lohkolämppäri tossa on, mutta ei mulla ole edes piuhaa siihen, kun niin laiskasti tottunut koko lohkolämmitystä käyttämään. toista koneenvaihtoe ei jaksais tehdä, niin pistin nyt raksalämppärin tohottaan öljypöhjaan. kai se lämpö nousee ylöspäinkin, niin on koko kone sitten edes jonkun verran lämmin. sillon oli just 28 pakkasta, kun se motti lärvähti. tosin nyt toimii öljynpainemittari ja öljynmäärävalokin, niin ei pitäisi päästä toistumaan sama virhe, vaikka huohotin jäätyisikin.atlas kirjoitti:Näistä on sylkenyt öljyt vain jos huohotin jäätyy tukkoon...harvinaista mutt muutaman olen kuullut...eli välttelee lyhyttä ajoa ja roikassa pitkään pitää.pera8x kirjoitti:saas nähä lähteeko oma autoni käymään. tosin pensakoneella. ja jos lähtee, niin sylkeekö se tällä kertaa öljyt mäjelle.. -28 näyttää mittari.
Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Raaka käynnistys ja kohta kolkottaa kiertokangen laakeri...sehän se sieltä yleensä voitelu häiriöstä pakkasella pettää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
ei oo kymmenen vuoden aikana mennyt ainootakaan kiertokangen laakeria, vaikka aina käynnistelly raakana kovemmistakin pakkasista. mutta kerta se on ensimmäinenkin..atlas kirjoitti:Raaka käynnistys ja kohta kolkottaa kiertokangen laakeri...sehän se sieltä yleensä voitelu häiriöstä pakkasella pettää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Ensimmäiset kovat pakkaset tuli niin ei lähtenyt mihinkään 200d, hehkunvaloa olikin vilkuttanut koko kesän.Uusin kerralla kaikki neljä hehkua ja laitoin dieselin lisäainetta tankkiin, sen jälkeen on lähtenyt kahden tunnin lämmityksen jälkeen, vaikka on 30~ viimeyönä/aamulla ollut.Tuosta lisäaineesta ei ainakaan haittaa ole ollut, koskaan ennen en ole käyttänyt.
Merseedespents
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Mahtaako W 204 peräluukussa olla muuta kuin Comandin akku ja sen latailu ei paljon käynnistystä auta.mese08 kirjoitti:Tai sitten käy niin ettei lähdekään. Naapurilla 2014 W204 tuolla 180CDI koneella. Maanantaina ajo töihin 60km pakkasta 28, sieltä käyntiin 8h jälkeen ilman lämmitystä. Sitten kotia tuo 60 km ja seisoi 28-30 pakkasessa keskiviikkoaamuun. Pari tuntia Defan letkulämmitintä ja siihen jäipakkasta -30. Oli sitten päivän lämppärissä ja hörähti käyntiin, lämpimään yöksi ja puolityhjä akku laturilla täyteen. Ei nämä missä akku palelemassa takakontissa taida kumminkaan olla extreme talvikelien kulkineita. Ei kyllä taida tuo akku sinne moottoritilaankaan mahtua. Ylläpitolaturi puuttuu ja sen vielä laittavat, jospa auttaisi se jotain jatkossa...
Itsellä aiemmin 180 CDI ja nyt 250 CDI kummassakin varsinainen käynnistysakku muistaakseni vänkärin puolella liki tuulilasia konehuoneessa, autoni kylläkin sedaneita, mutta lieneekö farkuissa sitten erilailla?
Jouduin tuossa käynnistämään 250 CDI:n kahden vuorokauden seisonnan jälkeen -32 pakkasesta lämmittämättä, lähteehän se ihan hyvin mutta aluksi kyllä on ruma käyntiääni, sen verran oli auto kylmissään että ilmoitti ettei jaksa Ksenoneita säädellä.
