
Henkan projekteja
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 94
- Liittynyt: Ma 18.05.2015 22:49
Re: Henkan 300 turbo diesel
turbon suuttimiakin löytyy 12kpl jos niissä vikoja ni laittele yvtä 

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Joo pitää laitella jos tarvetta on.ja.t@luukku.com kirjoitti:turbon suuttimiakin löytyy 12kpl jos niissä vikoja ni laittele yvtä

Tänään töissä ollessani löysin yhden 123 mersun ladosta.


Noo, 200:nen dieselihän se. Hintakaan ei päätä huimannut, joten kaupat tuli.



Pitää rueta tätä hitsailemaan syksymmällä, kunhan saa muut kiireet pois. Saa pohjaan jonkun verran hitsailla. jos vaikka leimais ennen talvee ni pääsee vähä penkkoja levittelemään.


Lisäilen kuvia myöhemmin.
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Noniin, viimeinkin kiireiden keskellä ehti pesasta w123:sen ja napata pari kuvaa. Eli tälläinen pirssi sieltä ladosta löytyi. Toimii kaikinpuolin, pohjaan uutta peltiä ja katsastamaan?
Ei oo vielä tietoa mitä tälle teen, vai teenkö mitään..
Ostinpahan vain pois ladosta.
Vähän pyörii ajatus mielessä, että tekis tästä talviauton..



ainiin, ja tuo superin poikanenkin on jälleen kunnossa esikammoiden tiivistämisen jälkeen.

Ei oo vielä tietoa mitä tälle teen, vai teenkö mitään..





ainiin, ja tuo superin poikanenkin on jälleen kunnossa esikammoiden tiivistämisen jälkeen.

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Esikammioiden tiivistys näyttää onnistuneen. Samaan syssyyn otin tuon turpon alkuperäisen imusarjan pois, ja tein vaparin imusarjaan mustasta painekotelon, jonka ainakin pitäisi jakaa ilmaa paremmin.. persetuntumalla herääminen parani, eli ei kai se ainakaan huonontunut.
Sähkölaatikkoa etsiskellyt jo tovin, ja viimein taisi tärpätä. 270cdi:stä peräisin oleva laatikko, eli pitäisi kestää nämä tehot leikiten. Ohjauksestakin on jo kaupat hierottu.
Hieman vajaa kuukausi olisi aikaa katsastaa, joten täytyy ennen laatikkojumppaa hoitaa ainakin se. Eteen vaihdoin jo laakerit, vielä tulee uudet alapallot, alatukivarsien puslat sekä raidetangon päät. Takaa en oo vielä ees tutkinu mitä kaikkea sinne täytyy uusia.


Sähkölaatikkoa etsiskellyt jo tovin, ja viimein taisi tärpätä. 270cdi:stä peräisin oleva laatikko, eli pitäisi kestää nämä tehot leikiten. Ohjauksestakin on jo kaupat hierottu.

Hieman vajaa kuukausi olisi aikaa katsastaa, joten täytyy ennen laatikkojumppaa hoitaa ainakin se. Eteen vaihdoin jo laakerit, vielä tulee uudet alapallot, alatukivarsien puslat sekä raidetangon päät. Takaa en oo vielä ees tutkinu mitä kaikkea sinne täytyy uusia.


- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Dixon kirjoitti:Touhutonni meni ja ei riitä...![]()
Vaikka kaiken halvalla saanutkin, niin näin se tahtoo olla.

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Tänään aamulla starttasin seittemän aikoihin kohti haapajärveä.
Sieltä mukaan tarttui tämmönen..

270cdi väyrysestä kotoisin. Pitäisi kestää nämä tehot.
Vielä kun saapuisi ohjaus, niin pääsisi sovittelemaan.
Iltapäivällä sovittelin Hellan puskurin keulille. Kiinnikkeitä ei ollut olemassakaan, ne täytyi tehdä. Yllätyin, kuinka ahdasta kuulerin kanssa tulikin. Vakiopuskurin taakse kuuleri mahtui nätisti, mutta Hellan puskuria piti hieman muokkailla. Myös moottoriöljyn jäähdyttimen kanssa oli sovittelua. Mutta siellä se nyt keulalla on. Pitää maalata oikealla värillä, kunhan siihen jaksaa ryhtyä. Mistäs nuiden muoviosien värikoodin näkee?

Illanpäälle vielä korjasin kolme ruostereikää pohjasta. Kaikki oli kumitulppien ympäriltä. Yksi täytyi hitsata, kahteen muuhun sai laitettua vain isomman kumitulpan.
Näistä ei kuvia ole, ehti loppua puhelimesta akku. 
Keulaan odottelisi läjä uusia osia, uudet alatukivarsien puslat, alapallot sekä raidetangonpäät. Ja kaikki tietenkin lemförderiä. Jospa nämä saisi ensiviikonloppuna vaihdettua, niin rauhoittuisi hieman keulakin.


Sieltä mukaan tarttui tämmönen..

270cdi väyrysestä kotoisin. Pitäisi kestää nämä tehot.


Iltapäivällä sovittelin Hellan puskurin keulille. Kiinnikkeitä ei ollut olemassakaan, ne täytyi tehdä. Yllätyin, kuinka ahdasta kuulerin kanssa tulikin. Vakiopuskurin taakse kuuleri mahtui nätisti, mutta Hellan puskuria piti hieman muokkailla. Myös moottoriöljyn jäähdyttimen kanssa oli sovittelua. Mutta siellä se nyt keulalla on. Pitää maalata oikealla värillä, kunhan siihen jaksaa ryhtyä. Mistäs nuiden muoviosien värikoodin näkee?


Illanpäälle vielä korjasin kolme ruostereikää pohjasta. Kaikki oli kumitulppien ympäriltä. Yksi täytyi hitsata, kahteen muuhun sai laitettua vain isomman kumitulpan.


Keulaan odottelisi läjä uusia osia, uudet alatukivarsien puslat, alapallot sekä raidetangonpäät. Ja kaikki tietenkin lemförderiä. Jospa nämä saisi ensiviikonloppuna vaihdettua, niin rauhoittuisi hieman keulakin.


Re: Henkan 300 turbo diesel
Automaaliliikkeestä ko hakkee maalia ni sieltähä ne sen tiedon antaa. Mustassa ja musta/sinisessä tais olla 7700 altograu.
S124 & W124
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Tätäkin on nyt tullut kaksi viikonloppua rassattua katsastuskuntoon.
Ja katkesipa tuo vetoakselikin viimeviikolla 200km päässä hallia. Nooh, hitsasin vetarin kasaan ja pääsin kotia ajelemaan.
Vaihettua:
-Eteen kaikki puslat ja nivelet.
-Taakse narinahelat, jarrupalat/sylinterien herkistely, aurauksensäätötangot
-Töötti piti laitella, kun kuulerin laitossa unohtu pois
-Hitsatun vetarin tilalle ehjä, ilmeisesti 220 cdi mersusta.
Turvatyyny ilmeisesti pitää muutoskatsastaa pois tästä, kun sehän taisi tulla näihin vasta -92. Ilmeisesti lisävarusteena otettu tuo turvatyyny tähänkin.. Paikoillaan siis on ralliratti, eikä itselläkään ole turvatyynyllistä rattia jonka voisi leimalle heittää kiinni.
Huomenna aamulla pakokaasutesti ja sit pitäs iltapäivällä tai viimestään huomenna käydä ainakin kuukaus lisää ajoaikaa..
Leima siis loppuu tiistaina. Hyvä kun en taas viimetinkaan jättänyt. 


Vaihettua:
-Eteen kaikki puslat ja nivelet.
-Taakse narinahelat, jarrupalat/sylinterien herkistely, aurauksensäätötangot
-Töötti piti laitella, kun kuulerin laitossa unohtu pois
-Hitsatun vetarin tilalle ehjä, ilmeisesti 220 cdi mersusta.

Turvatyyny ilmeisesti pitää muutoskatsastaa pois tästä, kun sehän taisi tulla näihin vasta -92. Ilmeisesti lisävarusteena otettu tuo turvatyyny tähänkin.. Paikoillaan siis on ralliratti, eikä itselläkään ole turvatyynyllistä rattia jonka voisi leimalle heittää kiinni.

Huomenna aamulla pakokaasutesti ja sit pitäs iltapäivällä tai viimestään huomenna käydä ainakin kuukaus lisää ajoaikaa..


- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Kuukaus tuli ajoaikaa, etujarruletkut oli niin pykineet. Piru kun en muistanut tarkistaa.
Laatikko alkanut temppuilemaan jo melko paljon, kesken ajon yhtäkkiä saattaa rueta vänkäämään vastaan.. Eli kuin jokin ahistaisi, meinaa kokonaan hyytyä vauhdit. Jospa tuo vielä muutaman viikon kestäisi, niin saisi tuon 270cdi laatikon paikoilleen.
Innolla odotan, mitä kaikkea tuolta lootasta on hajonnut.

Laatikko alkanut temppuilemaan jo melko paljon, kesken ajon yhtäkkiä saattaa rueta vänkäämään vastaan.. Eli kuin jokin ahistaisi, meinaa kokonaan hyytyä vauhdit. Jospa tuo vielä muutaman viikon kestäisi, niin saisi tuon 270cdi laatikon paikoilleen.

Innolla odotan, mitä kaikkea tuolta lootasta on hajonnut.

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Noniin, nytpä sinne on viskattu 722.6 paikoilleen, YK auton ohjauksella. Kovinkaan paljoa en ole ehtinyt ajelemaan, ihan muutamia kilometrejä, mutta vaikuttaisi toimivan.
Keskiviikkona alotin purkamaan entistä lootaa pois ja perjantaina sain auton taas kasaan.
Melko simppeli homma, loota kävi suoraan paikoilleen, siirtotanko piti muokkailla, öljyjäähyn putket muokkailla ja takakannaketta kans vähä. Muuten meni suoraan. Tietenkin sähköt piti kytkeä että sai lootan pelittämään. Samalla sit viskasin uuden kampiakselin takastefan vielä paikoilleen.
Lisäilen kuvia ja jonkunlaisen videon ens viikolla, kun seuraavan kerran hallille meen.

Keskiviikkona alotin purkamaan entistä lootaa pois ja perjantaina sain auton taas kasaan.


Lisäilen kuvia ja jonkunlaisen videon ens viikolla, kun seuraavan kerran hallille meen.

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Tällekin tehty taas yhtä ja toista, tosin pikkuhommia.
Alapallo piti vaihtaa, kun aiemmin alkusyksystä toisen laitoin väärin..
Laatikon kanssa myös painittu, turpiinilukko oikuttelee. Syylliseksi paljastunut kyb-venttiili. Ainakin mittailujen perusteella.
Lisävalot täyty keulaan nakata, ku pimeetäkin tahtoo jo olla.
Nyt on jonnekin tullut väljää, joko laatikkoon, karttaaniin tai perään.
Kolahtaa jokin kun esimerkiksi höllää kaasusta ja taas uudestaan kaasuttaa. Eristyisesti kaupungissa ajaessa kuuluu. Omaan korvaan kuulostaa kuin tulisi perästä päin, se ainakin ujeltaa kovasti.. Noo, tutkitaan kun ehditään.
Lämpöjä tämä on matka-ajossa aina pitänyt 100 asteen molemmin puolin. Tänään sitten hoksasin, että kun radion sammuttaa, putoaa lämmöt johonki 85 asteeseen.
Täytyy sitäkin tutkia kun ehtii. 
Eli tekemistä kyllä riittää, vaa hyvin on käyttöauton virkaa toimittanut..
Alapallo piti vaihtaa, kun aiemmin alkusyksystä toisen laitoin väärin..

Laatikon kanssa myös painittu, turpiinilukko oikuttelee. Syylliseksi paljastunut kyb-venttiili. Ainakin mittailujen perusteella.
Lisävalot täyty keulaan nakata, ku pimeetäkin tahtoo jo olla.

Nyt on jonnekin tullut väljää, joko laatikkoon, karttaaniin tai perään.


Lämpöjä tämä on matka-ajossa aina pitänyt 100 asteen molemmin puolin. Tänään sitten hoksasin, että kun radion sammuttaa, putoaa lämmöt johonki 85 asteeseen.


Eli tekemistä kyllä riittää, vaa hyvin on käyttöauton virkaa toimittanut..

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Reilu viikko takaperin irtosi vesiletku kesken ajon kun lähettiin paikkaamaan takarengasta kaverin luokse. Onneksi havaittiin ajoissa että lämmöt korkeella. 110 asteessa kävi kun auton sammutin.
Hyvä ettei ehtinyt keittää. Nooh, letku takas paikoilleen, veet sisään väliaikasesti ja matka jatkui.
Mukavan vekkuli ajettava talvikelissä.
Ei löydy pitoa oikein yhtään. Tietenkään 10vuotta vanhat nastarenkaat ei asiaa yhtään helpota.
722.6 on toiminut muuten hyvin, mutta kyb venttiiliä en ole vieläkään vaihtanut. Jos tuossa joulun jälkeen.


pitäskö se tuo etupuskuri joskus maalata..


Mukavan vekkuli ajettava talvikelissä.


722.6 on toiminut muuten hyvin, mutta kyb venttiiliä en ole vieläkään vaihtanut. Jos tuossa joulun jälkeen.



pitäskö se tuo etupuskuri joskus maalata..


Re: Henkan 300 turbo diesel
ASD ja/tai tasonsäätö takana, ohjaustehostimen pumpussa kaksi lohkoa joista toisesta menee paine noille takavarusteille 

Käyttis: W210 E55 AMG -00
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
7mm elementit tuli nakattua tuohon turbon alkuperäiseen pumppuun, täytys sylinterikohtaiset vielä säädellä.
Uutta remonttiakin tuli. n.200km päässä hallilta repes jousikuppi ja jousi jäi auton ja tien väliin. Mukavasti se pamautti 85km/h vauhdista.

Nooh, jousi ja hilut takakonttiin ja pääsi hitaasti köryytellen hallille asti.
Maavaraaki tais vähä alle 5cm olla eikä oikei renkaat mahtunu kääntymään.
Täytys huomenna rueta korjailemaan, ku tarviis joulun aikaan autoakin. Saako noita jousikuppeja mistään halvemmalla kuin kl:stä?? Siellä 177e.
Muistelen, että väyrysen kuppi ois maksanu keväällä 40e, saiskoha semmosen passaamaan?
Uutta remonttiakin tuli. n.200km päässä hallilta repes jousikuppi ja jousi jäi auton ja tien väliin. Mukavasti se pamautti 85km/h vauhdista.


Nooh, jousi ja hilut takakonttiin ja pääsi hitaasti köryytellen hallille asti.

Täytys huomenna rueta korjailemaan, ku tarviis joulun aikaan autoakin. Saako noita jousikuppeja mistään halvemmalla kuin kl:stä?? Siellä 177e.


Muistelen, että väyrysen kuppi ois maksanu keväällä 40e, saiskoha semmosen passaamaan?

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbo diesel
Kaikenlaista tullu tehtyä tässä joulun ja uudenvuoden aikana, eikä oo ehtinyt kirjoittelemaan.
No, nytpä tulee vähän kuvia ja tekstiä.
Eli tosiaan jousikuppien korjailu oli ekana hommana, että sai auton takas kuntoon. Kuskin puolelle laitoin varaosa-autosta hyväkuntoisen kupin ja kartturin puolelle rakentelin vahvikkeet. Luulishan noiden nyt loppukorin iän kestävän.. Molemmille kupeille laitoin tuen ylöspäin.
Tältähän se näytti kun alko rapsuttelee ruosteita pois

Tämmöseksi jätin tuon kupin taustapellin. Oishan tuo tarvinnut pellin vaihtoa, mutta päädyin rapsuttelemaan ruosteet mahdollisimman hyvin pois hapon kanssa..

Ja varaosa-autosta leikattu kuppi paikoilleen.. Älkää turhaan saumaa katselko.
Tein kupille sitten vielä kuvan jälkeen tuen ylöspäin..

Joulun pyhien jälkeen sitten turbotettiin yksi 300d. Tästä omasta ylimääräiseksi jääneillä osilla. Kyllä siinä päivä saatiin menemään.
Siitä ei kuvia sen enempää kuin öljynpaluun ratkaisu.. En tiedä tehtiinkö sutta ja sekundaa, mutta ainakin tähän asti on hyvin toiminut. Eli lohkoon vain reikä ja siihen laippa.


Pumppuja kans siinä sivussa tullu räpellettyä, kaverille 6mm pumppu ja itelle 7mm pumppu. Itellä paikoillaan oleva 6mm pumppu joutanee tässä tammikuun aikana pois, jos sattuu kellää tarvetta olemaan...
Tällä kertaa "pumppupenkin" tuttipullot vaihtuivat kukkien väliaikaiseen säilytykseen käytettäviin vesiastioihin..
Vois kai sitä ihan oikeat koeputketkin tilailla, kun eivät kalliita ole..
Olosuhteetkin ovat melkein kuin laboratoriossa.

Eipä kai tämän enempää tällä kertaa, kertoillaan lisää kun taas tapahtuu..

Eli tosiaan jousikuppien korjailu oli ekana hommana, että sai auton takas kuntoon. Kuskin puolelle laitoin varaosa-autosta hyväkuntoisen kupin ja kartturin puolelle rakentelin vahvikkeet. Luulishan noiden nyt loppukorin iän kestävän.. Molemmille kupeille laitoin tuen ylöspäin.
Tältähän se näytti kun alko rapsuttelee ruosteita pois


Tämmöseksi jätin tuon kupin taustapellin. Oishan tuo tarvinnut pellin vaihtoa, mutta päädyin rapsuttelemaan ruosteet mahdollisimman hyvin pois hapon kanssa..


Ja varaosa-autosta leikattu kuppi paikoilleen.. Älkää turhaan saumaa katselko.


Joulun pyhien jälkeen sitten turbotettiin yksi 300d. Tästä omasta ylimääräiseksi jääneillä osilla. Kyllä siinä päivä saatiin menemään.

Siitä ei kuvia sen enempää kuin öljynpaluun ratkaisu.. En tiedä tehtiinkö sutta ja sekundaa, mutta ainakin tähän asti on hyvin toiminut. Eli lohkoon vain reikä ja siihen laippa.


Pumppuja kans siinä sivussa tullu räpellettyä, kaverille 6mm pumppu ja itelle 7mm pumppu. Itellä paikoillaan oleva 6mm pumppu joutanee tässä tammikuun aikana pois, jos sattuu kellää tarvetta olemaan...

Tällä kertaa "pumppupenkin" tuttipullot vaihtuivat kukkien väliaikaiseen säilytykseen käytettäviin vesiastioihin..




Eipä kai tämän enempää tällä kertaa, kertoillaan lisää kun taas tapahtuu..

Re: Henkan 300 turbodiesel
Ei tarinoissa ja tekemisissä vikaa, ei muuta kun lisää tarinaa ja kuvaa mukaan
Hyvä meininki, tehdään eikä meinata 


Re: Henkan 300 turbodiesel
samaa mieltä! lisää vaan samaa rataa.kuokka12 kirjoitti:Ei tarinoissa ja tekemisissä vikaa, ei muuta kun lisää tarinaa ja kuvaa mukaanHyvä meininki, tehdään eikä meinata

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbodiesel
Hyvä jos nämä jutustelut kiinnostavat!
Jotain on taas joutunu korjailemaan ja rakentelemaan.
Tarkoitus oli vaihdella 7mm pumppu paikoilleen, vaan päätin etten nyt kovien pakkasten aikaan jätä tätä hallin seisoksimaan. Ei uskalla noihin vara-autoihin luottaa tällä kelillä.
-32 pakkasta ja parin tunnin lämmityksen jälkeen laitoin tulille. Jonkun 10min siinä pyöri kunnes menin autolle takas. 1,5 metriä pääsin, oli ohjaustehostimen paluuletku hajonnut.
No, ei muuta ku letku pois ja uutta tilalle. Onneks paluu on ihan lemmariliitoksin.

Viimeinkin tuli soviteltua piperin suodatin. Samalla siirsin öljynkeruusäiliön toiselle puolelle konetilaa, kun hetkessä ainakin entisen puhdistimen likasi.
Piperille täyty tehä sovite 100mm->140mm, ja tuli pellistä moinen väkerrettyä kun ei muutakaan tähään hätään ollut.
Eiköhän tuo asian ajane.
Peltejä vähä leikelty ja jotain hitsailtukin.

Viimeistelyä ja maalia vaille oleva sovite.

Tuossa vertailun vuoksi piperi vs. bilteman 16e maksava suodatin. Tuo oli jotain 2kk paikoillaan, niin halpoja ettei noita kannata edes pestä vaan uutta tilalle.. Tosin viisainta kai nuo on jättää bilteman hyllylle.

Joulun aikoihin jousikuppeja hitsaillessa huomasin että tuntuu kuin etujarrut vähän laahaisivat. Päätin hieman tutkailla nyt, että mikä siellä mättää. Kaikki muu vaikutti ihan ok, mutta liukutapit olivat melko jumissa. Ja 3/4 pölysuojaa oli hajalla.
Tämmösiä pölysuojia sieltä 3kpl löytyi..

Mietistkelin tuossa myös huohotuksen toteutusta, suunnittelin että jossain vaiheessa keväämmällä vedän huohotussäiliöstä pakoputkeen putken, jolloin saisi syntymään pienen imun.. En tiedä liekkö mitään järkeä, mutta eipä tuossa varmaan mitään menetäkkään.
Sen vuoksi säiliössä on nyt kaksi suodatinta, jotta on valmiina lähtö pakoputkeen menevälle putkelle..
Nyt pellin alla tilanne tämä..



Jotain on taas joutunu korjailemaan ja rakentelemaan.


-32 pakkasta ja parin tunnin lämmityksen jälkeen laitoin tulille. Jonkun 10min siinä pyöri kunnes menin autolle takas. 1,5 metriä pääsin, oli ohjaustehostimen paluuletku hajonnut.


Viimeinkin tuli soviteltua piperin suodatin. Samalla siirsin öljynkeruusäiliön toiselle puolelle konetilaa, kun hetkessä ainakin entisen puhdistimen likasi.
Piperille täyty tehä sovite 100mm->140mm, ja tuli pellistä moinen väkerrettyä kun ei muutakaan tähään hätään ollut.

Peltejä vähä leikelty ja jotain hitsailtukin.

Viimeistelyä ja maalia vaille oleva sovite.

Tuossa vertailun vuoksi piperi vs. bilteman 16e maksava suodatin. Tuo oli jotain 2kk paikoillaan, niin halpoja ettei noita kannata edes pestä vaan uutta tilalle.. Tosin viisainta kai nuo on jättää bilteman hyllylle.


Joulun aikoihin jousikuppeja hitsaillessa huomasin että tuntuu kuin etujarrut vähän laahaisivat. Päätin hieman tutkailla nyt, että mikä siellä mättää. Kaikki muu vaikutti ihan ok, mutta liukutapit olivat melko jumissa. Ja 3/4 pölysuojaa oli hajalla.
Tämmösiä pölysuojia sieltä 3kpl löytyi..


Mietistkelin tuossa myös huohotuksen toteutusta, suunnittelin että jossain vaiheessa keväämmällä vedän huohotussäiliöstä pakoputkeen putken, jolloin saisi syntymään pienen imun.. En tiedä liekkö mitään järkeä, mutta eipä tuossa varmaan mitään menetäkkään.


Nyt pellin alla tilanne tämä..

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbodiesel
Kylläpä täytyy sanoa ettei kannata väärissä asioissa säästellä. On nimittäin huima ero piperillä vs. halppissuodatin. Luulin jo aiemmin että tuo holset herää aikaisin, mutta parani entisestään. Ennen myös sakkausta oli havaittavissa, jos vedätti isolla vaihteella ja äkkiä löysäsi. Nyt en saa millään sakkaamaan.
Muutenkin kulkee paljon nätimmin ja savuttelu väheni huomattavasti. 


- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbodiesel
Onko kukaan tuota huohotusta tehnyt pakoputkeen? Kokemukset ois kivoja..
Arvelin koitella, eipä siinä paljoa menetä.. Keruusäiliöltä vain pakoputkeen sopivaan paikkaan putki. Varmaankin huohotusputki kannattanee laittaa jonkun verran pakoputken sisälle ( esim 10cm ), ettei kaasut ala tulla väärään suuntaan niin helpolla. Sitten putkeen sopivaan väliin vielä pcv venttiili, eli jonkunlainen takaisku. Arvelin myös jättää keruusäiliölle suodattimenkin paikoilleen, jotta jos esimerkiksi putki jäätyy pakkasella, pääsee höyryt silti pihalle..
Varmaankin joku 15-20mm putki riittää..?
Lienekkö tässä mitään järkeä, mutta eipä tuossa kyllä paljoa menetä kokeillessa.
Ei kai se ainakaan huonommaksikaan voi mennä.
Ihmetyttää tuo huohotuksen voimakkuus, kun öljyä ei keruusäiliöön juuri ollenkaan tule. Tikusta ei huomaa mitään. 
E:mutta lienekkö mitään järkeä jättää sitä suodatintaki keruusäiliölle, sehä vaa alkas toimimaan väärään suuntaan mikäli imua syntyy..
siihenkinkö pcv.
prkl, ehkä viisainta antaa vaa suoraan ilmaan huohottaa... 

Arvelin koitella, eipä siinä paljoa menetä.. Keruusäiliöltä vain pakoputkeen sopivaan paikkaan putki. Varmaankin huohotusputki kannattanee laittaa jonkun verran pakoputken sisälle ( esim 10cm ), ettei kaasut ala tulla väärään suuntaan niin helpolla. Sitten putkeen sopivaan väliin vielä pcv venttiili, eli jonkunlainen takaisku. Arvelin myös jättää keruusäiliölle suodattimenkin paikoilleen, jotta jos esimerkiksi putki jäätyy pakkasella, pääsee höyryt silti pihalle..

Varmaankin joku 15-20mm putki riittää..?
Lienekkö tässä mitään järkeä, mutta eipä tuossa kyllä paljoa menetä kokeillessa.



E:mutta lienekkö mitään järkeä jättää sitä suodatintaki keruusäiliölle, sehä vaa alkas toimimaan väärään suuntaan mikäli imua syntyy..



Re: Henkan 300 turbodiesel
Onhan noita putkeen huohotuksia tehty, hyvällä ja vähemmän hyvällä menestyksellä... riippuu paljolti putkistosta, miten virtaa... googlettamalla löytyy tietoa, että millainen kannattaa tehdä. Noihin ainakin yhteen väliin myytiin sellasia sopivia holkkeja missä päässä AN-kierre...
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbodiesel
Joo onkin tullu lueskeltua jonkun verran noista kötöksistä.saquzi kirjoitti:Onhan noita putkeen huohotuksia tehty, hyvällä ja vähemmän hyvällä menestyksellä... riippuu paljolti putkistosta, miten virtaa... googlettamalla löytyy tietoa, että millainen kannattaa tehdä. Noihin ainakin yhteen väliin myytiin sellasia sopivia holkkeja missä päässä AN-kierre...

Varmaankin ite teen samalla mallilla, kuin Vibrant Performance E-VAC Scavenger on. Ja paikaksi suunnittelin downpipen jälkeen, siellä putki muuttuu 3''->2,5'' eli virtaus varmaan kovimmillaan. Putkeksi tulee varmaankin 15mm halkaisijalla olevaa tavaraa.
Hydrauliikkaliikkeestä kävin jo ostamassa herkän takaiskuventtiilin.
Kirjottelen lisää kun pääsen testailemaan.

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbodiesel
Kaksi erilaista kokeilua tein pakoputkeen, E-VAC Scavenger mallilla sekä omalla tyylillä. Ei saanu oikein kunnolla alipainetta kummallakaan. Vielähän noita ois voinu kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, mutta en usko että saan siltikään alipainetta tarpeeksi tulemaan. Joten tehdään sitten tässäkin niin kuin helpoin on, eli turbon imupuolelle. Vähän kyllä epäilyttää noiden huohotuskaasujen ohjaus turbon läpi koneeseen, mutta täytyy laittaa vain kunnolla keruusäiliö.. 

- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: Henkan 300 turbodiesel
Nyt loppuu meikäläiseltä ymmärrys.. Viistetyt seiskat on pumpussa muttei tahdo pelata.
Lähtee nätisti käyntiin, pyörii hyvin tyhjäkäyntiä. Mut het ku kaasua antaa, ni sammuu. Jos kaasua kovemmin painaa, ottaa jonkun verra kiekkoja.
Noh, arvelin että pumpun säädöt on aivan ketuillaan. Vaihdoin takaosan -> ei mitään vaikutusta, täysin sama homma..
Kai se pitää rueta entistä pumppua takasin suunnittelemaan..
E: ja mitä luultavammin vika löytyikin jo. Onneks viisaammat osaa neuvoa. Tais jäädä syöttötangolla sylinterikohtaiset väärälle kohdalle -> kun pumppu pyrkii palautumaan tyhjäkäynnille, se palautuu "liikaa". Eli täytyy kaikki siirtää vähän syöttötangolla. Auto sammuukin jo kun sammutinvipu on puolessa välissä, joten liian aikaisin.. Ainakin edellisellä pumpulla sammui aivan sammutusvivun liikkeen lopussa.
Lähtee nätisti käyntiin, pyörii hyvin tyhjäkäyntiä. Mut het ku kaasua antaa, ni sammuu. Jos kaasua kovemmin painaa, ottaa jonkun verra kiekkoja.
Noh, arvelin että pumpun säädöt on aivan ketuillaan. Vaihdoin takaosan -> ei mitään vaikutusta, täysin sama homma..
Kai se pitää rueta entistä pumppua takasin suunnittelemaan..

E: ja mitä luultavammin vika löytyikin jo. Onneks viisaammat osaa neuvoa. Tais jäädä syöttötangolla sylinterikohtaiset väärälle kohdalle -> kun pumppu pyrkii palautumaan tyhjäkäynnille, se palautuu "liikaa". Eli täytyy kaikki siirtää vähän syöttötangolla. Auto sammuukin jo kun sammutinvipu on puolessa välissä, joten liian aikaisin.. Ainakin edellisellä pumpulla sammui aivan sammutusvivun liikkeen lopussa.
