w210 vesi ei kierrä??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PlNe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 26.10.2013 21:17

w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja PlNe »

W210 320cdi farkku:
-Uusi hankinta, pari päivää pelannut normaalisti.
-Kaukosäätö eber, eilen kokeilin ja lähti hyvin käyntiin.
-Lähdin ajamaan erikseen sammuttamatta eberiä
-Eberin sammuttua alkoi kajuuttaan tulla vain kylmää
-Tänään sama jatkui, eberin kun löi päälle -> välittömästi kuumaa ilmaa kajuuttaan
-kenties n.10km ajon jälkeen, eber sammutettuna, alkoi tapahtua kummia: ensin vakkari alkoi sekoilemaan ja huomasinkin, ettei auto vastaa kaasupolkimeen. Akuutimmasta ihmetyksestä päästyäni huomasin lämpöjen olevan tapissa. Konepelti auki: ylävesiletku kuuma, syyläri ei, huohotin ei. Aikani ihmeteltyäni jokin jossakin aukesi ja syylärikin lämpeni. Auton lämpömittari liki välittömästi normaalille alueelle (mikä muuten on normaalilämpötila?)
-Kotiin ~1km, erittäin rauhallisesti, lämmöt pysyivät samana. Lämmöt ovat pyörineet 80 ja sen seuraavan viivan välillä normaalisti. Näin siis myös ennen eberin kokeilua.

Apulaitehihna ok

Mikä ihme tuossa on vikana, ketjukin piti tehdä, kun en vain keksi mitä hakea!?
Saako eber päällä ajaa?! Pitäisikö sen sammua itse auton käynnistyessä, vai aina napista pois?!
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja arska10 »

PlNe kirjoitti:W210 320cdi farkku:
-Uusi hankinta, pari päivää pelannut normaalisti.
-Kaukosäätö eber, eilen kokeilin ja lähti hyvin käyntiin.
-Lähdin ajamaan erikseen sammuttamatta eberiä
-Eberin sammuttua alkoi kajuuttaan tulla vain kylmää
-Tänään sama jatkui, eberin kun löi päälle -> välittömästi kuumaa ilmaa kajuuttaan
-kenties n.10km ajon jälkeen, eber sammutettuna, alkoi tapahtua kummia: ensin vakkari alkoi sekoilemaan ja huomasinkin, ettei auto vastaa kaasupolkimeen. Akuutimmasta ihmetyksestä päästyäni huomasin lämpöjen olevan tapissa. Konepelti auki: ylävesiletku kuuma, syyläri ei, huohotin ei. Aikani ihmeteltyäni jokin jossakin aukesi ja syylärikin lämpeni. Auton lämpömittari liki välittömästi normaalille alueelle (mikä muuten on normaalilämpötila?)
-Kotiin ~1km, erittäin rauhallisesti, lämmöt pysyivät samana. Lämmöt ovat pyörineet 80 ja sen seuraavan viivan välillä normaalisti. Näin siis myös ennen eberin kokeilua.

Apulaitehihna ok

Mikä ihme tuossa on vikana, ketjukin piti tehdä, kun en vain keksi mitä hakea!?
Saako eber päällä ajaa?! Pitäisikö sen sammua itse auton käynnistyessä, vai aina napista pois?!
Saahan tuo eberi päällä ajaa vaikka maailman tappiin asti. Oletko katsonut pakkas nesteiden kestävyyden.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
PlNe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 26.10.2013 21:17

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja PlNe »

arska10 kirjoitti: Saahan tuo eberi päällä ajaa vaikka maailman tappiin asti. Oletko katsonut pakkas nesteiden kestävyyden.
Enpä ole... Eber taitaa lämmittää suoraan lohkoa? Täytynee siis odottaa lauhempia kelejä, kai ainakin vesipumppu olisi hyvä saada sulaksi, jos se vielä on ehjä... Mitäs kaikkea tuolta on voinut rikkua? Vesipumppu, kansi, syyläri..?

Olisiko muita arvauksia odotellessa?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja arska10 »

PlNe kirjoitti:
arska10 kirjoitti: Saahan tuo eberi päällä ajaa vaikka maailman tappiin asti. Oletko katsonut pakkas nesteiden kestävyyden.
Enpä ole... Eber taitaa lämmittää suoraan lohkoa? Täytynee siis odottaa lauhempia kelejä, kai ainakin vesipumppu olisi hyvä saada sulaksi, jos se vielä on ehjä... Mitäs kaikkea tuolta on voinut rikkua? Vesipumppu, kansi, syyläri..?

Olisiko muita arvauksia odotellessa?
Kaikki nuo mainitsemasi. Jos hyvä säkä, niin ei mitään.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

jäähytysnesteet hyytyy pakkasessa mutta ei kurahda umpijäähän jos vähänkin pakkasnestettä on läsnä. Luulisin että toivoa on vielä.. Hyvää uutta vuota kuitenkin
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5812
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Usein jos nestee on laimeat niin hytyy ensin lämmitimen kenno eikä tuhoa tule(ajo lopuu ajoissa siästilan kylmettyä)
kuvaus sopii siihen hyvin
Mökkillä
'
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos siellä on liian laihat, tai liian paksut seokset jäähdytysnesteenä, niin kylmemmissä keleissä menee puuroksi se neste ja lakkaa kiertämästä. omien kokemuksieni mukaan ensimmäisenä hyytyy lämmityslaitteen kenno. sinne on kohtuu pitkät ja ohkoset letkut moottorilta, eikä se kovin nopeesti sula, vaikka käyttelis autoa paikoillaan puhaltimet nollilla. moottori kyllä lämpiää ja sulattaa nesteet lohkosta, jollonka nesteenkierto pelaa siellä normaalisti, jos syyläri ei ole liian jäässä. syyläriin menee paksut letkut, niin sekin kyllä sulaa kohtuullisen herkästi, kun lämpö alkaa moottorilta johtua letkuja pitkin, jos paikallaan käyttelee. ajaessa voikin käydä niin, että kylmä viima pitää syylärin kohmeessa, eikä se sula. taikka jos sen on saanut sulaksi ja lähtee ajamaan, niin saattaa kohmettua ajonaikana takasin jäähän. samoin tuo lämppärin kenno. jos auton laittaa kylmästä käyntiin ja puhallus on heti päällä, kylmä pakkasilma virtaa kennon läpi, niin eihän se pääse sulaan ikinä vaikka moottori olisi jo käyntilämmin. mutta sen, kun saa kerran sulaksi ja pitää lämmityshantaakit punasen puolella, niin siellä kiertää jatkuvasti lämmin neste, eikä sitten enää vedä kohmeeseen. taikka en tiedä tästä mallista tarkasti, että kietääkö jatkuvasti, vai katkooko keirtoa. pääpiirteittäin kuitenkin noin.

ja mikä tärkeintä. jos et ole päästänyt konetta kunnolla ylikuumeneen, sillain, että olisi oikein keittänyt, niin tuskin mitään vaurioita on päässyt syntyyn, jos siellä järjestelmässä on jotain muuta, kun pelkkää vettä. laihakin seos, tai vaikka täysin raaka estää, ettei mene umpijäähän ja pullistu=halkase mitään. kuten sanottu, niin muuttuu vaan tahmaiseksi puuroksi, eikä kierrä.

eli nesteet vaan vaihtoon, jos vika on niissä ja matka jatkuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
PlNe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 26.10.2013 21:17

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja PlNe »

Kiitoksia vastauksista! Kyllähän tuo niin kuumaksi pääsi, että moottorinohjaus jo rajoitti tehoja...
Kävin kurkkaamassa ja ylävesiletku oli puristunut kasaan? Ilmeisesti siis alipaine letkussa. Mistähän tuo voisi olla seurausta? Säiliössä neste oli nestemäistä, eikä muut letkut tuntuneet omituisilta. Syylärissä bongasin kostuneen läntin, ei tosin näillä pakkasilla ainakaan vuotanut (-24).
Sulattelen eberillä ja koitan jos pääsisin hallin suojiin tutkimaan paremmin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei ne moottorit kovin herkästä hajoa, vaikka vähän kuumana kävisikin. kunhan ei välinpitämättömästi ajele, tai jatka ajelua sillain, että höyryä puskee nokkapellin välistä.

oliko se siis kylmänä lytyssä? varmaan, jos kone on käynyt niin kuumana, että paisarin ylipaineventtiilistä on päästellyt höyryjä, niin sitten kun jäähtyy, eikä saa korvausilmaa mistään, niin on vetässyt letkun lyttyyn. vai oliko se vieläkin lytyssä, kun paisarin korkin otit auki? jos oli, niin sitten se menee jo mysteerin puolelle, tai jostain on jäässä ja on "jäätulppa".
W201 250DT 20V
w201 190E
PlNe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 26.10.2013 21:17

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja PlNe »

Nimenomaan kylmänä oli lytyssä, lämmettyään palautui.
Mittasin jäähdytysnesteen säiliöstä ja syyläristä valutetusta näytteestä, molemmissa pakkaskestoa yli 30 astetta. Samalla mittarilla mitattiin samalla kertaa w124:sta, jossa nesteet jäätyneet aamulla ja siellä pakkaskestoksi näytti 12 astetta, eli mittari lienee ok.
Star ei näyttänyt pikatestissä mitään lämpötilaan viittaavaakaan vikaa (pl. ulkolämpömittari irti, joka siis "näyttää" -40 kaiken aikaa). Ohjainlaitteistakaan en löytänyt mitään moottorin lämpötilaan viittaavaa? Pit'isikö lukea manuaali?
Nakkasin pikkasen pahvia etusäleikköön ja ei ainakaan lyhyellä lenkillä mitään ongelmaa, lämmöt oli tasaisesti hiukan alle 80 asteen viivan.
Kaikista letkuista puristellen kuului naksahdus termostaatilta, eli se ei ainakaan jumissa liene. Ennen kaikkia toimenpiteitä auto oli lämmennyt hallissa about huoneenlämpöön.
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Vesipumppu ei toimi, eberin ollessa päällä sen pumppu kierrättää vettä?
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
PlNe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 26.10.2013 21:17

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja PlNe »

Pidemmän n.200km testilenkin pelasi hienosti. Tämän jälkeen kenties puolen tunnin pysäytys ja taas sama vaiva. Puhaltaa vain kylmää, ylävesiletku kuumana, pienemmän letkut lämppärille ym. kylmänä, syyläri kylmänä. Letkuja puristelemalla ei kuulu termostaatista naksahdusta. Kärsi ajaa n.20km/h ainakin lyhyen matkaa, lämpötilan pysytellessä melko vakaasti viimeisen ja toiseksi viimeisen viivan välissä.

Star kertoi kiertovesipumpun antavan vikakoodia, voisiko tämä olla syypää? Oman järjen mukaan tuon ei pitäisi lamauttaa koko vesikiertoa, vaikka miten olisi rikki.

Onko tässä vielä "normaali" termostaatti, vai onko sinnekin sotkettu sähköä? Ainakin lämpötila-anturi on termostaatin kyljessä. Alan epäillä sähkövikaa, ongelman epämääräisen ilmaantumisen vuoksi... Termostaatin kai voisi vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, tarviikohan valuttaa nesteet pois?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja pera8x »

termarit harvoin rikkoontuu sillain, että jää kiinni. useimmiten vikaantuessaan jää rakoselleen, tai kokonaan auki, jollonka lämpöä ei kehity. mutta ei sekään poissuljettu vaihtoehto ole.

kiertovesipumppua alkaisin seuraavaksi epäilemään, jos nesteet on varmasti kunnossa. tuossa CDI320CLS:n viestissä on hyvä pointti. tosin ihan ensin kokeilisin vaihtaa ne nesteet. mittari voi näyttää pakkasenkestoksi vaikka -45 jos, on liian tymäkkää tavaraa. se kun perustuu ominaispainoon, tai sitten se toinen malli, mikä perustuu valon taittumiseen, tai johonkin vastaavaan. mitä enemmän glykolia, sitä suurempaa lukemaa näyttää. todellisuudessa tilanne on eri. liika glykoli tekee saman tempun, kun liika vähäkin glykoli. se nyt kuitenkin vielä aika halpa homma vaihtaa ne nesteet sinne, eikä se hukkaan mene, vaikkei vika siinä olisikaan. hyvähän nekin on aika ajoin vaihtaa.

tossa kuva jäähdytysnesteistä, mitkä mun autossa oli. "pakkasen kesto" jotain ihan liikaa. eli liian väkevät seokset. menee tollaseks loskaksi. ei jäädy kovaksi, mutta senverta jähmeetä tavaraa, ettei kiertänyt lämppärin kennossa. Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
PlNe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 26.10.2013 21:17

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja PlNe »

Autosta oli molemmat vesipumput rikki. Kuvittelisin jomman kumman prakanneen toisen ollessa jo kokonaan pimeä ja näin aiheuttaneen toimii-ei toimi tilanteen. Nesteet vaihtuvat toki tässä sivussa, nyt varpaan peukutkin pystyssä jotta pelaisi!

Vesipumpusta ei päällepäin näkynyt mitään poikkeavaa, vasta kun apulaitehihna oli irti ja tarttui hihnapyörään, huomasi jonkin prakaavan. Järjestelmä ei myöskään ollut vuotanut mistään.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja pera8x »

oiskohan sieltä siivet sitten lähtenyt käveleen. mielenkiintoista olisi nähdä minkä näkönen se pumppu on.
W201 250DT 20V
w201 190E
PlNe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 26.10.2013 21:17

Re: w210 vesi ei kierrä??

Viesti Kirjoittaja PlNe »

Vesipumpusta oli laakeri hirttänyt kiinni, kuvaa en napannut, kun ei tosiaan päällepäin eronnut juurikaan uudesta. Nyt tuntuisi pelaavan, ainakin pikaisen testin perusteella!

Kiitos kaikille vinkeistä, enää ei ole kuin pikkuviat jäljellä!
Vastaa Viestiin