Kaverilla kyseinen auto, missä jakopää alkanut ilmoittamaan olemassaolostaan. Eli parin päivän seisonnan jälkeen kuuluu melkoinen rallatus about 30-60sek. ja nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet ei suostu synkronoitumaan keskenään ollenkaan.
Motsihan taitaa olla OM651, missä ilmeisesti ollut jonkun näköistä vaivaa juuri tuossa jakopäässä. Joissain tapauksissa tainnut riittää myös pelkkä kiristäjän vaihto, mutta tämä taitaa aiheuttaa ainoastaan tuota rallatusta?
Onko tuo jakopääremppa minkä hintainen toimenpide suurin piirtein?
Auto oli muistaakseni -10 ja mittarissa 340tkm.
w212 200CDI jakopää?
w212 200CDI jakopää?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: w212 200CDI jakopää?
Omasta autosta w212 om651 -11 ex. taxi paikallinen merkkihuolto tarkasti ketjun kunnon ajoitusmerkkien perusteella. Merkkien mukaan ei tarvetta ketjun vaihdolle. On kuulemma tarkempi tapa, kuin venymän mittaus kiristimen aukosta?? Itse vaihdoin Febin valmistaman kiristimen, silti rallattaa aamuisin. Autolla ajettu 375tkm. Voiko tuo ääni mistään muusta tulla, nostajat yms. Pitäisikö tuo ketju kuitenkin vaihtaa. Huollon mukaan Mersun ohjeissa mainittu, että saa kylmänä rallattaa 3-5 sekunttia. Mistähän tuokin arvo lie nykäisty?
Re: w212 200CDI jakopää?
No jos tuo eka kuva ei ole ketjun venyminen niin mikä sitten
?
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=127811" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla keskusteltiin start-stop automatiikan syyllisyydestä.

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=127811" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla keskusteltiin start-stop automatiikan syyllisyydestä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37
Re: w212 200CDI jakopää?
Eli pitäiskö tollaseen 450tkm ajettuun -10 W212 E220 olla vaihdettu jakopääosaa eli pääasiassa ketjua että uskaltaa ostaa vai onko ketjun venyminen oletettavissa? Pystyykö tuohon vaihtamaan ketjun muuten kuin ottamalla koneen irti? Konehan taitaa olla fyysisesti sama kuin E200 mallissa?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Re: w212 200CDI jakopää?
Ketjun venyminen tapahtuu ennemmin tai myöhemmin mutta tarkka kilometrilukema vaihdolle on vaikeasti ennustettavissa, varsinkin kun alkupäässä käytettiin viallisia kiristimiä (nykäisee enemmän käynnistyksessä) ja suureen osaan autoista (kaikkiin takseihin) on jo vaihdettu kiristin, joihinkin myös ketju. Start/stop automatiikka lisää käynnistyksiä ja nopeuttaa vaihtotarvetta.
3-5 sekuntia rallatusta yön yli startin jälkeen on normaalia kun ketju on löysällä kiristimen täyttyessä öljyllä. Pitempään jatkuva ei ole normaalia.
Asentotunnistimien sekoaminen on varma merkki siitä että ketju on jo liian pitkä (kiristimen vara ei riitä) eli remontin aika on välittömästi käsillä ennen kun tulee kalliimpaa jälkeä.
Ketjun vaihtoon ei tarvitse irrottaa moottoria, mutta ilmanpuhdistin, suuttimet, venttiilikoneiston kansi jne. otetaan pois tieltä ja sen jälkeen ketju vaihdetaan erikoistyökalun avulla: liitetään vanhaan ketjuun, pyöritetään moottoria, vedetään vanha ketju pois ja liitetään uuden ketjun päät yhteen. Youtubesta taisi löytyä video aiheesta.
3-5 sekuntia rallatusta yön yli startin jälkeen on normaalia kun ketju on löysällä kiristimen täyttyessä öljyllä. Pitempään jatkuva ei ole normaalia.
Asentotunnistimien sekoaminen on varma merkki siitä että ketju on jo liian pitkä (kiristimen vara ei riitä) eli remontin aika on välittömästi käsillä ennen kun tulee kalliimpaa jälkeä.
Ketjun vaihtoon ei tarvitse irrottaa moottoria, mutta ilmanpuhdistin, suuttimet, venttiilikoneiston kansi jne. otetaan pois tieltä ja sen jälkeen ketju vaihdetaan erikoistyökalun avulla: liitetään vanhaan ketjuun, pyöritetään moottoria, vedetään vanha ketju pois ja liitetään uuden ketjun päät yhteen. Youtubesta taisi löytyä video aiheesta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37
Re: w212 200CDI jakopää?
Tarvitseeko tuohon hommaan kokonaisuudessaan muita erikoistyökaluja kuin sen millä se uusi ketju saadaan sinne sisälle? Jos itse tekee niin helposti varmaan koko päivän homma... Onko kokemuksia itse tehdystä ketjun vaihdosta? Mutta ei noin paljon ajetussa varmastikkaan ole sitä alkuperäistä viallista systeemiä enään kun on ilmeisesti noin 100tkm kohdilla ilmennyt jo ketjun loppuun venymistä autoissa joissa tuo viallinen ketju/kiristin systeemi on ollut mitä nyt löysin tietoa eri foorumeita selaillessani.
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007