Saksan kitkat. Pärjääkö?
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Itse olen useamman mersun hakenut saksasta ja aina ollut mukana "saksan kitkat", joilla sitten olen seuraavan talven ajellut. Hyvin ovat pitäneet ja toimineet...
Eli kyllä noilla hyvin pärjää.
Eli kyllä noilla hyvin pärjää.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Kyllä pärjää, itsellä kokemusta monesta talvesta ja viimeiset kaksi talvea menty Nokian WRG 2 renkailla ja ei ongelmaa. Monelle se nastojen rapina tuo pidon tunnetta. Jos sulla on alla ns. keskieuroopan kitkat niin niillä päästelee kesät talvet se on asenteesta ja tottakai ajokokemuksesta kiinni miten liukkailla mennään. Ei ne nastat paras vaihtoehto ole, asenteella pärjää vaikka kesäkummeilla, näin se vaan on.
W123,W201,W210 muutama,W211 monta,S211 monta,W639,W208, R170.
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Joopa joo.taikajim kirjoitti:asenteella pärjää vaikka kesäkummeilla, näin se vaan on.
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Täälä meillä päin ei lyllä pärjää kitkoilla. Koska välillä voi tulla semoisia kelejä, että on pelkkää vesi jäätä, niin ei pääse mihinkään.noroljan kirjoitti:Joopa joo.taikajim kirjoitti:asenteella pärjää vaikka kesäkummeilla, näin se vaan on.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Joo, kyllä mäkin haluaisin nähdä kun joku nousee kitkoilla (vaikka Pohjolankin, Keski-Euroopasta puhumattakaan) tuon meidän 300m ylämäkeen mutkittelevan 2,5m leveän pihatien, jossa on ojat molemmilla puolilla, silloin kun sen jäässä.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Kuten jossain toisaalla totesinkin, niin:
Itse en ole yli neljännesvuosisataan törmännyt Pohjoismaissa keliin, jossa ei kitkarenkailla pärjää. Eli siis siitä alkaen, kun olen kitkoja alkanut käyttämään.
Oli sitten pelkkä auto tai perässä vedettävää.
Joku toinen ehkä on, tai sitten ajelee myös muualla jolta alueelta itseltäni talvikokemukset puuttuvat.
Tottahan tietysti yhden kotimäen vuoksi pitää olla vaikka lumi- tai jääketjut, jos on torppa semmoseen paikkaan tyrkätty.
Ihan ok.
Itse en ole yli neljännesvuosisataan törmännyt Pohjoismaissa keliin, jossa ei kitkarenkailla pärjää. Eli siis siitä alkaen, kun olen kitkoja alkanut käyttämään.
Oli sitten pelkkä auto tai perässä vedettävää.
Joku toinen ehkä on, tai sitten ajelee myös muualla jolta alueelta itseltäni talvikokemukset puuttuvat.
Tottahan tietysti yhden kotimäen vuoksi pitää olla vaikka lumi- tai jääketjut, jos on torppa semmoseen paikkaan tyrkätty.
Ihan ok.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 30.12.2015 17:03
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Täysin samaa mieltä,kitkat alla siitä lähtien kun ekat Misukat tuli jotain -86,enkä asu Marianhaminan keskustassa,autona aina ollut takavetoinen,hyvin pärjää myös keski Euroopan kitkoillakin,malttia ja ennakointia se vaan vaatiiAri66 kirjoitti:Kuten jossain toisaalla totesinkin, niin:
Itse en ole yli neljännesvuosisataan törmännyt Pohjoismaissa keliin, jossa ei kitkarenkailla pärjää. Eli siis siitä alkaen, kun olen kitkoja alkanut käyttämään.
Oli sitten pelkkä auto tai perässä vedettävää.
Joku toinen ehkä on, tai sitten ajelee myös muualla jolta alueelta itseltäni talvikokemukset puuttuvat.
Tottahan tietysti yhden kotimäen vuoksi pitää olla vaikka lumi- tai jääketjut, jos on torppa semmoseen paikkaan tyrkätty.
Ihan ok.
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Pärjäähän sitä kuka milläkin, se on jokaisen oma asia minkälaisilla kumeilla tykkää talvet lipsutella. Itse tykkään siitä, että on maksimaalinen pito jokaisessa talvikelissä, sen takia mulla on alla tällä hetkellä Nokian nastakumit. Alkutalvet olen muutamat vuodet ajanut reippaat 10 vuotta vanhoilla Misukan kitkoilla, jotka tulivat mulle aikanaan autokaupan mukana. Niillä pystyisi lipsuttelemaan vaikka koko talven, jos jaksaisi ennakoida ja ajaa kieli keskellä suuta kaiken aikaa. Mutta kun pakkaset viimein saapuivat vuoden lopussa, niin laitoin nastat alle, koska pito näillä kitkoilla alkoi olla melkoisen heikko jäisillä teillä. Kahden talvirengassarjan taktiikka on tullut mulle jäädäkseen.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Nastat vai kitkat -keskustelulle voidaan kohtapuoleen näemmä naulata naula arkkuun.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288755052679.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288755052679.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
http://www.jouniheikkila.fi/mainokset/sovgum.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Otetaampa tähän keskusteluun sellainen näkökanta että moniko nastarekaaseen perinjuurin luottava on oikeasti koittanut kitkarengasta samoissa olosuhteissa? Veikkaan että moni ei? Sit väitetään yhtä ja toista vaikka oikeaa kokemusta ei ole????
Se on sellainen juttu että saattaapi yllättää kitkarenkaan pito. Sitä oli noin 10 astetta pakkasta kun ukko kehu että yllättävän hyvin pitää nokian kitka. No pidin sitä ihan huuuuhaana. Mulla oli alla uudet testivoittaja nastat. Good Yearit silloin voitti testit. (Kainuussa muuten koiteltiin)
No sitä sit ajettiin oikein urakalla ja jarruteltiin rekkojen kiilloittamalla polannejäällä ja aina kitkat oli paremmat. No sit lopuksi kiihdytettiin yämäkeen maksimaalisesti ja senkin kitka voitti. Samanmerkkiset autot sama rengaskoko ja molemmat ajettiin molemmlla autoilla ja monta kertaa. Kitka oli aina parempi polannejäällä -10 asteen pakasessa. Sit kun jarruteltiin jäällä missä oli lunta päällä ni siinä Good Year oli paras. Siis aivan päinvastainen tulos siihen verrattuna mitä olisi odottanut. Itte ainakin yllätyin tuloksesta ja tosiaan kun molemmat ajettiin niin tulos oli mielestäni kiistaton.
Kitkarengas saattaa olla vaan yllättävän hyvä pidoltaan uutena.
Se on sellainen juttu että saattaapi yllättää kitkarenkaan pito. Sitä oli noin 10 astetta pakkasta kun ukko kehu että yllättävän hyvin pitää nokian kitka. No pidin sitä ihan huuuuhaana. Mulla oli alla uudet testivoittaja nastat. Good Yearit silloin voitti testit. (Kainuussa muuten koiteltiin)
No sitä sit ajettiin oikein urakalla ja jarruteltiin rekkojen kiilloittamalla polannejäällä ja aina kitkat oli paremmat. No sit lopuksi kiihdytettiin yämäkeen maksimaalisesti ja senkin kitka voitti. Samanmerkkiset autot sama rengaskoko ja molemmat ajettiin molemmlla autoilla ja monta kertaa. Kitka oli aina parempi polannejäällä -10 asteen pakasessa. Sit kun jarruteltiin jäällä missä oli lunta päällä ni siinä Good Year oli paras. Siis aivan päinvastainen tulos siihen verrattuna mitä olisi odottanut. Itte ainakin yllätyin tuloksesta ja tosiaan kun molemmat ajettiin niin tulos oli mielestäni kiistaton.
Kitkarengas saattaa olla vaan yllättävän hyvä pidoltaan uutena.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Samaa mieltä Jari Ke:n kanssa . Ne jotka manaavat kitkat syvimpään suohon, eivät ole TÄMÄNPÄIVÄN kitkoja varmaan kokeilleekaan. Tässä perheessä mennään 3 auton voimin Europpakitkalla, eikä mitään hätää ja nyt jos koskaan pk seudulla on ollu sit kaikki mahdolliset talvikelit. ps, toivon todella toteutuvaksi jo kaavailtua jonkunmoista nastarengaskieltoa, ainakin isoihin kaupunkeihin. Pysyisi ilmanlaatu, urat ja tuulilasit kunnossa.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Siinä toisessa autossa oli Jari jarrut paremmassa hapessa...
Mutta, mutta, S211 alla juuri nyt on Misukan jonkun vuoden vanhat nastattomat, pintaa jäljellä noin 8mm ja vaimon reikäpallossa viime talvena hankitut G-Y nastarenkaat, joilla takana nyt vajaa kymppitonni ja kuluminen melkein 0, kun ne joulun alla laitoin alle. Tässä yksi päivä olin liikkeellä tuolla vaimon autolla, pakkanen oli lauhtunut -18 asteeseen ja tien pinnat aivan jäässä. jotenkin oli kyllä rauhoittava fiilis ajella uudehkoilla nastakumeilla maantienopeuksia hyvin huolettomasti juuri tuolloin. Ei tarvinnut sen kummemmin miettiä, missä kohtaa suuta kieli roikkuu. Toki olisin samalla kelillä suoriutunut mersullakin ihan samaan tapaan, ehkä pieni ajatus kelistä olisi kummitellut enempi mielessä.
Niiden saksankitkojen osalta mielipide tuli jo aiemmin selväksi. Tony pärjää niillä, minäkin pärjäisin ja moni muukin varmaan pärjää, mutta edelleenkään en laittaisi vaimoväkeä sellaisilla talvikeleillä tien päälle. Helppohan meidän autoiluun ja ajamiseen koltiaisista alkaen hurahtaneiden täällä on huudella, mutta ihminen, joka vain kulkee pisteen a ja b väliä, on aivan toinen tapaus.

Mutta, mutta, S211 alla juuri nyt on Misukan jonkun vuoden vanhat nastattomat, pintaa jäljellä noin 8mm ja vaimon reikäpallossa viime talvena hankitut G-Y nastarenkaat, joilla takana nyt vajaa kymppitonni ja kuluminen melkein 0, kun ne joulun alla laitoin alle. Tässä yksi päivä olin liikkeellä tuolla vaimon autolla, pakkanen oli lauhtunut -18 asteeseen ja tien pinnat aivan jäässä. jotenkin oli kyllä rauhoittava fiilis ajella uudehkoilla nastakumeilla maantienopeuksia hyvin huolettomasti juuri tuolloin. Ei tarvinnut sen kummemmin miettiä, missä kohtaa suuta kieli roikkuu. Toki olisin samalla kelillä suoriutunut mersullakin ihan samaan tapaan, ehkä pieni ajatus kelistä olisi kummitellut enempi mielessä.
Niiden saksankitkojen osalta mielipide tuli jo aiemmin selväksi. Tony pärjää niillä, minäkin pärjäisin ja moni muukin varmaan pärjää, mutta edelleenkään en laittaisi vaimoväkeä sellaisilla talvikeleillä tien päälle. Helppohan meidän autoiluun ja ajamiseen koltiaisista alkaen hurahtaneiden täällä on huudella, mutta ihminen, joka vain kulkee pisteen a ja b väliä, on aivan toinen tapaus.
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Minä, ihan omassakin autossa asiakkaiden autojen lisäksi. "Perinjuurin" tosin taitaa olla vähän väärä kuvaus.Otetaampa tähän keskusteluun sellainen näkökanta että moniko nastarekaaseen perinjuurin luottava on oikeasti koittanut kitkarengasta samoissa olosuhteissa?
Ostin uudet kitkarenkaat väyryseen ja ajoin yhden talven työmatkaa. Ei mitään saksan-kesäkitkarenkaita tai halpis-kiinanrenkaita vaan ihan kunnolliset merkkituotteet.
Miellyttävän hiljaiset, veltto ajotuntuma johon tottuu, pitoa ei ole vaikeissa olosuhteissa kuin nastarenkaalla. Lumella ja sulalla tiellä oikein hyvät.
Ei siis mitään uutta ja ihmeellistä.
Ei mitään syytä väittää että kitkoilla ei pärjäisi , on mahdollista ennakoida mm. ajonopeutta alentamalla ettei joudu tilanteisiin joissa kitkarenkaiden heikompi pito aiheuttaisi kolarin, ulosajon tai vaaratilanteen.
Kuka mistäkin tykkää ja mitäkin riskejä karttaa tai ottaa. Itse luultavasti seuraavalla kerralla kun talvirenkaita joudun ostamaan hankin kitkarenkaat, en tule silti hourimaan että ne pitäisivät jäällä nastarengasta paremmin.
wiimax.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1453
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Melkoisen tarkkaan samaa kuin itsellänikin. Paitsi se, että en itse ostaisi vieläkään seuraaviksi kitkoja, vaan nastat. Mutta jos autossa on jo hyvät kitkat, en vaihda niitä kesken kaiken nastoihin.dealer kirjoitti:Minä, ihan omassakin autossa asiakkaiden autojen lisäksi. "Perinjuurin" tosin taitaa olla vähän väärä kuvaus.Otetaampa tähän keskusteluun sellainen näkökanta että moniko nastarekaaseen perinjuurin luottava on oikeasti koittanut kitkarengasta samoissa olosuhteissa?
Ostin uudet kitkarenkaat väyryseen ja ajoin yhden talven työmatkaa. Ei mitään saksan-kesäkitkarenkaita tai halpis-kiinanrenkaita vaan ihan kunnolliset merkkituotteet.
Miellyttävän hiljaiset, veltto ajotuntuma johon tottuu, pitoa ei ole vaikeissa olosuhteissa kuin nastarenkaalla. Lumella ja sulalla tiellä oikein hyvät.
Ei siis mitään uutta ja ihmeellistä.
Ei mitään syytä väittää että kitkoilla ei pärjäisi , on mahdollista ennakoida mm. ajonopeutta alentamalla ettei joudu tilanteisiin joissa kitkarenkaiden heikompi pito aiheuttaisi kolarin, ulosajon tai vaaratilanteen.
Kuka mistäkin tykkää ja mitäkin riskejä karttaa tai ottaa. Itse luultavasti seuraavalla kerralla kun talvirenkaita joudun ostamaan hankin kitkarenkaat, en tule silti hourimaan että ne pitäisivät jäällä nastarengasta paremmin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
tuosta kitkarenkaan velttoudesta pääsee eroon kun ajelee "matalaprofiilirenkailla". Itellä nyt 18" pohjoismaakitkat , oikein mukavat ajella kun eivät ole veltot. Jäisellä motarilla huomaa hyvin kun nastarengas ajelijat ampuu ohi , minä en voi samaa tahtia vedellä niinkuin kaikki kitkailijat sen tietää ;D
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
samaa mieltä edellisten kanssa. jos auton ostan, niin ajelen niillä renkailla, mitkä siinä sattuu tuleen mukana, ellei nyt jotkut aivan surkeat ole. ja jos joudun ostaan renkaita, niin vähän markkinatilanteen ja rahatilanteen mukaan. kitkaa suosin, mutta ei se nasta ole mikään kirosana. yhtälailla se siellä pyörii. jäällä pito on muutenkin sen verran heikko, että sillä nastarenkaalla saa vaan jonkun matkaa etua. liukasta se on peilikäällä nastojenkin kanssa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Minusta karavaanari lehdessä oli hyvä juttu aiheesta. Siinä oli haastateltu Nokianrenkaiden jotain asiantuntijaa. Siinä mainittiin että silloin kun osa porukasta ajelee nastoilla niin ne rouhii jäänpintaa ja silloin kitkatkin pitää siinä hyvin. Tuo koe mitä Kainuussa tehtiin oli juurikin sellainen pinta.
Edelleen siinä jutussa mainittiin se että kitkoilla ajo-olosuhdeskaala on laajempi ja keliolosuhteet voi vaihtua hyvinkin yllätäen. Yhdessä kohtaa pito on erittäin hyvä ja toisessa erittäin huono. Nastoilla tuo skaala on pienempi ja sitäkautta pito on tasaisempaa eikä sellaisia ylätystilanteita tule mitä kitkoilla voi tulla.
Edelleen oli mainittu tutkimustuloksista se että on todennäköisempää joutua onnettomuuteen kitkojen kanssa kuin nastojen. Oli oikein tilastoa tehty tästä ja pitäisin tuota luotettavana. Renkaankunto oli mainittu olevan keskimäärin huonompi kitkoilla ajavilla ja että kitkoilla ajavat ovat keskimäärin kokeneempia kuljettajia kuin nastoilla ajavat.
Suosituksena oli mainittu se että nastarenkaita kannattaa suosia varsinkin silloin jos kuljettajalla ei vielä ole kokemusta.
Oli mainittu myös se että kitkoilla pärjää oikeinkin hyvin mutta ajokelien suhteen täytyy olla valppaampi. Risteykset oli mainittu yhtenä tällaisena paikkana.
Nastoilla itekkin ajelen ja todennäköisesti nastat ostan seuraavaksikin kun tarve tulee. Muutamilla kitkoilla ajaneena on kokemusta siitä että on kelejä joissa kitka pitää erittäin hyvin ja joskus oikein käyny ajamassakin tuossa kylillä kolmellakin autolla peräjälkeen ja testannut mikä rengas pitää. Kaikki kulkineet oli W124:sia mutta toki eri tekniikalla. Parikin erikertaa oli sellainen että Contin nastat piti selvästi huonommin kuin nuo kitkat. Kontit lähes uudet ja kitkat reilun vuoden vanhat. Toki toistepäinkin on ollu.
Oli viimetalvena yx kerta sellainen keli Kainuussa Nurmekseen tultaessa et nastat oli ollu ehdottoman paikallaan. Oikeastaan jatkuvasti ajelin noin 15 alle siitä mitä nastoilla olisin ajellu.
Edit: Korjasin virheen eli kitkat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastat tutkimuksen mukaan.
Edelleen siinä jutussa mainittiin se että kitkoilla ajo-olosuhdeskaala on laajempi ja keliolosuhteet voi vaihtua hyvinkin yllätäen. Yhdessä kohtaa pito on erittäin hyvä ja toisessa erittäin huono. Nastoilla tuo skaala on pienempi ja sitäkautta pito on tasaisempaa eikä sellaisia ylätystilanteita tule mitä kitkoilla voi tulla.
Edelleen oli mainittu tutkimustuloksista se että on todennäköisempää joutua onnettomuuteen kitkojen kanssa kuin nastojen. Oli oikein tilastoa tehty tästä ja pitäisin tuota luotettavana. Renkaankunto oli mainittu olevan keskimäärin huonompi kitkoilla ajavilla ja että kitkoilla ajavat ovat keskimäärin kokeneempia kuljettajia kuin nastoilla ajavat.
Suosituksena oli mainittu se että nastarenkaita kannattaa suosia varsinkin silloin jos kuljettajalla ei vielä ole kokemusta.
Oli mainittu myös se että kitkoilla pärjää oikeinkin hyvin mutta ajokelien suhteen täytyy olla valppaampi. Risteykset oli mainittu yhtenä tällaisena paikkana.
Nastoilla itekkin ajelen ja todennäköisesti nastat ostan seuraavaksikin kun tarve tulee. Muutamilla kitkoilla ajaneena on kokemusta siitä että on kelejä joissa kitka pitää erittäin hyvin ja joskus oikein käyny ajamassakin tuossa kylillä kolmellakin autolla peräjälkeen ja testannut mikä rengas pitää. Kaikki kulkineet oli W124:sia mutta toki eri tekniikalla. Parikin erikertaa oli sellainen että Contin nastat piti selvästi huonommin kuin nuo kitkat. Kontit lähes uudet ja kitkat reilun vuoden vanhat. Toki toistepäinkin on ollu.
Oli viimetalvena yx kerta sellainen keli Kainuussa Nurmekseen tultaessa et nastat oli ollu ehdottoman paikallaan. Oikeastaan jatkuvasti ajelin noin 15 alle siitä mitä nastoilla olisin ajellu.
Edit: Korjasin virheen eli kitkat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastat tutkimuksen mukaan.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 10.01.2016 11:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Edesmenneessä BMW:ssä oli Continentaalin Contivikingcontact-kitkat. Pito oli hyvä lumella ja pehmeät ajella, käytin niitä ympärivuotisessa käytössä. Oliskos kolme vuotta menneet ja n. 35-45tkm. Kesäkäyttö niitä eniten kulutti, olisivat kestäneet pitempään jos olis viittiny vaihtaa kesärankaat. Yksi syy vaihtamattomuuteen oli kesänrenkaiden koko, 235/35/19. Kaameat ajaa....
Kitkarenkaita on kyllä kahta sorttia, sekä Pohjoismaihin että Eurooppaan, mikäli on uskomista renkaatvaihtoon.fi-sivustoa.
https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/c ... cwodcJ4AVQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Kitkarenkaita on kyllä kahta sorttia, sekä Pohjoismaihin että Eurooppaan, mikäli on uskomista renkaatvaihtoon.fi-sivustoa.
https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/c ... cwodcJ4AVQ" onclick="window.open(this.href);return false;
W210 200CDI -02
S203 200CDI -06
S203 200CDI -06
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Näin ! Tuon olen huomannutkin asiakkaiden autoilla ajaessa, matalampi profiili auttaa vaikka pinta on pehmeä.epk kirjoitti:tuosta kitkarenkaan velttoudesta pääsee eroon kun ajelee "matalaprofiilirenkailla". Itellä nyt 18" pohjoismaakitkat , oikein mukavat ajella kun eivät ole veltot.
wiimax.fi
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Minulle tuli uuteen C 200 vanteiden mukana michelin alpin 4 keskieuroopan kitka,johon hyvin varauksellisesti suhtauduin. Eilen ajelin ekakertaa talvisissa oloissa reilun kymmenen asteen pakkasessa ja pienessä lumisateessa. Yllättävän hyvin pärjäsi, mitään yllättävää ei tehnyt eikä jäänyt sutimaan risteyksiin. Nopeusluokkahan näissä 190 km/tunnissa. Ainakin tämä talvi ajellaan näillä. Omassa Eemelissä on hakkapeliitta 7 ja on sillä keskitetysti ajettu ajot liukkaamiila keleillä.
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Ja itse tutkimus löytyy täältä: http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Jari Ke kirjoitti:Tässä tuo juttu kuvana. Laatu ei kummoinen ole mutta voi just saaja selvää.
[ [url=http://i1.aijaa.com/t/00084/14071144.t.jpg] ][/url]
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Voi h***etin kitkat, tänään ajoin kahdesta risteyksestä pitkäksi, kun ei pitoa ollut. Tottunut nastoihin, niin ei osaa ennakoida. 5 cm lunta pienellä asfaltoidulla tiellä ja pidosta ei tietoakaan
Nyt olisi hyvä nähdä, kun joku tuolla kesärenkailla asennoituu oikein ajamiseen (missäpäin vaan eteläsuomea)

Nyt olisi hyvä nähdä, kun joku tuolla kesärenkailla asennoituu oikein ajamiseen (missäpäin vaan eteläsuomea)

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Pieneksi lohdutukseksi voin sanoa että ei siellä taida nyt pitää oikein mitkään. Milli jäätä asvaltin päällä niin ei "pure" ne nastatkaan. Itsellä vajaan talven ajetut nastarenkaat ja etuveto ja saa olla kyllä tosi tarkkana joka paikassa, melkein kuin kesärenkailla ajais. Mutta ilo on onneksi kaikille yhteinennoroljan kirjoitti:Voi h***etin kitkat, tänään ajoin kahdesta risteyksestä pitkäksi, kun ei pitoa ollut. Tottunut nastoihin, niin ei osaa ennakoida. 5 cm lunta pienellä asfaltoidulla tiellä ja pidosta ei tietoakaan![]()
Nyt olisi hyvä nähdä, kun joku tuolla kesärenkailla asennoituu oikein ajamiseen (missäpäin vaan eteläsuomea)

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
noroljan kirjoitti:Voi h***etin kitkat, tänään ajoin kahdesta risteyksestä pitkäksi, kun ei pitoa ollut. Tottunut nastoihin, niin ei osaa ennakoida. 5 cm lunta pienellä asfaltoidulla tiellä ja pidosta ei tietoakaan![]()
Nyt olisi hyvä nähdä, kun joku tuolla kesärenkailla asennoituu oikein ajamiseen (missäpäin vaan eteläsuomea)
Eilisessä "pääkallokelissä" kuten media uutisoi, tuli ajettua Espoo-h:ki sektorilla 3h, alla Eurooppakitka koossa 225/40-18" jolla ajettu n, 20tkm kertaakaan en jäänny kiinni, ainostaan valoista lähdettäessä nasta-auto lähti rivakammin, mutta kun tuonkin taktiikan oppi, ettei anna kaasua vaan nostaa vaan jalan jarrulta niin hienosti lähtee, jopa ylämäkeen.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Eikä tuossa mainitussa 5cm paksussa lumipatjassa se nastakaan sen paremmin pidä. Nasta pitää vasta kun se tavoittaa jäätä ja ellei tavoita niin tasoissa ollaan. Tästä ei tarvitse edes faktoja enempää etsiä vaan ajaa sen 5cm lumen tasaiseksi patjaksi ja katsoo paljonko sitä lunta oikein nastan alle vielä jäi.
pehmeässä lumessa pitää ainoastaan rengas jossa on riittävän karkea kuviointi. Nastakumi kuskit puollustautuu aina etteivät halua koko ajan ennakoida. Kuullostaa korvaan niin pahalta. Melkein kuin sanoisi aivan suoraan ettei välitä omasta eikä muidenkaan turvallisuudesta. Liikenteessä pitää AINA olla hereillä ja valmiina tekemään nopeita ratkaisuja olipa keli millainen hyvänsä. Jos joku vielä uutisten kaltaisissa olosuhteissa ajaa pitämällä rattia ainoastaan peukalon ja etusormen välissä, jää kotiin. Teoriassahan kitka kuskien pitäisi kiinnittää siis enemmän huomiota myös kanssaliikkujiin. 


W219 CLS350 vm.2005
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Nytkään täällä Vaasassa ei ole teillä yhtään lunta vaan tiet on aivan jäässä, kun ilman suhteellinen kosteus on 85. Nasta renkkatkin meinaa koko ajan sutia. Vaikka ei ole kovin raskas kaasujalka ja tomaatti laatikko.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
Ennakoin kyllä, mutta tuntuu itsensäkiusaamiselta, jos joutuu vaikka moottoritiellä ruveta jarruttamaan 2 km ennen liittymään. Kuten eilen kokeilin motarilla jarruja tuolla kitkarengasautolla ja samantein rupesi ABS:sit rallattamaan. Siinä sitten ennakoitiin ja hidastettiin vauhtia ihan tarpeettoman kaukaa. Hyvä ettei tullut muut kuskit perseeseen, kun joutu lopulta 60-70 km/h ajamaan, ennenkuin uskalti kääntää rampille. (harvinaisen mutkainen tuo ramppi vielä.)Jumpstart kirjoitti:Nastakumi kuskit puollustautuu aina etteivät halua koko ajan ennakoida. Kuullostaa korvaan niin pahalta. Melkein kuin sanoisi aivan suoraan ettei välitä omasta eikä muidenkaan turvallisuudesta. Liikenteessä pitää AINA olla hereillä ja valmiina tekemään nopeita ratkaisuja olipa keli millainen hyvänsä.
Yllättävien tilanteiden varalta se ennakointi ei auta yhtään mitään, vaan silloin on hyvä että auto myös pysähtyy. Ellei ennakoinnilla tarkoiteta sitä, että ajetaan kokoajan 50-60 km/h tiellä jossa voi nastoilla ajaa 80 km/h. ja pysähtyä samassa ajassa.
Sylettää, kun tuolla pikkutiellä jota ajelen on 80 km/h rajoitus ja 99% ajasta pystyy sitä ajamaan turvallisesti. onhan se mutkainen ja kapea "mökkitie", jota kesälläkin mökkiläiset ajaa 50-60 km/h, kun siinä nyt sattuu olemaan mutkia. Muuten ihmiset saisi ajaa puolestani taitojensa mukaan, mutta kun ohi ei mahdu ja ajavat keskellä tietä. tie on vielä 35km pitkä pätkä, niin ei millään jaksaisi jonkun perässä junnata koko matkaa. Onneksi siellä on pääasiassa todella vähän liikennettä. Talvella se on ihan mahdoton menoa, perse eellä sillä porukka vastaan tulee

Sitten kun käännytään tonne viimeiselle 1.8 km hiekkatiepätkälle, tarvitaankin jo maasturia talvella. Sitä kun aurataan milloin maajussi kerkeää. Viimevuonna nastarengas ässällä olin siellä n.10 kertaa jumissa.
Jos taas ajelee melkein aina auratuilla teillä, ei renkailta niin paljon vaadita. Itse kyllä tykkään mennä autolla sinne minne haluan, enkä kääntymään ympäri vääränrengasvalinnan takia.
Ja vielä 5cm lunta (edellisestä viestistä) oli sellaista kevyttä pakkaslunta, joka ei tienpinnalla juurikaan pysynyt, tukki kyllä renkaat tehokkaasti ja alla jäinen asfaltti. Luulen, että nastoista olisi ollut hyötyä tai sitten ei, eipä näitä kelejä montaan talvelle onneksi satu.
PS. Jokohan se aura kävisi täällä ensimmäisen kerran tänävuonna kohtapuoleen

-
- Mersumies
- Viestit: 3092
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?
tony kirjoitti:JUURI NÄIN !!!Patomursu kirjoitti:Nastat pitäisi lailla kieltää, ei olisi niiden aiheuttamia ongelmia, kuten pöly ja lentävät nastat. Jos ei kitkoilla pärjää niin sitten julkisilla tai taksillacuuno kirjoitti:aivan totta...nastaa alle mutta kysymys olikin pärjääkö
pärjää kun huomioi renkaansa ja kelin
![]()
tuo nokian testi olisi tosiaan kiva nähdä tie olosuhteissa ...vaikka järjestys on sama silloin mutta erot paljon pienemmät kitkojen kesken

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99