Sanokaas parhaat öljyt, mitä te käytätte?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Hemingway kirjoitti:Uudesta asti tutulla papalla ollut vectra söi ja syö yhä öljyä 2 litraa sataselle
:roll: Tuohan tekee jo tynnyrillisen/10tkm...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Öljytestin satoa

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Öljyt ja niiden viskositeetit pakkasessa kiinnostivat sen verran, että pistin pakastimeen (muun perheen ihastellessa vieressä) pilttipurkeissa :) 1 cm:n verran Valvolinen synpower 0w-40 :stä ja Mobil 1 5w-50:stä molemmat siis täysin synteettisiä ja aika pakastamiselle oli muutamia tunteja.
Pakastimen lämpötila oli mittarin mukaan -22 C. Lisäksi pakastimessa olivat purkeissa vähemmän kiinnostavina sivutestattavina myös Valvoline ATF Dexron3/Mercon ja Valvolinen öljyn lisäaine johon sormeni kaupassa tarttuivat ennen venttiilikumien vaihtoa ja jota ainetta en kuitenkaan (ehkä onneksi?) koneeseen ollut pistänyt.
Ja n. 6500 km ajettua Valvoline synpower 0w-40 :stäkin pakkasessa oli hirvenlihojen, poronlihojen, mustikoiden ja porkkanoiden lisäksi.

Pakastamisen jälkeen kokeilin kallistaa purkin kyljelleen ja sekuntikellolla mittasin öljypintojen vaakaan asettumisen ajat ym. tuotteille ja ne olivat:

Valvoline m-öljyn lisäaine 4 min n. 26 sek. Tarkka aika oli hankala kellottaa koska aines oli täyttä jankkia. Aika oli kuitenkin hieman yli 4 min.

Valvoline synpower 0w-40 n. 16 sek. Ja aika oli sama sille mustemmalle yli 6 t km ajetulle myös.
Mobil 5w-50 n. 36 sek.
Valvoline ATF Dexron3/Mercon 17 sek aika oli siis sama mitä tuolla Valvoline 0w-40:llä.

Testin tieteellisyyttä himmentää esim. se, että en voi tietää kuinka pitkään ainekset olivat kaupassa seisoneet. Omassa varastossa seisonta-ajat olivat tuota lisäainetta lukuunottamatta alle 1 kk. Varastointiajalla on ilmeisesti jonkin verran merkitystä?

Olisi ollut sangen mukavaa pistää vertailuun vielä useampia erilaisia öljyjä. Vai lienevät TM tai muut lehtevämmät noita öljyjä jo laajemmin testailleetkin?
300 SE
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Öljytestin satoa

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jo vain kirjoitti:Öljyt ja niiden viskositeetit pakkasessa kiinnostivat sen verran, että pistin pakastimeen (muun perheen ihastellessa vieressä) pilttipurkeissa :) 1 cm:n verran Valvolinen synpower 0w-40 :stä ja Mobil 1 5w-50:stä molemmat siis täysin synteettisiä ja aika pakastamiselle oli muutamia tunteja
Hoho. Mäkin olen joskus kokeillut vastaavaa, raejuustopurkkeihin pistin muistaakseni Mobilin viis-viiskymppistä ja Esson 10/30 mineraaliöljyä ja Shellin Helixiä taisi olla kolmas.
Tuloksia en en enää muista, mutta mineraali jäi odotetusti hännille.

Sikäli ei kannata olla huolissaan siitä jos joku nyt on seissyt huoltiksen hyllyssä toista kauemmin. Testin lähtöolosuhteethan ovat näin realistiset -- eipä sitä kukaan muukaan ostaja tiedä, mikä kaupassa on tuoreinta öljyä.

PS. Tämä koe muuten kuuluu samaan osastoon sen lamppujen tiskikoneessa pesemisen kanssa: fyysillisten (itseen kohdistuvien) vahinkojen välttämiseksi empiirisyyteen on syytä ryhtyä vasta kun talon naisväki on sopivan välimatkan päässä, esim. Kanarialla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Jani kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:Uudesta asti tutulla papalla ollut vectra söi ja syö yhä öljyä 2 litraa sataselle
:roll: Tuohan tekee jo tynnyrillisen/10tkm...
siis 10 tkm oli tarkoitus sanoa
124.023
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: öljyä koneeseen

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

MikaVeee kirjoitti:Höhöhöö, JOKAINEN moottori syö öljyä.
Kyse onkin usein siitä että kuinka paljon tulee saastaa
tilalle, palamisjätteitä, bensiiniä/dieseliä, jne..
tätä tosin kukaan ei yleensä huomioi taikka tiedä
kertoessaan öljynkulutuksesta.

Nimim. Janoiset moottorit, ne kaikki on
Kyy-ä. Vaan sanoinkin että silmämääräisesti ei syö, jos öljyä häätyy parikin litraa mersuun lisätä, niin ei kaikki ole silloin "kuin uudessa" motissa.
Kaverin E280 ei kyllä kun mittaamalla tarkasti tikkua ja kirjaamalla ylös vihkoon saa kulutuksen selville. Katsos ei muista seur kerralla missä tarkalleen oli. Joten semmonen on ainaki lähtökohta, ei syö niin jotta tarttis lisätä hyvässä motissa.
Mutta kuten sanottu, ei suuri murhe ole vaikka söiski öljyä. Ei ole kone entinen. Kaasuttamalla ja hurjastelemalla öljyä kuluu sitte varmasti.

Paitti hornetissa. Muistaakseni täyskaasulla puoli litraa tunnissa ja tyhjäkäynnillä 13 litraa tunnissa syö öljyä. Ei varma tieto, muistikuva vain. Jotkin labyrinttitiivisteet hornetissa, pitäis mersuunkin sellaset asentaa.
124.023
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: öljyä koneeseen

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[OT]
Hemingway kirjoitti:Paitti hornetissa. Muistaakseni täyskaasulla puoli litraa tunnissa ja tyhjäkäynnillä 13 litraa tunnissa syö öljyä. Ei varma tieto, muistikuva vain. Jotkin labyrinttitiivisteet hornetissa, pitäis mersuunkin sellaset asentaa.
Tuommoiset oli varmaankin äitimuorin entisessä Fiat 133:ssa, joka tosissaan vei sen vajaan litran öljyä sadalle kilometrille. Kovin pitkälle reissulle ei uskaltanut lähteä, jos ei ollut öljykanisteria mukana. :D Peräpääkin oli kieltämättä asiaankuuluvan näköinen.

t.
Risto
[/OT]

[OT][OT]
EDIT: Kah meikäläisestäkin tuli nyt Mersumies. :shock:
[/OT][/OT]
E500 – 211.070
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onko kukaan käyttänyt koneessaan tuota CASTROL EDGE SPORT 0W-40:stä?

Pysyykö sisällä?

Onko parempaa verrattuna CASTROL GTX MAGNATEC 5W-40:een?

CASTROL GTX MAGNATEC 5W-40:sta On tullu ainakin itse käytettyä..
220.128 Black Mirror
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

castrol.com kirjoitti:Castrol EDGE
Seitsemän kriittistä osa-aluetta

Suoja kulumista vastaan
Öljyn pitkä käyttöikä
Puhdas moottori
Suorituskyky äärimmäisissä olosuhteissa
Moottorin suorituskyvyn ylläpito
Polttoainetalous
Öljyn terminen pysyvyys
Missä "porkkana", kysyy epätietoinen ypäjältä. Tuon samanhan lupaa jokikinen itseään kunnioittava nykyajan moottoriöljyn valmistaja. Öljy-yhtiöt tekevät tänäpänä voiteiden kaupittelusta yhtä suurta taidetta, on purkki jos jonkin kokoista, sekä muotoista ja etiketit kiiltelee toinen toistaan komiammin, mutta todellisuudessa totuus sillä korkin alla on suht samanlainen purkista ja hintalapusta riippumatta, hivenen vain eri visukkeilla höystettynä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

M.K kirjoitti:
castrol.com kirjoitti:Castrol EDGE
Seitsemän kriittistä osa-aluetta

Suoja kulumista vastaan
Öljyn pitkä käyttöikä
Puhdas moottori
Suorituskyky äärimmäisissä olosuhteissa
Moottorin suorituskyvyn ylläpito
Polttoainetalous
Öljyn terminen pysyvyys
Missä "porkkana", kysyy epätietoinen ypäjältä. Tuon samanhan lupaa jokikinen itseään kunnioittava nykyajan moottoriöljyn valmistaja. Öljy-yhtiöt tekevät tänäpänä voiteiden kaupittelusta yhtä suurta taidetta, on purkki jos jonkin kokoista, sekä muotoista ja etiketit kiiltelee toinen toistaan komiammin, mutta todellisuudessa totuus sillä korkin alla on suht samanlainen purkista ja hintalapusta riippumatta, hivenen vain eri visukkeilla höystettynä.
Voihan se olla niin, mutta silti itse kyllä pysyn castrolissa, vaikka mobilin kannut kiiltelee kauniimmin.. Taitaa se castrol maksaa sen euron/litra enemmän..

Jokaisella on mielipiteensä asioista, mutta nyt haluaisin kuulla kokemuksia..
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Olen vielä tässä yrittänyt tutkia tätä öljykulttuuria..

Öljyn viskositeetti määritellään SAE-järjestelmällä.
Otetaan 10W-40 öljy.
Ensimmäinen luku tarkoittaa kuinka juoksevaa öljy on kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Mitä pienempi luku, sitä notkempi öljy. Jälkimmäinen luku -40 kertoo kuinka paksua öljy on lämmettyään 100 asteeseen. Mitä suurempi tämä toinen luku on, sitä paksumpi on öljy 100 asteessa.
Erittäin kuumissa tai kisaöljyissä jossa moottori on kovan rasituksen alaisena, kätetään -60 öljyä.

Öljy ei paksune, vaan ohenee, kun se lämpenee. XW-60 öljy on kuumana paksumpaa kuin XW-40 öljy (40 öljy on ohentunut enempi kuin 60 öljy).

Eli eikö parhaat öljyt ole bensakoneelle:

TALVI:

-5W 40

KESÄ:

-10w 60

Sitten tämä mobil-1 öljy on hyvä vaihtoehto noiden välistä eli -5w 50, jos ei halua jatkuvasti vaihdella öljyn laatua. Eli toisin sanoen hyvä perusööli..

Sitten taas dieselkoneelle olisi parempi -5w 30 tai 40 esim? Dieselit kuitenkin käyvät normaalisti huomattavasti haaleampana.

Myöskin voimme päätellä, että mitä paksumpaa öljy on, niin sitä enemmän moottori kuluttaa öljyä vaihtovälillä?

Jäykempi öljy => suurempi kitka => enempi lämpöä

Korjata saa käsitystäni asiasta jos olen pahasti väärässä :idea:
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 22.12.2007 21:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no ei ainakaan noihin 10-60 öljyihin kannata sylkeä rahojaan, turhaa hifistelyä normi koneessa.

5-40 toimii asianmukaisesti talvet kesät ! mobilin 5-50 kerrottiin olevan myös muuten huonot, napa tais jotain niistä kehaista...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samaa mieltä. 60 kuuluu vain viritettyjen kilpakoneiden kilpakäyttöön :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Mutta kertokaa miksi tuo 5-50 on huono öljy? Millä sen perustelette, noiden perusteiden mukaan sen on tuon 5-40 ja 10-60 öljyn välimuoto..

Eli mitä ymmärrän tästä oikeasti, niin paljon ajetuissa jossa nostajat naputtavat, niin parhaimmat öljyt ovat mitä suurempi tuo ensimmäinen luku on.
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 22.12.2007 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mobilin 5-50 kuulemma todellisuudessa huonompi mitä 5-40, ja onhan se 5-50 aika tavalla halvempi, voi pitää paikkansakin
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ei kai ne diisselit sen kylmempänä käy kuin bensa koneet,öljyjen osalta? Kaikki tietysti riippuu kaikesta,mutta pääsääntöisesti näin?

Toisaalta jos sinulla on ohuet öljyt väljässä koneessa kesällä niin miten käy?
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onko tämä 5-50 ja 5-40 vertailu joku tornihuhu, vai löytyykö jostain virallisia tuloksia. Myöntääkö esim mobil-ketju että heidän ohuemman vikositeetin öljy on parempi ääriolosuhteissa?
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Väisänen kirjoitti:Ei kai ne diisselit sen kylmempänä käy kuin bensa koneet,öljyjen osalta? Kaikki tietysti riippuu kaikesta,mutta pääsääntöisesti näin?

Toisaalta jos sinulla on ohuet öljyt väljässä koneessa kesällä niin miten käy?
Kerro minulle? Nostajat ainakin hakkaavat, mahdollisesti ei pysy edes koneen sisällä ja en ole varma että saako alakerran laakerit tarpeeksi voitelua..
220.128 Black Mirror
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Kryptonite kirjoitti: Myöskin voimme päätellä, että mitä paksumpaa öljy on, niin sitä enemmän moottori kuluttaa öljyä vaihtovälillä?

Jäykempi öljy => suurempi kitka => enempi lämpöä
Entäs jos öljy on ohuempaa,väljät männänrenkaat ja sitä kautta kiertoon?

Minulla jos on 10w-30 mineraaliöljyt talvella niin stefat pikkusen vuotaa, 5w-40 eivät vuoda.
Nostimet pitää sitä samaa ääntä olipa synteettiset tai mineraaliöljyt eli 10w-30 tai 5w-40 kesät talvet.. Näin ainakin 375tkm. ajetussa diisselissä.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Nyt olen jo ihan sekaisin. Tuolla jotkut pistivät vieläkin ohuempia öljyjä kesäaikaan koneisiin. Eikö juuri tarvisi pistää päinvastoin rasituksen omaavia öljyjä? Jos öljy muuttuu kusen tasolle, niin eihän se mitään voitele ja todennäkösemmin se kusee koneestakin pihalle..

Mutta siihen tulokseen tulin, että dieselissä varmaankin tuo 0w tai 5w-40 olisi aivan hyvä vaihtoehto ainakin näin talvella. Pysyy notkeampana.

Pitää varmaan käydä hakemassa korjaamolta muutamaan pieneen näyteastiaan kyseisiä öljyjä heti pyhien jälkeen ja lyödä pakkaseen, jotta pääsee tutkimaan niiden jähmettymiserot.. Eli vertailla sitä kylmäkäynnistysvoitelua..
220.128 Black Mirror
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Eikös tuo 5W-50 oo jotain Rally Formulaa tjsp? Mun muistaakseni se on "halpisöljy" mobililta, kun taas 0w-40 on laadukkaampi ominaisuuksiltaan, hintalapussakin taitaa olla ero sen mukainen, että siitäkin jotain voi päätellä... :wink:

Ja omasta mielestä öljy on sitä "parempaa" mitä kapeampi tuo viskositeetti ala on, tai siis joskus olen jostain itseopiskelemalla tälläisen käsityksen saanut. Tällöin öljyä on lisäaineistettu vähemmän, eli ei oo väkisin venytetty kaikkia ominaisuuksia samaan öljyyn. Ja se samahan pätee joka asiassa, eli jos jotain ominasuuksia halutaa, joudutaan tekemään kompromisseja, heitetään nyt vaikka 5w-60 vs 10w-30, 10w-30:ssä on paljon vähemmän kompromisseja tehty tuon laaja-alaisuuden takia, joten se on "parempaa" :)

Näin perjaatteessa kun kesällä ollaan lämpösessä, ja oletetaan että ajetaan niin paljon, että kesällä ja talvella käytetään eri öljyjä, niin kesällä pistäisin ihan mielellään 15w...20w - 40...50 öljyt koneeseen, ei sitä pakkasessa juoksevuutta silloin tarvitse. :roll:
Talveksi sitten jotain 0 tai 5w-40, jopa 10w jos kone on sen verta kulunut, ettei paksumpi öljy haittaa, ja saadaan moottoria lämmitettyä lähes aina ennen kylmäkäynnistystä. Omassa autossa ollut pääsääntösesti 0w tai 5w-40. Ajoja tulee sen verran vähän, että kerta vuoteen melkein riittää öljyn vaihto. Lohkolämppäriä kun tuossa ei ole... :cry:

Ja joku tuossa mainitsi, että liekö öljy ollut kuinka kauan varastoituneena kaupassa. Jostain luin, liekö jostain tuuninki lehdestä :oops: , että öljyjen ominaisuudet ei normaalissa varastointilämpötilassa muutu. Öljyn ominaisuudet muuttuu vasta kun se kuumenee. Samoten kun moottoria kierrätetään korkealle, öljy leikkaantuu, ja tämä huonontaa öljyä. Eli jos paljon vinguttelette lähes rajottimelle, niin öljyt vaihtoon useammin! :lol: No, ehkei kumminkaan tarvi, kait ne on nuo vaihtovälit suunniteltu myös sen autobahnan kiljuttamiseen täysillä... :wink:

Ne, jotka seisottaa talven autoaan, kannattaa ottaa myöskin tuon öljyn ominaisuuksien muuttuminen kuumetessa huomioon. Eli vaihtakaa happamat kurat pois koneesta SYKSYLLÄ, jotta sitä savea ei jää sinne moottoriin. Älkää suotta käyttäkö autoa sen jälkeen enää uusilla öljyillä kuumaksi, jotta öljy pysyy hyvänä! Kuitenkin autoa tulee käytettyä talvenkin aikana, jotta se vähä elävöityy horroksesta ja ei paikat jumiudu / ala tiivisteet vuotamaan jne, niin käyttäkää vaan vähän aikaa, jotta se öljy ei kuumene. :wink: Eipä sitä kosteuttakaan sitten tiivisty sinne öljyyn, kun ei tule niin suuria lämpötilamuutoksia. :idea: Kesällä tai keväällä, moottorissa on uudet hyvät öljyt, ja mahdolliset kosteudetkin lähtee sitte ensimmäisellä pitkällä ajolenkillä pois sieltä. 8)
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Teboilin shpd 10W30 on ihan hyvä ja kohtuuhintainen öljy meidän diesel+bensa kalustolle.
Kesällä joskus tulee käytettyä 15W40:stäkin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Re: öljyä koneeseen

Viesti Kirjoittaja E280T »

MikaVeee kirjoitti:Höhöhöö, JOKAINEN moottori syö öljyä.
Kyse onkin usein siitä että kuinka paljon tulee saastaa
tilalle, palamisjätteitä, bensiiniä/dieseliä, jne..
tätä tosin kukaan ei yleensä huomioi taikka tiedä
kertoessaan öljynkulutuksesta.

Nimim. Janoiset moottorit, ne kaikki on
AAMEN!
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Perkules, kyllä tässä täytyy vikositeettiä vaihtaa. Molemmissa koneissa on tällä hetkellä nuo rallyt 5w-50.

Dieseliin haaveilen pistäväni seuraavassa öljynvaihdossa nuo 0w-40? Vai tarvitseeko pistää mahdollisesti 5w-40? Mietin vain että kuinka paljon ohuempaa tuo 0w-40 on oikeasti verrattuna tuohon 5w-40:een?

Taas tuohon coupeen taidan vaihtaa sitten seisonnan jälkeen nuo 10w-60 öölit. Se kuitenkin tykkää käydä kesäkuumalla melko lämpöisenä verrattuna dieseliin.

hinnoissa nyt ei ole kauheita eroja:

mobil 4L pönikkä:

5w-50 (rally)= 30e
5w-40 = 33e
0w-40 = 40e

Castrol 4L pönikkä

10w-60 = 62e
220.128 Black Mirror
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mielestäni tuokin on täysin turhaa lykätä 24 tappiseen tuota 10-60:sta, en usko että kone olisi mitenkään paremmassa kunnossa jos käyttää noita kalliimpia 5-40 sijaan.

turusta saa 5-50 mobilia 27e / 4l
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

epk kirjoitti:mielestäni tuokin on täysin turhaa lykätä 24 tappiseen tuota 10-60:sta, en usko että kone olisi mitenkään paremmassa kunnossa jos käyttää noita kalliimpia 5-40 sijaan.

turusta saa 5-50 mobilia 27e / 4l
Kato tuo 10w-60 pysyy todennäkösemmin paremmin koneen sisälläkin, kun säilyttää muotonsa paremmin suuremmissa lämmöissä.. Ottaen huomioon että mun dieselin vedenlämmöt pysyy kesät ja talvet siinä 85 asteessa, kun taas cupeen vedenlämmöt pyörii siinä 80-110 asteeseen ja ehkä joskus kunnon rasituksessa hivenen enemmän. Varsinkin kunnon helteellä ilmastoinnin huutaessa täysillä. Ja kun talvella en sillä aja niin en tarvitse niin kauheasti tuota kylmäkäynnistysominaisuutta öljyltä.

Huom! täytyy mainita vedenlämmöistä, kun erillisiä öljynlämpömittareita minun autoissa ei ole.

Dieseliinkin mietin jos talviaikaan käyttäisi tuota 0w-40 ja sitten kesäaikaan tuota 5w-40 ööliä..
220.128 Black Mirror
Avatar
TuNa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 305
Liittynyt: To 24.08.2006 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuNa »

Kaikissa autoissa mitä minulla on ollut niin ooon käyttäny Mobil 1 rallyformulaa 5W-50.
Ja nykyisessä ei kulu tippaakaan öljyö vaihtovälillä (10tkn).
Olen ollu hyvin tyytyväinen kyseiseen öljyyn.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

TuNa kirjoitti:Kaikissa autoissa mitä minulla on ollut niin ooon käyttäny Mobil 1 rallyformulaa 5W-50.
Ja nykyisessä ei kulu tippaakaan öljyö vaihtovälillä (10tkn).
Olen ollu hyvin tyytyväinen kyseiseen öljyyn.
Joo siis mitä minä ymmärrän niin se on hyvä perusöljy. Eli se on kuin sekoiteviski eli on montaa eri mallasta samassa. Ei ole huippu öljy kummissakaan ääripäissä, mutta sisältää kuitenkin molempien ääripäiden ominaisuuksia. Eli jos haluaa pysyä vaan samassä öljyssä kesät ja talvet, niin minusta tämä on ainoa oikea vaihtoehto. tomii vallan mainiosti normaalissa ajossa.

Minusta tuo hintakin perustuu siihen, että tämä on Maailman myydyimpiä öljyjä. Mitä enemmän kyseistä öljyä menee kaupaksi niin sitä enemmän pystyy kilpailuttamaan hinnassa myöskin. Sitten moni puhuu kun 5e-50 öljyä ei ole kehitetty moniin vuosiin, että kyseessä on sama öljy mitä oli 15-vuotta sitten, niin miksi kehittää jos keralla on viilattu kuntoon.

Tosin en ole öljyalalla niin en voi virallistaa tietoa öljyn ominaisuuksista tai väittää mikä on parasta..

Ps olen itse henkilökohtaisesti sekoiteviski miehia. Yhden maltaan viskit ovat minun makuuni liian voimakkaita ja kovia. Nautin pehmeästä ja täyteläisestä mausta :wink:
220.128 Black Mirror
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

10w-60

Viesti Kirjoittaja geoman »

Olen kokeillu vm 1991 MB 300D:hen nyt kaksi öljynvaihtoväliä 5W-30 Castrol TXT Softec öljyä ja ei kuluta yhtään. Uudet öljyt on hyviä.

50 ja 60 on kuluneiden moottorien öljy ta kuumana käyvien kilpakoneiden öljy..
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 10w-60

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

geoman kirjoitti:Olen kokeillu vm 1991 MB 300D:hen nyt kaksi öljynvaihtoväliä 5W-30 Castrol TXT Softec öljyä ja ei kuluta yhtään. Uudet öljyt on hyviä.

50 ja 60 on kuluneiden moottorien öljy ta kuumana käyvien kilpakoneiden öljy..
Paljon autolla on ajettu? Onko koneremppaa tehty?
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin