vauhtipyörä/kytkin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

olis tekeillä vähän jykevämpi kytkin. osaako joku sanoa, onko noiden mersun asetelmian "pulttijaoissa" eroja? nyt on 200E:n vauhtipyörä sorvattuna 228mm levylle tilaa. mutta hakusessa tieto, että käykö tohon nyt esim. sprintterin asetelma? jos joku osaisi antaa neuvoa tässä asiassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jossain luki, että pemarin raceasetelma kävis, kun sorvaisi tasaseks tuon vp:n. onko tuo raceasetelma sitten samalla pulttijaolla, kun tämä mersun vakio asetelma?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Volvon 763 race asetelma käy ainakin vanhempaan dieseliin pienillä sorvauksilla ja noin 6mm korokepaloilla asetelman ja vp:n väliin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok, kiitos tästä.

kaivelin romuvarastojani, niin löysin yhden vauhtipyörän. oletettavasti se on 250D:n, tai 250DT:n pyörä, kun muihin en ole laatikoita vaihdellut. mitat on samat, kun 190E:n pyörässäkin ja ulkonäöllisestikkin sama vp. eli ainakin noiden pulttijako on sitten kaiketi sama, jos tuo pyörä nyt on tuosta 250 diiselistä niinkun oletan. mitä kattelin noiden moottoreiden vääntöjä, niin nekin passaa aika hyvin samalle alueelle vapareissa, siis 2 litran pensa ja 2,5 litranen imudiiseli. 250 turboD:ssä on vääntä jo n. 50Nm enemmän, kun 2 litrasessa pensakoneessa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Volvon asetelmassa passaa pulttijakokin mersun vp:n kanssa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tää olikin jostain isommasta. kun mitan kanssa oikein kattelin, niin isommalle levylle ja pulttijakokin oli isompi. ilmeisesti 228mm levylle, kun tilaa oli jotain 235mm. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mä ymmärsin asian väärin. Luulin että alunperinkin tarkoitettiin 228mm levylle ja vp:lle sopivaa asetelmaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: vauhtipyörä/kytkin

Viesti Kirjoittaja tomant »

Omassa M111- koneessa (ja vanhassa M102:sessa) on 7 kiloon kevennetty M102-vauhtipyörä, johon on upotettu sorvaamalla 240 mm Sachs Race Volvo Turbo T5 -asetelma ja siihen saa levyn, jossa on Mersun keskiö (asetelma ja levy yht. 6 kg). Asetelman kestävyys on muistaakseni 550 Nm. Eikös näihin sovi myös 240 mm Bemarin M5-asetelma ilman upotussorvauksia (sileä vauhtipyörä)?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin