MB SL R107 lämmityslaite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Terve. Tietääkö kukaan miten ko. auton lämmitys toimii? Seurasin kennostolta letkuja ja letkut meni boksiin, josta lähti letkut kompressoriin. Boksissa 4 letku liitäntää. Laatikon päällä oli merkintä P52-104-40, EBAYssa tuolla koodilla löytyi uudemanlainen boksi jossa luki HEATER SERVO UNIT.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuo boksi on automaatti-ilmastoinnin servomoottoripaketti, jossa integroitu lämppärin hana myös.

Kuva

Luepa minun topikista lisää jossa korvasin sen elektronisella boksilla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=156488" onclick="window.open(this.href);return false;

Toisessa projektissani korvasin sen manuaalisella lämppärin hanalla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=152881" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä esimerkki korvaavasta hanasta:

https://mercedessource.com/store/1977-1 ... ersion-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo boksi hajoaa aina ennemmin tai myöhemmin; muovi halkeaa ja alkaa vuotaa nestettä sinne sisään, ja se tuhoaa sähkömoottorin ym kontaktit. Arvioitu kestoikä boksilla on 5-7 vuotta kirjoittivat tuolla isoilla foorumeilla.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja unski »

500 SL:ssä saattaa myös jo olla uudemman mallin ohjain, jossa tuota yksikköä ei enää ole. Siinä on silloin sama yksikkö kuin w126:ssa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Terve. Kiitos vastauksista. Kyllä se on juuri tuollainen murikka kun näytit kuvassa. Onko se siis aina sökö tuo loota? Ja periaatteessa pelit lähtee toimimaan jos tuon vaihtaisi? Tai ei taida saada enää mistään.
Tarkoitatko Timppa, että olisi jotain muuta vaihtoehtoakin tarjolla korjaukseen?
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja unski »

Mikäli sinulla on tuo vanhan mallin ilmastointi, missä on tuo Karran osoittama kontrolleri, on sen päivittäminen uudempaan minusta turhan kova homma. Sähköistys, alipaine ja ohjauslaitteet on aivan erit.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Ehdotuksia mitä kannattaisi tehdä tai mitä yleensä lähteä kokeilemaan onko jotain tehtävissä vai jotain??? muuta
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

unski kirjoitti:Mikäli sinulla on tuo vanhan mallin ilmastointi, missä on tuo Karran osoittama kontrolleri, on sen päivittäminen uudempaan minusta turhan kova homma. Sähköistys, alipaine ja ohjauslaitteet on aivan erit.

Timppa

Terve
Onko siis mitään mitä voisi "herkistellä" ja tutkailla, onko laatikossa henkeä tallella?
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa konsultoida Karraa asiassa. Hän sai tuollaisen toimimaan. Itsellä ainoasta autosta jossa tuollainen oli, heitin sen pois ja korvasin manuaalisella...sattuneesta toisesta syystä. Tuokin yksikkö oli ihan rikki.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

karra kirjoitti:Tuo boksi on automaatti-ilmastoinnin servomoottoripaketti, jossa integroitu lämppärin hana myös.

[ http://www.benzworld.org/forums/attachment.php?attachmentid=445812&stc=1&thumb=1&d=1337620139 ]

Luepa minun topikista lisää jossa korvasin sen elektronisella boksilla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=156488" onclick="window.open(this.href);return false;

Toisessa projektissani korvasin sen manuaalisella lämppärin hanalla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=152881" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä esimerkki korvaavasta hanasta:

https://mercedessource.com/store/1977-1 ... ersion-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo boksi hajoaa aina ennemmin tai myöhemmin; muovi halkeaa ja alkaa vuotaa nestettä sinne sisään, ja se tuhoaa sähkömoottorin ym kontaktit. Arvioitu kestoikä boksilla on 5-7 vuotta kirjoittivat tuolla isoilla foorumeilla.

Terve
Onko siis mitään millä voisi tutkia onko laatikossa "henkeä" tallella? Pystyykö sen purkamaan sen boxin ja toteamaan, että sökö on?
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja karra »

touko1 kirjoitti:Terve
Onko siis mitään millä voisi tutkia onko laatikossa "henkeä" tallella? Pystyykö sen purkamaan sen boxin ja toteamaan, että sökö on?
Moi! Lue minun 450 SEL 6.9 topikista sivulta 3 sivulle 5, siellä on tarinaa ja linkkejä.
Servopurnukka ajaa sen systeemin sisällä aina lepoasentoon kun virrat sammutetaan, se surisee aikansa ja pysähtyy sitten (vaikka virta-avain olisi vedetty lukosta pois...). Jos systeemi on jumissa niin se yrittää vaan ajaa ja tyhjentää akun kuten minulle kävi 6.9 mersussa. 380 SL pelasi muuten, mutta ei antanut enää lämmintä sisälle.

Purnukan voi avata, irroitat ensin 4 letkua sieltä alhaalta, vettä pitää laskea ulos sitä ennen. Sitten liitin irti ja purkki pöydälle. Kansi on 4 ruuvilla kiinni, kun avaat paketin katso mitä osia tulee ulos ja missä järjestyksessä, se on kuin mikäkin kello, jenkkifoormilla kutsuivat sitä cuckoo clock mekanismiksi. Jos purkin pohjalla on glykolia niin homma on selvä eli muovinen purnukan alaosa on halki ja se runko joutaa romukoppaan. Jenkeissä niitä kunnostetaan ja se vanha pitää lähettää pantiksi, ebayssa on niitä ja muovipurnukan alaosa on korvattu alumiinisella palikalla mihin letkut tulee kiinni.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Terve
Kiitos, tästäkin oli apua. Samanlainen toiminto minulla, että kylmää tulee, mutta ei lämmintä. Pitääpä kuunnella suriseeko se loota vai ei.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Terve
Miten se muuten toimii tuo laite? Siis jos sama värkki on lämmityslaitteena ja kylmäkoneena? Onko siellä kylmäaineet toisella puolella vai miten se workkii? Vaimon Dodge Nitro joskus ei puhaltanut tarpeeksi lämmintä ilmaa jalkotilaan, niin silloin kävin tuon laitteen läpi ja siellä oli kaksi kennostoa kylmälle ja kuumalle "ilmalle". Mesessä kuitenkin vain yksi??
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

karra kirjoitti:
touko1 kirjoitti:Terve
Onko siis mitään millä voisi tutkia onko laatikossa "henkeä" tallella? Pystyykö sen purkamaan sen boxin ja toteamaan, että sökö on?
Moi! Lue minun 450 SEL 6.9 topikista sivulta 3 sivulle 5, siellä on tarinaa ja linkkejä.
Servopurnukka ajaa sen systeemin sisällä aina lepoasentoon kun virrat sammutetaan, se surisee aikansa ja pysähtyy sitten (vaikka virta-avain olisi vedetty lukosta pois...). Jos systeemi on jumissa niin se yrittää vaan ajaa ja tyhjentää akun kuten minulle kävi 6.9 mersussa. 380 SL pelasi muuten, mutta ei antanut enää lämmintä sisälle.

Purnukan voi avata, irroitat ensin 4 letkua sieltä alhaalta, vettä pitää laskea ulos sitä ennen. Sitten liitin irti ja purkki pöydälle. Kansi on 4 ruuvilla kiinni, kun avaat paketin katso mitä osia tulee ulos ja missä järjestyksessä, se on kuin mikäkin kello, jenkkifoormilla kutsuivat sitä cuckoo clock mekanismiksi. Jos purkin pohjalla on glykolia niin homma on selvä eli muovinen purnukan alaosa on halki ja se runko joutaa romukoppaan. Jenkeissä niitä kunnostetaan ja se vanha pitää lähettää pantiksi, ebayssa on niitä ja muovipurnukan alaosa on korvattu alumiinisella palikalla mihin letkut tulee kiinni.
Terve
Otin nyt koko mötikän irti ja ja muovi purkkihan siitä oli halki. Saakohan niitäkorvaavia alumiinipurkkeja jostain ostettua? Ihmisen tekonenhan tuokin vehje on niin pitäishän sen saada korjattua.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja karra »

Tällainen on se tehdaskorjattu versio, uusiakin taitaa vielä saada Mersulta mutta hinta on kait tonneissa, ei satasissa: http://www.perfanalysis.com/climate-con ... version-i/" onclick="window.open(this.href);return false;

Noita oli myös ebayssa jossain vaiheessa.

Itse asensin tämän digitaalisen version: https://unwiredtools.com/accii.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos haluaa itse yrittää korjata niin tässä ohjeet: http://becker-maschinenbau.com/download ... omatik.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Terve
Eikö näitä mistään lähempää ole saatavissa?
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja karra »

touko1 kirjoitti:Terve
Eikö näitä mistään lähempää ole saatavissa?
Kyllä se taitaa valitettavasti olla niin että missä markkinat siellä varaosat ja korvaus/muuntolaitteet. Suomi ja Eurooppakin on niin pieni periferia sen rinnalla että minkä verran näitä härveleitä on jenkkeihin viety.

Kannattaa suhteuttaa remontit siihen miten autoaan käyttää... SL on avo eli käytännössä kesäauto... manuaalinen vesihana ajanee asian... toisaalta aito 500 SL euroversio on arvoauto, kuten (mielestäni) 450 SEL 6.9 niin oishan niiden laitteiden syytä toimia.

En tiedä muuta lähempää toimittajaa kuin merkkikorjaamo mutta ei ne siellä välttämättä kuntoon saa, toinen vaihtoehto Triangle Motor Turussa?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Juu siinä olet oikeassa, että pitää suhteuttaa käyttöön, avoauto se on. Mutta nyt kun sen murikan kaivoin ulos, niin ei kyllä vitsisi rikkinäisenäkään takaisin laittaa. Mutta en kyllä aio maksaa siitä mitään yli 500€ että saisin kuntoon, sitten menee niillään takaisin. Mutta sitä tässä pohdin, että jos se purkki on halki, niin eikös sieltä sitten tule liemet ulos, vai eikö siinä osassa kierrä nesteet? Mainitsit tuossa Triangle Motorisin, oisko siellä tietoa tai siis kykyä korjata tuo värkki, vai heititkö vain, että rahalla saa, niin mene sinne. Tuossa vieressä se olisi...
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja karra »

touko1 kirjoitti:Juu siinä olet oikeassa, että pitää suhteuttaa käyttöön, avoauto se on. Mutta nyt kun sen murikan kaivoin ulos, niin ei kyllä vitsisi rikkinäisenäkään takaisin laittaa. Mutta en kyllä aio maksaa siitä mitään yli 500€ että saisin kuntoon, sitten menee niillään takaisin. Mutta sitä tässä pohdin, että jos se purkki on halki, niin eikös sieltä sitten tule liemet ulos, vai eikö siinä osassa kierrä nesteet? Mainitsit tuossa Triangle Motorisin, oisko siellä tietoa tai siis kykyä korjata tuo värkki, vai heititkö vain, että rahalla saa, niin mene sinne. Tuossa vieressä se olisi...
No joo, vähän sillä heitin että "rahalla saa" eli he varmaan voisivat hankkia tuollaisen korvaavan purkin kerran se orkkis osa jos sitä edes saa maksaa aivan maltaita... eli jos edulliseti haluaa päästä niin itse tarttee jotain tehdä. Vanhan mersun harrastus muuttuu ilkeäksi jos jotuu merkkikorjaamoon taikka esim Triangleen turvautumaan, niinku rahallisesti.

Mitäs jos laitat ihan tavallisen hanan sinne, itse ostin messinkisen hanan Motonetista. Sahaa vaikka tuon purnukan alaosa poikki rautasahalla ja jätä se karamoottori sinne toimimaan, se ohjaa niitä ilmaläppiä alipaineella... jos se moottori vielä toimii; vaikuttaa toimivan jos ei akkua vielä tyhjennä. Hana jää sinne purnukan alle piiloon ainakin jonkun verran. Voihan sen purnukan alaosan jättää paikoilleenkin jos vesihanan piilottaa jonnekin muualle. Letkua joutuu hankkimaan toki ja hieman näpräämään.

Itse en piilotellut vaan tein näin:

Kuva

Tästä autosta en siis alkanut purnukkaa purkamaan vaan asensin tuon hanan ihan vaan siihen korvaaman sen purnukan ohjauksen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

mutta tota kuvaa kattelin, mihin laitoit ne loput letkut? Eikö tuossa tuo ylempiletku alunperin mene tuohon ensimmäiseen punaiseen putken päähän boxi alla ja tuo hanan jälkeinen letku menee alunperin Boxin, kuvassa näkymätömään oikealla takimaiseen putkeen boxin alla. Minne loput letkut? Nyt en siis muista, kun en katsonut mistä mikin letku tuli, kun boxin otin pois. Vai jätettäänkö ne kokonaan pois? Tuleeko sulla siis vain lämmintä hyttiin, kun hanan avaa, mutta viileä ei lainkaa, tai mitä ajoviima viilentää?
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja karra »

Hitsi, en nyt ihan tarkkaan muista mutta mielestäni tuo boksi/purkki ohjasi sekä ennen lämppärin kennoa että kennon jälkeen tapahtuvaa virtausta.

Järkeilin homman niin että hana tulee tohon moottorista lämppärin kennolle menevän letkun väliin ja kennolta palaava letku menee suoraan moottoriin (olikohan se imusarja...).

Kun kylmällä ilmalla tarvitaan lämpöä niin hana on avattava, sitten kennoon menee kuumaa vettä joka lämmittää kabiinin. Mielestäni lämppärin kenno on ilmastoinnin kennon jälkeen eli jos kesällä hana jää auki niin se lämmittää sisälle puhallettavaa ilmaa vaikka ilmastoinnin kenno yrittää sitä jäähdyttää. Eli kesällä tuo hana tarttee olla kiinni, muuten ilmastoinnin kylmäteho ei pääse hyttiin asti...

Ilmastoinnin eli kylmäkoneen järjestelmä on ihan eri piiri, sillä kiertää CFC-pohjainen kylmäaine kuten jääkaapeissa. Kun kylmäkompressori alkaa toimia (kun sisälämpö menee alle lämmönsäätöpaneelin asetuksen) niin tuo musta purkki ohjaa vesihanan kiinni tietenkin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Mutta ilmeisesti, vaikka ne johdot laittaisikin takaisin kiinni tuohon boksiin, niin se boksi ei vuoda jäähdytysnestettä, koska ei neste mene tuohon osaan boksiinjossa tuo murtuma on? Onko asia noin? Jos on noinniin mitä siinä boksissa on sisällä siinä osassa missä se murtuma on? En viitsinyt sitä purkaa. Kysyin muuten vain mersuliikkeestä mitä purkki maksaa, niin vastaus oli 1250€. Tiedätkö muten sen boksin varaosa numeroa. Sitä eivät kertoneet liikkeestä.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja karra »

Joku vikahan siinä on jos ei anna lämpöä eli vesihana ei toimi. Jos jatkat ajoa niin lämpötilojen muutos edistää halkeaman etenemistä ja ajastaan ne glykolit on siellä elektroniikassa. Nyt jos ohitat sen orkkis hanan ja laitat manuaalisen hanan niin se elektroniikkapuoli saattaa pelata maailman tappiin asti, eli ilmanjako sekä kylmäkoneen ohjaus pelaa silti, eikä ala purkaa akkua kun se jumittuu.

Osanumeroa en tiedä, viestin alussa on joku jenkkinumero. EPC:stä saattaa löytyä varaosanumero purkille. Käytettyä ei kannata ostaa, ne hajoaa aina jossain vaiheessa... uudetkin hajoaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

karra kirjoitti:Joku vikahan siinä on jos ei anna lämpöä eli vesihana ei toimi. Jos jatkat ajoa niin lämpötilojen muutos edistää halkeaman etenemistä ja ajastaan ne glykolit on siellä elektroniikassa. Nyt jos ohitat sen orkkis hanan ja laitat manuaalisen hanan niin se elektroniikkapuoli saattaa pelata maailman tappiin asti, eli ilmanjako sekä kylmäkoneen ohjaus pelaa silti, eikä ala purkaa akkua kun se jumittuu.

Osanumeroa en tiedä, viestin alussa on joku jenkkinumero. EPC:stä saattaa löytyä varaosanumero purkille. Käytettyä ei kannata ostaa, ne hajoaa aina jossain vaiheessa... uudetkin hajoaa.
Taidan sittenkin kääntyä sen puoleen, että tilaankin jenkkilästä tuollaisen korjatun version. Löytyi paikka, jossa se maksaa n300€ + pitää palauttaa vanha yksikkö takaisin. Pitää kuitenkin nyt laittaa asioita tärkeys järestykseen, noita kohteita autossa tuntuu riittävän....
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja MJF »

touko1 kirjoitti: Taidan sittenkin kääntyä sen puoleen, että tilaankin jenkkilästä tuollaisen korjatun version. Löytyi paikka, jossa se maksaa n300€ + pitää palauttaa vanha yksikkö takaisin. Pitää kuitenkin nyt laittaa asioita tärkeys järestykseen, noita kohteita autossa tuntuu riittävän....
Mistä löysit? Omassa Chryslerissä olisi sama edessä, miettiä korjaako entistä vai laittaako jotain nykyaikaisempaa tilalle. Automaattisäädön haluaisin kyllä säilyttää kun sellainen luksusvaruste on ruksattu aikoinaan perhefarmariin :)
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Ebaystä vaan hain sanalla "MB r107 heater servo unit"
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

En ole vielä tilannut, kun on tullut kaikkea ylimääräistä hankintaa eri vehkeisiin, niin en ole vielä tohtinut tilata. Mutta jos tilaat, niin kerro kuinka kävi ja toimiiko. Siellä oli joku kaveri, joka niitä korjaili, useampia oli tehnyt ja aluksi ei ollut valmis lähettämään Eurooppaan, mutta nyt näkyy jo olevan vaihtoehtona myös Eurooppaan lähetys. Muistaakseni nimimerkki oli joku "mbdiesel" tms.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
touko1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 08.07.2012 17:22

Re: MB SL R107 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja touko1 »

Terve
Pitää palata vielä tähän servo asiaan. Kysyisinkin Karralta vielä tuon kuvan perusteella, että minulla ainakin on enemmän letkuja tuossa kohtaa, kuin sinulla kuvassa. Tuo ylempi letku löytyy, missä on tuo musta rinkulakumi ympärillä, mutta se tulee syylärin vierestä olevasta purnukasta,jossa lukee HYDRONIC, mikähän se on? Jos tuota sinun kuvaa katsoo, niin jonnekin olet muut letkut riipaissut? Siitä HYDRONIC purnukassa on kaksi ulostuloa ja tuo kuvassa oleva ylempi letku on siitä pois päin virtaava letku, kun siinä purnukassa on tuon letkun liitännässä nuoli ulos.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Vastaa Viestiin