S204 vm.2009 vikisevä puhallin
S204 vm.2009 vikisevä puhallin
Puhallin piti ikävää vikinää ja pakkohan netistä oli etsiä ohjeet. Lauantaina tuli itse fiksattua tuo vikinä ja samalla putsattua itse puhallin.
Puhaltimessa on kyllä sen verta paljon paskaa, että suosittelen jokaiselle sen putsausta. Vikisee puhallin tai ei. Homma ei ole iso, menee ehkä 15 min.
Apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron alapuolella nuolten kohtaa on Torx T20 ruuvit, ne auki.
Irroita jalkatilavalon virtajohto. Paneeli lähtee auki/irti kun käännät jalkatilan päästä lattianpäätyä, joka siis on irtonainen.
Irroita nuolten kohdalla olevat johdot sekä liittimet puhaltimesta.
Turkoosin värimerkin kohdalla on pieni klipsi, nosta sitä ja käännä puhallinta myötäpäivään, saa kääntää ihan voimalla. Samalla kun puhallinmoottori aukeaa, sieltä tippuu sitä mustaa paskaa silmille mitä se koko propelli on täynnä
Tässä se turkoosi klipsi mitä pitää hieman nostaa jotta moottorin saa käännettyä.
Tältä se suunnilleen näyttää. Sitä vaan kopistaa maahan, oikeen huolella ja paineilmalla puhaltelee, jotta saa puhtaaksi. sitten vaan crc tai vastavaa voitelua sinne tänne ja takas paikalleen. Puhaltaa oikeen mukavasti ja hiljaisesti
Puhaltimessa on kyllä sen verta paljon paskaa, että suosittelen jokaiselle sen putsausta. Vikisee puhallin tai ei. Homma ei ole iso, menee ehkä 15 min.
Apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron alapuolella nuolten kohtaa on Torx T20 ruuvit, ne auki.
Irroita jalkatilavalon virtajohto. Paneeli lähtee auki/irti kun käännät jalkatilan päästä lattianpäätyä, joka siis on irtonainen.
Irroita nuolten kohdalla olevat johdot sekä liittimet puhaltimesta.
Turkoosin värimerkin kohdalla on pieni klipsi, nosta sitä ja käännä puhallinta myötäpäivään, saa kääntää ihan voimalla. Samalla kun puhallinmoottori aukeaa, sieltä tippuu sitä mustaa paskaa silmille mitä se koko propelli on täynnä
Tässä se turkoosi klipsi mitä pitää hieman nostaa jotta moottorin saa käännettyä.
Tältä se suunnilleen näyttää. Sitä vaan kopistaa maahan, oikeen huolella ja paineilmalla puhaltelee, jotta saa puhtaaksi. sitten vaan crc tai vastavaa voitelua sinne tänne ja takas paikalleen. Puhaltaa oikeen mukavasti ja hiljaisesti
Viimeksi muokannut Braide, Ke 11.05.2016 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: S204 vm.2008 vikisevä puhallin
Selvisikö mikä siellä oikein vikisee? Itselläni vikisee myös mutta en ole nyt kehdannut avata. Avasin aiemmin kerran ja putsasin, helpotti vikinä hetkeksi. Taidan itse tehdä saman taas huomenna.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: S204 vm.2008 vikisevä puhallin
En tiedä mikä siellä vikisee. Tosin sitä mustaa karstaa oli niin paljon ettei ole ihme että se vikisee. Sitä varmaan on vain kaikki välit täynnä ja se aiheuttaa äänen.
Kunnon "hakkaamiset" laatoitukseen (keskellä oleva metallitappi kohti maata) ja sen jälkeen vielä ilmanpaineet kehiin. Lopuksi laitoin crc sinne tänne ja pyörittelin.
Eihän se tietenkää ole mikään uusi, kun ikää n.8 vuotta mutta ainakin auttoi. Hommahan ei ole iso mut ilmeisesti kokonaan uusi puhallin onkin aika hintava.
Kunnon "hakkaamiset" laatoitukseen (keskellä oleva metallitappi kohti maata) ja sen jälkeen vielä ilmanpaineet kehiin. Lopuksi laitoin crc sinne tänne ja pyörittelin.
Eihän se tietenkää ole mikään uusi, kun ikää n.8 vuotta mutta ainakin auttoi. Hommahan ei ole iso mut ilmeisesti kokonaan uusi puhallin onkin aika hintava.
Re: S204 vm.2008 vikisevä puhallin
Siellä voi vikistä vaikka ruosteiset laakerit. Alkupään W204-korissa on ongelma, että lumi konepellin päältä imeytyy ja sulaa puhaltimelle. Sopivalla kelillä puhallin saattaa jäätyä kiinni veden uudelleenjäätyessä.
http://workshop-manuals.com/mercedesben ... rformance/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://workshop-manuals.com/mercedesben ... rformance/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: S204 vm.2008 vikisevä puhallin
Purin tuon tänään ja tutkin. Mulla ei juuri töhnää puhaltimessa ollut mutta vikisijänä varmaan oli puhaltimen alaosan akselinpää. Akselinpää makaa kuorta vasten, jokin pehmeä aines siinä on välissä mutta se kai se vikisi. Laitoin wd40:stä ylä- ja alapäänlaakereihin sekä putsailin paineilman avulla, hiljeni mutta ei se juuri ääntä aiemmin pitänytkään muuten kuin puhaltimen pyöriessä hitaasti. Nyt ei pidä ääntä hitaanakaan.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: S204 vm.2009 vikisevä puhallin
Ilo oli lyhytaikainen. Sama vikinä palasi eli vikaa taitaa joutua etsimään syvemmältä laakereista.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: La 28.12.2013 22:05
- Paikkakunta: Pojois-savo
Re: S204 vm.2009 vikisevä puhallin
Ei se uusi puhallin paljoa maksa.Itse laitoin talvella uuden puhaltimen w203 koppaseen ja taisi olla noin 100euroo tarvike puhallin.Toimi hyvin ja oli hiljainen.
W203 200cdi/W208 CLK430
Re: S204 vm.2009 vikisevä puhallin
Pihinä miehenä yli sata euroa maksava puhallin on minulle kallis. Tänään siis iltapuhteena tämän puhallinmoottorin purkaminen. Vikisijäkin löytyi lopulta eikä se ollut mikään ennalta mainituista.
1. Puhallin irti autosta
2. puhaltimen moottori irti muovirungosta, on kiinni kahdella torx 25-ruuvilla
3. puhallinsiipien irrotus akselista. Hakkasin vasaralla akselin päähän ja pidin muovista tuuletinta ruuvipenkinleukojen varassa niin, että moottori pääsee putoamaan välistä. hellävaraisesti kumivasaralla hakaten ei liikahtanutkaan, vasta timpurinvasaralla oisko 20 unssia, alkoi liikkumaan. Silläkin kyllä varovasti nakutellen. Ennen kuin alat irroittamaan puhallinosaa, ota hiilet pois. Alapäästä hiilienrungon takaosat auki ja vieterit pois. Vedä hiilet ruuvarilla ulkolaitaan, että roottori pääsee pois.
4. Puhallinosa irti akselista. Pidä rungosta kiinni ja lyö akselin päähän puhallin päästä. Kun akseli painuu puhaltimen rungon tasoon, ota tuurna ja lyö sillä akselinpäähän. Akseli +moottori putoaa pois.
5. Irrota puhallinpään laakerirunko moottorinrungosta. Väännät talttapääruuvimeisselillä lyödyt kiinnikkeet irti. Lähtee suht helposti mutta kootessa tarvitsee työkaluja (itse painoin kasaan ruuvipenkissä ja tig-hitsasin kevyesti, ettei irtoa.
6. Akseli pois "laakerista". Laakeri on kuula, joka painuu pesää vasten metalliliuskoilla ja akselin pitäisi pyöriä kuulan sisällä. Itselläni ei pyörinyt kun oli jumahtanut ja kuula siis pyöri metalliliuskoja vasten. Tästä syntyi kitisevä ääni, joka puhaltimesta tulee. Kannattaa vetää laakerista, ei rungosta. Jos/ kun laakeri on jumahtanut akseliin kiinni, jää laakeri akselille ja pullahtaa ulos laakerirungon pesästään. Jos pullahtaa, vaatii lisätöitä takaisin saamiseksi.
7. Jos akselin saa puhallinpäänlaakerista irti ilman, että kuula tulee mukana kun akselia irrottaa niin vielä parempi kasausta varten. Minulla kuula oli jämähtänyt kiinni ja tuli ulos pesästään. Jouduin vääntämään metalliliuskoja auki, että sain kuulan takaisin paikoilleen.
8. Osien putsaus vaikka jarrukliinerillä. Alapään putsaus ja hyvä vaseliinilla rasvaus. Yläpäähän sama ja muutenkin osien herkistely.
9. Kokoaminen. Roottori staattoriin paikoilleen ja akseli rasvattuun alapäänlaakeriin. Yläpään laakeri pujotetaan akseliin ja laakerirunko painetaan ruuvipenkissä paikoilleen kohta kohdalta. Itse varmistin osien kiinnityksen tiggaamalla koska osat vääntyivät eivätkä asettuneet vasaroinnista huolimatta.
10. Hiilet paikoilleen ja vieterit takaisin + luukut kiinni, ettei vieterit karkaa.
11. Puhallinosa takaisin paikoilleen. Älä lyö liian syvälle muuten rupeaa tahmimaan.
Nyt on herkkä ja äänetön puhallinmoottori autoonasennusta vaille valmis.
1. Puhallin irti autosta
2. puhaltimen moottori irti muovirungosta, on kiinni kahdella torx 25-ruuvilla
3. puhallinsiipien irrotus akselista. Hakkasin vasaralla akselin päähän ja pidin muovista tuuletinta ruuvipenkinleukojen varassa niin, että moottori pääsee putoamaan välistä. hellävaraisesti kumivasaralla hakaten ei liikahtanutkaan, vasta timpurinvasaralla oisko 20 unssia, alkoi liikkumaan. Silläkin kyllä varovasti nakutellen. Ennen kuin alat irroittamaan puhallinosaa, ota hiilet pois. Alapäästä hiilienrungon takaosat auki ja vieterit pois. Vedä hiilet ruuvarilla ulkolaitaan, että roottori pääsee pois.
4. Puhallinosa irti akselista. Pidä rungosta kiinni ja lyö akselin päähän puhallin päästä. Kun akseli painuu puhaltimen rungon tasoon, ota tuurna ja lyö sillä akselinpäähän. Akseli +moottori putoaa pois.
5. Irrota puhallinpään laakerirunko moottorinrungosta. Väännät talttapääruuvimeisselillä lyödyt kiinnikkeet irti. Lähtee suht helposti mutta kootessa tarvitsee työkaluja (itse painoin kasaan ruuvipenkissä ja tig-hitsasin kevyesti, ettei irtoa.
6. Akseli pois "laakerista". Laakeri on kuula, joka painuu pesää vasten metalliliuskoilla ja akselin pitäisi pyöriä kuulan sisällä. Itselläni ei pyörinyt kun oli jumahtanut ja kuula siis pyöri metalliliuskoja vasten. Tästä syntyi kitisevä ääni, joka puhaltimesta tulee. Kannattaa vetää laakerista, ei rungosta. Jos/ kun laakeri on jumahtanut akseliin kiinni, jää laakeri akselille ja pullahtaa ulos laakerirungon pesästään. Jos pullahtaa, vaatii lisätöitä takaisin saamiseksi.
7. Jos akselin saa puhallinpäänlaakerista irti ilman, että kuula tulee mukana kun akselia irrottaa niin vielä parempi kasausta varten. Minulla kuula oli jämähtänyt kiinni ja tuli ulos pesästään. Jouduin vääntämään metalliliuskoja auki, että sain kuulan takaisin paikoilleen.
8. Osien putsaus vaikka jarrukliinerillä. Alapään putsaus ja hyvä vaseliinilla rasvaus. Yläpäähän sama ja muutenkin osien herkistely.
9. Kokoaminen. Roottori staattoriin paikoilleen ja akseli rasvattuun alapäänlaakeriin. Yläpään laakeri pujotetaan akseliin ja laakerirunko painetaan ruuvipenkissä paikoilleen kohta kohdalta. Itse varmistin osien kiinnityksen tiggaamalla koska osat vääntyivät eivätkä asettuneet vasaroinnista huolimatta.
10. Hiilet paikoilleen ja vieterit takaisin + luukut kiinni, ettei vieterit karkaa.
11. Puhallinosa takaisin paikoilleen. Älä lyö liian syvälle muuten rupeaa tahmimaan.
Nyt on herkkä ja äänetön puhallinmoottori autoonasennusta vaille valmis.
Viimeksi muokannut Ocky, Ti 17.05.2016 18:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: S204 vm.2009 vikisevä puhallin
Kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12