flekti pyöri nyt pakkasella täysiä, 0 kelissä aaltoili ja välillä sammusikin.
W220 Kysy&vastaa.
Re: W220 Kysy&vastaa.
siis virtalukko on käytetty ele huollossa korjattavana,eli oletus että on kunnossa.nuo releet kytkeytyvät ilmeisemmin maadotuksella,releiden keloille tuli 12v ,maadotusta ei tullut mutta suurin hämmätys oli tuossa releen kytkevässä piirissä oli molemmin puolin 12v
ei tästä varmaan ilman staria viisaammaaksi tule,jos ajon esto ym on päällä? tuon sam ulkonäköä koitin googlettaa mutta koko sulakerasian kuvia löysin pelkästään.
flekti pyöri nyt pakkasella täysiä, 0 kelissä aaltoili ja välillä sammusikin.
flekti pyöri nyt pakkasella täysiä, 0 kelissä aaltoili ja välillä sammusikin.
Re: W220 Kysy&vastaa.
Se SAM on tuo metallinen boxi, joka on painettu kiinni sulakeboxiin:

Tossa se on irrotettuna:

Tuota kytkentäkaaviota on silmät sirrillään vaikea tulkita, mutta taitaa kaikki muut 3-napaa(85,86,87), paitsi se jatkuva virta (30) mennä suoraan sinne SAMille, joka kaiketi sitten ohjaa sitä.
Voihan sitä kokeilla starilla, mutta ei taida laitteet herätä, kun ei saa tuota sytytysvirtaa circuit 15, joten ei niihin taida päästä käsiksi. Joskaan en ole tästä taas yhtään varma, mutta näin epäilen.
Kokeile irrottaa se SAMi, kun noissa on paljon ollut liittimissä hapettumaa (ne liittimet joilla on sulakeboxissa kiinni.)

Tossa se on irrotettuna:

Tuota kytkentäkaaviota on silmät sirrillään vaikea tulkita, mutta taitaa kaikki muut 3-napaa(85,86,87), paitsi se jatkuva virta (30) mennä suoraan sinne SAMille, joka kaiketi sitten ohjaa sitä.
Voihan sitä kokeilla starilla, mutta ei taida laitteet herätä, kun ei saa tuota sytytysvirtaa circuit 15, joten ei niihin taida päästä käsiksi. Joskaan en ole tästä taas yhtään varma, mutta näin epäilen.
Kokeile irrottaa se SAMi, kun noissa on paljon ollut liittimissä hapettumaa (ne liittimet joilla on sulakeboxissa kiinni.)
Re: W220 Kysy&vastaa.
no joo nyt mitatessa oli järkevämpi,releet ei vedä koska ei tule ohjaus maata.hyppyjohdolla virrat päälle laitolla sytty toinen etuvalo ei muuta.avaimen antaa kääntää kerran,sitten pitää irrottaa akku hetkeksi ennen kuin huolii taas avainta.eikös starilla pääse sisään syöttämällä virta noille tarvittaville sulakkeille? go keyles tuossa autossa on,se toimi alkuun mutta nyt ei ole kuukausiin toiminut,nyt herjasi koetaulussa jotain avaimesta.ei tuolla hapettumia juuri näy,muutenkin kuivan oloset paikat ym.
Re: W220 Kysy&vastaa.
Kokeilitko irrottaa sen SAMin. Ne hapettumat on on ollut yleensä siellä päässä, joilla se on kiinni siinä sulakeboxissa. Se lähtee kampeamalla alaspäin irti. Saattoi siellä olla jotkut klipsit mitkä piti ensiksi painaa.
Täytynee tutkia miten toi oikein toimii, ei ole ollut tarvetta aikaisemmin, niin en kyllä tiedä.
Joku fiksumpi voisi valaista asiaa, itellä loppuu tieto/taito.
Täytynee tutkia miten toi oikein toimii, ei ole ollut tarvetta aikaisemmin, niin en kyllä tiedä.
Joku fiksumpi voisi valaista asiaa, itellä loppuu tieto/taito.
Re: W220 Kysy&vastaa.
Lukot lakkasivat toimimasta avaimesta
Ovet kyllä auki, mutta avaimesta painamalla lukitukseen, hetken kuuluu hurina takapenkin ja peräkontin välistä. Takaluukkukaan ei aukea kaukosäädöllä eikä etuoven napista. Takaluukusta kun painaa aukaisunappulaa, hurina taas kuuluu hetken, mutta luukku ei aukea. Onneksi aukeaa rauta-avaimella..
Samaten ovista hävinnyt imutoiminto..
Ässän pakkasraja ylitetty?
Ovet kyllä auki, mutta avaimesta painamalla lukitukseen, hetken kuuluu hurina takapenkin ja peräkontin välistä. Takaluukkukaan ei aukea kaukosäädöllä eikä etuoven napista. Takaluukusta kun painaa aukaisunappulaa, hurina taas kuuluu hetken, mutta luukku ei aukea. Onneksi aukeaa rauta-avaimella..
Samaten ovista hävinnyt imutoiminto..
Ässän pakkasraja ylitetty?
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: W220 Kysy&vastaa.
Jos muistat, omassa Ässässä sama juttu alkutalvesta 2014, Mega- Auton Star sai homman toimimaan ilman varaosia. Taisi olla kosteutta lukoissa ja auton äly avasi ovet pumpun hurinoitua liian pitkään, ja toimimattomuus lienee ollut varotoimenpide mekanismin säästämiseksi. Viisas auto!
W220 S320 -99
W164 ML500 -06
W164 ML500 -06
Re: W220 Kysy&vastaa.
Voisi alipaine letkut jäätyneet vie johonkin lämpöiseen talliin yöksi niin voivat kuivaa.Esa H. kirjoitti:Lukot lakkasivat toimimasta avaimesta![]()
Ovet kyllä auki, mutta avaimesta painamalla lukitukseen, hetken kuuluu hurina takapenkin ja peräkontin välistä. Takaluukkukaan ei aukea kaukosäädöllä eikä etuoven napista. Takaluukusta kun painaa aukaisunappulaa, hurina taas kuuluu hetken, mutta luukku ei aukea. Onneksi aukeaa rauta-avaimella..
Samaten ovista hävinnyt imutoiminto..
Ässän pakkasraja ylitetty?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W220 Kysy&vastaa.
OnEsa H. kirjoitti:Ässän pakkasraja ylitetty?
Jäässä siellä sullakin on paikat.
Tonne päivän kuulumisiin kirjottelin jo:
Sain sen sitten käyntiin ja 50 km meni ihan hyvin, sitten seisoi pihassa tunnin ja käynnistyksen jälkeen kaikki jouset ihan pohjassa. Jätin käyntiin ja 30 minuutin päästä oli vielä sama. Vähän sitten ajelin ees taas pihassa niin rupesi nousemaan. Se jäi porukoille talliin ja ML:lle tein omaan talliin tilaa. Pari päivää ollut vähintään -25 ja nytkin -28.2. Ei vaan kestä laitteet tälläsiä pakkasia.CDI Ässästä webasto päälle, että pääsee liikkeelle. Hyvin toimi webasto ja lämmitti auton, mutta sitten loppu tiku ja ei riittäny käynnistykseen virtaNyt akku tallissa latauksessa.
Huomasin pari päivää sitten ekoilla kunnon pakkasilla, että termarihan tästä on taas mennyt, nousi 62 lämmöt ja webasto päällä pääsi 77. Silloin ulkona -20.
Tohon kun vielä lisää tämänpäivän säädöt maasturin kanssa, niin hyvä tulee:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1122908" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W220 Kysy&vastaa.
kuskin puolessa ei hapettumia eikä mitään ihmeellistä mutta nyt siellä on kaikissa sulakkeissa jännite,hantinpuolella taas 28,29,ja 30 sulakkeissa on 1.8v,tuleeko kaikille sulakkeille syöttö tuosta pääsyötöstä ettei näille tule jostain muusta. no nyt kuitenkin huolii avaimen joka kerta,flekti ja kaikki virrat sammuu avaimesta,parempaan päin.
Re: W220 Kysy&vastaa.
28 äänitorven releen sulake on piirissä 30, eli jatjuva virta.
29 ja 30 on moottorin ja alustan elektroniiken releelle K ja nämä on circuit 87, eli tulee jonkin releen kautta (vai samilta?). Sitäpä en saanut selville, että minkä kautta tai mistä noi toimii.
Kyllä on erikoinen tapaus tuo autosi
29 ja 30 on moottorin ja alustan elektroniiken releelle K ja nämä on circuit 87, eli tulee jonkin releen kautta (vai samilta?). Sitäpä en saanut selville, että minkä kautta tai mistä noi toimii.
Kyllä on erikoinen tapaus tuo autosi
Re: W220 Kysy&vastaa.
selittäisi jos tulisi releeltä ja releen kärkiin palanut piikki niin voi antaa läpi just tollasta pientä haamujännitettä sitä 1-2v sielt tulee
Re: W220 Kysy&vastaa.
Ei sille oikein relettä löytynyt, (paitsi toi rele K) mutta saisiko tuosta jotain käsitystä asiaan:

Siinä näkyy sulakepesän sisäinen johdotus (loppuosa kaaviosta), sulakkeilla f30 ja f29, niiden vieressä rele K
K40/7 = Oikea sulakepesä
N10/7 = Oikea etu SAM
Siellä autossa on noita "jakopisteitä" Z7/35 ja Z7/36 (Z7/36_1 Z7/36_2), nehän on sellaisia kolvattuja johtokasoja:
Z7/36z2 pisteen piirtää tonne samaan paikkaan, eli nämä lienee ne kolvatut johtoniput siellä Oikella edessä olevassa sulake/laite-kotelossa.

Siinä näkyy sulakepesän sisäinen johdotus (loppuosa kaaviosta), sulakkeilla f30 ja f29, niiden vieressä rele K
K40/7 = Oikea sulakepesä
N10/7 = Oikea etu SAM
Siellä autossa on noita "jakopisteitä" Z7/35 ja Z7/36 (Z7/36_1 Z7/36_2), nehän on sellaisia kolvattuja johtokasoja:
Z7/36z2 pisteen piirtää tonne samaan paikkaan, eli nämä lienee ne kolvatut johtoniput siellä Oikella edessä olevassa sulake/laite-kotelossa.
Re: W220 Kysy&vastaa.
Voisko joku valaista miten tälläsessä "älyautossa" noi virtapiirit 15 ja 87 muodostetaan, kun en nyt oikein tiedä mihin suuntaan se virta menee. Eli ohjaako SAM tuossa kuvassa relettä K, joka sitten tekee sen virtapiirin 87, eli releelle tulee ensiksi virta ja sulakkeet on sen jälkeen (vai toisinpäin
)?
Samaan tyylliin sitten toisella puolella rele tekee virtapiirin 15 (sytytysvirta). Vanhoissakun ne tulee oikeasti virtalukolta, mutta nämä relehässäkät ei oikein ole itelle selvinnyt, mutta noin sen olen päätellyt
Samaan tyylliin sitten toisella puolella rele tekee virtapiirin 15 (sytytysvirta). Vanhoissakun ne tulee oikeasti virtalukolta, mutta nämä relehässäkät ei oikein ole itelle selvinnyt, mutta noin sen olen päätellyt
Re: W220 Kysy&vastaa.
Joo siis... kyllä sen niin pitäisi toimia, että siihen 87 pinnaan tulee sähkö ja purkki ohjaa relettä. Kun rele vetää, jaetaan sen lähdöstä sulakkeiden kautta sähkö laitteille.
Re: W220 Kysy&vastaa.
Toi releen "K" pinni 87 tulee SAMilta pinnistä 8, jossa lukee "DDA". Eli sen ohjauksen (releen pinnit 85 ja 86), lisäksi virransyöttö tulee sitten tuolta SAMilta? Luulisi, että 87 napaan tulisi kokoajan virta, jota SAMi ohjaa eteenpäin, mutta ilmeisesti ei näin ole ja tässä vaiheessa rupesinkin epäilemään, että miten toi oikein toimii 
Re: W220 Kysy&vastaa.
syötin ryöstöllö virtaa noille sulakkeille joissa ei ole 12v,no auto tunnistaa tämän eikä anna kääntää avainta 
Re: W220 Kysy&vastaa.
Ei ne ryöstöt oikein näissä autoissa enää toimi. Irrottasin täläkin puolelta SAMin ja katsoisin onko hapettumia. Ei välttämättä päällepäin näy mitään, kuten omissakaan testeissä ei ole näkynyt, mutta irrottamalla selvinnee totuus. Oisko siellä toisellakin puolella ollut jotain kosketushäikkää, kun ropaamisen jälkeen rupesi virtaa tulemaan (en yhtään ihmettelisi, vaikkei tänään enää tulisikaan
).
Sen SAMin saa aukikin helposti, näkee onko sisällä ylläreitä. Ja tietysti releet, varsinkin tuo K-rele vaihtoon tai tarkkailuun. Tietysti jos sinne ei tule virtaa edes syöttäpuolelle, niin sitten sulakepesän sisältä tai SAMista vikaa etsisin.
Tällenenkin osui googlettamalla kohdalle (noi on niitä sulakepesän sisäisiä "johdotuksia"):

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=135111" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen SAMin saa aukikin helposti, näkee onko sisällä ylläreitä. Ja tietysti releet, varsinkin tuo K-rele vaihtoon tai tarkkailuun. Tietysti jos sinne ei tule virtaa edes syöttäpuolelle, niin sitten sulakepesän sisältä tai SAMista vikaa etsisin.
Tällenenkin osui googlettamalla kohdalle (noi on niitä sulakepesän sisäisiä "johdotuksia"):

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=135111" onclick="window.open(this.href);return false;
-
pathenkilö
- Vakiokalustoa

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53
Re: W220 Kysy&vastaa.
Noniiin väyrynen vaihtui pienen harhailun jälkeen 2001 vuoden 320cdi ässään, on se makia peli! Mittarissa komeilee vaatimattomat 632tkm muuten toimii hienosti, mutta command ei käynnisty ollenkaan.. Ihan mykkä... Onko mitään tehtävissä?
Kuskin penkinlämmitin ei toimi, valot kyllä ovessa syttyy vaan perse ei lämpeä
Onneksi muissa istuimissa myös takana lämpiää
Kesällä Tuikulle lastutuksen
Kuskin penkinlämmitin ei toimi, valot kyllä ovessa syttyy vaan perse ei lämpeä
Onneksi muissa istuimissa myös takana lämpiää
Kesällä Tuikulle lastutuksen
Re: W220 Kysy&vastaa.
Taitaa olla eniten ajettu ässä tuo vehkeesti mistä olen kuullutpathenkilö kirjoitti:Noniiin väyrynen vaihtui pienen harhailun jälkeen 2001 vuoden 320cdi ässään, on se makia peli! Mittarissa komeilee vaatimattomat 632tkm muuten toimii hienosti, mutta command ei käynnisty ollenkaan.. Ihan mykkä... Onko mitään tehtävissä?
Kuskin penkinlämmitin ei toimi, valot kyllä ovessa syttyy vaan perse ei lämpeä![]()
Onneksi muissa istuimissa myös takana lämpiää![]()
Kesällä Tuikulle lastutuksen
Comand on yksi tyyppiongelma noissa, jos sulake on ehjä, niin luultavasti hajosi koko laite, itellä taitaa olla 4 tai 5 menossa
Tossa jotain vanhaa juttua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 23&t=98246" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuskin penkistä on itellänikin nykyisessä lämmitin mykkä, pitäsi vaihtaa toinen penkki, muttei ole jaksanut.
Ei muutakun hyviä kilometrejä!
-
pathenkilö
- Vakiokalustoa

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53
Re: W220 Kysy&vastaa.
Passaako muuten väkärin ja kuskin penkit ristiin? Vai alanko matkustamaan pojan kans takapenkillä 
Re: W220 Kysy&vastaa.
Suosittelema takapenkkiä
Itse matkustanut siellä, aina kuin mahdollista.
PS. Mobilessa näin kerran myytävänä 950 000 kilometriä ajetun ässän. Koska auto oli kaupan saksassa, olevan todellisen ajomäärän olleen tuplat. Onnea hankinnan johdosta
Itse matkustanut siellä, aina kuin mahdollista.
PS. Mobilessa näin kerran myytävänä 950 000 kilometriä ajetun ässän. Koska auto oli kaupan saksassa, olevan todellisen ajomäärän olleen tuplat. Onnea hankinnan johdosta
Re: W220 Kysy&vastaa.
Penkit ei varmaan suoriltaan mene päikseen, mutta istuinosa ja selkänoja näytti samoilta, joten itselläkin on nuo irtonaisina (vänkärin penkistä irrotettu) odottamassa vaihtoa kuskin puolelle. Kuskin penkit on yleensä vielä kuluneet aika pahoiksi, joten hyvää voi olla vaikea löytää. Ainakin jos on vaalea (harmaa) nahkasisusta, musta kestää vähän paremmin aikaa.pathenkilö kirjoitti:Passaako muuten väkärin ja kuskin penkit ristiin? Vai alanko matkustamaan pojan kans takapenkillä
Takapenkki on kyllä hyvä paikka, ainakin jos on Lang-malli
-
pathenkilö
- Vakiokalustoa

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53
Re: W220 Kysy&vastaa.
Mikä se nappula on siinä vaihdekepin vieressä vasemmalla kaks semmosta "~~" suunnilleen tuon näköstä merkkiä?
joku lämmitin?
mitään siitä ei kyllä tapahdu valoja ei syty.
joku lämmitin?
mitään siitä ei kyllä tapahdu valoja ei syty.
Re: W220 Kysy&vastaa.
Webaston nappi se on.pathenkilö kirjoitti:Mikä se nappula on siinä vaihdekepin vieressä vasemmalla kaks semmosta "~~" suunnilleen tuon näköstä merkkiä?
joku lämmitin?
mitään siitä ei kyllä tapahdu valoja ei syty.
-
pathenkilö
- Vakiokalustoa

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53
Re: W220 Kysy&vastaa.
Tarkemmin katottuna neljä nuolta ylöspäin ja tuulettimen/propellin kuva
Edellinen omistaja tosiaan mainitsi, että webasto on joskus poistettu kun hajonnut, kurkkasin lokasuojan taakse ja siellä liitin ja letku valmiina, onnistuisko sinne asentaa vaan esim ebaysta saksasta w220 dieselistä purettu webasto? Piuhat kiinni ja käyntiin siittä nappulasta?
Tietenki polttoaineelle otto sinne myös
Edellinen omistaja tosiaan mainitsi, että webasto on joskus poistettu kun hajonnut, kurkkasin lokasuojan taakse ja siellä liitin ja letku valmiina, onnistuisko sinne asentaa vaan esim ebaysta saksasta w220 dieselistä purettu webasto? Piuhat kiinni ja käyntiin siittä nappulasta?
Tietenki polttoaineelle otto sinne myös
Re: W220 Kysy&vastaa.
Riippuu vähän, onko siinä napissa yksi vai kaksi valoa, jos yksi se on(/on ollut) ajonaikanen webasto vaan. Näkee toki varustekoodeistakin, 228 on "oikea"webasto.
Tossa kanssa juttua asiasta (kolmannessa viestissä on jotain omaa selvitystä asiasta):
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=158913" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa kanssa juttua asiasta (kolmannessa viestissä on jotain omaa selvitystä asiasta):
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=158913" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W220 Kysy&vastaa.
onkohan hantinpuolen sulakerasia/sam vaihtokelpoisia s500 ja s320? saman vuotisia on molemmat.
Re: W220 Kysy&vastaa.
Auto olisi W220 S320 onkohan käsijarrussa muuta kiristintä vaijerille kuin alla oleva automaatti kiristin.
Laitoin uudet hihnat ja käsijarru ei vieläkään pidä. Mielestäni automaattikiristin menee loppuun ja varat ei riitä
kunnolla levittämään hihnoja. Olen säätänyt pyörästä hihnat lähelle. Mutta säätö ei riitä.
Laitoin uudet hihnat ja käsijarru ei vieläkään pidä. Mielestäni automaattikiristin menee loppuun ja varat ei riitä
kunnolla levittämään hihnoja. Olen säätänyt pyörästä hihnat lähelle. Mutta säätö ei riitä.
W220 S320
-
pathenkilö
- Vakiokalustoa

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53
Re: W220 Kysy&vastaa.
noroljan kirjoitti:Riippuu vähän, onko siinä napissa yksi vai kaksi valoa, jos yksi se on(/on ollut) ajonaikanen webasto vaan. Näkee toki varustekoodeistakin, 228 on "oikea"webasto.
Tossa kanssa juttua asiasta (kolmannessa viestissä on jotain omaa selvitystä asiasta):
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=158913" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaksi valoa napissa, lisäksi varusteluettelosta löytyy tuo 228
Eli käviskö tuohon nyt thermo top z ?
Oishan se makia ku ois toimiva webasto..ja vielä ajastuksetkin. Nam
Re: W220 Kysy&vastaa.
Tota Hanskin käsijarruhommaa olen ihmetellyt??
Olikos siellä auton alla joku automaattikiristys?? Siis siinä, missä liike jaetaan kahdelle vaijerille.
Kun olen moista remppaa itse tehnyt, on riittänyt käsijarrukenkien välisen säätimen ruuvailu. Vaihdoitko, tai tarkastitko linkkujen toiminnan tms.
Olikos siellä auton alla joku automaattikiristys?? Siis siinä, missä liike jaetaan kahdelle vaijerille.
Kun olen moista remppaa itse tehnyt, on riittänyt käsijarrukenkien välisen säätimen ruuvailu. Vaihdoitko, tai tarkastitko linkkujen toiminnan tms.




