Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Ajattelin, että lyödäämpä yhden topicin alle juttua moniakin hämmästyttävästä asiasta, sähköruiskun (esim. Megasquirt) asentamisesta vajaavenakoneisiin. Itsellä kokemusta M103 megattamisesta+ turbotuksesta, missä oli aiemmin KE-jetronic.
Joitain omia kokemuksia M103:sesta, M102 varmasti melko samanlainen homma.

Helpommillaan M103 Megasquirtitus onnistuu näin:

-Kierrostiedon voi ottaa vaikka vauhtipyörältä, siellä on M103:sessa kolme nastaa, joista jokainen osuu jonkun pytyn kipinän kohdalle. Vauhtipyörän anturin johto tulee kuskin puolen etulokarin päällä olevaan ezl-boksiin, mistä lähtee piuhoja puolalle ja mm. kierrosmittarille. Mega ymmärtää tätä singnaalia MSNS-asetuksella. Mikäli sinulla on ms1 v2.2 tarvitset vr-muunninpiirin. Megan EI tarvitse tietää, missä vaiheessa kierto on menossa, koska virranjakaja ohjaa kipinän oikealle pytylle.

- suutintukki sopii pienillä muokkauksilla uudemmasta, eli 24v kutosesta (M104). letkut sopivat suoraan, päätykiinnikkeet veks ja keskikiinnikettä pitää taitella. Kannattaa tehdä uudet päätykiinnikkeet. Itse olen käyttänyt onnistuneesti myös M104 kiskon omaa bensapaineensäädintä, joka siis säätyy alipaineella. M102 pitäisi sopia jaoltaan saabin tukki.

-Suuttimina käytin 14mm denson suuttimia, M104 suutintukissa on 14mm reiät ja imusarjaan tein holkit suuttimien sovittamiseksi. Jotkut käyttävät "läskejä" japsisuuttimia, esim. joissain suprissa tietääkseni on, ne sopivat reikiin lisä o-renkaiden kera.

-Mersun kaasuläppäanturi ei toimi megan kanssa, itse ajan ilman. koko anturia.

-Mersun vedenlämpöanturin saa easythermillä kohdilleen.

- SYTYTYS Itse käytän mersun omaa puolaa ja virranjakajaa. MS1 v2.2 boksi, missä yksi sytkälähtö, mikä pätkii puolan maadoitusta ja säätää ennakkoa. Helppo ja toimiva systeemi.

-Bensapumpun johdot löytyvät akun takaa, pyöreä liitin, jossa toinen pää lähtee bensapumpulle ja toinen pää bp-releelle. Tähän vaan mega ohjailemaan pumppua.

-Alkuperäisestä johtosarjasta kannattaa säästää lämpömittarin johto ja kierroslukujohto. Kierrosluku muistaakseni vihreä, missä keltainen ohut raita, lämpömittarin johto menee kanteen yksinapaiseen lämpöanturiin.

Lisäilen tänne aina välillä tietoa ja kysyä saa! Opastekuvia tulee myöhemmin.
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Seurataan innolla :D Oma MS projekti lähdössä näillä näppäimillä käyntiin. MS1 v2.2 ja kahden litran kaasari tenava :D
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja RAM »

Tämä on hyvä :thumbup:
Laita vaan käytännön juttuja megattamisesta tänne, sillä kiinnostusta ja tarvetta on aloituskynnystä madaltamaan.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

täälläkin kiinnostaa todella paljon, samanmoinen mensseli on yksi harrastepeleistä ja innostaisi turbo ja megaruuta istuttaa pellin alle jossain vaiheessa, saa jotain mistä alkaa ettei tarvitse jokaista askelta kokeilla ja kokeilla :crazy: :mrgreen:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi oiskin hyvä jos saisi kartat ja parametrit jo tänne millekin koneelle kävisi hyvin.
Helpottaisi aika paljon jos on tosiaan kaikki lueteltu mitä tarttee ja noi kartat.
Eli itseäni kiinnostaisi M102
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Kartt ovat hyvinkin konekohtaisia ja riippuvat käytettävistä suuttimista ja oikeastaan kaikesta mahdollisesta. Lisäilen lähipäivinä kuvia muutamista liittimistä sekä omista toteutuksista alkupostaukseen. :shock:
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Avatar
Ileboy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 06.06.2010 21:58
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja Ileboy »

Mitenköhän on projektin käynyt kun ei ole kuulunut mitään? Kiinnostusta megan asentamiseen löytyis täältäkin. :P
MB 190 W201 -88
MB W123 300E -84
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mersu M102 ja M103 sähköruiskuksi (Megasquirt ym)

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Jos kiinnostaa M102 muuttaa sähköruiskuksi, niin siihen vähän ohjeita.

-Saab 900/9000 bensakisko ja säädin sopii millilleen mersun imusarjan kanssa. Saabin suuttimet toimivat myös kokoonpanossa. Ei tarvitse kuin rakentaa kannakkeet. Polttoaineletkuja täytynee modifoida, muuten aika läpihuutojuttu.

-Kaasuläppä on mersussa "vääränlainen", joten kaasuläppäkotelo täytyy vaihtaa, tai vaihtoehtoisesti siihen täytyy modata TPS-anturi akselin päähän (jälkimmäistä en suosittele). Kokeilin tosiaan ensin sovittaa sitä anturia siihen mersun läppään. Lopulta päädyin ratkaisuun jossa ostin BMW 328 kaasuläpän ja tein muunnoslaipan 90 asteen kulmalla niin että kaasuläppä sijoittui hieman etuvasemmalle moottorista.

-Lambdaksi kannattaa hommata jokin laajakaista, PLX DM6 gen3 on hyvä ja halpa, gen4 on varmasti yhtä hyvä.

-Trikkeriksi laitoin itse 170mm kiekon, jolla tais olla paksuutta 3mm. Anturitelineen tein itse, ja anturina toimi ensin hall- ja sittemmin vr-anturi. VR-modina käytin maxxin modia, jota myydään finsquirtin puolella. En löytänyt sellaista kiekkoa joka olisi sopinut heittämällä joten sen käytin tutulla.

-Kipinänä käytin hukkakipinäpuolaa, joka tuli MS-paketin mukana. Ei mitään kummallista, pari kiveä megassa ja tyhmä puola konehuoneessa. Tulpanjohdot rakensin itse, jotta ne sai sopimaan hukkakipinäpuolaan.

-Käytin mersun tyhjäkäyntimoottoria yhdessä megan PWM modin kanssa tuloksin, joista en osaa sanoa muuta kun että se kävi tyhjää.


Tähän liittyen, multa löytyy tuo MS-paketti lähes kokonaisuudessaan myytävänä. Johtosarjoineen, kiekkoineen, antureineen.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Vastaa Viestiin