Päivää lukioille
Kyselisin neuvoja ja kokemuksia.
Eli auto on w210 -98v ja tekniikka vakio Om606.
Olis tarkoitus vähän "virittää" omaa kulkinetta Tällä hetkellä autossa on ahdin vika mutta yritän sen korjauttaa tammikuussa ja samalla olen ajatellut jotain kutitella/parannella eli :
Välijäähdytin olisi tarkoitus asentaa sekä olen harkinnut käydä ohjelmoimassa kyseisen pelin heti sen jälkeen kun suoraaputkea ja välijäähdytin on kasassa. Mutta olen miettinyt kannattaisiko hommata erikseen om603 pumppu mikä asentaa/säätää kyseiseen peliin että saisi potkua lisää koska eikös se olisi parempi "tuottoinen" koska täysin manuaalisesti säädettävä?
Kiitos vastauksista sekä muustakin palautteesta!
Mikä vaihteisto sulla siinä on?
Manuaalina ei ole ongelmaa vaihtaa pumppu mutta automaattina laittaa sinne oman pumppuunsa isommat elementit..ongelma on nimittäin sellaine että sähköaski keskustelee pumpun kanssa ja silloin sitä omaansa ei voi poistaa...tai voi mutta menee todella vaikeaksi.
Mutta tämä on karkeaa tietoa että toivottavasti saat parempaa tietoa vielä ja kokemuksesta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Om603:n pumpussa on pienempi tuotto vakio elementeillä mitä tuossa om606 pumpussa.
Itse en missään nimessä vaihtaisi mekaanista pumppua.
Tuohon sähköohjattuun pumppuunkin voi vaihtaa isommat elementit ja sitte vaan isompi turbo ja ohjelmointi niin päästään jo melkopitkälle.
... ja sen vissiin tiesitkin, että tuon ikäiseen ei voi asentaa ahtoilmajäähdytintä niin, että se auto olisi enää sen jälkeen tieliikenteeseen sallittu. Paitsi jos teettää päästömittauksen, niin sillä sen saa hyväksyttyä, mutta se sitten taas on aika kallista - ei onnistu alle 1000 Euron, eli ei siis ole kyse siitä mittauksesta, joka katsastuksessa tehdään. Tämän vuoksi katsastusta varten sitten pitäisi aina ottaa pois tai ainakin kytkeä irti ahtoilmajärjestelmästä se välijäähdytin. Eihän se mahdotonta tiettykään ole, mutta on hyvä ottaa huomioon, jos tuollaista rupeaa rakentamaan.
Paitsi että ilmeisesti jotain muutoksiahan tuli auton muuttamista koskevaan lainsäädäntöön tässä jokin aika sitten. Olikohan sillä tähän asiaan jotakin vaikutusta? En ole varma, mutta toivottavasti asiaan perehtyneet voisivat kommentoida sitä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
se pitäisi käydä katsastuskonttorilta kysymässä, että saako siihen laittaa sen coolerin. kun periaateessa tuo muutos koskee vuosimalliin 97 saakka, mutta jotain poikkeuksia on. ja tämä väykkä saattaa ehkä kuulua niihin poikkeuksiin.
joka tapauksessa, jos siihen jotain sellasia muutoksia teet, mitkä näkyvät ulospäin, eli katsastuksessa huomaavat, niin joudut käyttämään auton myös tehonmittauksessa ja sen seurauksena sitten ehkäpä vaihtamaan sine jotain jykemvämpää palikkaa alustaan/jarruihin.
Joojoo no onneksi tuli kyseltyä että ei turhaa ostele ja joo automaatti loota löytyy joten pidetään pumppu! ja täytyy kyllä käydä kysymässä konttorilta tuota jäähdytin juttua olisi kiva saada tietoon Kiitoksia neuvoista!!
Mitä muuten tuosta ohjelmoinnista kun netistä tutkinut NS valmiita taulukkoja missä näkyy vakiotehot ja muutosten jälkeinen teho niin kannattaako niitä "paketteja ostaa" vai onko tässä jokin kikka kanssa? Mennäänkö taulukkojen mukaan vai penkkiin ja katsotaan mitä irtoaa?
Penkkilappu pitää olla konttorille mutta voithan ajaa sen maltillisilla säädöillä sen lapun konttorille ja sitten käyttöön laitat haluamasi..laki ei määrää ahtamattoman jos ahtaa niin senkään ahtopaineita vaikka katsastaja katsoisi kieroon jos paineita on 0.1baria kun aletaan vertailemaan kohdetta mitä alustaan vaihdetaan.
toki olisi parempi jos ajaa sen halutun tehon ja sitten alkaa vetailu kohteista ja sen alusta osaa sinne...onneksi niitä osia löytyy tosi hyvin jo väykkyihin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
kyllä, juurikin noin. ja se cooleri olisi muutenkin ihan hyvä olla ahdetussa pelissä, vaikkei paljon virittelisikään. en ymmärrä miksi noissa vanhemmissa mersuissa sitä ei ole jo tehtaalla laitettu.
jukkis. kirjoitti:Siis kyllähän ahdetussa väykyssä aina välijäähytin on. Eihän se kyllä kummonen ole.
aivan. tuota en tiennytkään. mutta vaikka näissä 124 ja 140 koppasissa ei ole, vaikka ässää on samaa ikäluokkaakin kun väykkää. onkos sitten ässän 606 koneissa välijäähy? ainakaan siinä 603:ssa ei ole.
Kyllä siellä välijäähytin on. Itse vaihdoin vakion tilalle hieman suuremman bilteman version. Sopi vielä ilman lisätilan tekoa vakion paikalle. Lastutuksesta sen verran, että on tehtävä moottorinohjausyksikkö irrallaan(?), tämmöinen käsitys itselläni on. Millaisia tehoja olet hakemassa? Pumppua ei välttämätöntä päivittää vielä 250 heposten tavoitteluun, ahdin välijäähy putki ja lastu riittää. Jollain foorumilaisella oli muistaakseni otettu vakioelementeillä yli 290hv. Mutta vakioahdin jää viritättessä ensimmäisenä pieneksi. Taitaa nämä 300td väykyt olla vielä euro2 luokan autoja, mutta tosiaan kannattaa varmistaa konttorilta.
kyllä löytyy jäähdytin ja täytyy ruveta pikku hiliaa keräileen osia jos laittaas pumpun 7mm elementeille, välijäähdytin, kannen tekis ja HX35 ahtimen niin eiköhän tolla olis mukava ajella ja autohan on käyttöauto ainakin vielä täytyy tosin selvittää juuri nuo leimas asiat sitten ja tottakai egr pois ja ohjelmointi tolle paketille sitten
JrJuk kirjoitti:kyllä löytyy jäähdytin ja täytyy ruveta pikku hiliaa keräileen osia jos laittaas pumpun 7mm elementeille, välijäähdytin, kannen tekis ja HX35 ahtimen niin eiköhän tolla olis mukava ajella ja autohan on käyttöauto ainakin vielä täytyy tosin selvittää juuri nuo leimas asiat sitten ja tottakai egr pois ja ohjelmointi tolle paketille sitten
En tiedä onko monta jotka haluvat ohjelmoida noin vanhoja ecu:ja siinä kun on kertaalleen polttevat prommit jotka pitää tinata irti ja asentaa jalka paikoilleen tinaamalla ja siihen uusi prommi.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Ahaa tämä on uutta tietoo pitää tuostaki koittaa lukee :O Kiitos tiedosta! milläs sitte säätöihin tollanen koska laatikkohan on yhteydessä pumppuun joten kuinka se sit hoidetaan/voidaan hoitaa?