Ajattelin, että lyödäämpä yhden topicin alle juttua moniakin hämmästyttävästä asiasta, sähköruiskun (esim. Megasquirt) asentamisesta vajaavenakoneisiin. Itsellä kokemusta M103 megattamisesta+ turbotuksesta, missä oli aiemmin KE-jetronic.
Joitain omia kokemuksia M103:sesta, M102 varmasti melko samanlainen homma.
Helpommillaan M103 Megasquirtitus onnistuu näin:
-Kierrostiedon voi ottaa vaikka vauhtipyörältä, siellä on M103:sessa kolme nastaa, joista jokainen osuu jonkun pytyn kipinän kohdalle. Vauhtipyörän anturin johto tulee kuskin puolen etulokarin päällä olevaan ezl-boksiin, mistä lähtee piuhoja puolalle ja mm. kierrosmittarille. Mega ymmärtää tätä singnaalia MSNS-asetuksella. Mikäli sinulla on ms1 v2.2 tarvitset vr-muunninpiirin. Megan EI tarvitse tietää, missä vaiheessa kierto on menossa, koska virranjakaja ohjaa kipinän oikealle pytylle.
- suutintukki sopii pienillä muokkauksilla uudemmasta, eli 24v kutosesta (M104). letkut sopivat suoraan, päätykiinnikkeet veks ja keskikiinnikettä pitää taitella. Kannattaa tehdä uudet päätykiinnikkeet. Itse olen käyttänyt onnistuneesti myös M104 kiskon omaa bensapaineensäädintä, joka siis säätyy alipaineella. M102 pitäisi sopia jaoltaan saabin tukki.
-Suuttimina käytin 14mm denson suuttimia, M104 suutintukissa on 14mm reiät ja imusarjaan tein holkit suuttimien sovittamiseksi. Jotkut käyttävät "läskejä" japsisuuttimia, esim. joissain suprissa tietääkseni on, ne sopivat reikiin lisä o-renkaiden kera.
-Mersun kaasuläppäanturi ei toimi megan kanssa, itse ajan ilman. koko anturia.
-Mersun vedenlämpöanturin saa easythermillä kohdilleen.
- SYTYTYS Itse käytän mersun omaa puolaa ja virranjakajaa. MS1 v2.2 boksi, missä yksi sytkälähtö, mikä pätkii puolan maadoitusta ja säätää ennakkoa. Helppo ja toimiva systeemi.
-Bensapumpun johdot löytyvät akun takaa, pyöreä liitin, jossa toinen pää lähtee bensapumpulle ja toinen pää bp-releelle. Tähän vaan mega ohjailemaan pumppua.
-Alkuperäisestä johtosarjasta kannattaa säästää lämpömittarin johto ja kierroslukujohto. Kierrosluku muistaakseni vihreä, missä keltainen ohut raita, lämpömittarin johto menee kanteen yksinapaiseen lämpöanturiin.
Lisäilen tänne aina välillä tietoa ja kysyä saa! Opastekuvia tulee myöhemmin.
Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Seurataan innolla
Oma MS projekti lähdössä näillä näppäimillä käyntiin. MS1 v2.2 ja kahden litran kaasari tenava 


Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Tämä on hyvä
Laita vaan käytännön juttuja megattamisesta tänne, sillä kiinnostusta ja tarvetta on aloituskynnystä madaltamaan.

Laita vaan käytännön juttuja megattamisesta tänne, sillä kiinnostusta ja tarvetta on aloituskynnystä madaltamaan.
Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
täälläkin kiinnostaa todella paljon, samanmoinen mensseli on yksi harrastepeleistä ja innostaisi turbo ja megaruuta istuttaa pellin alle jossain vaiheessa, saa jotain mistä alkaa ettei tarvitse jokaista askelta kokeilla ja kokeilla



Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Toi oiskin hyvä jos saisi kartat ja parametrit jo tänne millekin koneelle kävisi hyvin.
Helpottaisi aika paljon jos on tosiaan kaikki lueteltu mitä tarttee ja noi kartat.
Eli itseäni kiinnostaisi M102
Helpottaisi aika paljon jos on tosiaan kaikki lueteltu mitä tarttee ja noi kartat.
Eli itseäni kiinnostaisi M102
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Kartt ovat hyvinkin konekohtaisia ja riippuvat käytettävistä suuttimista ja oikeastaan kaikesta mahdollisesta. Lisäilen lähipäivinä kuvia muutamista liittimistä sekä omista toteutuksista alkupostaukseen. 

Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Mitenköhän on projektin käynyt kun ei ole kuulunut mitään? Kiinnostusta megan asentamiseen löytyis täältäkin. 

MB 190 W201 -88
MB W123 300E -84
MB W123 300E -84
Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)
Jos kiinnostaa M102 muuttaa sähköruiskuksi, niin siihen vähän ohjeita.
-Saab 900/9000 bensakisko ja säädin sopii millilleen mersun imusarjan kanssa. Saabin suuttimet toimivat myös kokoonpanossa. Ei tarvitse kuin rakentaa kannakkeet. Polttoaineletkuja täytynee modifoida, muuten aika läpihuutojuttu.
-Kaasuläppä on mersussa "vääränlainen", joten kaasuläppäkotelo täytyy vaihtaa, tai vaihtoehtoisesti siihen täytyy modata TPS-anturi akselin päähän (jälkimmäistä en suosittele). Kokeilin tosiaan ensin sovittaa sitä anturia siihen mersun läppään. Lopulta päädyin ratkaisuun jossa ostin BMW 328 kaasuläpän ja tein muunnoslaipan 90 asteen kulmalla niin että kaasuläppä sijoittui hieman etuvasemmalle moottorista.
-Lambdaksi kannattaa hommata jokin laajakaista, PLX DM6 gen3 on hyvä ja halpa, gen4 on varmasti yhtä hyvä.
-Trikkeriksi laitoin itse 170mm kiekon, jolla tais olla paksuutta 3mm. Anturitelineen tein itse, ja anturina toimi ensin hall- ja sittemmin vr-anturi. VR-modina käytin maxxin modia, jota myydään finsquirtin puolella. En löytänyt sellaista kiekkoa joka olisi sopinut heittämällä joten sen käytin tutulla.
-Kipinänä käytin hukkakipinäpuolaa, joka tuli MS-paketin mukana. Ei mitään kummallista, pari kiveä megassa ja tyhmä puola konehuoneessa. Tulpanjohdot rakensin itse, jotta ne sai sopimaan hukkakipinäpuolaan.
-Käytin mersun tyhjäkäyntimoottoria yhdessä megan PWM modin kanssa tuloksin, joista en osaa sanoa muuta kun että se kävi tyhjää.
Tähän liittyen, multa löytyy tuo MS-paketti lähes kokonaisuudessaan myytävänä. Johtosarjoineen, kiekkoineen, antureineen.
-Saab 900/9000 bensakisko ja säädin sopii millilleen mersun imusarjan kanssa. Saabin suuttimet toimivat myös kokoonpanossa. Ei tarvitse kuin rakentaa kannakkeet. Polttoaineletkuja täytynee modifoida, muuten aika läpihuutojuttu.
-Kaasuläppä on mersussa "vääränlainen", joten kaasuläppäkotelo täytyy vaihtaa, tai vaihtoehtoisesti siihen täytyy modata TPS-anturi akselin päähän (jälkimmäistä en suosittele). Kokeilin tosiaan ensin sovittaa sitä anturia siihen mersun läppään. Lopulta päädyin ratkaisuun jossa ostin BMW 328 kaasuläpän ja tein muunnoslaipan 90 asteen kulmalla niin että kaasuläppä sijoittui hieman etuvasemmalle moottorista.
-Lambdaksi kannattaa hommata jokin laajakaista, PLX DM6 gen3 on hyvä ja halpa, gen4 on varmasti yhtä hyvä.
-Trikkeriksi laitoin itse 170mm kiekon, jolla tais olla paksuutta 3mm. Anturitelineen tein itse, ja anturina toimi ensin hall- ja sittemmin vr-anturi. VR-modina käytin maxxin modia, jota myydään finsquirtin puolella. En löytänyt sellaista kiekkoa joka olisi sopinut heittämällä joten sen käytin tutulla.
-Kipinänä käytin hukkakipinäpuolaa, joka tuli MS-paketin mukana. Ei mitään kummallista, pari kiveä megassa ja tyhmä puola konehuoneessa. Tulpanjohdot rakensin itse, jotta ne sai sopimaan hukkakipinäpuolaan.
-Käytin mersun tyhjäkäyntimoottoria yhdessä megan PWM modin kanssa tuloksin, joista en osaa sanoa muuta kun että se kävi tyhjää.
Tähän liittyen, multa löytyy tuo MS-paketti lähes kokonaisuudessaan myytävänä. Johtosarjoineen, kiekkoineen, antureineen.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC