OM603 Virittämistä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 Virittämistä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samaa mieltä, OEM tyylinen välijäähdytin W124 malliin nyt vain on mahdoton tehtävä, tai no ehkä se jonkun katsastusmiehen mielestä voikin olla OEM :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 Virittämistä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

W124_E300DT kirjoitti:Joo, no tuossa omassa yksilössä on siellä keulilla ilmastoinnin kenno joten ainakaan sinne syylärin eteen sitä ei helposti saa.. Varmaankin sitten puskurin alapuolelle, jos se keulaan laitetaan.
Pakosarja ja imusarja menis sitten uusiksi ja imupuolen putket pitäsi vetää hyvin nätisti.. Pitää tutkia asiaa... Kuten vähän muutakin, tomaatinvahvistus, pumppu jne. :)

Olisiko jollakulla kuvaa sellasesta mahdollisimman OEM-lookin välijäähyn toteutuksesta OM603:een, eteenkin imusarjan ja pakosarjan osalta? Se olisi hyvä jos ne näyttäisivät siltä että kuin olisivat olleet jo tehtaalta lähtien sellaisia :) EGR vähän kiusaa tuolla pakosarjassa ja tuossa imupuolella... Kun on vähäpäästöinen. Onkohan tuohon alkuperäisen pakosarjan laippaan suoraan saatavilla mitään bolt-on ahdinta, niin ei välttämättä tarvitsisi pakosarjaa rakennella?

Ja tarkoituksenahan on nimenomaan muutoksen jälkeen käydä penkki, päästötestit ja muutoskatsastus läpi että papereissakin kaikki on virallisena. ;)
Onkos tämä hommeli miten edennyt ?
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: OM603 Virittämistä

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Jari Ke kirjoitti:
W124_E300DT kirjoitti:Joo, no tuossa omassa yksilössä on siellä keulilla ilmastoinnin kenno joten ainakaan sinne syylärin eteen sitä ei helposti saa.. Varmaankin sitten puskurin alapuolelle, jos se keulaan laitetaan.
Pakosarja ja imusarja menis sitten uusiksi ja imupuolen putket pitäsi vetää hyvin nätisti.. Pitää tutkia asiaa... Kuten vähän muutakin, tomaatinvahvistus, pumppu jne. :)

Olisiko jollakulla kuvaa sellasesta mahdollisimman OEM-lookin välijäähyn toteutuksesta OM603:een, eteenkin imusarjan ja pakosarjan osalta? Se olisi hyvä jos ne näyttäisivät siltä että kuin olisivat olleet jo tehtaalta lähtien sellaisia :) EGR vähän kiusaa tuolla pakosarjassa ja tuossa imupuolella... Kun on vähäpäästöinen. Onkohan tuohon alkuperäisen pakosarjan laippaan suoraan saatavilla mitään bolt-on ahdinta, niin ei välttämättä tarvitsisi pakosarjaa rakennella?

Ja tarkoituksenahan on nimenomaan muutoksen jälkeen käydä penkki, päästötestit ja muutoskatsastus läpi että papereissakin kaikki on virallisena. ;)
Onkos tämä hommeli miten edennyt ?
Ei ole edennyt vielä mihinkään, aihiota kunnostaessa ja säädöksien vaihtumista odotellessa.. Heräsi myös ajatus, että miksi ei toteuttaisi ao. projektia ilma-vesi välijäähdyttimellä varustettuna, se kun on kompaktimpi ja ahtoputkien kannalta huomattavasti helpompi ja yksinkertaisempi (lyhyemmät putket) ratkaisu, kun tuli tuossa eräs kuva vastaavanlaisesta toteutuksesta (OM603) vastaan. Tuo olisi kohtuullisen kliinikin, koska turboa ei tarvitse käännellä ja ahtoputken reitin voi pitää melkein vakiona. Toki alkuperäisen putken tilalle pitää tehdä toisenlainen 2-osainen putki jossa sovitteet välijäähylle. "Heat soakkia"kaan ei tule juurikaan vaikka ilma-vesivälijäähdyttimen asentaisi moottorin päälle, toisin kuin ilma-ilma-välijäähdyttimellä joka olisi asennettu moottorin päälle.

Vesikierto pitäisi tietysti järjestää ilma-vesi-välijäähylle jotenkin (?), normaaliin jäähdyttimen vesikiertoon sitä tuskin kannattaa laittaa, silloin siitä tulisi ehkä välilämmitin... Oman kierron ja kennon järjestäminen lienee ihan järkevä ratkaisu. Kennon voikin sitten sijoittaa vähän vapaammin jonnekkin. Suuri sen ei tarvitse olla.

Voi olla että projektin moottorissa on kansi vähän halki jostakin kohtaa (oireiden perusteella), joten sekin homma on hoidettava ennen tuota.

https://www.frozenboost.com/air_water-i ... 2a52a692af" onclick="window.open(this.href);return false; Esim. tuommoinen olisi katukäyttöön (ja moottorin päälle) sopivan kompakti paketti. Hinnallakaan se ei ole pilattu. :) Toki noista roippeista tulee jonkin verran hintaa ja suunnittelu on ehkä monimutkaisempaa kuin normaalin välijäähyn, mutta eipä tuo mitään. Miksi mennä aina saman kaavan mukaan kun voi tehdä toisinkin. :) Houkuttaisi vielä myöhemmässä vaiheessa päivittää myös turbokin.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
hosee16
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 28.12.2012 16:07

Re: OM603 Virittämistä

Viesti Kirjoittaja hosee16 »

Tekeeköhän noilla ebayn halvoilla turboilla mitään. http://www.ebay.com/itm/HX35W-3539373-D ... y7&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
tuollaista katsoin jos laittaisi 603 vakio pakosarjaan.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM603 Virittämistä

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

.........
Star
Vastaa Viestiin