Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
No hei, minulla on w124 200D vm. 92. Ajan joka päivä 140 km työmatkoja ja on erittäin halpoja kilometrejä. Nyt on kuitenkin on ilmaantunut ongelma lämmönsäätöventtiilien kanssa. Ne hieman takertlevat, eli toimivat eri aikaan. Löysin netistä "mese.fi" osoitteesta korjausneuvot, mutta millainen tiiviste tarvitaan mitat tiivistelle eli, lämmönsäätöventtiileille (pässimunille)?
Re: Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
Ei siihen mitään tiivisteitä tarvita otat vaan ne ruuvit irti siitä ventiilin kannesta ja nostat varovasti pois ettei osat vaurioidu ja putsaat
sen ventiilin
sen ventiilin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
Miten tarkasti venttiilit tulee puhdistaa? Omissa (munissa) hieman tummentumaa.. Täytyy vielä Dremelillä kokeilla, koska vesihiomapaperilla ei lähteny kokonaan puhtaaksi.
(tosiaan hyttiin tulee välillä lämmintä kuten pitääkin, mut välillä pelkkää kylmää säätimen asennoista huolimatta. Sulake 7 tarkastettu ja kunnossa)
(tosiaan hyttiin tulee välillä lämmintä kuten pitääkin, mut välillä pelkkää kylmää säätimen asennoista huolimatta. Sulake 7 tarkastettu ja kunnossa)
W639 113cdi -13
ex. W212 250cdi -10
ex. W202 C280 -94
ex. W212 200E -10
ex. W124 220E -93
ex. W203 220cdi -05
ex. W212 250cdi -10
ex. W202 C280 -94
ex. W212 200E -10
ex. W124 220E -93
ex. W203 220cdi -05
Re: Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
Tuskin sellainen hieman tummentumaa niin haittaa, mutta kun se on toisaalta niin kovin suhteellista, että mikä kenenkin mielestä on hieman ja mikä on paljon, niin hankala sanoa sen tarkemmin (eipä silti, en itse sitä pystyisi tarkasti sanomaan, vaikka näkisinkin). Pelkkä värjäytymä ei haittaa, mutta turvallisinta on hinkata pois kaikki, mikä ei näytä siihen kuuluvan.jpel82 kirjoitti:Miten tarkasti venttiilit tulee puhdistaa? Omissa (munissa) hieman tummentumaa.. Täytyy vielä Dremelillä kokeilla, koska vesihiomapaperilla ei lähteny kokonaan puhtaaksi.
(tosiaan hyttiin tulee välillä lämmintä kuten pitääkin, mut välillä pelkkää kylmää säätimen asennoista huolimatta. Sulake 7 tarkastettu ja kunnossa)
Dremelin kanssa kannattaa olla varovainen, ettei sitten ota liikaa pois niin, että sitten viimeistään karheaan pintaan alkaa uudestaan tarttua likaa paljon aiempaa helpommin. Itse olen noita putsannut pelkästään kromikiillotustahnalla. Se on turvallinen sen puoleen, ettei sillä saa käytännössä millään vedettyä pinnasta liikaa pois tai pintaa liian karheaksi. Mutta ainakin itse olen sillä liat saanut pois oikein hyvin niin, että niissä ei sitten ole ollut mitään likaa näkyvissä. Autosol -tahnaa olen siis käyttänyt.
Tuo voi kyllä olla myös joku sähköpuolen vika. Aika usein jos niissä venttiileissä on vikaa, niin silloin vasen ja oikea puoli käyttäytyvät eri tavalla, vaikka säädöt ovat molemmissa samalla tavalla.
Ja jos reagointi lämpötilan säätöön on oikein hidasta, niin hanskalokeron takana oleva imuri voi olla rikki. Siis se imuri, jollainen useimmissa W124 -malleissa on, ja se imee ilmaa kattovalokonsolilta letkua pitkin sinne hanskalokeron taakse. Kattovalokonsolissa on siis tuon systeemin sisätilan lämpöä mittaava anturi. Kuulemma kun virrat (ja ehkä lämmityslaitteen puhallinkin piti olla) on päällä, niin pieni paperinpala pitäisi imeytyä sitä kattovalokonsolin muistaakseni jossain nurkassa olevaa ritilää vasten. Omassani ei kyllä ole niin kovaa imua, mutta esim. kevyen savun imeytymisen sinne näkee selvästi silloin, kun imuri toimii.
... ja vielä yksi juttu - jos johtoja olisi poikki tai jos lämmönsäätöpaneelin tinauksia olisi hajalla, niin silloin yleensä tulee aina vain kuumaa. Systeemi kun toimii niin päin, että jos se ei saa sähköä, se laittaa vain lämmintä liikkeelle, ja sähkön kanssa venttiilejä suljetaan tarpeen mukaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
Kannattaa sitten katsoa tarkkaan mistä ja mihin laitat sen lyhimmän ruuvin ettei mene vesikanava puhki...niiden kahden lähdön välissä on se lyhyt ruuvi kun närhenmunia putsaat ja parina nostat ne sieltä ylös kun mangneetin langat on kytketty toisiinsa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
Kiitos vinkistä! Kokeilen puhditaa tuolla tahnalla, ettei tule enempää vahinkoa, ja ajelen siihen saakka lämmönsäätimen johto irroitettuna.
Kuskin paikalle säädöt toimii asiallisesti, mutta apparille tulee pääosin pelkkää kylmää.
Kuskin paikalle säädöt toimii asiallisesti, mutta apparille tulee pääosin pelkkää kylmää.
W639 113cdi -13
ex. W212 250cdi -10
ex. W202 C280 -94
ex. W212 200E -10
ex. W124 220E -93
ex. W203 220cdi -05
ex. W212 250cdi -10
ex. W202 C280 -94
ex. W212 200E -10
ex. W124 220E -93
ex. W203 220cdi -05
Re: Lämmönsäätöventtiilin puhdistus w124
Jäi huomioimatta..atlas kirjoitti:Kannattaa sitten katsoa tarkkaan mistä ja mihin laitat sen lyhimmän ruuvin ettei mene vesikanava puhki...niiden kahden lähdön välissä on se lyhyt ruuvi kun närhenmunia putsaat ja parina nostat ne sieltä ylös kun mangneetin langat on kytketty toisiinsa.

W639 113cdi -13
ex. W212 250cdi -10
ex. W202 C280 -94
ex. W212 200E -10
ex. W124 220E -93
ex. W203 220cdi -05
ex. W212 250cdi -10
ex. W202 C280 -94
ex. W212 200E -10
ex. W124 220E -93
ex. W203 220cdi -05