S211 ilmajouset vuotaa ja pitää tehdä fixi.
Mutta kuten monessa muussakin niin vaihtoehtoja on, alkuperäinen, Bilstein, Aerosys, ARNOTT jne.
Toki niissä on eroja mutta onko jotain ratkaisevaa että parisataa €/KPL kannattaa maksaa enemmän?
Niin asennuksen ja käytön kannalta?
Kun vaihtotyön yhteydessä joutuu purkamaan erinäisen määrän tukivarsia, niin meneekö pyörän kulmat poskelleen ja säätö tarpeen?
Olisko jotain erityistä mitä vaihtotyössä - juu n kpl juttua foorumilla luettuna, ja pääteltynä että ihan koko takasiltaa jne ei tarvitsisi pudottaa alas? - mitä pitää ottaa huomioon?
S211 takailmapussit vaihtoon
Re: S211 takailmapussit vaihtoon
Arnott helpompi asentaa ei tarvitse mittailla mitään vaan menee suoraan oikeaan asentoon. Eikä tarvitse pudottaa mitään alas pelkällä iskarin irroituksella saa pois (arnottin ohjeessakin käsketään irroittaa toinenkin tukivarsi mutta kahteen on vaihdettu ja ei ole tarvinnut) ja uuden paikoilleen ainakin jos kaveri painaa jalalla napaa alaspäin. Ilmaputken irroitukseen kannataa tehdä tai ostaa tuo halkaistu hylsä:taky kirjoitti:S211 ilmajouset vuotaa ja pitää tehdä fixi.
Mutta kuten monessa muussakin niin vaihtoehtoja on, alkuperäinen, Bilstein, Aerosys, ARNOTT jne.
Toki niissä on eroja mutta onko jotain ratkaisevaa että parisataa €/KPL kannattaa maksaa enemmän?
Niin asennuksen ja käytön kannalta?
Kun vaihtotyön yhteydessä joutuu purkamaan erinäisen määrän tukivarsia, niin meneekö pyörän kulmat poskelleen ja säätö tarpeen?
Olisko jotain erityistä mitä vaihtotyössä - juu n kpl juttua foorumilla luettuna, ja pääteltynä että ihan koko takasiltaa jne ei tarvitsisi pudottaa alas? - mitä pitää ottaa huomioon?

löytyy esim. kl varaosista alle kympillä.
Re: S211 takailmapussit vaihtoon
JSJ kirjoitti: Arnott helpompi asentaa ei tarvitse mittailla mitään vaan menee suoraan oikeaan asentoon.
http://www.ebay.de/itm/ARNOTT-2x-LUFTFE ... 1512950936" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli tällaiset ARNOTTit alle?
Katselinkin ilmaputken irroitus videoilta ja kiinnolla vaikutti varsin hankalalta.JSJ kirjoitti: Ilmaputken irroitukseen kannataa tehdä tai ostaa tuo halkaistu hylsä:
[ http://hyqikrw.pelicanparts.com/catalog/images/Baum_Tools/211-0009.jpg ]
Mikä hylsyn/ilmaputken kiinnitys mutterin koko on?
Vaatiiko palkeiden vaihdon jälkeen jotain muita toimenpiteitä kuin auton käynnistys ja that's it?
Re: S211 takailmapussit vaihtoon
Jep nuo jouset. Meillä on ollut aina star diagnostiikka kiinni jolla tyhennetty pussit sekä tehty täytöt ohjeiden mukaan.taky kirjoitti:JSJ kirjoitti: Arnott helpompi asentaa ei tarvitse mittailla mitään vaan menee suoraan oikeaan asentoon.
http://www.ebay.de/itm/ARNOTT-2x-LUFTFE ... 1512950936" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli tällaiset ARNOTTit alle?
Katselinkin ilmaputken irroitus videoilta ja kiinnolla vaikutti varsin hankalalta.JSJ kirjoitti: Ilmaputken irroitukseen kannataa tehdä tai ostaa tuo halkaistu hylsä:
[ http://hyqikrw.pelicanparts.com/catalog/images/Baum_Tools/211-0009.jpg ]
Mikä hylsyn/ilmaputken kiinnitys mutterin koko on?
Vaatiiko palkeiden vaihdon jälkeen jotain muita toimenpiteitä kuin auton käynnistys ja that's it?
Re: S211 takailmapussit vaihtoon
Jatketaan tätä vaihtotarinaa hieman lisää, eli alapään pultille (ilmajousen alapultti - tukivarteen) annetaan kiristystiukkuudeksi 150Nm.
Lisäksi jousen alapään kumista 36,4mm tukivarteen (ulkoreuna), vastaavasti 18,7mm (sisäreuna). Näin ilmajousi asettuu oikein suhteessa iskariin.
Ja nyt osaajille kysymys, eli ongelma joka tuli tässä vaihtaessa vastaan ( Bilstein): Toisella puolella tuolla momentilla jousen alapää pysyy tiukasti paikoillaan, mutta toisella puolella jousen alapäätä on mahdollista liikuttaa. Vaikka kiristin hieman lisää, niin liikkuu. Asento on kyllä oikea.
Avattaessa vanhaa ilmajousta huomasin kyllä, että tuo alapään pultti oli tällä puolella todella tiukassa - mutta ei tuo alatukivarsi taida paljoa joustaa isollakaan momentilla ? Välys ei ole suuri, eli tuskin mahtuu prikkaa väliin. Uuden ja vanhan jousen hela on saman mittaiset.
Lisäksi jousen alapään kumista 36,4mm tukivarteen (ulkoreuna), vastaavasti 18,7mm (sisäreuna). Näin ilmajousi asettuu oikein suhteessa iskariin.
Ja nyt osaajille kysymys, eli ongelma joka tuli tässä vaihtaessa vastaan ( Bilstein): Toisella puolella tuolla momentilla jousen alapää pysyy tiukasti paikoillaan, mutta toisella puolella jousen alapäätä on mahdollista liikuttaa. Vaikka kiristin hieman lisää, niin liikkuu. Asento on kyllä oikea.
Avattaessa vanhaa ilmajousta huomasin kyllä, että tuo alapään pultti oli tällä puolella todella tiukassa - mutta ei tuo alatukivarsi taida paljoa joustaa isollakaan momentilla ? Välys ei ole suuri, eli tuskin mahtuu prikkaa väliin. Uuden ja vanhan jousen hela on saman mittaiset.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: S211 takailmapussit vaihtoon
Nyt tämäkin selvisi, ja kirjoitetaan vinkiksi jollekin toiselle. Toisen puolen vaihto meni ohjeita noudattaen ongelmitta. Mutta tällä toisella puolella oli kai sitten liikaa vauhtia, tai huomioi herpaantunut. Alapultin lopullinen kiristäminen kuuluu tehdä sitten kun palkeessa on reilusti ilmaa, eli kone on käynyt hetken. Nyt tulin kiristäneeksi tällä puolella tuota alapulttia liikaa etuajassa (jousi ei ollut riitävästi täyttynyt), eli siitä syystä jousen alapäätä oli mahdollista liikuttaa. Nyt siis löysäsin alapulttia, ja kiristin uudelleen, ja näin jousi painaa alatukivartta riiittävällä voimalla, niin että palje on tukevasti paikoillaan ohjeessa olevien mittojen mukaisesti.
Tässä hyvät kuvat ja ohjeet (Airmaticille, mutta soveltuu myös tavalliselle ilmajouselle )
https://www.benzworld.org/threads/how-t ... g.1517657/
Tässä hyvät kuvat ja ohjeet (Airmaticille, mutta soveltuu myös tavalliselle ilmajouselle )
https://www.benzworld.org/threads/how-t ... g.1517657/
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T