Auto on vuosimallia 2002 ja ajettu 305000 km. Automaatti toiminut moitteettomasti kunnes viime vuoden heinäkuussa vaihdettiin johdinlevy. Tuolloin ongelmana se että vaihteita oli käytettävissä vain 1 ja pakki. Johdinlevyn vaihdon jälkeen kaikki ennallaan. Kunnes.... Tämän vuoden pakkasjaksolla -30 astetta alkoi oireilu. Ajettaessa vaihde ikäänkuin heittää vapaalle sekunnin parin ajaksi ja sen jälkeen kun hieman painaa kaasua niin vaihde tarttuu päälle "pehmeästi ei nytkähtäen". Ajattelin ongelman johtuneen pakkasesta mutta kuinka ollakaan ei vaikutusta säätilaan. Tuon oireilun jälkeen ongelma on alkanut tulemaan jopa päivittäiseksi ja välillä ei taas mitään ongelmaa.
Viime viikolla vaihteisto huuhdeltiin ja vaihdettiin uudet öljyt. Ei parannusta. Vanhatkin öljyt olivat kirkkaat eikä mitään ylimääräistä kamaa löytynyt laatikon sisältä. Vikakoodeista sen verran että löytyi vain yksi tapahtuma: Vaihteenvalitsin epäuskottava tai turbiini luistaa....
Kuinka ollakkaan jälkiviisaana tuli mieleeni että johdinlevyn vaihdon yhteydessä ei vaihdettu kyb-venttiiliä. Voisiko liittyä ongelmaan...
Jossain olin lukevinani että kyb-venttiili olisi vaihtoiässä n. 160000 km jälkeen. Muita havaintoja on että usein oireilu alkaa pienillä kierroksilla kaupungilla ajettaessa esimerkiksi mutta myöskin se voi tehdä sen 80 tai 100 km tuntinopeudessa yhtälailla.
Mitäs kannattaisi kokeilla?
Ps. Onko mahdollista että välillä syttyvät abs,bas,esp merkkivalo. Kosteutta antureissa? välillä valot pitkiä aikoja poissa.... Onko yhteyttä laatikon oireiluun?
w210 E320cdi automaatin temppuileminen
Re: w210 E320cdi automaatin temppuileminen
Terve. Kyb-venttiili lukitsee turbiinin, mutta eikös se tapahdu tässä mallissa 100km/h nopeudessa? Voisiko ylijänniterele aiheuttaa valoshown ja myös vaihteenvalitsimen häiriöt?
Re: w210 E320cdi automaatin temppuileminen
Ja ohjainboksi/liitin oli kuivia, varmaankin?
Alijänniteogelmat saa aikaan kaikkea ihmeellistä, koitapa mitata mitä lataus on silloin kun varoitusvalot räpsähtää mittaristoon päälle? Voi olla jänniteensäätimen ongelmaa, laurin hiiliä tai sitten maadoitusongelmaa. Tosin en usko että nuo PELKKÄÄ turbiinin luistokoodia antais, pitäisi olla kaikenmoista CAN-viestiherjaa yms. olikos koodit luettu nyt jollain muulla kuin starilla... Vaihteenvalitsin voi kenkkuilla erikseenkin omana vikanaan. Star kiinni ja livenä kattomaan mitä tapahtuu.
Alijänniteogelmat saa aikaan kaikkea ihmeellistä, koitapa mitata mitä lataus on silloin kun varoitusvalot räpsähtää mittaristoon päälle? Voi olla jänniteensäätimen ongelmaa, laurin hiiliä tai sitten maadoitusongelmaa. Tosin en usko että nuo PELKKÄÄ turbiinin luistokoodia antais, pitäisi olla kaikenmoista CAN-viestiherjaa yms. olikos koodit luettu nyt jollain muulla kuin starilla... Vaihteenvalitsin voi kenkkuilla erikseenkin omana vikanaan. Star kiinni ja livenä kattomaan mitä tapahtuu.
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: w210 E320cdi automaatin temppuileminen
No nuohan syttyvät monestakin syystä, mutta kun kaikki syttyy yhtaikaa ja kilometrejä noinkin paljon, niin antaisin äänen ABS-keskusyksikön hiilille ellei sitten jarruvalon katkaisimen uusiminen auta. Mutta Stariahan tuo ensin kaipaisi.toniher kirjoitti:
Ps. Onko mahdollista että välillä syttyvät abs,bas,esp merkkivalo. Kosteutta antureissa? välillä valot pitkiä aikoja poissa.... Onko yhteyttä laatikon oireiluun?
W203CDI