W124 sedan tasonsäätö
W124 sedan tasonsäätö
Hei kyseessä on siis w124 300d sedan vm94.
Kyseisessä autossa on ollut joskus tasonsäätö mutta entinen omistaja on ottanut sen pois käytöstä ja laittanut normaalit iskarit. Kysymys siis kuuluu käykö siihen normaalit w124 sedanin iskarit vai onko erilaiset?Normaalit jouset varmaan käy? Kun näkyy mersun perse olevan aika alhaalla niin siihen toivon parannusta. Kiitos kovasti jo etukäteen avusta! Ps: olen yrittänyt etsiä kaikkialta mutta en ole löytänyt kuin farkkumalleista juttua. Ja tasonsäätöä en ota käyttöön koska putket ja muut on purettu pois.
Kyseisessä autossa on ollut joskus tasonsäätö mutta entinen omistaja on ottanut sen pois käytöstä ja laittanut normaalit iskarit. Kysymys siis kuuluu käykö siihen normaalit w124 sedanin iskarit vai onko erilaiset?Normaalit jouset varmaan käy? Kun näkyy mersun perse olevan aika alhaalla niin siihen toivon parannusta. Kiitos kovasti jo etukäteen avusta! Ps: olen yrittänyt etsiä kaikkialta mutta en ole löytänyt kuin farkkumalleista juttua. Ja tasonsäätöä en ota käyttöön koska putket ja muut on purettu pois.
W124 sedan OM606 vm94
Re: W124 sedan tasonsäätö
Olikos siinä kulkineessa ASD?
Laitoin itte tasonsäädön sedaniin kun sitä sinä alkuperin ei ollu ja mielestäni oikeinkin helppo homma. Mutta jos olet päättänyt ettet laita. Mullahan oli ihan normi iskarit. Sit vaan tasonsäätösellaiset paikalleen ja orkkisjouset pois ja toiset tilalle et säilyi ryhti oikeana. Niin sitäpä en tiedäkkään käykö normi-iskarit meinaan mullahan tuo on sportline johon tasonsäädön laitoin?
Luulisi KL:llä tietävän?
Laitoin itte tasonsäädön sedaniin kun sitä sinä alkuperin ei ollu ja mielestäni oikeinkin helppo homma. Mutta jos olet päättänyt ettet laita. Mullahan oli ihan normi iskarit. Sit vaan tasonsäätösellaiset paikalleen ja orkkisjouset pois ja toiset tilalle et säilyi ryhti oikeana. Niin sitäpä en tiedäkkään käykö normi-iskarit meinaan mullahan tuo on sportline johon tasonsäädön laitoin?
Luulisi KL:llä tietävän?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 sedan tasonsäätö
Tervetuloa foorumille. Mulla on coupessa tasonsäätö. Tasonsäädön yhteydessä muistaakseni jousien jäykkyys on pienempi kuin ilman tasonsäätöä. Sarjanumeron perusteella saat selville jousien jäykkyyden ja siitä voi päätellä sitten seuraavaksi jäykemmät jouset. Jousituksen korkeus säädetään jousen yläpäähän tulevilla kumeilla, joita on 3-4 eri korkeutta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 sedan tasonsäätö
Ei ole asd perää kyseisessä autossa tietääkseni, koska mittaristossa ei ole merkkivaloa sille eikä löydy asd relettä
W124 sedan OM606 vm94
Re: W124 sedan tasonsäätö
Rik5a kirjoitti:Ei ole asd perää kyseisessä autossa tietääkseni, koska mittaristossa ei ole merkkivaloa sille eikä löydy asd relettä
OK Tuossa tapauksessa niitten putkien vetäminen on tosiaan hiukan työläämpää ja pumppukin lie on otettu pois jos oli nokka-akselin päässä. Mutta jouset tosiaan täytyy olla jäykemmät kun tasonsäätöä ei ole niinkuin Timo L. meinasikin. Voisi kuvitella että normi-iskari käy meinaan nuinko olisi kori tai alustarakenteessa eroja jos on tasonsäätö?
Heittämällä meni paikoilleen tuohon sedaniin tuo tasonsäätösysteemi joten siitä päätellen ei olisi eroa?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 sedan tasonsäätö
Kiitoksia tiedoista. Pitää kokeilla normi iskareita jos kävisivät. Näky motonetissä olevan myös vahvempia jousia niin niitä voisi kokeilla, jos niillä saisi perän oikeaan korkeuteen.
W124 sedan OM606 vm94
Re: W124 sedan tasonsäätö
Minulla on -89 300d sedan jossa kans ollut tason säätö iskarit. Edellinen omistaja oli ottanut sen jostain syystä pois ja vaihtanu nuo motonetin vahvistetut jouset taakse + jotkut iskarit varmaan motonetin mallia. Itse en ainakaan tykkää noista vahvistetuista jousista ovat aivan liian jäykät minusta normaaliin matka ajoon. Perä kyllä on suhteellisen korkealla noilla. En ole vielä tutkinut sitten mitkä kumet siellä on oikein.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1454
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 sedan tasonsäätö
Sedan ja ei tasonsäätöä => normaali jousi. Ei siis jäykkä, vaihvistettu jne. Sen tasonsäädön yhteydessä käytetty jousi on sitten normaalijousta löysempi. Ja jos joku haluaa korottaa autoaan, niin multa saa siihen ilmaiseksi takajouset. Kunhan vaihtaa ne auton alta pois, tavallisiin, jotta palaisi normaalille tasolle 

Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 sedan tasonsäätö
Morjens,
Kannattaa huomata, että alunperin lankkuun on ollut ainakin 14 eri takajousta ja siihen päälle säätökumit. Siis vaihtoehtoja on ollut runsaasti, joilla gynther on passanut auton kulun kohdalleen. Nyt Motonetissä on vain kaksi vaihtoehtoa, joten vaikea sanoa mikä on niiden jousen vastaavuus alkuperäisiin. Jos näistä kahdesta pitäisi valita, minäkin ottaisin pehmeämmän.
Kuten TimoL edellä kertoi, niin auton korkeus passataan kumilla. Jousi tulee valita varusteiden ja haluaman mukavuuden mukaan. Varaosakirjassa on pisteytystaulukko, jossa jokainen varuste antaa tietyn määrän pisteitä, joiden yhteissumman perusteella valitaan oikea jousi ja kumi. Näin siis 'mamoritiskillä'.
Kannattaa huomata, että alunperin lankkuun on ollut ainakin 14 eri takajousta ja siihen päälle säätökumit. Siis vaihtoehtoja on ollut runsaasti, joilla gynther on passanut auton kulun kohdalleen. Nyt Motonetissä on vain kaksi vaihtoehtoa, joten vaikea sanoa mikä on niiden jousen vastaavuus alkuperäisiin. Jos näistä kahdesta pitäisi valita, minäkin ottaisin pehmeämmän.
Kuten TimoL edellä kertoi, niin auton korkeus passataan kumilla. Jousi tulee valita varusteiden ja haluaman mukavuuden mukaan. Varaosakirjassa on pisteytystaulukko, jossa jokainen varuste antaa tietyn määrän pisteitä, joiden yhteissumman perusteella valitaan oikea jousi ja kumi. Näin siis 'mamoritiskillä'.