Joku varmaan osaa kertoa, että mistä löytyy tihkukytkimen rele (välillä toimii, mutta useimmiten ei). Myös takalasin sulatuksen rele lienee kaput, kytkimen merkkivalo syttyy, mutta lasin vastukselle ei tule virtaa
W124:n sähköongelmia
W124:n sähköongelmia
Olis tuollainen W124 E320 -95 jossa on viime aikoina esiintynyt pientä sähkövikaa...
Joku varmaan osaa kertoa, että mistä löytyy tihkukytkimen rele (välillä toimii, mutta useimmiten ei). Myös takalasin sulatuksen rele lienee kaput, kytkimen merkkivalo syttyy, mutta lasin vastukselle ei tule virtaa
Joku varmaan osaa kertoa, että mistä löytyy tihkukytkimen rele (välillä toimii, mutta useimmiten ei). Myös takalasin sulatuksen rele lienee kaput, kytkimen merkkivalo syttyy, mutta lasin vastukselle ei tule virtaa
Re: W124:n sähköongelmia
Takaluukun johdot hapertuneet läpivientikumin kohdalta?toni474 kirjoitti:Olis tuollainen W124 E320 -95 jossa on viime aikoina esiintynyt pientä sähkövikaa...
Joku varmaan osaa kertoa, että mistä löytyy tihkukytkimen rele (välillä toimii, mutta useimmiten ei). Myös takalasin sulatuksen rele lienee kaput, kytkimen merkkivalo syttyy, mutta lasin vastukselle ei tule virtaa
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: W124:n sähköongelmia
Johdot kunnossa, tarkastettu on.
Joskus ennenvanhaan takalasin lämmittimen kytkintä painettaessa rele naksahti jossain, mutta ei enää nykyisin.
Joskus ennenvanhaan takalasin lämmittimen kytkintä painettaessa rele naksahti jossain, mutta ei enää nykyisin.
Re: W124:n sähköongelmia
Syynä voi olla "Combination relay" (n10)

Sieltä saattaapi löytyä hapettuneita tilauksia.

Tässä vielä linkki http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=62702
Puhdista myös irse releiden kosketuspinnat... Ota vaikka soiro paperia ja purista se napojen väliin ja vedä pois... toista niin kauan että paperiin ei jä mustaa rantua. Älä räävi pintoja hiekkapaperilla.

Sieltä saattaapi löytyä hapettuneita tilauksia.

Tässä vielä linkki http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=62702
Puhdista myös irse releiden kosketuspinnat... Ota vaikka soiro paperia ja purista se napojen väliin ja vedä pois... toista niin kauan että paperiin ei jä mustaa rantua. Älä räävi pintoja hiekkapaperilla.
Re: W124:n sähköongelmia
... ja jos tihkukytkimen toimimattomuus ei ratkea yhdistelmäreleen (joka monitoimireleenäkin tunnetaan) korjaamisella tai vaihtamisella, niin rikkinäinen viiksikytkin on toinen aika yleinen aiheuttaja tuolle.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124:n sähköongelmia
Kiitos vinkeistä, tutkitaan monitoimirelettä...
Re: W124:n sähköongelmia
Tässä tapauksessa monitoimireleessä oli vika, kylmäjuotokset korjaamalla taas toimii 
Re: W124:n sähköongelmia
Lainataas vähän tätä topiikkia ni ei tarvi uutta tehä.
Eli omassa lankussa on vähä sähkövikoja:
-Polttoainemittari ei toimi (Valo palaa ja viisari nollissa koko ajan)
-Kierroslukumittari ei toimi
-Lämpötilamittari toimii kylmänä mutta lämmetessä alkaa pomppimaan miten sattuu.
-Jos on vilkku päällä ja painaa jarrua niin alkaa vilkuttamaan tiheästi aivan kuin ois polttimo palanut. (jarruvalokytkin uusittu, ei auttanu)
-Ovet kun laittaa lukkoon niin kattoluukku aukeaa.
muutenkin kattoluukku toimii miten sattuu; ei osaa pysähtyä kiinni asentoon ja eteenpäin liikkeellä luukku nousee ylös.
