om606 egr poisto ja ilmamassamittari
om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Taas uusi tehot hukassa topic. Ostin halvalla vm-98 om606 väykyn. Edellisen omistajan mukaan EGR O-rengas vuotaa ja vika ei voi olla missään muualla. Tämä on vielä tarkemmin tutkimatta ja varmistamatta.
Autossa menossa kuulemma kolmas MAF joten vika jossain muualla (juuri EGR?, ahtovuoto), eihän MAF hajoa tuosta vain. Kuitenkin ilman MAF:n piuhaa auto vetää 3000rpm jälkeen jotenkin, joten ajan tällä hetkellä ilman MAF:ia.
Olen yrittänyt lukea kaiken mahdollisen EGR deletoinnista, mutta en ole saanut tyydyttävää vastausta. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu? Ohjelmoida ei kuulemma voi, joten menee juotoshommiksi? Kustannusarvio 1000€ eräässä tamperelaisessa autosähköliikkeessä. Onko foorumilla harrastelijaa joka tekisi homman halvemmalla?
Tarvitaanko MAF:a vain EGR ohjaukseen? Pääsisikö MAF:sta eroon EGR ohjelmallisen poiston ja tulppauksen jälkeen? Jos tällä saadaan vakiotehot takaisin ja päästään eroon MAF:sta, voidaanko evry modilla kutitella lisää tehoa vaikka MAF:ia ei ole?
Autossa kuulemma kutossylinterin hehku pimeänä, jonka vuoksi käynnistyy huonosti ja käy epätasaisesti hetken, kunnes toimii normaalisti. Katselin läpinäkyviä letkuja polttoaineen suodattimen vieressä ja järjestelmässä on rutkasti ilmaa, kyse onkin varmasti tästä. Uudet letkut ja O-renkaat saa varmasti 100€, mutta en pidä hommaa kiireellisenä sillä eihän ilma vaikuta tehoihin ajossa?
Todella paljon merssualoittelijan kysymyksiä, joihin tiedonhakuharjoituksilla en ole saanut vastauksia. Tiedonjano on kova ja mukava olisi saada hevoset takaisin pellin alle.
Autossa menossa kuulemma kolmas MAF joten vika jossain muualla (juuri EGR?, ahtovuoto), eihän MAF hajoa tuosta vain. Kuitenkin ilman MAF:n piuhaa auto vetää 3000rpm jälkeen jotenkin, joten ajan tällä hetkellä ilman MAF:ia.
Olen yrittänyt lukea kaiken mahdollisen EGR deletoinnista, mutta en ole saanut tyydyttävää vastausta. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu? Ohjelmoida ei kuulemma voi, joten menee juotoshommiksi? Kustannusarvio 1000€ eräässä tamperelaisessa autosähköliikkeessä. Onko foorumilla harrastelijaa joka tekisi homman halvemmalla?
Tarvitaanko MAF:a vain EGR ohjaukseen? Pääsisikö MAF:sta eroon EGR ohjelmallisen poiston ja tulppauksen jälkeen? Jos tällä saadaan vakiotehot takaisin ja päästään eroon MAF:sta, voidaanko evry modilla kutitella lisää tehoa vaikka MAF:ia ei ole?
Autossa kuulemma kutossylinterin hehku pimeänä, jonka vuoksi käynnistyy huonosti ja käy epätasaisesti hetken, kunnes toimii normaalisti. Katselin läpinäkyviä letkuja polttoaineen suodattimen vieressä ja järjestelmässä on rutkasti ilmaa, kyse onkin varmasti tästä. Uudet letkut ja O-renkaat saa varmasti 100€, mutta en pidä hommaa kiireellisenä sillä eihän ilma vaikuta tehoihin ajossa?
Todella paljon merssualoittelijan kysymyksiä, joihin tiedonhakuharjoituksilla en ole saanut vastauksia. Tiedonjano on kova ja mukava olisi saada hevoset takaisin pellin alle.
Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Uppista.
Onko MAF delete EGR deleten jälkeen mahdollinen?
Juottaako kukaan Pirkanmaan seudulla? EGR delete vain juottamalla uusi prommi? Hinta?
Kiitos.
Onko MAF delete EGR deleten jälkeen mahdollinen?
Juottaako kukaan Pirkanmaan seudulla? EGR delete vain juottamalla uusi prommi? Hinta?
Kiitos.
Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Jos ensin testerillä ja jonkun osaajan kanssa selvittäisi missä vika on, ettei vahingossa tule väärää paikkaa korjattua ?
wiimax.fi
Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Juu auto Starin päähän ensimmäiseksi, kunhan ehdin. Jos vika paikallistuu tämän avulla (apätodennäköistä), tehdään tarvittavat toimenpiteet. Jos vika oikeasti liittyy EGR:n ja MAF:n toimintaan, puutun auton piuhoihin ja ohitan EGR Lontoon kielisten forumien ohjeiden mukaan. Samalla katson mitä tehtävissä massamittarille, todennäköisesti ei tarvitse tehdä mitään. Jos kaikki menee kuin elokuvissa korjauksen kustannusarvio on n. 50cnt.
Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Pistäppä tännekin ohjeita aiheesta!!!YGyg kirjoitti:Juu auto Starin päähän ensimmäiseksi, kunhan ehdin. Jos vika paikallistuu tämän avulla (apätodennäköistä), tehdään tarvittavat toimenpiteet. Jos vika oikeasti liittyy EGR:n ja MAF:n toimintaan, puutun auton piuhoihin ja ohitan EGR Lontoon kielisten forumien ohjeiden mukaan. Samalla katson mitä tehtävissä massamittarille, todennäköisesti ei tarvitse tehdä mitään. Jos kaikki menee kuin elokuvissa korjauksen kustannusarvio on n. 50cnt.
Luulisin että jos saa huijattua kierrätyksen lämpötilatietoa ECU:lle ni se vois olla yx mahdollisuus? Tuolleen tein yhteen alipaineella ohjatulle ahdon ahtimen ohajtulle systeemille. W210:aan se on haastavampi tehdä mutta lie on tehtävissä samaan tapaan kun tuohon tein??
Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
MAF delete: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... rbo-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EGR delete esim. tämä: http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=1871" onclick="window.open(this.href);return false;
Luovutan autoni myös testikappaleeksi pirkanmaan seudulla jos joku haluaa noita kokeilla käytännössä, siitä olis apua mullekkin kun ei ole kolvia. Auton MAF piuhaan on vedetty samalla tavalla teippiä kuten tuossa, joten voi olla mahdollista että tuota MAF deleteä tai vastaavaa on jo yritetty. En oo vielä kattonu tarkemmin.
EGR delete esim. tämä: http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=1871" onclick="window.open(this.href);return false;
Luovutan autoni myös testikappaleeksi pirkanmaan seudulla jos joku haluaa noita kokeilla käytännössä, siitä olis apua mullekkin kun ei ole kolvia. Auton MAF piuhaan on vedetty samalla tavalla teippiä kuten tuossa, joten voi olla mahdollista että tuota MAF deleteä tai vastaavaa on jo yritetty. En oo vielä kattonu tarkemmin.
Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Läpimurtoa.
MAF ollut jo ohitettuna, kuten päättelinkin teippauksista. Täytyy hommata uusi vastus piuhojen väliin (?).
Autossa myös evry mod, löytyi piilotettuna penkin alta. Ihmettelinkin vaihdekepin vieressä paneelissa olevaa reikää, potentiometri ollut siinä kiinni.
Oon kiinnostunu kuulemaan kaikki päätelmät, mitä tämän perusteella voi tehdä.
Evrymodin toiminta vielä testaamatta, täytyy kokeilla kun seuraavan kerran olen liikkumassa autolla.
Kuvat:
MAF: http://imgur.com/mERzWim
EVRY: http://imgur.com/I3ZHUDO
MAF ollut jo ohitettuna, kuten päättelinkin teippauksista. Täytyy hommata uusi vastus piuhojen väliin (?).
Autossa myös evry mod, löytyi piilotettuna penkin alta. Ihmettelinkin vaihdekepin vieressä paneelissa olevaa reikää, potentiometri ollut siinä kiinni.
Oon kiinnostunu kuulemaan kaikki päätelmät, mitä tämän perusteella voi tehdä.
Evrymodin toiminta vielä testaamatta, täytyy kokeilla kun seuraavan kerran olen liikkumassa autolla.
Kuvat:
MAF: http://imgur.com/mERzWim
EVRY: http://imgur.com/I3ZHUDO
Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Sori spämmi, mutta evrymod toimii. Mustaa tulee ja kiihtyy niin että tukka lähtee päästä. Ahtovuoto silti todennäköisesti jossain. Hymyilyttää ajella kuitenkin
Korjauskustannukset tähän mennessä pyöreät nolla.

Re: om606 egr poisto ja ilmamassamittari
Noniin, auto kävi joku viikko sitten starin päässä, ainoat vikakoodit koneesta MAF ja EGR kuten arvata saattoi. Evryn löytymisen jälkeen evry päällä ollut vetoja aina satunnaisesti, monesti vikatilassa myös tuolloin. Evry kuitenkin mahdollisti ajamisen MAF kiinni.
Vikakoodien luvun yhteydessä oli puhetta alipainekellojen paikkojen vaihdosta. Viime vkl tutkin autoa kaverin kanssa ja suihkuteltiin kontaktispraytä MAF:n ja kellojen liittimiin. Samalla vaihdettiin kellot päittäin. Tämän seurauksena turbo tuli messiin, ilmeisesti sen vuoksi että EGR alkoi toimimaan. Ajelin muutaman päivän ja auto meni kaksi kertaa vikatilaan. Vikatila poistui kun käynnisti auton kolme kertaa uudestaan, eikä ilmestyny uudestaan päälle. Vaikutti aika hämärältä.
Tästä rohkaistuneena ohitin EGR diodilla ja vastuksella, ja vaihdoin taas alipainekellot päittäin, oletuksena että saataisiin hukkaportin ohjaukseen paremmin toimiva kello toisen jäädessä tarpeettomaksi. EGR delete toimi juuri niinkuin piti ja turbo tulee messiin, voin suositella. Muutaman päivän ajelujen aikana mennyt kerran vikatilaan, joka taas kuittaantui kolmella käynnistyksellä. Evry toimii myös juuri niinkuin pitää.
Tässä vaiheessa kysymyksenä on teho- ja vääntöalue. Koska ostin auton vikatilaisena, en tiedä kuinka täysin kunnossa oleva vakio om606 vetää. En myöskään löytänyt vakio om606 dynolappuja. Auto siis alkaa vetää vasta 3100rpm kohdalla ja Evryn kanssa syöttöjä lisätessä suhina alkaa kuulua 2800rpm jälkeen. Ennen noita kierroksia autossa ei ole minkäänlaista vääntöä, tuntuu että ei ahda ollenkaan. Moottoritienopeuksissa pakko vaihtaa pienempää kickdownilla jos tekee mieli korottaa nopeus esim. 80->100. Onko siis moottori ja turbo luonnostaan ylävireisiä, vai onko autossa vielä jotain vikaa? Voiko kyse olla parhaat päivät nähneestä MAF:sta vai onko turbo mennyt? Dieseleissä olen tottunut roimaan alavääntöön, joten vaikuttaa aika erikoiselta.
Vikakoodien luvun yhteydessä oli puhetta alipainekellojen paikkojen vaihdosta. Viime vkl tutkin autoa kaverin kanssa ja suihkuteltiin kontaktispraytä MAF:n ja kellojen liittimiin. Samalla vaihdettiin kellot päittäin. Tämän seurauksena turbo tuli messiin, ilmeisesti sen vuoksi että EGR alkoi toimimaan. Ajelin muutaman päivän ja auto meni kaksi kertaa vikatilaan. Vikatila poistui kun käynnisti auton kolme kertaa uudestaan, eikä ilmestyny uudestaan päälle. Vaikutti aika hämärältä.
Tästä rohkaistuneena ohitin EGR diodilla ja vastuksella, ja vaihdoin taas alipainekellot päittäin, oletuksena että saataisiin hukkaportin ohjaukseen paremmin toimiva kello toisen jäädessä tarpeettomaksi. EGR delete toimi juuri niinkuin piti ja turbo tulee messiin, voin suositella. Muutaman päivän ajelujen aikana mennyt kerran vikatilaan, joka taas kuittaantui kolmella käynnistyksellä. Evry toimii myös juuri niinkuin pitää.
Tässä vaiheessa kysymyksenä on teho- ja vääntöalue. Koska ostin auton vikatilaisena, en tiedä kuinka täysin kunnossa oleva vakio om606 vetää. En myöskään löytänyt vakio om606 dynolappuja. Auto siis alkaa vetää vasta 3100rpm kohdalla ja Evryn kanssa syöttöjä lisätessä suhina alkaa kuulua 2800rpm jälkeen. Ennen noita kierroksia autossa ei ole minkäänlaista vääntöä, tuntuu että ei ahda ollenkaan. Moottoritienopeuksissa pakko vaihtaa pienempää kickdownilla jos tekee mieli korottaa nopeus esim. 80->100. Onko siis moottori ja turbo luonnostaan ylävireisiä, vai onko autossa vielä jotain vikaa? Voiko kyse olla parhaat päivät nähneestä MAF:sta vai onko turbo mennyt? Dieseleissä olen tottunut roimaan alavääntöön, joten vaikuttaa aika erikoiselta.