink:
No joo, mutta sehän on Ruåttissa :wink: :wink: :P

Ootkos muuten kokeillu, mites se entinen lakimiesten Ässä lähtee "vuoristovaihteella"?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2706
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kokeilin sitten miten W201 lähtee pakkokakkosella.... Kun ei oo mitään 2B vaihtoehtoa. En oo ennen kokeillutkaan.

Kiekat meni karvan verra yli sinne punaiselle asti (6200rpm) ja sitten vasta nykäisi laatikko kakkosen silmään (s-asennossa se valitsin). 5k rpm kohdalla jo meinasin luovuttaa ennen kakkoselle vaihtumista (säälistä) mutta katsoin kuitenkin pelin loppuun saakka. Sitten kakkosella sama juttu kunnes rajoittaja otti taas punaisella vastaan. En enää hirvinnyt pukata pakkokolmosta tuossa vaiheessa vaan löysäilin kaasua ja annoin vauhdin laskea. Tiedä sitten olisko saanut sen kolmosen päälle pukkaamalla jotain tuhoa aikaan, nimittäin jos kone kiertää rajoittajalla 6200rpm ja siinä ruvetaan vielä vaihtamaan itse keppiä pakkopykälää isommaksi niin tiedä mitä sattuu. Voin vain kuvitella mitä manuaali tykkää vastaavasta saati automaatti.

Jaa, onko kukaan löytänyt netistä kaaviota eri laatikoista miten niiden tulee vaihtaa (D, pakkovaihteet, millä nopeudella, kickdown pohjassa tai ilman ja s/e kytkimen asennot siihen vielä mukaan)?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

AK47 kirjoitti:Jaa, onko kukaan löytänyt netistä kaaviota eri laatikoista miten niiden tulee vaihtaa (D, pakkovaihteet, millä nopeudella, kickdown pohjassa tai ilman ja s/e kytkimen asennot siihen vielä mukaan)?
WISsistä napatut taulukot, kliketikliks 1 2 3 muttei näissä näytä olevan W201:stä. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
kunde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 09.06.2004 21:03

Viesti Kirjoittaja kunde »

Tapio R. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Normiautomaatissa 2-asento kytkee ykkösen liikkeellelähdössä ja vaihtaa kakkoselle lähellä punarajaa.
Apuva!

Eikös täällä oo ketään, jolla on vastaava valikko? Tommi oli M-B 420 SE:n kanssa :roll:

Pitäiskös tää laittaa jo thrediin "uusia ominaisuuksia, joita ei löydy käyttöohjekirjasta :?:
2B siinä toimii vain vaihteet 1-2 ja vaihtaa punarajalla isompaan mulla n 80 km ja menee tonne 140 km paikkeille kun alkaa rajotin tökkii
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 469
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Tapio R. kirjoitti: No joo, mutta sehän on Ruåttissa :wink: :wink: :P

Ootkos muuten kokeillu, mites se entinen lakimiesten Ässä lähtee "vuoristovaihteella"?
Juupasta joo auto on ruotissa mutta taitaa olla saksalaiperua tietääkseni niin kuin teidän autot. :roll:

Lähtee se sen verran liukkaasti että on parempi kuin se lähtee sillä kakosella.

Kokeiltua on tullut muutama kerta huvikseen. Mittarissa 60kympin kohdalla ykkösen "vaihtoviiva" mutta silti jos konetta "pyörittää" 6000 kierrokseen asti niin suurinpiirtein 75-80 ottaa lasiin. Kun nykäisee vipua vasemmalle vähän vauhdin laskettua(40-50km/h) niin nykäisee sillä malliin että ei sovi limosiinille.

On tullut lähdettyä sen verran reilummasti muutama kerta että on lähtenyt ykkösellä mutta kun renkaat alkavat vinkua pidon puutteesta niin harvoin tullee lähdettyä sillä lailla.Kerkee kait sitä vähemmälläkin. :)

Se on se vääntö joka kuljettaa kierroksista riippumatta tätä "herrasmies" autoa niin hienosti ja vaivattomasti.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Turbocompound kirjoitti:
Tapio R. kirjoitti: No joo, mutta sehän on Ruåttissa :wink: :wink: :P

Ootkos muuten kokeillu, mites se entinen lakimiesten Ässä lähtee "vuoristovaihteella"?
Juupasta joo auto on ruotissa mutta taitaa olla saksalaiperua tietääkseni niin kuin teidän autot. :roll:

Lähtee se sen verran liukkaasti että on parempi kuin se lähtee sillä kakosella.

Kokeiltua on tullut muutama kerta huvikseen. Mittarissa 60kympin kohdalla ykkösen "vaihtoviiva" mutta silti jos konetta "pyörittää" 6000 kierrokseen asti niin suurinpiirtein 75-80 ottaa lasiin. Kun nykäisee vipua vasemmalle vähän vauhdin laskettua(40-50km/h) niin nykäisee sillä malliin että ei sovi limosiinille.

On tullut lähdettyä sen verran reilummasti muutama kerta että on lähtenyt ykkösellä mutta kun renkaat alkavat vinkua pidon puutteesta niin harvoin tullee lähdettyä sillä lailla.Kerkee kait sitä vähemmälläkin. :)

Se on se vääntö joka kuljettaa kierroksista riippumatta tätä "herrasmies" autoa niin hienosti ja vaivattomasti.
Ihan asiaa puhut :)

Eihän Ässällä ole tarkoitus kumia polttaa. Onneks omassa on ASR. :)

Tämä threadihän lähti siitä, kun iski :twisted: Volvon kanssa ja siitä, että kysyin, voiko ko. asentoa käyttää tarvittaessa liikkeelle lähdössä, johon Jarkko S. jo vastasikin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tapio R. kirjoitti:Eihän Ässällä ole tarkoitus kumia polttaa. Onneks omassa on ASR. :)
Hah!
Kenes perässä sitä meikäläinen yritti muutama viikko sitten pysyä, mutta yksissäkin valoissa katsoin, kun Ässä lensi eteenpäin noin 20 cm irti asvaltista :P

:lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin