sl560 tyhjäkäynti 1500rpm

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
jkiilune
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 31.05.2012 13:51
Paikkakunta: Vantaa / Kuortane

sl560 tyhjäkäynti 1500rpm

Viesti Kirjoittaja jkiilune »

Eli ikuisuusprojekti jatkuu tuon tyhjäkäynnin metsästyksen osalta. Tuollainen ke-jet tronicilla varustettu sl560 -87 kyseessä. Ongelmat alkoivat kun käytin autoa ekan kerran leimalla, kun auto ei mennyt pakokaasuista läpi ja jouduttiin säätämään seosta reilusti pienemmälle. Ennen säätöä auto hörähti heti käyntiin kuin palmun alta ja tyhjäkäynti oli kohillaan, mutta seossuhteen säädön jälkeen autoa saa sahata kylmänä käyntiin, välillä oikein pahaa tekee. Samaan syssyyn nousi tyhjäkäyntikierrokset P-päällä tuonne 1700rpm ja auto rupes empimään kun polkaisi nopeasti kaasua (eli reagoin todella viiveellä kaasuun verrattuna aikaisempaan, mutta tuntui ratkenneen tuon uuden tyhjäkäyntiventtiilin myötä).

No vikaa etsiessäni olen käynyt vaikka mitä läpi ja olen päässyt tuosta viiveestä eroon, eli se ei ole ongelma enään.

Listaan tähän vähän tehtyjä hommia;

Virranjakan kannen, pyörijän, johdot ja tulpat on vaihdettu
Imusarjan alla olevat tiivisterenkaat, imusarjan tiivisteet ym vaihdettu samalla kun irroitettiin ruisku
EHA venttiili vaihdettu uuteen
Tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu uuteen
Imuvuodot tarkistettu
Lamda vaihdettu
Lämpötila-anturit (2kpl) vaihdettu
Ylijänniterele vaihdettu (paloi apsit ja sipsit taulussa)
Seokset juuri säädetty kohdalleen (vanhalla tyhjäkäyntiventtiilillä)

Tänään kävin tallilla vaihtamassa tuon tyhjäkäyntiventtiilin toivoen että olisi kierrokset rauhoittuneet mutta eipä rauhoittunut, kun sain vihdoin sen sahattua käyntiin niin hurras komeasti ensin 800 kierrosta mutta kun oli minuutin käynyt rupesi kierrokset nousemaan. Lopulta ne kierrokset olivat siellä 1500-1700 tuolla uudellakin venttiilillä. Tyhjäkäynti kuitenkin selvästi reagoi kun nyppää johdon pois siitä venttiilin nenästä (nousee tuplaten). Jostain joskus luin että tuo tehdasuusi tyhjäkäyntiventtiili pitäisi säätää, mahtaako pitää paikkansa?

Olisiko mahdollista että tuon uuden venttiilin ansiosta olisi taas tuo seossuhde muuttunut (seokset just säädetty mutta silloin oli vanha venttiili kiinni)?
Vanhasta venttiilistä säädin sitä tyhjäkäyntiä pienemmälle liikuttamalla sitä rungon sisäosaa siitä ruuvin reijästä mutta päätin sitten ostaa kuitenkin kokonaan uuden koska tuo kylmäkäynnistys oli hermoja raastavaa.

En kuitenkaan summissa arvaa ruveta tehdasuutta venttiiliä säätelemään ennenkun saa selvyyden täytyykö se säätää vai ei.

Olen irroittanut sen kylmäkäynnistys suuttimenkin (kylmäkäynnistysongelmaa selvitellessäni) ja kokeillut että se ainakin napsuu, mutta enpä osannut sille sen kummempaa tehdä mutta se tuskin on mitenkään kytköksissä tuohon korkeaan tyhjäkäyntiin.

Nyt olisi hyvät vinkit tarpeen koska iteltä loppuu taito ja ymmärrys.
MB C200 cdi STW -09
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14


exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
jkiilune
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 31.05.2012 13:51
Paikkakunta: Vantaa / Kuortane

Re: sl560 tyhjäkäynti 1500rpm

Viesti Kirjoittaja jkiilune »

Niin jäipä sanomatta että alkujaan kun se ei käynyt ostettaessa kaikilla sylintereillä niin sinne tilailin niille ruiskuille tulevat putket uudet ja samalla vaihdettiin ruiskujen alle tulevat o-renkaat ja kaikki alipaine-letkut. Samaan syssyyn tulpattiin EGR:n alipaineletkut.
MB C200 cdi STW -09
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14


exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
Vastaa Viestiin