Miten onko muissa mersuissa syylärin takana tuota kärrynpyörän näköistä sulkeutuvaa ritilää, se vaikuttaisi olevan hyvä keksintö, en ole tuossa 250 CDI:ssä sen takia maskinsuojiakaan pitänyt.
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Sama sulkeituva ritilä voisi olla sijoituttu syylärin eteen jotta toimisi vielä tehokkaammin viimaa vastaan.JuKoS kirjoitti:Mahtaako W 204 peräluukussa olla muuta kuin Comandin akku ja sen latailu ei paljon käynnistystä auta.mese08 kirjoitti:Tai sitten käy niin ettei lähdekään. Naapurilla 2014 W204 tuolla 180CDI koneella. Maanantaina ajo töihin 60km pakkasta 28, sieltä käyntiin 8h jälkeen ilman lämmitystä. Sitten kotia tuo 60 km ja seisoi 28-30 pakkasessa keskiviikkoaamuun. Pari tuntia Defan letkulämmitintä ja siihen jäipakkasta -30. Oli sitten päivän lämppärissä ja hörähti käyntiin, lämpimään yöksi ja puolityhjä akku laturilla täyteen. Ei nämä missä akku palelemassa takakontissa taida kumminkaan olla extreme talvikelien kulkineita. Ei kyllä taida tuo akku sinne moottoritilaankaan mahtua. Ylläpitolaturi puuttuu ja sen vielä laittavat, jospa auttaisi se jotain jatkossa...
Itsellä aiemmin 180 CDI ja nyt 250 CDI kummassakin varsinainen käynnistysakku muistaakseni vänkärin puolella liki tuulilasia konehuoneessa, autoni kylläkin sedaneita, mutta lieneekö farkuissa sitten erilailla?
Jouduin tuossa käynnistämään 250 CDI:n kahden vuorokauden seisonnan jälkeen -32 pakkasesta lämmittämättä, lähteehän se ihan hyvin mutta aluksi kyllä on ruma käyntiääni, sen verran oli auto kylmissään että ilmoitti ettei jaksa Ksenoneita säädellä.
Miten onko muissa mersuissa syylärin takana tuota kärrynpyörän näköistä sulkeutuvaa ritilää, se vaikuttaisi olevan hyvä keksintö, en ole tuossa 250 CDI:ssä sen takia maskinsuojiakaan pitänyt.
Mercedes-Benz C 200 CDI 2012
Skoda Octavia 1,6 TDI 2010
Skoda Octavia 1,6 TDI 2010
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Heh. Tänään oli -28 aamulla ja väykkyä kylmänä käyntiin.. Ekalla avaimen väännöllä pyöritti ensin ja sitte särähti joku ja lopetti - solenoidi? bendixpyörä? Oisko joku sieltä menossa vai pakkanenko vaan?
Lopulta kuitenki toisella lähti tulille ja kierrokset pomppas hetkeks tonnin paikkeille ja siitä alko laskemaan
Melkosta rääkkiä autolle tämä mutta onneks nyt laskee pakkaset.. Hehkut menee vaihtoon enskuun alussa.
Lopulta kuitenki toisella lähti tulille ja kierrokset pomppas hetkeks tonnin paikkeille ja siitä alko laskemaan
Melkosta rääkkiä autolle tämä mutta onneks nyt laskee pakkaset.. Hehkut menee vaihtoon enskuun alussa.
W210 E320cdi
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Saattaapi olla muuten noin että akku noissa "vajaamäntäisissä" siinä vänkärin puolen nurkassa konehuoneessa sen sisäilmaottokotelosydeemin tms alla vähän piilossa. En tuota niin illalla tutkinut koska laturi kytkettiin siihen punaisen kannen alla olevaan + lirpukkaan ja konehuoneen maattopisteeseen ja jonnekin se selvästi virtaa työnsi yön aikana kun auto samalla lämpökäsittelyssäJuKoS kirjoitti:Mahtaako W 204 peräluukussa olla muuta kuin Comandin akku ja sen latailu ei paljon käynnistystä auta.mese08 kirjoitti:Tai sitten käy niin ettei lähdekään. Naapurilla 2014 W204 tuolla 180CDI koneella. Maanantaina ajo töihin 60km pakkasta 28, sieltä käyntiin 8h jälkeen ilman lämmitystä. Sitten kotia tuo 60 km ja seisoi 28-30 pakkasessa keskiviikkoaamuun. Pari tuntia Defan letkulämmitintä ja siihen jäipakkasta -30. Oli sitten päivän lämppärissä ja hörähti käyntiin, lämpimään yöksi ja puolityhjä akku laturilla täyteen. Ei nämä missä akku palelemassa takakontissa taida kumminkaan olla extreme talvikelien kulkineita. Ei kyllä taida tuo akku sinne moottoritilaankaan mahtua. Ylläpitolaturi puuttuu ja sen vielä laittavat, jospa auttaisi se jotain jatkossa...
Itsellä aiemmin 180 CDI ja nyt 250 CDI kummassakin varsinainen käynnistysakku muistaakseni vänkärin puolella liki tuulilasia konehuoneessa, autoni kylläkin sedaneita, mutta lieneekö farkuissa sitten erilailla?
Jouduin tuossa käynnistämään 250 CDI:n kahden vuorokauden seisonnan jälkeen -32 pakkasesta lämmittämättä, lähteehän se ihan hyvin mutta aluksi kyllä on ruma käyntiääni, sen verran oli auto kylmissään että ilmoitti ettei jaksa Ksenoneita säädellä.
Miten onko muissa mersuissa syylärin takana tuota kärrynpyörän näköistä sulkeutuvaa ritilää, se vaikuttaisi olevan hyvä keksintö, en ole tuossa 250 CDI:ssä sen takia maskinsuojiakaan pitänyt.
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Oliko tuossa akku siis niin tyhjä ettei jaksanut pyörittää konetta, vai eikö luvannutkaan vaikka oli pari tuntia lämmityksessä (ja moottoriko pyöri hyvin?). Tulisi mieleen että noilla ajoilla virtaa pitäisi riittää oli se akku sitten vaikka katolla, itsellä paljon lyhyempiäkin ajoja sekalaisesti ja Defan letkulämppärillä sekalaista lämmitystä 15min - 3h eikä ongelmia käynnistyvyydessä.mese08 kirjoitti:Tai sitten käy niin ettei lähdekään. Naapurilla 2014 W204 tuolla 180CDI koneella. Maanantaina ajo töihin 60km pakkasta 28, sieltä käyntiin 8h jälkeen ilman lämmitystä. Sitten kotia tuo 60 km ja seisoi 28-30 pakkasessa keskiviikkoaamuun. Pari tuntia Defan letkulämmitintä ja siihen jäipakkasta -30. Oli sitten päivän lämppärissä ja hörähti käyntiin, lämpimään yöksi ja puolityhjä akku laturilla täyteen. Ei nämä missä akku palelemassa takakontissa taida kumminkaan olla extreme talvikelien kulkineita. Ei kyllä taida tuo akku sinne moottoritilaankaan mahtua. Ylläpitolaturi puuttuu ja sen vielä laittavat, jospa auttaisi se jotain jatkossa...
Vaikuttaa että tuo ylläpitolaturi tulee oireiden hoitoon mutta varsinainen syy jää jäljelle.
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Elis parin tunnin lämmityksen jälkeen kaksi starttausyritystä ja tuloksena vouv vouv eli ei jaksanut pyörittää starttia. Sitten kun oli lämppärissä parkkipaikalla pakkasessa 8 tuntia niin käyntiin. Mutta akku veti virtaa laturin mukaan ihan kivasti kun lämpimään talliin saatiin. Autohan ei ole kuin reilut pari vuotta vanha eli viimeisiä noita 204 koppaisia ja ajettu noin 50tkm. Lienee aiheellista kartoittaa että onko tuossa jotain perusjuttua vialla, silti tuo ylääpitolaturi ei liene hassumpi keksintö näillä kylmemmillä keleillä.
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Omaani asensin defan laturin ja hyvin tuntuu toimivan, ainakaan ei kovilla pakkasilla huomannut käynnistyksessä eroja vaikka webastokin oli aina sen 25-30 min päällä ennen starttia. Ajoakin työmaalle nyt vain 22 km. Latailen sitten akkua siellä sen 8-9 tuntia.mese08 kirjoitti:Elis parin tunnin lämmityksen jälkeen kaksi starttausyritystä ja tuloksena vouv vouv eli ei jaksanut pyörittää starttia. Sitten kun oli lämppärissä parkkipaikalla pakkasessa 8 tuntia niin käyntiin. Mutta akku veti virtaa laturin mukaan ihan kivasti kun lämpimään talliin saatiin. Autohan ei ole kuin reilut pari vuotta vanha eli viimeisiä noita 204 koppaisia ja ajettu noin 50tkm. Lienee aiheellista kartoittaa että onko tuossa jotain perusjuttua vialla, silti tuo ylääpitolaturi ei liene hassumpi keksintö näillä kylmemmillä keleillä.
Mercedes-Benz C 200 CDI 2012
Skoda Octavia 1,6 TDI 2010
Skoda Octavia 1,6 TDI 2010
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
jos huohotin jäätyy tukkoon...harvinaista mutt muutaman olen kuullut...

wiimax.fi
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Liittyen mese08 viestiin
Tämähän on moottorin pysäytysautomatiikalla varustettu auto joten siinä on tehokas starttimoottori ja erilainen (AGM ?) akku, jos akku ei ole todella vajaa niin pyörittää kyllä tosi hyvin.
Tuskin tuo start/stop kuitenkaan lienee syynä virran vähyyteen, ainakaan minulla ei reippaammilla pakkasilla kovin herkästi tuo start/stop edes aktivoidu autoni vm12, onkohan se vm14 autossa herkempi jos niin ainakin sen voi sammuttaa keskikonsolin ECO napista.
Miten kestäviä nuo akut sitten ovat, omassani on ainakin alkuperäinen paikallaan.
Naapurisi auto lienee kuitenkin normaali kokoisella akulla (pohjoismainen versio/suomiauto) eikä etelä versio pienemmällä akulla (en tiedä onko mersussa edes eroa niinkuin muutamissa muissa merkeissä on ollut akut ja lämppärin kennot erilaisia.)
Voisi kai tuosta latauksen mitata ja voiko näille akuille tehdä kuormituskokeita?
Tulee vain mieleen että tulisiko takuu vielä mukaan akun uusinnassa.
Toki tuo ylläpitolaturi varmasti vie ajasta eteenpäin.
Tämähän on moottorin pysäytysautomatiikalla varustettu auto joten siinä on tehokas starttimoottori ja erilainen (AGM ?) akku, jos akku ei ole todella vajaa niin pyörittää kyllä tosi hyvin.
Tuskin tuo start/stop kuitenkaan lienee syynä virran vähyyteen, ainakaan minulla ei reippaammilla pakkasilla kovin herkästi tuo start/stop edes aktivoidu autoni vm12, onkohan se vm14 autossa herkempi jos niin ainakin sen voi sammuttaa keskikonsolin ECO napista.
Miten kestäviä nuo akut sitten ovat, omassani on ainakin alkuperäinen paikallaan.
Naapurisi auto lienee kuitenkin normaali kokoisella akulla (pohjoismainen versio/suomiauto) eikä etelä versio pienemmällä akulla (en tiedä onko mersussa edes eroa niinkuin muutamissa muissa merkeissä on ollut akut ja lämppärin kennot erilaisia.)
Voisi kai tuosta latauksen mitata ja voiko näille akuille tehdä kuormituskokeita?
Tulee vain mieleen että tulisiko takuu vielä mukaan akun uusinnassa.
Toki tuo ylläpitolaturi varmasti vie ajasta eteenpäin.
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Ihan suomeen tilattu ja Mb liikkeestä uutena ostettu auto tuo naapurilla on. Työmatkakäytössä ma-pe ajaa sillä 120km/pv 3-5 päivänä viikossa eli ei edes mitään lyhyttä kaupunkipätkää siis. Autossa joku MB huoltosopimus eli sinne mennee kysymään asiasta + ylläpitolaturi tulee joka tapauksessa. Todennäköisesti AGM akulla varustettu.
Ihan noin kuriositeettinä että onkohan tuo konehuoneen nurkkaus akulle miten viileä paikka sitten loppujen lopuksi kun on kumminkin koteloitu akku näkymättömiin? Onko siihen järjestetty jotain tuuletusta tms kesän kuumuuksia varten mistä sitten myös kovalla pakkasella jkl viima sitä pääsisi liikaa jäädyttämään??
Meillä sitten tuossa 8/08 320cdi paikallaan alkuperäinen akku eikä ole osoittanut hiipumisen merkkejä kopkop
Tosin kotona startti lämpimästä tallista ja toisessa päässä letkulämmitin ja ylläpitolaturi, työmatka yli 100km/pv. Mutta se akku vätyspaikassa siellä takakonttipakastimessa 
Ihan noin kuriositeettinä että onkohan tuo konehuoneen nurkkaus akulle miten viileä paikka sitten loppujen lopuksi kun on kumminkin koteloitu akku näkymättömiin? Onko siihen järjestetty jotain tuuletusta tms kesän kuumuuksia varten mistä sitten myös kovalla pakkasella jkl viima sitä pääsisi liikaa jäädyttämään??
Meillä sitten tuossa 8/08 320cdi paikallaan alkuperäinen akku eikä ole osoittanut hiipumisen merkkejä kopkop
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2712
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Voiko pelkkä huohottimen jäätyminen tehdä tuollaista jälkeä? Kiertokanki tuli kurkistamaan ulkomaailmaa...dealer kirjoitti:jos huohotin jäätyy tukkoon...harvinaista mutt muutaman olen kuullut...![]()
Minulla on tallissa yksi TDI josta on myös kiertokanki kupeesta ulkona. Ostin auton risana ja tarinan mukaan oli hajonnut käynnistettäessä.
Tarinaa tuki starttimoottorin irti lohjennut neulalaakeri joka ilmeisesti hajosi kun startti pyöritti konetta ja kiertokanki katkesi samalla.
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Voi, kun kuljettaja on tarpeeksi kovapäinen eikä välitä öljymäärän varoitusvalosta. Öljyn lisäystarve oli 4,8 litraa (vaihdossa menee 5,5...)
wiimax.fi
Re: Kuinka dieselin kanssa kovalla pakkasella?
Juu. Tuo meillä nykyisin oleva w124 200E oli alkuperäisellä omistajallaan viimeiset vuodet mm. aupairin käytössä, eli muksuja päiväkotiin ja kouluun, ja tuskinpa jätti autoa niitten pihoissa talvella käyntiin. Tuostaha oli sit yhtenä talvena jäätyny huohotin ja öljyt tullu pihalle, ja vaikka ei ollut kovin pitkää ehtiny kuivana käymään, ja huomasivat lisätä öljyt koneeseen, niin vähän ajan päästä tuliki sit hyvin lyhyen hetken kestäneen kolinan saattelemana kiertokanki kurkkimaan ulkoilmaa. No, olihan tuossa sillonki jo mittarissa likemmäs puol miljoonaa, ja nyt pellin alla hyrisee parisataatuhatta ajettu vaihtokone.dealer kirjoitti:jos huohotin jäätyy tukkoon...harvinaista mutt muutaman olen kuullut...![]()
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)





