W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
Elikkä heipä vaan, ensimmäistäkerta tätä foorumia käyttävänä olisi nyt vähän kysyttävää tästä paljon puhutusta suuttimien ohivuodosta. Topicceja kyllä tuntuu jo olevan mutta en nähnyt upouutta, siirtäkää toki muualle jos jotakuta ahdistaa.
Auto tosiaan -05 w203 C270CDI, ja kylmänä lähtee huonosti käymään. Ongelmia siis jo ihan parin asteen pakkasilla tai nollakelillä. Starttiä pyörittää mutta ei välttämättä hörähdäkkään, pitkän startin jälkeen saattaa antaa höräyksen ja käynnistyä mutta sammua samantien. Sen jälkeen joko käynnistyy seuraavalla pitkällä startilla tai pitää luovuttaa ja laittaa auto roikkaan. Lämppärin kanssa n. 30min-1h auttaa ja auto käynnistyy, ehkä pitkällä startilla mutta käynnistyy. Kun moottori on lämmin tai edes tyyliin 20-asteinen, ei ongelmia.
Suuttimien vaihtoa nyt pelätessäni tein pari ohimittausta, ja tulokset olivat seuraavanlaisia:
Kylmällä koneella (pakkasta aste tai kaksi, seissyt 1,5-2 päivää)
Suutin 1 : alle 13ml/30sec
Suutin 2 : alle 10ml/30sec
Suutin 3 : n. 20ml/30sec (ei tullut tarkkaa mittausta, varmaan vähän ylikin kun letkun ja suuttimen välinen liitos vuosi hitusen)
Suutin 4 : alle 10ml/30sec
Suutin 5 : alle 10ml/30sec
Lämpimällä koneella myöhemmin, nyt aikana 1 min (kuten ilmeisesti kuuluisikin):
Suutin 1 : 16,49ml/60sec
Suutin 2 : 14,14ml/60sec
Suutin 3 : 13,35ml/60sec
Suutin 4 : 10,99ml/60sec
Suutin 5 : 12,96ml/60sec
Elikkä tosiaan lämpimänä ei havaittu juurikaan eroja, mutta kylmällä koneella suutin 3:n ohivuoto vaikuttaisi olevan aikalailla suurempaa kuin muilla. Nyt tosiaan kysymys kuuluu, johtuukohan kylmäkäynnistysongelmat tosiaan tästä, ja kannattaako suutin 3 kylmästi vain vaihtaa? Ja onko tosiaan nämä suuttimet niin tarkkoja, että niissä voi olla "välys" kylmänä ja vuotavat ohi niin että paine ei nouse, mutta lämmettyään ei pysty viallista tai toimivaa suutinta erottamaan toisistaan?
Myös infona, että pa-suodattimen vaihdoin tänään ja pistin suuttimia puhdistavaa lisäainetta dieselin seassa tankkiin. Hehkut vaikuttaisivat olevan kunnossa, ei ainakaan perustesterillä löytynyt vikakoodia ja hehkutus tuntuu olevan looginen.
edit: vielä linkit kuville.
Ohivuodon mittausjärjestely: aijaa.com/ijrVW6
Mittaus 1, kone kylmänä: aijaa.com/4Keel9 ja toinen kuva: aijaa.com/CGraGE
Auto tosiaan -05 w203 C270CDI, ja kylmänä lähtee huonosti käymään. Ongelmia siis jo ihan parin asteen pakkasilla tai nollakelillä. Starttiä pyörittää mutta ei välttämättä hörähdäkkään, pitkän startin jälkeen saattaa antaa höräyksen ja käynnistyä mutta sammua samantien. Sen jälkeen joko käynnistyy seuraavalla pitkällä startilla tai pitää luovuttaa ja laittaa auto roikkaan. Lämppärin kanssa n. 30min-1h auttaa ja auto käynnistyy, ehkä pitkällä startilla mutta käynnistyy. Kun moottori on lämmin tai edes tyyliin 20-asteinen, ei ongelmia.
Suuttimien vaihtoa nyt pelätessäni tein pari ohimittausta, ja tulokset olivat seuraavanlaisia:
Kylmällä koneella (pakkasta aste tai kaksi, seissyt 1,5-2 päivää)
Suutin 1 : alle 13ml/30sec
Suutin 2 : alle 10ml/30sec
Suutin 3 : n. 20ml/30sec (ei tullut tarkkaa mittausta, varmaan vähän ylikin kun letkun ja suuttimen välinen liitos vuosi hitusen)
Suutin 4 : alle 10ml/30sec
Suutin 5 : alle 10ml/30sec
Lämpimällä koneella myöhemmin, nyt aikana 1 min (kuten ilmeisesti kuuluisikin):
Suutin 1 : 16,49ml/60sec
Suutin 2 : 14,14ml/60sec
Suutin 3 : 13,35ml/60sec
Suutin 4 : 10,99ml/60sec
Suutin 5 : 12,96ml/60sec
Elikkä tosiaan lämpimänä ei havaittu juurikaan eroja, mutta kylmällä koneella suutin 3:n ohivuoto vaikuttaisi olevan aikalailla suurempaa kuin muilla. Nyt tosiaan kysymys kuuluu, johtuukohan kylmäkäynnistysongelmat tosiaan tästä, ja kannattaako suutin 3 kylmästi vain vaihtaa? Ja onko tosiaan nämä suuttimet niin tarkkoja, että niissä voi olla "välys" kylmänä ja vuotavat ohi niin että paine ei nouse, mutta lämmettyään ei pysty viallista tai toimivaa suutinta erottamaan toisistaan?
Myös infona, että pa-suodattimen vaihdoin tänään ja pistin suuttimia puhdistavaa lisäainetta dieselin seassa tankkiin. Hehkut vaikuttaisivat olevan kunnossa, ei ainakaan perustesterillä löytynyt vikakoodia ja hehkutus tuntuu olevan looginen.
edit: vielä linkit kuville.
Ohivuodon mittausjärjestely: aijaa.com/ijrVW6
Mittaus 1, kone kylmänä: aijaa.com/4Keel9 ja toinen kuva: aijaa.com/CGraGE
Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
ohivuoto kyllä mitataan aina kylmällä koneella koska välykset on suurimmmillaan ja käyntiin lähtöön vaikuttaa eniten.
ja se oliko se 30% ero saa olla keskenään.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=83970" onclick="window.open(this.href);return false;
ja se oliko se 30% ero saa olla keskenään.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=83970" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
Yleisin ongelma näissä on vuotavat polttoaine putket. Ne läpinäkyvät, kannattaa vaihtaa suosiolla jos ei ole vaihdettu. Alkaa imemään ilmaa ja vaikeuttaa käynnistämistä, toinen on korkeapaine pumppu. Ohessa suuttimista.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... to#p557445" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... to#p557445" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
Jooh. Pitää ehkä tarkemmin vielä tutkia. Ei ainakaan ole näkynyt polttoainevuotoja sillä suunnaalla, ainakin ovat paikat olleet kuivia korkeapainepumpun ja letkujen lähistöllä. Lähinnä sekin kiinnostaa, että kannattaakohan suutin kuitenkin vaihdattaa, kun vasta ostin auton liikkeestä, ja vielä tarjoutuisivat tulemaan suuttimen hinnassa vastaan? Eli pitäisikö vaikka edes "varalta" vaihdattaa kun halvalla saa 

Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
Kyllä tuon mittauksen perusteella 3 on vaihtokunnossa, liikaa eroa muihin.
Aiheuttanee ongelmia jossain vaiheessa?
Mutta;
En usko, että se on sinulla nyt vikana.
Nimittäin, tuo että hörähtää käymään ja sammuu, viittaa ilmavaivoihin.
PAine on noussut riittävän korkealle railissa, jos kerrän ruiskutuslupa heltisi (hörähdys), eikä suuttimet silloin ole käynniststystä estäneet!
Railputkessa polttoaine säilyy, vaikka ilmavuotoa olisikin. Mutta matalapainepuoli vuotaa takaisin tankkiin.
Sinuna vaihtaisin kaikki läpinäkyvien putkien tiivisteet (saa erikseen, eikä maksa juuri mitään).
Jos jonkin putken kiinnityshärveli hajoaa, osta se putki uusiksi. Tai jos ovat muuten kovin rapean oloisia.
Ilmavaivojen 2. yleisin kohde on sitten railpaineen säätimen o-rengas, säädin on rail-tukin takaosassa.
Senkin saa erkseen. Osta ehkä samalla, kun putkien tiivisteitä?
Ja, jos on vanhanmallinen suodatin, niin sen kansi voipi hörppiä ilmaa myös (uudempi irtopatruuna varmempi).
Putket ei helpolla ulospäin vuodakaan, koska tankissa ei ole pumppua, kone imee itse tankista asti. (Matalapainepumppu kp-pumpun vieressä).
Tulipas tarinaa, mutta näillä se useimmiten tulee kyllä kuntoon!
Aiheuttanee ongelmia jossain vaiheessa?
Mutta;
En usko, että se on sinulla nyt vikana.
Nimittäin, tuo että hörähtää käymään ja sammuu, viittaa ilmavaivoihin.
PAine on noussut riittävän korkealle railissa, jos kerrän ruiskutuslupa heltisi (hörähdys), eikä suuttimet silloin ole käynniststystä estäneet!
Railputkessa polttoaine säilyy, vaikka ilmavuotoa olisikin. Mutta matalapainepuoli vuotaa takaisin tankkiin.
Sinuna vaihtaisin kaikki läpinäkyvien putkien tiivisteet (saa erikseen, eikä maksa juuri mitään).
Jos jonkin putken kiinnityshärveli hajoaa, osta se putki uusiksi. Tai jos ovat muuten kovin rapean oloisia.
Ilmavaivojen 2. yleisin kohde on sitten railpaineen säätimen o-rengas, säädin on rail-tukin takaosassa.
Senkin saa erkseen. Osta ehkä samalla, kun putkien tiivisteitä?
Ja, jos on vanhanmallinen suodatin, niin sen kansi voipi hörppiä ilmaa myös (uudempi irtopatruuna varmempi).
Putket ei helpolla ulospäin vuodakaan, koska tankissa ei ole pumppua, kone imee itse tankista asti. (Matalapainepumppu kp-pumpun vieressä).
Tulipas tarinaa, mutta näillä se useimmiten tulee kyllä kuntoon!

Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
Pitääpä varmaan niitäkin sitten ainakin varalta vaihtaa. Varmaan olisi hyvä vaihtaa sitten se suutinkin ainakin osittain autoliikkeenkin piikkiin, kun siinäkin tosiaan on vähän häikkää ainakin. Ei tule sitten myöhemmin eteen.
Mutta pitää tosiaan katsoa vaikka noita o-renkaitakin. Niitä oli jo tarkoitus vaihtaa, mutta tuli ostettua tarvike o-rengas lajitelma josta tuntui juuri niitten läpinäkyvien putkien o-rengas puuttuvan, oliko se nyt 8mmx2,5mm..
Vielä kysymyksenä muuten, kun oli mielessäkin aiemmin. Jos tuon railpaineensäätimen o-renkaan haluaa vaihtaa, niin mitenkä se säädin sieltä kannattaisi irroittaa? Jos suoraan alkaa irti ruuvaamaan, niin eikös sieltä tule ne monen sadan barin paineet silmille?
Vai onko siellä "lepotilassa" vaan sen verran vähäinen että pienellä varauksella raaskii avata?
Mutta pitää tosiaan katsoa vaikka noita o-renkaitakin. Niitä oli jo tarkoitus vaihtaa, mutta tuli ostettua tarvike o-rengas lajitelma josta tuntui juuri niitten läpinäkyvien putkien o-rengas puuttuvan, oliko se nyt 8mmx2,5mm..
Vielä kysymyksenä muuten, kun oli mielessäkin aiemmin. Jos tuon railpaineensäätimen o-renkaan haluaa vaihtaa, niin mitenkä se säädin sieltä kannattaisi irroittaa? Jos suoraan alkaa irti ruuvaamaan, niin eikös sieltä tule ne monen sadan barin paineet silmille?

Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
Varmista että o- renkaat jotka ostat kestää dieseliä....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
hommaa alkuperäiset o-renkaat, kun ovat halpojakin.
merkkiliike, tai vaikka soitto kl-varaosat niin löytyy kaikki.
Ei sieltä railpaineensäätimeltä mitään ruiskua, paineenalainen vain kun kone käy.
hiukan tulee toki dieseliä, rätin survot sinne alle kun avaat ruuvit..
Ei se vika siellä sinulla välttämättä ole, aloita putkien renkuloista, mutta cdi-miehellä kannattaa hyllyssä olla siihenkin tiiviste tietysti!
merkkiliike, tai vaikka soitto kl-varaosat niin löytyy kaikki.
Ei sieltä railpaineensäätimeltä mitään ruiskua, paineenalainen vain kun kone käy.
hiukan tulee toki dieseliä, rätin survot sinne alle kun avaat ruuvit..
Ei se vika siellä sinulla välttämättä ole, aloita putkien renkuloista, mutta cdi-miehellä kannattaa hyllyssä olla siihenkin tiiviste tietysti!

Re: W203 270 CDI Suuttimien ohivuoto
Joo. Nyt tuli o-renkaat hommattua polttoainelinjoihin ja paineensäätimeen, kun vaan viitsisi pistää paikalleen..
Tuli muuten sellainen huomio tehtyä, että auto vaikuttaa starttaavan kylmänäkin, kun kaasun survaisee pohjaan startatessa. Muuttaakohan tämä vikadiagnoosia mihinkään suuntaan? Kohottaako kaasun polkeminen jotenkin railpainetta kummalla tavalla vai mistä johtuu?
Tuli muuten sellainen huomio tehtyä, että auto vaikuttaa starttaavan kylmänäkin, kun kaasun survaisee pohjaan startatessa. Muuttaakohan tämä vikadiagnoosia mihinkään suuntaan? Kohottaako kaasun polkeminen jotenkin railpainetta kummalla tavalla vai mistä johtuu?