-Kattoluukun rele on vetäneenä koko ajan ja näin ollen akku on tyhjä jossei joka päivä käy ajamassa.
Siinäpä ne isoimmat tais olla.
Sulakkeet vaihettu kaikki uusiin, yj rele kolvattu ja sulakkeet uusittu, mittaristo kolvattu ja laitettu lisämaadotus.
Ideoita mahdollisista vikakohteista?
Eli omassa lankussa on vähä sähkövikoja:
-Polttoainemittari ei toimi (Valo palaa ja viisari nollissa koko ajan)
-Kierroslukumittari ei toimi
-Lämpötilamittari toimii kylmänä mutta lämmetessä alkaa pomppimaan miten sattuu.
-Jos on vilkku päällä ja painaa jarrua niin alkaa vilkuttamaan tiheästi aivan kuin ois polttimo palanut. (jarruvalokytkin uusittu, ei auttanu)
-Ovet kun laittaa lukkoon niin kattoluukku aukeaa.
-Kattoluukun rele on vetäneenä koko ajan ja näin ollen akku on tyhjä jossei joka päivä käy ajamassa.
Siinäpä ne isoimmat tais olla.
Sulakkeet vaihettu kaikki uusiin, yj rele kolvattu ja sulakkeet uusittu, mittaristo kolvattu ja laitettu lisämaadotus.
Ideoita mahdollisista vikakohteista?
-s124 300tdt -92
Re: W124:n sähköongelmia
Comfort boxi ainakin laitattaa ikkunat ja luukun kiinni kun pitää avainta tietyn aikaa oven lukossa lukitus asennossa...oisikohan tällä systeemillä nyt osaa tähän luukku hommaan.
Maadoitus pisteet tietty tutki....kontissa on valojen ja tankin maadoitus samassa antennin alapuolella takakontissa verhoilun takana.
Tutki vielä yj-rele pohja että ei ole pinnit painuneet ulottumattomiin.
Maadoitus pisteet tietty tutki....kontissa on valojen ja tankin maadoitus samassa antennin alapuolella takakontissa verhoilun takana.
Tutki vielä yj-rele pohja että ei ole pinnit painuneet ulottumattomiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124:n sähköongelmia
Comfort boxista otin D johtonipun irti ja nyt ei enään kattoluukun rele ole vetäneenä koko ajan eikä enää aukea luukku kun laittaa ovet lukkoon.atlas kirjoitti:Comfort boxi ainakin laitattaa ikkunat ja luukun kiinni kun pitää avainta tietyn aikaa oven lukossa lukitus asennossa...oisikohan tällä systeemillä nyt osaa tähän luukku hommaan.
Maadoitus pisteet tietty tutki....kontissa on valojen ja tankin maadoitus samassa antennin alapuolella takakontissa verhoilun takana.
Tutki vielä yj-rele pohja että ei ole pinnit painuneet ulottumattomiin.
Multa löytys toinen comfort boxi sellasesta autosta missä on sähkölasit mutta ei kattoluukkua, mahtaiskohan se boxi käydä tuon tilalle?
Takakontista putsasin maadotuspisteet mutta sillä ei ollut vaikutusta polttoainemittariin. Täytyy kokeilla toisella anturilla.
Yj-releen pohja oli kunnossa myös.
Kiekkamittarin toimimattomuus johtunee siitä että entinen omistaja ottanu näköjään anturin pois
Sellasen myös huomasin että valot kirkastuu kun painaa kaasua, voisiko jännitteensäädin olla vikana? Koneen ja korin välisen maadotuksen putsasin.
Ärsyttävin vika tuossa on nuo vilkut kun painaa jarrua. Asd valo palaa kanssa ja viaksi ilmoitti numero8 eli magneettiventtiili/jarruvalokytkin. Voiko tuo vika nyt sitten johtua esim jarruvalokytkimen maadotuksesta?
