Mersun ajovalojen toiminta
Mersun ajovalojen toiminta
Useimmissa vastaantulijoiden mersuissa palaa yhtäaikaisesti lähivalot ja päivävalot (esim ledit). Omastani en saa tällaista yhdistelmää toimimaan. Eli valoisuudesta riippuen palaa päivävalot tai sitten normaalit ajovalot. Enkö osaa vai onko kyseessä ohjelmoitava tms ominaisuus? Kyseessä Saksasta tuotu auto.
MB 350E CDI Coupe 10/2011 195kw
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Eikös nuo starilla saa koodattua, mutta mitä järkee.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Ei mitään. Mutta haluan ymmärtää valojen käyttölogiikan.
MB 350E CDI Coupe 10/2011 195kw
Re: Mersun ajovalojen toiminta
OT. Joillakin valopäillä palaa sumarit koko ajan satoi tai paistoi taitavat poltella niitä tallissakin että varmasti näkyy. Ihmeellistä valoilla leikkimistä. Eikä minkäänlaista käsitystä mikä on minkäkin lyhdyn tarkoitus.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Tän takia kysyin onko mitään järkeä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Sumuvaloja kannattaa minustakin käyttää vain ja ainoastaan silloin kun olosuhteet niin vaatii. Päiväajovalot on kuitenkin kai eri asia kuin sumarit, vai onko?
MB 350E CDI Coupe 10/2011 195kw
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Se on vähän sama asia kun käyttää päivävaloja ja ajovaloja yhtäaikaa kuin käyttäisi ravattia ja rusettia samanaikaisesti.



M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Ainakin tuossa omassa 212:sessa se suora päivävalojen led-rivistö himmenee parkeiksi kun ajovalot syttyy.
S205 C 180 d Bluetec
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Niiden kuuluu juurikin himmentyä. Parkit tossa Ceessä on tosin vielä erikseen. Eikös moinen ole laitontakin, että päivävalot palaisivat täysillä ajovalojen kanssa.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Ok. Se himmennys parkeiksi vaikuttaa järkevältä. Sen ohjelmointia voisi jopa harkita.
MB 350E CDI Coupe 10/2011 195kw
- mlowner
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
- Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Kerrataampa tähän(kin) ketjuun päiväajovalojen (Kaverien kesken DRL-valot) toiminta ja sääntely.
EU-Sääntöjen mukaan:
Syy tähän on se, että VAGeissa on surkea valoanturi ja autot ajelee lumisateessa yms. tilanteissa perä pimeenä, jos kuski ei ymmärrä kääntää valoja päälle itse.
Veho ei mersuihin tälläistä EU-vastaisuutta joko osaa tai halua tehdä, enpä näe, että sille olisi tarvettakaan, kiitos toimivan automatiikan... (Reagoi valotasoon, pyyhkijöihin jne.)
Kaikki jotka on mersulla ajanu, jossa on valotunnistin tietää, että moottoritiellä ylikulkusiltakin riittää räpsäyttämään Xenonit...
Päiväajovalot ja lähivalot ei saa palaa samaan aikaan täystehoisina, nimenomaan laitonta. Vanhoissa toteutuksissa se ylimääräinen parkki vielä kummittelee, tietääkseni ainakaan uuskoppasessa a:ssa yms. sen ikäisissä ei erillistä parkkia erikseen ole.
EU-Sääntöjen mukaan:
- DRL-valot pitää palaa aina EDESSÄ.
Takana ei saa palaa MITÄÄN kun DRL-käytössä.
Kun lähivalot käännetään päälle tulee syttyä takavalot ja päiväajovalojen tulee sammua tai himmetä esteettiselle käytölle.
Syy tähän on se, että VAGeissa on surkea valoanturi ja autot ajelee lumisateessa yms. tilanteissa perä pimeenä, jos kuski ei ymmärrä kääntää valoja päälle itse.
Veho ei mersuihin tälläistä EU-vastaisuutta joko osaa tai halua tehdä, enpä näe, että sille olisi tarvettakaan, kiitos toimivan automatiikan... (Reagoi valotasoon, pyyhkijöihin jne.)
Kaikki jotka on mersulla ajanu, jossa on valotunnistin tietää, että moottoritiellä ylikulkusiltakin riittää räpsäyttämään Xenonit...
Päiväajovalot ja lähivalot ei saa palaa samaan aikaan täystehoisina, nimenomaan laitonta. Vanhoissa toteutuksissa se ylimääräinen parkki vielä kummittelee, tietääkseni ainakaan uuskoppasessa a:ssa yms. sen ikäisissä ei erillistä parkkia erikseen ole.

Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Eipä tuo mersun ILS myöskään valitettavasti toimi aivan kuin ajatus vaan joka tapauksessa manuaali säätöä tarvitaan aina silloin tällöin. Audin ratkaisu on tieturvallisuuden kannalta ainoa oikea ratkaisu, meitä kun on niin moneen junaan.
Luulisi, että mikäli esim. sadetunnistin huomaa alkaneen sataa, niin auto kytkisi ajovalot automaattisesti päälle, tai edes ne takavalot. Tieolosuhteet yleensä ovat päiväsaikaankin sellaiset, että valoista ei ainakaan haittaa ole. Samoin myös pöllyävä lumi hävittää auton kivasti takana tulijoilta, ja monesti näkee jopa moottoritiellä lumipöllyssä "pimeitä" autoja.
Toivottavasti seuraavaan sukupolveen mm. automaattiset kaukovalot syttyvät nopeammin ja taas eivät sammu heti, jos horisontissa näkyy monen kilometrin päässä takavalot (ILS taitaa kuitenkin säätää valojen korkeutta jonkin verran ylös näissä tilanteissa). Välillä nuo kaukovalot menevät myös sekaisin sumussa (taitaa tosin olla mainittu myös ohjekirjassa) enkä ole päässyt vielä aivan täysin selville siitä, minkä parametrin mukaan tuo ILS nuo automaattiset sumuvalot sytyttelee ja sammuttelee (menevät päälle ainakin havaittuaan takasumarin olevan päällä). Automatiikka ei myöskään huomaa rekkojen tuulilasin yläpuolella olevia huomiovaloja vaan vaihtavat lyhyille vasta kun ajovalot näkyvät mäen takaa. Lisäksi peilien tummennukset saisivat nekin toimia nopeammin ja herkemmin. Tehtävää siis näissä automaattisysteemeissäkin vielä riittää, tosin auttavat ja helpottavat mukavasti matkaa jo näinkin.

Toivottavasti seuraavaan sukupolveen mm. automaattiset kaukovalot syttyvät nopeammin ja taas eivät sammu heti, jos horisontissa näkyy monen kilometrin päässä takavalot (ILS taitaa kuitenkin säätää valojen korkeutta jonkin verran ylös näissä tilanteissa). Välillä nuo kaukovalot menevät myös sekaisin sumussa (taitaa tosin olla mainittu myös ohjekirjassa) enkä ole päässyt vielä aivan täysin selville siitä, minkä parametrin mukaan tuo ILS nuo automaattiset sumuvalot sytyttelee ja sammuttelee (menevät päälle ainakin havaittuaan takasumarin olevan päällä). Automatiikka ei myöskään huomaa rekkojen tuulilasin yläpuolella olevia huomiovaloja vaan vaihtavat lyhyille vasta kun ajovalot näkyvät mäen takaa. Lisäksi peilien tummennukset saisivat nekin toimia nopeammin ja herkemmin. Tehtävää siis näissä automaattisysteemeissäkin vielä riittää, tosin auttavat ja helpottavat mukavasti matkaa jo näinkin.

S204 C250 CDI MY13
S203 C270 CDI MY05
S203 C200 CDI MY03
S203 C270 CDI MY05
S203 C200 CDI MY03
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Tarkoitatko Audin ratkaisulla sitä takaparkkien polttoa?
Kyllä meillä perheen autoissa sadetunnistin sytyttää ajovalot automaattisesti kirkkaallakin ilmalla. Ei vaan tee sitä ensimmäisestä pisarasta, toimintakuvauksesta löytyy tarkemmat ehdot sille milloin auto tulkitsee sateen alkaneen. Lakikirjasta en ole lukenut miten siellä sade määritellään.
Peilien himmennys kuuluisi eri aiheeseen. Mielipidekysymys, varmasti foorumilta löytyy vastakkaisia mielipiteitä. Ainoa keino miellyttää kaikkia olisi laittaa himmennyksen nopeus säädettäväksi. Sen jälkeen taas huolloissa jonoa kun asiakkaat valittaa liian nopeasta tai hitaasta säädöstä kun joku on sitä muuttanut eikä kuski ole ohjekirjaa lukenut.
Kaukovaloassistenttikaan ei oikein tähän threadiin kuulu vaikka valoista olikin juttua. Tuo yksisilmäinen kamera ja yksisilmäinen ajovalo kieltämättä toimii joskus huonosti mutta siihenhän on jo kehitetty parannus, se ei vaan automaattisesti siirry vanhempiin autoihin.
Kyllä meillä perheen autoissa sadetunnistin sytyttää ajovalot automaattisesti kirkkaallakin ilmalla. Ei vaan tee sitä ensimmäisestä pisarasta, toimintakuvauksesta löytyy tarkemmat ehdot sille milloin auto tulkitsee sateen alkaneen. Lakikirjasta en ole lukenut miten siellä sade määritellään.
Peilien himmennys kuuluisi eri aiheeseen. Mielipidekysymys, varmasti foorumilta löytyy vastakkaisia mielipiteitä. Ainoa keino miellyttää kaikkia olisi laittaa himmennyksen nopeus säädettäväksi. Sen jälkeen taas huolloissa jonoa kun asiakkaat valittaa liian nopeasta tai hitaasta säädöstä kun joku on sitä muuttanut eikä kuski ole ohjekirjaa lukenut.
Kaukovaloassistenttikaan ei oikein tähän threadiin kuulu vaikka valoista olikin juttua. Tuo yksisilmäinen kamera ja yksisilmäinen ajovalo kieltämättä toimii joskus huonosti mutta siihenhän on jo kehitetty parannus, se ei vaan automaattisesti siirry vanhempiin autoihin.
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Ainoa kerta, kun olen joutunut manuaalisesti ajovalot sytyttämään oli kirkas talvipäivä lumipöllyllä höystettynä. Pilvisenä talvipäivänäkin nuo ajovalot tuppaavat palamaan, vaikka muuten olisi näkyvyys hyvä. Automaattisten kaukovalojen suhteen ehkä kinkkisin tilanne on juurikin mäen takaa tuleva iso auto, jossa ei ole katolla kunnon tuikkuja.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Re: Mersun ajovalojen toiminta
Kun noista valaisuustunnistimista on puhe, niin lievä ot: voiko comandin herkkyyttä vaihtaa "yöasentoon" säätää? Pitäisin mieluusti tuon päivä/yö-moodin päällä, mutta vaihto yöasentoon tapahtuu kun on vielä ihan valoisaa. Tämähän ei käsittääkseni mene käsi kädessä esim. noiden ajovalojen kytkennän kanssa (sateettomallakaan säällä)
- mlowner
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
- Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä
Re: Mersun ajovalojen toiminta
OT Vastaus: Mutulla sanoisin, että sitä ohjaa joku sisätilojen oma valoanturi... Sen herkkyyteen säätöä onko, siitä en tiedä.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D