W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihde

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihde

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Eli ongelmana on kun laatikko vaihtaa veto päällä isommalta vaihteelta kolmoselle, niin paukauttaa sen oikein kunnolla sisään, tuntuu persiissäkin. Jos ei ole yhtään kaasua ja kepistä laitan kolmosen, niin menee oikein nätisti. Myöskään kakkoselta kolmoselle mentäessä ei paukahda, vaan vaihtaa oikein nätisti (täyskiihdytykselläkin). Joskus (todella harvoin) normaalissa kaupunkiajossa myös luistattaa turhan pitkään kun mennään kakkoselta kolmoselle, ja sitten nytkäyttää vaihteen sisään (turbiini lukittuu ennenaikaisesti?), mutta ei paukahda kuitenkaan.

Vaihteistoöljyt vaihdettiin noin 1tkm sitten, muttei kuitenkaan huuhtelemalla. Paikallisen vehon mukaan laatikko tuli kokonaan tyhjäksi (eli turbiinin tyhjennysproppu löytyy?), ja siihen malliin sitä uutta öljyäkin on merkattu sinne menneeksi. Käsittääkseni nämä kaikki 5-vaihteiset w210 tomaattilaatikot ovat sähköohjattuja?

Mistäköhän vikaa kannattaa näin aluksi lähteä etsimään, ja onko näille laatikoille tehtävissä jotain säätöjä ilman STARia?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Kyllä laatikolle jotain pystyy tekemään ilman Stariakin, eri asia on sitten että auttaisiko esim. laatikon "nollaus" tässä tapauksessa.

Jotenkin kuulostaa hämärästi siltä että joku nivel tai joku on väljä (viisaammat korjatkoon), omassa E200:sa oli kylmillä öljyillä vähän vastaavaa ongelmaa kakkosen tai kolmosen kanssa, auto saatto hypätä oikein kunnolla eteenpäin kun se vaihtoi vaihdetta.

Mutta sitten kun huomasin, että hitaasti vaihdevalitsinta käyttämällä ongelma ei ollut niin suuri, päättelin että olin jotenkin toiminnallani saanut jonkun nivelen / osan väljäksi.
Myös hetken aikaa käyttäminen, ennen kuin lähti liikenteeseen auttoi. Kylmät öljyt siis piti saada vähän lämpeämään niin silloin auto vaihtoi nätimmin.

Olettaisin että vaihdelaatikon paineet / pannat (jos niitä tässä mallissa on) on tarkastettu öljyjen vaihdon yhteydessä?
(Jälleen kerran viisaammat korjatkoon jos olen väärässä)

Tässä linkki jonkunlaiseen korjausoppaaseen / räjäytyskuvaan, ehkä auttaa vian paikallistamisessa:

http://bayhas.com/mercedes/w211/contents/INDEX.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

The Electronic Transmission Control (ETC) allows a precise matching of the pressures to the respective operating conditions and to the engine performance during the shift phase, which leads to a noticeable improvement of the shift quality.

Oisko tossa jotain häikkää?

http://bayhas.com/mercedes/w211/contents/INDEX.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Jäikin mainitsematta, että autoon vaihdettiin eilen etummainen rättinivel joka oli todella väljäksi kulunut. Oletin että se olisi auttanut pulmaan, mutta tämä paukahtaminen jäi vaikka muutoin auto käyttäytyy nyt pehmeämmin. Tarkemmin tosiaan testailin sitten ja sain vian paikallistettua vain kolmanteen vaihteeseen, joka omasta mielestä rajaisi pois väljät nivelet? Eipä sinne laatikkoon muuta taidettu tehdä, kuin vaihdettiin öljyt, suodatin ja sähköpistoke.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaikkein järkevin olisi vaan mennä testeriin ..siellä selviää mitä se on sinne tallentanut.
Siten toi öljyn vaihto niin ei tule kuin puolet öljypohjasta pois eli kuraahan se vielä on...helppo homma jos itsekin tekee tallissa se perus huuhtelu vaihto niin lähtee kaikki kyllä pois ja uusi öljy vielä irroittelee jotain tullessaan läpi....osa korjaamoista käyttää vielä pesuaineen seassa ennen laskua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Kovasti väittivät, että kaikki olisi saatu vaihdettua kun oikein kyselin.. Kuitissa näkyy Mobil ATF134 6,6 kpl (todennäköisesti litroja), öljyähän tuonne pitäisi vissiin mennä yli 8 litraa kokonaisuudessaan?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja atlas »

Öljypohjasta tulee noin 3litraa mutta sulla voi olla turbiinissa tyhjennys proppu ja tällöin toi suurinpiirtein pitääkin paikkansa...kaikissa ei puottoproppua ole ja tällöin huuhtelulla vaihto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja puunakki »

atlas kirjoitti:Öljypohjasta tulee noin 3litraa mutta sulla voi olla turbiinissa tyhjennys proppu ja tällöin toi suurinpiirtein pitääkin paikkansa...kaikissa ei puottoproppua ole ja tällöin huuhtelulla vaihto.
Näin siellä huollossa sanoivat että turbiinin tyhjennysproppu löytyy. Näillä tiedoilla huuhtelulle ei ole tarvetta?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Laitan KYB-venttiilin vaihtoon, niin riittääkö neljä litraa laatikkoöljyä tähän operaatioon? Ja passaako laittaa mitä tahansa MB236.14 vaatimukset täyttävää öljyä tuon Mobil ATF134:sen sekaan?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja Pansu »

puunakki kirjoitti:Laitan KYB-venttiilin vaihtoon, niin riittääkö neljä litraa laatikkoöljyä tähän operaatioon? Ja passaako laittaa mitä tahansa MB236.14 vaatimukset täyttävää öljyä tuon Mobil ATF134:sen sekaan?
Riittää ja jos sama luokitus niin huoletta kaataisin.

Itse putsaisin samalla venttiilikoneiston, niin samalla näkee onko jousia poikki. Sekä kolmosen vaihtosolenoidi vaihtoon, vaikka käytetty jostain(voin lähettää kympillä käytetyn jos tarvetta)
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Laitoin yksityisviestin. Millä venttiilikoneisto kannattaa putsata? Kelpaako siihen ihan brakecleaner ja paineilma?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W210 -98 5-vaihteinen automaattilaatikko ja kolmas vaihd

Viesti Kirjoittaja Pansu »

puunakki kirjoitti:Laitoin yksityisviestin. Millä venttiilikoneisto kannattaa putsata? Kelpaako siihen ihan brakecleaner ja paineilma?
Itse liottelin lohkot löpössä ja pensselin kanssa kävin kanavat läpi, lopuksi brakecleaneria ja paineilmaa.

Muistaa vain purkaa sen huolellisesti, jottei pienet kuulat lentele lattialle. Niille kyllä löytyy kaavio netistä mihin ne sitten laitetaan. Jouset ja männät levittelee järjestyksessä pöydälle jonkun rätin päälle. Ei oo rakettitiedettä jos ei oo aivan käsi näiden kanssa.
Vastaa Viestiin