Muutama kuukausi sitten vaihoin lämmityslaitteen moottorin. Siirsin vanhat siivet uuteen (monta vuotta kaapissa olleeseen) moottoriin.
Nyt jo jonkin aikaa kojelaudan takaa on kuulunut "räpättävä" ääni. Ääni lakkaa, kun sammuttaa puhaltimen. Ääni kuuluu suoraan ajettaessa, mutta yltyy todella voimakkaaksi, kun kaartaa vasemmalle. Oikealle kääntäessä voisi melkein loppua. Äänen perusteella siivet osuvat johonkin. Ei siis vingu eikä vongu.
Tosi mystistä on, että esim viileinä aamuina puhallin on äänetön. Nyt kesänlämpöisinä päivinä melu on niin voimakas, ettei puhallinta kertakaikkiaan voi käyttää. Mikähän on irti? Vai onko moottoriin voinut tulla klappia muutamassa kuukaudessa niin paljon, että päästää siivet vastaamaan johonkin muoveihin?
Lämppärin moottorin sivuääni W124
Re: Lämppärin moottorin sivuääni W124
Siellähän ei niin kovin paljoa ole varaa sillä siipipyörällä olla väärässä kohdassa. Eli jos ei sitä asenna akselille aika tarkkaan oikeaan kohtaan, niin se voi toisesta reunastaan varsin helposti ottaa kiinni reunukseen, vaikka ei sen kummemmin väljä olisikaan.
Semmoinen tuli kanssa kerran vastaan, että lämmityslaitteen kehyksestä oli lohjennut pieni pala, joka välillä otti siipipyörään kiinni ja välillä taas ei ottanut. Se oli välillä niinkin, ettei moottori ollenkaan pyörinyt, kun se jotenkin sopivasti jumittui. Ja välillä se piti vain pärinää ja välillä ei sitäkään.
Anyways, ei tuo taida ratketa muulla kuin avaamalla ja katsomalla, miten se siellä on. Kannattaa ensiksi avata vain siihen asti, että pääsee vaikka käsin sitä pyörittelemään, niin näkee käytännössä, miten se käyttäytyy.
Onneksi tuon purkaminen on niinkin yksinkertainen homma lopulta.
Semmoinen tuli kanssa kerran vastaan, että lämmityslaitteen kehyksestä oli lohjennut pieni pala, joka välillä otti siipipyörään kiinni ja välillä taas ei ottanut. Se oli välillä niinkin, ettei moottori ollenkaan pyörinyt, kun se jotenkin sopivasti jumittui. Ja välillä se piti vain pärinää ja välillä ei sitäkään.
Anyways, ei tuo taida ratketa muulla kuin avaamalla ja katsomalla, miten se siellä on. Kannattaa ensiksi avata vain siihen asti, että pääsee vaikka käsin sitä pyörittelemään, niin näkee käytännössä, miten se käyttäytyy.
Onneksi tuon purkaminen on niinkin yksinkertainen homma lopulta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Lämppärin moottorin sivuääni W124
No niin. Otettu auki ja huomattu, että tässä vähänkäytetyssä moottorissa on pitkittäisvälystä. Sen vuoksi siivikko vastasi "kaulukseen" ja romisi. Naputin tuurnalla moottorin akselia ja emäntä piti siivikosta kiinni. Nyt siivikko on kauempana moottorista eikä romise. Moottori kangistui samalla niin, ettei jaksa ykkösellä eikä juuri kakkosella pyöriä. Kärähtääkö vai voiko vielä herkistyä?
Edellinen moottori oli muuten ok, mutta laiska I- ja II-nopeuksilla. Ei ääntänyt, eikä tunnu välyksiä. Arvaisko sen paiskata takasin ja opetella pitämään katkasijaa III ja IIII-asennoissa?
Edellinen moottori oli muuten ok, mutta laiska I- ja II-nopeuksilla. Ei ääntänyt, eikä tunnu välyksiä. Arvaisko sen paiskata takasin ja opetella pitämään katkasijaa III ja IIII-asennoissa?