-s124 300tdt -92
Re: W124:n sähköongelmia
Nozki kirjoitti:... ja jos tihkukytkimen toimimattomuus ei ratkea yhdistelmäreleen (joka monitoimireleenäkin tunnetaan) korjaamisella tai vaihtamisella, niin rikkinäinen viiksikytkin on toinen aika yleinen aiheuttaja tuolle.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
Onko se pisin rele sitten mikä rele mikä on auton keulasta katsottuna oikeanpuoleisin? Olen itte pitäny sitä moitoimireleenä ja se ei kyllä mielestäni tuulilasinpyyhintä käske vai käskeekö?
Re: W124:n sähköongelmia
Vaihda tai käy hiekkapaperilla muuten kaikki sulakkeiden päät läpi....hapettuvat harmaiksi...monet viat selvitetty sulake hionnalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124:n sähköongelmia
Kaikki sulakkeet vaihdettu uusiin.atlas kirjoitti:Vaihda tai käy hiekkapaperilla muuten kaikki sulakkeiden päät läpi....hapettuvat harmaiksi...monet viat selvitetty sulake hionnalla.
-s124 300tdt -92
Re: W124:n sähköongelmia
Tuota lainaamaasi viestiä edellinen viesti (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 79#p970479) kovasti kyllä antaa ymmärtää, että pyyhinmoottori, takalasinlämmitin ja vilkut + hätävilkut ovat tuon releen takana. Samoin, kun vilkaisin tuossa Alfamerin kirjan kytkentäkaaviota, niin kyllä sen perusteella monitoimiviikseltä pyyhintoiminnoista menee aika monta piuhaa monitoimireleelle ja toisaalta monitoimireleeltä menee piuhoja pyyhkimen moottorille. Ja menee kyllä viikseltä suoraan pyyhinmoottorille myös.Jari Ke kirjoitti:Nozki kirjoitti:... ja jos tihkukytkimen toimimattomuus ei ratkea yhdistelmäreleen (joka monitoimireleenäkin tunnetaan) korjaamisella tai vaihtamisella, niin rikkinäinen viiksikytkin on toinen aika yleinen aiheuttaja tuolle.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
Onko se pisin rele sitten mikä rele mikä on auton keulasta katsottuna oikeanpuoleisin? Olen itte pitäny sitä moitoimireleenä ja se ei kyllä mielestäni tuulilasinpyyhintä käske vai käskeekö?
Sijainnista en nyt osaa sanoa tarkemmin (enkä tiedä, onko toi edellä esitetty kuva juuri satakaksnelosesta), mutta juu, eikös se sellainen pitkulainen rele nimenomaan ole. Tuolla kun oli linkki sinne mercedesclub.org -sivustolle vastaavaan juttuun, niin siinähän se oli W202, jota käsiteltiin, mutta itse releen kannessa näkyy olevan 201 -alkuinen numero.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124:n sähköongelmia
Tuohon polttoainemittariin (Ja Mgo:n kysymykseen) liittyen, niin maadoituksen puute ei aiheuta kuvatunlaista ongelmaa. Eli jos anturia ei ole maadoitettu, niin varoitusvalo ei syty. Ja mittari luultavasti näyttää aina vaan täyttä, jos maadoitus puuttuu. Anturille menee kolme johtoa, joista yksi on se maadoitus, toinen on polttoainemäärän signaali ja kolmas on valon signaali. Jos valon johto maadoittuu, niin valo palaa. Ja mitä vähemmän on vastusta maan ja signaalijohdon välillä, sitä täydempää mittari näyttää. Eli toisin sanoen, mitä enemmän maadoittuu, niin sitä enemmän näyttää tankissa olevan tavaraa mittarin mukaan.
Siispä, itse tekisin niin, että anturin liitin irti:
Jos edelleen valo palaa ja mittari näyttää tyhjää tankkia, niin jossain on oikosulku. Eli ainakin se valon johto on maissa ja voipa olla, että niin on myös se polttoainemäärän johto.
Jos taas valo sammui ja mittari alkoi näyttää täyttä, niin vika on anturissa
Siispä, itse tekisin niin, että anturin liitin irti:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124:n sähköongelmia
Nozki kirjoitti:Tuota lainaamaasi viestiä edellinen viesti (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 79#p970479) kovasti kyllä antaa ymmärtää, että pyyhinmoottori, takalasinlämmitin ja vilkut + hätävilkut ovat tuon releen takana. Samoin, kun vilkaisin tuossa Alfamerin kirjan kytkentäkaaviota, niin kyllä sen perusteella monitoimiviikseltä pyyhintoiminnoista menee aika monta piuhaa monitoimireleelle ja toisaalta monitoimireleeltä menee piuhoja pyyhkimen moottorille. Ja menee kyllä viikseltä suoraan pyyhinmoottorille myös.Jari Ke kirjoitti:Nozki kirjoitti:... ja jos tihkukytkimen toimimattomuus ei ratkea yhdistelmäreleen (joka monitoimireleenäkin tunnetaan) korjaamisella tai vaihtamisella, niin rikkinäinen viiksikytkin on toinen aika yleinen aiheuttaja tuolle.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
Onko se pisin rele sitten mikä rele mikä on auton keulasta katsottuna oikeanpuoleisin? Olen itte pitäny sitä moitoimireleenä ja se ei kyllä mielestäni tuulilasinpyyhintä käske vai käskeekö?
Sijainnista en nyt osaa sanoa tarkemmin (enkä tiedä, onko toi edellä esitetty kuva juuri satakaksnelosesta), mutta juu, eikös se sellainen pitkulainen rele nimenomaan ole. Tuolla kun oli linkki sinne mercedesclub.org -sivustolle vastaavaan juttuun, niin siinähän se oli W202, jota käsiteltiin, mutta itse releen kannessa näkyy olevan 201 -alkuinen numero.
Olen kerran vaihtanu releen ja sillä korjaantui tuulilasinpyyhkimen omatoiminen toiminta. Sitä en sit tiä mikä se rele oikeasti oli mutta ei ollu pisin / suurin rele. Voihan se olla että se on monitoimi? 200D:stä otin sen releen ja pistin tohon 300DT:hen.
Toi aiempi Sorsson liittämä kuva releitten sijainnista ja releitten koosta on sellainen etten tuollaista releitten määrää ja kokoa ole nähny missään 124:ssa. Olisko periaatekuva sellaisesta W124:sesta jossa olisi kaikki mahdolliset lisävarusteet joita on ollu saatavilla? Varmaan tuollainenkin setappi on jossain autossa mutta ei ilmeisesti kovin yleisesti?
Ohessa topiikki aiheeseen jossa pohdin pyyhkijän toimintaa ja alla sit kuva siitä releestä jonka vaihdoin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... oo#p909312" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollaisia kuvankaltaisia sensijaan on mulla tainnu kaikki olla eli pisin oikealla toiseksi pisin keskellä ja pieniä erinäinen määrä vasemmalla. Ilmastoinnin lauhduttimen flektiojaus mm. on muistaakseni tuo sininen jossa on sulake. Kuva otettu E300D vm 94 boksista.
Edittiä vielä että varmaankin pyyhkijän ohjaus kiertää monitoimin kautta koska kaikki toiminnot lie on sen takana ainakin osittain? Meinaan mikään sähkötoiminto ei toimi jos virrat ei ole päällä ykkösasennossa ja osa vaatii toimiakseen kakkosasennon. Itte pyyhkijärele onkin sit omana releenä? Veikkaan että myös tuo ilmastoinninlauhduttimen flektin ohjaus kulkee myös monitoiminkautta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124:n sähköongelmia
Ei ollut vaikutusta vaikka nyppäs anturin liittimen irti eli taitaa olla oikosessa jostain?. Minälaiseen liittimeen nuo polttoaineanturin johot tulee mittariston päässä?Nozki kirjoitti:Tuohon polttoainemittariin (Ja Mgo:n kysymykseen) liittyen, niin maadoituksen puute ei aiheuta kuvatunlaista ongelmaa. Eli jos anturia ei ole maadoitettu, niin varoitusvalo ei syty. Ja mittari luultavasti näyttää aina vaan täyttä, jos maadoitus puuttuu. Anturille menee kolme johtoa, joista yksi on se maadoitus, toinen on polttoainemäärän signaali ja kolmas on valon signaali. Jos valon johto maadoittuu, niin valo palaa. Ja mitä vähemmän on vastusta maan ja signaalijohdon välillä, sitä täydempää mittari näyttää. Eli toisin sanoen, mitä enemmän maadoittuu, niin sitä enemmän näyttää tankissa olevan tavaraa mittarin mukaan.
Siispä, itse tekisin niin, että anturin liitin irti:
Jos edelleen valo palaa ja mittari näyttää tyhjää tankkia, niin jossain on oikosulku. Eli ainakin se valon johto on maissa ja voipa olla, että niin on myös se polttoainemäärän johto.
Jos taas valo sammui ja mittari alkoi näyttää täyttä, niin vika on anturissa
Entä oisko kellään mitään käryä mikä aiheuttaa sen,että vilkut alkaa vilkkumaan tiheämmin kun painaa jarrua?
-s124 300tdt -92
Re: W124:n sähköongelmia
Onko autossa vetokoukku? Huomasin viikko sitten että jos kärryn sähköt on sekaisin niin se saa aikaan ihmeellisiä toimintoja. Mm. lampun vikavalo syttyy ja jarrua painettaessa vilkun ollessa päällä vilkku tosiaan alkaa limputtaa ikäänkuin jokin polttimo olis rikki.Mgo- kirjoitti: Entä oisko kellään mitään käryä mikä aiheuttaa sen,että vilkut alkaa vilkkumaan tiheämmin kun painaa jarrua?
Re: W124:n sähköongelmia
Tankkianturin valot tulee pyöreään 15 pinniseen liittimeen mittariston vasempaan laitaan edestä katsottuna. Sininen/musta on määrä ja sininen/vihreä valo. Se anturin kolmas eli ruskea piuha ei tule mittaristolle asti vaan menee maadoituspisteeseen.
Re: W124:n sähköongelmia
JanneW124 kirjoitti:Tankkianturin valot tulee pyöreään 15 pinniseen liittimeen mittariston vasempaan laitaan edestä katsottuna. Sininen/musta on määrä ja sininen/vihreä valo. Se anturin kolmas eli ruskea piuha ei tule mittaristolle asti vaan menee maadoituspisteeseen.
Kiitosta
Tämä tieto tallennetaan kovalevylle siltä varalta että joskus tarttee.
Re: W124:n sähköongelmia
On muuten koukkukin! Täytyypäs huomenna ihmetellä sitä pistoketta myös!Jari Ke kirjoitti:Onko autossa vetokoukku? Huomasin viikko sitten että jos kärryn sähköt on sekaisin niin se saa aikaan ihmeellisiä toimintoja. Mm. lampun vikavalo syttyy ja jarrua painettaessa vilkun ollessa päällä vilkku tosiaan alkaa limputtaa ikäänkuin jokin polttimo olis rikki.Mgo- kirjoitti: Entä oisko kellään mitään käryä mikä aiheuttaa sen,että vilkut alkaa vilkkumaan tiheämmin kun painaa jarrua?
Tämä tieto on todella hyödyllinen! Kiitokset!JanneW124 kirjoitti:Tankkianturin valot tulee pyöreään 15 pinniseen liittimeen mittariston vasempaan laitaan edestä katsottuna. Sininen/musta on määrä ja sininen/vihreä valo. Se anturin kolmas eli ruskea piuha ei tule mittaristolle asti vaan menee maadoituspisteeseen.
-s124 300tdt -92
Re: W124:n sähköongelmia
Jarrua painaessa vilkku vilkkuu enemmän...maattovika mutta kannattaa kokeilla myös toisella polttimolla....on ollut ihan sekasikiö lamppuja vastaan.
sitten toi perävaunu pistoke on aikayleinen vika kun niitä on viritelty rosvoliittimillä ja maattoja vedetty huolimattomasti koriin kiinni.
sitten toi perävaunu pistoke on aikayleinen vika kun niitä on viritelty rosvoliittimillä ja maattoja vedetty huolimattomasti koriin kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124:n sähköongelmia
Muutama kommentti vielä tähän monitoimirelejuttuun...

Ei, se reunassa oleva pitkä (pisin) ei ole monitoimirele, vaan se on lamppujen vikavalvontaboksi. Monitoimirele on keskirivissä se melko pitkä. Eli se, jonka olet ylempänä kuvassa ympyröinyt punaisella.Jari Ke kirjoitti: Onko se pisin rele sitten mikä rele mikä on auton keulasta katsottuna oikeanpuoleisin? Olen itte pitäny sitä moitoimireleenä ja se ei kyllä mielestäni tuulilasinpyyhintä käske vai käskeekö?
Joo, juuri näin. Siinä kaaviokuvassahan nyt tuossa oikeassa reunassa on olevinaan kolme erillistä laatikkoa, mutta niillä on kaikilla sama nimi (K). Eli itse asiassa siinä on vain yksi pitkä laatikko. Monitoimirele on se toisiksi pisin, joka on tuossa keskirivissä (H), nimeltään siis Combination relay. Ja kyllä, kun lukee tuosta Sorsson liittämän kuvan releiden listauksesta, näkee, että nimenomaan kun tulee lisää varusteita, niin tulee lisää releitäkin.Jari Ke kirjoitti:Toi aiempi Sorsson liittämä kuva releitten sijainnista ja releitten koosta on sellainen etten tuollaista releitten määrää ja kokoa ole nähny missään 124:ssa. Olisko periaatekuva sellaisesta W124:sesta jossa olisi kaikki mahdolliset lisävarusteet joita on ollu saatavilla? Varmaan tuollainenkin setappi on jossain autossa mutta ei ilmeisesti kovin yleisesti?
Ei käsittääkseni ole muuta pyyhkijärelettä, vaan monitoimireleessä on sen toiminta hoidettu kokonaan. Jos minä yhtään osaan lukea tuota kytkentäkaaviota oikein, niin siellä on kolme eri kelaa, eli yksi pyyhinmoottorille, yksi vilkuille ja yksi takalasinlämmittimelle. Eikä sillä näyttäisi kyllä äkkiseltään muita toimintoja olevankaan. Siispä, kun lukaisin tuosta linkittämästäsi topicista, että olet sähkökaaviosta katsonut, mikä rele pitää vaihtaa, jotta saa pyyhkimen toimimaan, niin olet kyllä tunnistanut juuri oikean pyyhinmoottorin ohjausreleen. Eli monitoimireleen.Jari Ke kirjoitti:Edittiä vielä että varmaankin pyyhkijän ohjaus kiertää monitoimin kautta koska kaikki toiminnot lie on sen takana ainakin osittain? Meinaan mikään sähkötoiminto ei toimi jos virrat ei ole päällä ykkösasennossa ja osa vaatii toimiakseen kakkosasennon. Itte pyyhkijärele onkin sit omana releenä? Veikkaan että myös tuo ilmastoinninlauhduttimen flektin ohjaus kulkee myös monitoiminkautta?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124:n sähköongelmia
Kyllä, näin on, ja johdot menevät liittimen X18 kautta, ja se liitin sijaitsee sulakerasian alaosassa. Tai siis käytännössä siellä sulakerasian alla on johtoja, ja tämä liitin on jossain sen alla. Samassa liittimessä on takalasin lämmittimen, moottoriantennin ja oikean takavalon sekä tavaratilan ja sisävalojen johtoja (musta, punakeltainen, mustavihreä ja mustavalkoinen toisella puolella ja toisella puolella samat muuten, mutta mustavihreä ja mustavalkoinen ovat tuplana ja lisäksi sitten molemmilla puolilla nuo edellä mainitut polttoainemittausjohdot). Niin sillä vaan tätä liitintä meinasin, että sen avaamalla sais selville, että kummalla puolella liitintä se vika noissa johdoissa on, jos se on johdoissa eikä mittaristossa.JanneW124 kirjoitti:Tankkianturin valot tulee pyöreään 15 pinniseen liittimeen mittariston vasempaan laitaan edestä katsottuna. Sininen/musta on määrä ja sininen/vihreä valo. Se anturin kolmas eli ruskea piuha ei tule mittaristolle asti vaan menee maadoituspisteeseen.
Toisaalta, saiskohan siitä mittariston moninapaliittimestä irrotettua noi kaksi mainittua johtoa? Sillä sais varmistettua, ettei vika ole mittaristossa. Tai kyllähän ne jotenkin saa sieltä vissiin mitään rikkomatta, mutta pitää vaan pistää tarkasti muistiin johtojen järjestys ennen kuin avaa sitä liitintä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124:n sähköongelmia
Kiitosta tiedostaNozki kirjoitti: Ei, se reunassa oleva pitkä (pisin) ei ole monitoimirele, vaan se on lamppujen vikavalvontaboksi. Monitoimirele on keskirivissä se melko pitkä. Eli se, jonka olet ylempänä kuvassa ympyröinyt punaisella.
Mähän en tosiaan tiedä nuitten releitten nimiä ja siksi tosiaan heittelin kysymysmerkein nuita ajatuksia. Mutta hyvä tietää jatkossa se miten nuo menee
Re: W124:n sähköongelmia
Kyllä se liitin aukeaa ilman rikkomista. Kahteen osaan leviää, ja helposti levähtää se johtonippu sekaisin. Liitin on onneksi numeroitu, mutta johtoja ei ole numeroitu.Toisaalta, saiskohan siitä mittariston moninapaliittimestä irrotettua noi kaksi mainittua johtoa? Sillä sais varmistettua, ettei vika ole mittaristossa. Tai kyllähän ne jotenkin saa sieltä vissiin mitään rikkomatta, mutta pitää vaan pistää tarkasti muistiin johtojen järjestys ennen kuin avaa sitä liitintä.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies

- Viestit: 1531
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124:n sähköongelmia
Juuri noin. Viime vuonna uusin parikin kipaletta tuota relettä: yhdesä ei vilkku vilkutellut, toisessa ei ollut pyyhkimien tihkuaNozki kirjoitti:Ei käsittääkseni ole muuta pyyhkijärelettä, vaan monitoimireleessä on sen toiminta hoidettu kokonaan. Jos minä yhtään osaan lukea tuota kytkentäkaaviota oikein, niin siellä on kolme eri kelaa, eli yksi pyyhinmoottorille, yksi vilkuille ja yksi takalasinlämmittimelle. Eikä sillä näyttäisi kyllä äkkiseltään muita toimintoja olevankaan. Siispä, kun lukaisin tuosta linkittämästäsi topicista, että olet sähkökaaviosta katsonut, mikä rele pitää vaihtaa, jotta saa pyyhkimen toimimaan, niin olet kyllä tunnistanut juuri oikean pyyhinmoottorin ohjausreleen. Eli monitoimireleen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124:n sähköongelmia
Aika vanha aihe nousee nyt ylös, mutta eipähän tarvitse tehdä uutta..
Eli allekirjoituksen W124 E300D:ssa alkoi eilen pyyhin temppuilemaan. Lähtee liikkeelle, mutta pysähtelee, useimmiten oikeaan alalaitaan.
*No ensiksi ajattelin vaivan olevan vanha tuttu rasvan puute, joten otin varren suojamuovin pois ja voitelin varren. Tästä ei kuitenkaan ollut tällä kertaa apua.
*Sulakkeen vaihdoin uuteen, ei vaikutusta.
*Pyyhin ei liiku millään nopeudella kunnolla, eikä myöskään pesuria käyttäessä.
*Rele kuitenkin naksuu minusta ihan loogisesti tihkuasennossa, ja pyyhkimen saa uudestaan liikkeelle kun sitä vetäisee kädellä.
Veikkauksia, onko vika mekaaninen/vivustossa (kun kerran lähtee liikkeelle avittamalla) vai voiko vika olla silti monitoimireleessä? Vilkut tässä on jo useampana kesänä hävinneet kuumimmilla helteillä, että ehkä siinä releessäkin jotain vikaa on.
Viiksessä on hieman väljää, mutta viiksen heiluttelu tai esim. vilkun käyttö ei aiheuta muutoksia pyyhkimen toiminnassa (toimimattomuudessa).
Sellainen juttu vielä, että vika ilmestyi eilen yht'äkkiä auton parin viikon seisonnan jälkeen. Viime ajokerralla satoi vettä ja pyyhkijä toimi moitteettomasti.
Eli allekirjoituksen W124 E300D:ssa alkoi eilen pyyhin temppuilemaan. Lähtee liikkeelle, mutta pysähtelee, useimmiten oikeaan alalaitaan.
*No ensiksi ajattelin vaivan olevan vanha tuttu rasvan puute, joten otin varren suojamuovin pois ja voitelin varren. Tästä ei kuitenkaan ollut tällä kertaa apua.
*Sulakkeen vaihdoin uuteen, ei vaikutusta.
*Pyyhin ei liiku millään nopeudella kunnolla, eikä myöskään pesuria käyttäessä.
*Rele kuitenkin naksuu minusta ihan loogisesti tihkuasennossa, ja pyyhkimen saa uudestaan liikkeelle kun sitä vetäisee kädellä.
Veikkauksia, onko vika mekaaninen/vivustossa (kun kerran lähtee liikkeelle avittamalla) vai voiko vika olla silti monitoimireleessä? Vilkut tässä on jo useampana kesänä hävinneet kuumimmilla helteillä, että ehkä siinä releessäkin jotain vikaa on.
Viiksessä on hieman väljää, mutta viiksen heiluttelu tai esim. vilkun käyttö ei aiheuta muutoksia pyyhkimen toiminnassa (toimimattomuudessa).
Sellainen juttu vielä, että vika ilmestyi eilen yht'äkkiä auton parin viikon seisonnan jälkeen. Viime ajokerralla satoi vettä ja pyyhkijä toimi moitteettomasti.
W214 E220d A 4matic Exclusive -25
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: W124:n sähköongelmia
Vivustossa huono voitelu ja moottori väsähtänyt. Semmonen vika mulla oli aikanaan, oireili silleen, että pyyhin liikkui hyvin takellellen ja korjaantui uudella moottorilla. Niin ja kai siinä tuli vivustoa voideltua moottorin vaihdon yhteydessä.
Mutta sitä on hankala sanoa, että voiko tuollainen vika tulla ns. yhtäkkiä kuten tässä tapauksessa, ei kai sekään mahdotonta ole.
Mutta sitä on hankala sanoa, että voiko tuollainen vika tulla ns. yhtäkkiä kuten tässä tapauksessa, ei kai sekään mahdotonta ole.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124:n sähköongelmia
Eilen pyyhin toimi kahdella pesurinkäyttökerralla suht hyvin, hieman tökkäsi kertaalleen siellä oikeassa alalaidassa.
Tilasin monitoimireleen, kun tässä on ne vilkut olleet ajoittain kuumalla kelillä hukassa, joten releen vaihto ei ehkä hukkaan mene vaikka pyyhkijät eivät sillä kuntoon tulisikaan.
Jos ei releen vaihto auta, niin pitää sitten ottaa pyyhkijämekanismi ja moottori esille. (Tätä en kuitenkaan mielellään tee, koska tuulilasin alatiiviste on viime syksynä liimattu paikoilleen, koska se ei pysynyt muuten siellä urassaan, eikä uutta enää saa.) Pyyhkijän moottoria ei ollut KL:n kautta saatavana kuin jotain harakiri-merkkiä, joten senkin jätin toistaiseksi tilaamatta.
Raportoin tänne, mikä lopulta on vikana kun/(jos) saadaan selville.
Tilasin monitoimireleen, kun tässä on ne vilkut olleet ajoittain kuumalla kelillä hukassa, joten releen vaihto ei ehkä hukkaan mene vaikka pyyhkijät eivät sillä kuntoon tulisikaan.
Jos ei releen vaihto auta, niin pitää sitten ottaa pyyhkijämekanismi ja moottori esille. (Tätä en kuitenkaan mielellään tee, koska tuulilasin alatiiviste on viime syksynä liimattu paikoilleen, koska se ei pysynyt muuten siellä urassaan, eikä uutta enää saa.) Pyyhkijän moottoria ei ollut KL:n kautta saatavana kuin jotain harakiri-merkkiä, joten senkin jätin toistaiseksi tilaamatta.
Raportoin tänne, mikä lopulta on vikana kun/(jos) saadaan selville.
W214 E220d A 4matic Exclusive -25
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR




