w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Moro kaikille tänne eksyneille! Mulla on tollanen -85 vuoden w124, jota ois tarkotus laitella ja ajattelin, että tänne voisin kirjoitella muitten iloksi ja mahdollisesti saada vinkkejä ja apuja kun niitä tarvitsen. Auto tuli mulle ihan sattumalta vuoden vaihteessa, peruskunnoltaan ihan ok. Ei pahoja ruosteita etulokareita lukuunottamatta, ja vähän pientä kukkaa muualla. Autoon olen suunnitellut monenmoista ja kaikki tulee tapahtumaan ajan kanssa!

Ensimmäiseksi olisi tarkoitus saada autoon uusi maalipinta, madallussarja ja isompaa vannetta. Tarkoituksena olisi tehdä perus siisti ja hyvällä maulla tehty katseidenkääntäjä. Autourheilu tausta vaikuttaa sen verran, että pitää vetojakin saada lisää kunhan lompakko sen sallii. Suunnitelmissa olisi laittaa "kunkkumoottori" eli om606 keulille. Teho tavoitteista ei ole ihmeempiä, mutta konetta ei olisi tarkoitus vahvistella, että sellaisissa "maltillisissa lukemissa" pysytään. Jos näillä pääsisi alkuun, mä kirjottelen pikkuhiljaa kun tulee uusia ajatuksia ja haaveet etenee tekoihin!
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

w124 300d, TULEVA ST!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Tässä jatkoa edelliseen viestiin! Kuten kuvasta näkee auton maalipinta on laikukas edellisen omistajan paikkamaalauksista. Kokeilin kesävanteita, jotka näkyvät kuvissa. Hyvin mahtuivat pyörimään, madalluksen jälkeen saattaa ottaa kiinni etukaariin, mutta vaikutti siltä ettei ongelmia pitäisi tulla. Kesä vanteissa on pientä kanttari ihottumaa, ei mitään kauheita skraaduja, mutta sellaiset jotka kyllä huomaa. Mietin että onnistuisiko niiden kunnostaminen miten, vanteet ovat kuitenkin suorat. Kävi mielessä, jos niihin pieniin skraaduihin voisi laittaa kemiallista metallia ja hioisi kunnolla pinnan, jotta saisi vanteet hyvään kuntoon ennen maalaamista. Näillä näkymin autosta tulisi viininpunainen ja vanteista gunmetal greyt tai mustat. Takalaseihin tietenkin tummennusta :D

Sisustaan eikä äänentoistoon ole tarkoitus koskea. Sitten kun se päivä koittaa, että om606 hyrskyttää keulilla, niin sisusta olisi tarkotus ottaa kokonaan pois ja laittaa Sparcon kuppipenkit, 6-pistevyöt ja turvakaaret. En siis turhaa kehtaa panostaa sellaiseen, joka menee jossain vaiheessa kuitenkin purkuun. Kommentoikaa ihmeessa väri ehdotuksia ja muitakin ehdotuksia autoon liittyen, pysykää aktiivisina!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Hei taas!

Ei ole kauaa edellisestä postauksesta, mutta motivaatio ja innostus ovat niin korkealla, että en malta olla kertomatta suunnitelmia! Eli auto menee heti alusta kokonaan osiksi ja kasataan suoraan SUPERIKSI! Tulin tähän päätökseen, koska ajattelin, että lopputuloksesta tulee parempi kun tekee "kaiken kerralla" ja aikaa käyttäen. Osia saa tarjota, eli jos jollain lukijalla olisi tiedossa 722.3 laatikko niin olen kiinnostunut!

Auton värimaailmaa olen jonkun verran miettinyt, viininpunainen-musta väriyhdistelmä on käynyt mielessä. Ehdotuksia otetaan vastaan!
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

om606 aattelit laittaa moottoriks? laita siihen perään suoraan 722.6 laatikko vaikka jostaki 270cdi tai 320cdi mersusta. kestää isotki tehot. tietysti en osaa sanoa jos vahvistettua 722.3 meinasit että minkälaisia tehoja se kestää..
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Vahvistettuna 722.3 pitäisi kestää mun tietojen mukaan ihan hyvin, ainakin sitä on vastaavissa käytetty. Mielessä kävi myös 722.6, mutta sehän on sähköllä ohjattu? Mitä vähemmän sähköisiä osia sen parempi, toimiessaanhan ne on oikein mukavia, mutta niistä voi tulla omat ongelmansa :D Kyllähän 722.6 on käytetty myös näissä supereissa että ei sekään poissuljettu vaihtoehto ole.
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

joo on sähköllä ohjattu, mutta tältä foorumilta saat varmasti apua sen asennukseen jos sellaisen hommaat.
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Jep en sitä epäilekkään etteikö apua saisi, täytyy katsella. 722.3 lootia on nyt muutama tullut vastaan täytyy hetki katsella että minkä ostaa. 722.6 on muutama tullut, mutta se "kevyempi" joka kestää vähemmän nm..
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Onkos se sun laatikko vahvistettu joka on otettu om606 perästä? paljos siinä on vakiona nm kesto? Kuuluuko niihin 722.6 laatikoihin joissa se nm kesto on 580, niitä 722.6 laatikoitahan on kahdella eri nm kestolla? Olen netistä katellu niitä taulukoita joissa pitäis näkyä, että mikä laatikko on missäkin autossa, mut siitä ei ole saanut selvää et onko sen om606 perässä kumpi loota.. Joten tietävät saa kertoa :thumbup: Sen olen ymmärtänyt että ainakin 270cdi ja 320cdi on se 580nm loota, eikö? Missäs hinnoissa tollasen sähkölootan ohjausboxit on? Lähinnä mietin sitä että onko fiksumpaa ostaa 722.3 ja vahvistaa se... Ne joilla on omakohtaisia kokemuksia molemmista lootista voisi kertoa
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja S202 »

Väittäisin että 722.6 kunnon ohjauksella on aika huomattavasti parempi mitä 722.3 :crazy:
S124 300TE
S211 E500
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

S202 kirjoitti:Väittäisin että 722.6 kunnon ohjauksella on aika huomattavasti parempi mitä 722.3 :crazy:
Näin mäkin olen kuullut, että käyttömukavuus on 722.6 lootassa parempi kuin 722.3. Alkaa jotenkin mieli kääntyä sähkölootan kannalle :thumbup:
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Täytyy sanoa iso kiitos KAIKILLE, jotka tänne on jo tullut lukemaan ja kommentoimaan! Asiallisia kommentteja tullut ja niistä on saanut hyödyllistä tietoa. Toivottavasti sama meno jatkuu, niin voi ongelma tilanteissa turvautua muiden apuun. Tosiaan mieli alkanut kääntymään tuohon sähkölootaan. Mielessä on käynyt, että ostaisin kokonaisen väyrysen, josta saisin tekniikan ja loput autosta menisi sitten osina myyntiin.

Jos lukiessa tuli jotain ideoita, jotka voisi auttaa mahdollisesti tässä projektissa, niin ei muutakuin kommenttia kehiin!
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Eetyzk kirjoitti:
marlijuissi kirjoitti:Onkos se sun laatikko vahvistettu joka on otettu om606 perästä? paljos siinä on vakiona nm kesto? Kuuluuko niihin 722.6 laatikoihin joissa se nm kesto on 580, niitä 722.6 laatikoitahan on kahdella eri nm kestolla? Olen netistä katellu niitä taulukoita joissa pitäis näkyä, että mikä laatikko on missäkin autossa, mut siitä ei ole saanut selvää et onko sen om606 perässä kumpi loota.. Joten tietävät saa kertoa :thumbup: Sen olen ymmärtänyt että ainakin 270cdi ja 320cdi on se 580nm loota, eikö? Missäs hinnoissa tollasen sähkölootan ohjausboxit on? Lähinnä mietin sitä että onko fiksumpaa ostaa 722.3 ja vahvistaa se... Ne joilla on omakohtaisia kokemuksia molemmista lootista voisi kertoa
Ihan vahvistamaton loota on. Ei oo itellä tämä yksilö vaan serkkupojalla. Ohjauksen siihen vaan oon ratustellu. :)
om606:en perästä otettu loota on speksattu 380nm, mutta tuntuu kestävän isompiakin tehoja nuilla erillisillä boxeilla.

270 ja 320cdin loodat on niitä jymäkämpiä, 320:n loodassa on vielä enemmän kitkalevyjä kun 270cdi, mutta 320cdi:n lootaan pitää vaihtaa kaulus jotta menee om60x -koneiden perään.

500€ ylöspäin ne ohjausboxit lähtee. Olefjerin taitaa olla suosituin ja mitä näitä ny on muutama pienempi suomalainen tekijä.
+ PCS:n boksi n.1000€ :problem:
Noniin tää viesti oli todella hyvä, itsellä kävi mielessä että uskaltaako sitä om606 perästä ottaa laatikkoa, mutta ilmeisesti sekin on ihan hyvä vaihtoehto. Jos muilla on kokemuksia kyseisestä laatikosta niin kertokaa toki!
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onhan täällä projekteissa se 722.6 vahvistelu aihe, ettei se mitään ihmeellistä ole sen vahvistaminenkaan. Periaatteessa ihan hyvä ajatus ottaa jostain väyrysestä koko paketti, mutta toisaalta miksei sitten rakenna suoraan siitä kun se nykyään onnistuu ihan samalla lailla? Okei ne on yleensä aika ruosteessa mutta eipä tuollainen 30 ikävuotta lähestyvä 124:nenkaan juuri sen kummempi ole.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Pitää nyt mainita että se sähkölootan laitto ei ole ihan vain että laitat paikalleen ja ajelet menemään. Se vaatii todellisuudessa paljon säätöä.
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

S202 kirjoitti:Onhan täällä projekteissa se 722.6 vahvistelu aihe, ettei se mitään ihmeellistä ole sen vahvistaminenkaan. Periaatteessa ihan hyvä ajatus ottaa jostain väyrysestä koko paketti, mutta toisaalta miksei sitten rakenna suoraan siitä kun se nykyään onnistuu ihan samalla lailla? Okei ne on yleensä aika ruosteessa mutta eipä tuollainen 30 ikävuotta lähestyvä 124:nenkaan juuri sen kummempi ole.
Olisihan se väyryseen rakentaminen vaihtoehto, mutta harvemmin näissä projekteissa on muutenkaan järkeä, niin kyllä se ST omasta mielestä pitää olla w124 tai 190 koppaseen tehty :D Ei tälle mitään perusteluja ole, enkä alenna mitenkään väyryseen tehtyjä superturboja, mutta kyllä se oma ST pitää olla w124 koppasessa. Mitä tohon ruosteeeseen tulee, niin onhan niitä mersuja enemmän ja vähemmän kukkasia, ei se vaikuta valintaan. Peltiä saa kumminkin kaupasta :roll:
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

jukkis. kirjoitti:Pitää nyt mainita että se sähkölootan laitto ei ole ihan vain että laitat paikalleen ja ajelet menemään. Se vaatii todellisuudessa paljon säätöä.
Jep kyllä se oli tiedossa, harvemmin asiat menee moottorilaittaiden kanssa ihan heittämällä. Onhan se hyvä, että haastetta löytyy niin pysyy mielenkiinto harrastuksessa :thumbup:
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: w124 300d, vielä joku päivä ST?!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Eetyzk kirjoitti:
marlijuissi kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:Pitää nyt mainita että se sähkölootan laitto ei ole ihan vain että laitat paikalleen ja ajelet menemään. Se vaatii todellisuudessa paljon säätöä.
Jep kyllä se oli tiedossa, harvemmin asiat menee moottorilaittaiden kanssa ihan heittämällä. Onhan se hyvä, että haastetta löytyy niin pysyy mielenkiinto harrastuksessa :thumbup:
Kotimaisella ohjaimella ei tarvi osata säätää yhtään mitään. Ihan Plug&Play tuote, kun johtimet vain osaa kytkeä.
Tosin siinä ei ole täysautomaattimodia, että pelkällä puoliautomaatilla mennään.
Onko ohjaimessa ollenkaan paineiden säätöä vai mennäänkö maksimilla koko ajan? Eihän mikään ohjain voi passata kaikkiin autoihin ilman säätöä koska vääntökäyrät eivät ole toistensa kopioita eivätkä kyllä laatikotkaan.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Vastaa Viestiin