Ässän Ilmajouset
Ässän Ilmajouset
2000- mallisen ässän ilmajousitus alkoi vuotamaan. Ensin laski vuorotellen apukuskin etukulma ja takakulma sillai vähän, että yön jälkeen huomasi että auto on vinossa. Laitoin sitten saippuavettä putkiliitäntöjen päälle etujousissa ja myös siellä venttiilipöydällä ja painesäiliön liitännässä. Ei kuplinut mistään. Vähän liikuttelin putkia myös mutta vieläkään ei näkyviä vuotoja. Tämän tarkastuksen jälkeen auto laskeutuu suoraan "tonttiin" muutamassa tunnissa! Kun laittaa virrat päälle, kompura nostaa auton ylös (ensin takapää) reilussa minuutissa. Onko niin, että siellä putkiliittimissä on sittenkin joku vuoto, jota sitten pahensin sillä kun liikuttelin niitä putkia, vai voiko se venttiilipöytä jotenkin päästää ilmaa kaikilta ilmajousilta samaan aikaan, eli joku yhteinen venttiili siellä vuotaisi?
Re: Ässän Ilmajouset
Pienet vuodot ei aina löydy vaahdolla.
Starissa on jokin testaus, jolla voisi tutkia, mikä piiri vuotaa.. Huollossakin taitavat olla nihkeitä ajamaan sitä. Ei ole omaa kokemusta siitä
Ainakin uudempi Airmatic tasaa automaattisesti paineita, joilloin auto laskee lopulta alas, kun keskussäiliö on tyhjä. Aluksi oireet tulee esille, kun kompura saattaa käynnistyä heti startin jälkeen, vaikka auto ei olisi ollutkaan alhaalla. Kompura siis täyttää säiliötä.
Kompuran huolto ja letkujen ja liittien vaihto on muutaman kympin operaatio. Tämä eikuitenkaan onnistu Mersu virallisessa huollossa, kun se ei kuulu huolto ohjelmaan.
Sen jälkeen vasta pussien vaihtoa, jos on tarvetta.
Starissa on jokin testaus, jolla voisi tutkia, mikä piiri vuotaa.. Huollossakin taitavat olla nihkeitä ajamaan sitä. Ei ole omaa kokemusta siitä
Ainakin uudempi Airmatic tasaa automaattisesti paineita, joilloin auto laskee lopulta alas, kun keskussäiliö on tyhjä. Aluksi oireet tulee esille, kun kompura saattaa käynnistyä heti startin jälkeen, vaikka auto ei olisi ollutkaan alhaalla. Kompura siis täyttää säiliötä.
Kompuran huolto ja letkujen ja liittien vaihto on muutaman kympin operaatio. Tämä eikuitenkaan onnistu Mersu virallisessa huollossa, kun se ei kuulu huolto ohjelmaan.
Sen jälkeen vasta pussien vaihtoa, jos on tarvetta.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Ässän Ilmajouset
Terve
Ei noissa audeissa juurikaan letkut vuoda,kyllä ne on yleensä ilmapussien liitokset iskariin yms paikat josta ilmat tulee pihalle
T Jamppa
Ei noissa audeissa juurikaan letkut vuoda,kyllä ne on yleensä ilmapussien liitokset iskariin yms paikat josta ilmat tulee pihalle
T Jamppa
Re: Ässän Ilmajouset
Toi ässä on kylläkin mersu. Eli mersujen Airnmatic- vuotojen korjaukset kiinnostaa, ei audien. Onko muuten se ilmansuodattimelta tuleva putki, joka haarautuu kompuran toiseen päähän, näissä 99-2001 malleissa erilainen kuin uudemmissa. Kun tuossa 2005 mallin vaihtokompuran putkessa ei näyttäis olevan ollenkaan mitään liitosta, vaan se tuloletkun haara on jotenkin "valettu" siihen putken toiseen päähän? Voisko tuo liitos vuotaa nin, että kaikista ilmajousista karkaa ilmat samaan aikaan?
Re: Ässän Ilmajouset
Juu, mersuhan käyttää ihan eri ilmaakin ilmapusseissa kuin Audi.polann1 kirjoitti:Toi ässä on kylläkin mersu. Eli mersujen Airnmatic- vuotojen korjaukset kiinnostaa, ei audien. Onko muuten se ilmansuodattimelta tuleva putki, joka haarautuu kompuran toiseen päähän, näissä 99-2001 malleissa erilainen kuin uudemmissa. Kun tuossa 2005 mallin vaihtokompuran putkessa ei näyttäis olevan ollenkaan mitään liitosta, vaan se tuloletkun haara on jotenkin "valettu" siihen putken toiseen päähän? Voisko tuo liitos vuotaa nin, että kaikista ilmajousista karkaa ilmat samaan aikaan?
Kannattaa etsiä foorumilta (tai muualta) kaaviokuvat kyseisen mallin ilmajousituksesta niin selviää miten ne venttiilit on laitettu ja miten ne toimii.
Et ilmeisesti epäile että ilmapusseissa voisi olla mitään vikaa?
Re: Ässän Ilmajouset
selvähän se että mersukuskitkin hengittää eri ilmaa kuin tavallinen rahvas niin toki silloin mersujen kompuratkin
No eikun mistäs sitä voi tietää millaisia kompuroita on missäkin autoissa, kun näyttää että mersussakin noita on asennettu useampaa eri mallia eri vuosina. Tuo vuoto kyllä viittais sinne kompressorin venttiilipöytään (vai tukkiin vai mikä se nyt on) kun se vajoaminen ensin vaihteli auton eri nurkille ja sitten sen minun "tutkimuksen" jälkeen menee suoraan alas? Tuli vain mieleen, että jos jollain olis ollu samanlaisia kokemuksia ja sitten ois saanut vian paikannettua johonkin tiettyyn kohtaan? Täytyy varmaan ottaa sen kompuran ja venttiilipöydän kaikki putket irti ja kiinnittää uudelleen jos sillä korjaantuisi.




