om606 ennakonsäädin ropleemaa
om606 ennakonsäädin ropleemaa
tervehdys. elikkäs potilas w210 om606 vapari ja vaivana savutus, korkea kulutus, tehottomuus sekä kiihtyy puolella kaasulla paremmin kuin täydellä.. eli eli jotain ropleemaa on pumpussa kun jykkiä on edellinen omistaja? kääntänyt n. 25 astetta(asteikko loppu jo kesken) kokeiltiin säätää siihen n.15 asteen pintaan ja autohan ei oikeestaan käynyt yhtään. savutti tyhjäkäynnillä putkentäydeltä ei vastannut kaasuun ja niin edelleen. no otin tänään pumpun ja ennakon säätimen irti. serkkupojalla oli epäilyksenä että ennakonsäädin olisi jumissa.
no hyvinhän se tuntui liikkuvan.. mutta nyt heräsikin kysymys onko levee kantisissa ollut tuota vuoristo tyyppistä ennakon säädintä vai vain niitä joissa on hahlot? alkoi mietityttään onko kiinnitys pultti oikean moinen kun verrattiin om601 säätimeen. siinäkin oli vuoristo tyyppinen ja suora prikka kun taas 0m606 oli tuommoinen kuin kuvassa. jos on vääränmoinen prikka niin voiko aiheuttaa jumiutumisen? jotain on jossain välissä roplattu kun alipainepumppu oli sikaäijällä tiivistetty. saatto tulla vähän epäselvästi mutta koittakaa saada jotain tolkkua
no hyvinhän se tuntui liikkuvan.. mutta nyt heräsikin kysymys onko levee kantisissa ollut tuota vuoristo tyyppistä ennakon säädintä vai vain niitä joissa on hahlot? alkoi mietityttään onko kiinnitys pultti oikean moinen kun verrattiin om601 säätimeen. siinäkin oli vuoristo tyyppinen ja suora prikka kun taas 0m606 oli tuommoinen kuin kuvassa. jos on vääränmoinen prikka niin voiko aiheuttaa jumiutumisen? jotain on jossain välissä roplattu kun alipainepumppu oli sikaäijällä tiivistetty. saatto tulla vähän epäselvästi mutta koittakaa saada jotain tolkkua
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Vuoristoradalla toimiva pumppuko tässä oli? Onko edes sellaisia alkuperin väykky 606:sessa?
Ketjun venymä kannattaa tarkistaa jokatapuksessa. Eli nokka merkkiin ketjusta löysät pois ja kampuralta lukema mitä on. Se kyllä vaikuttaa aikaäkkiä käyntiin ja kulutukseenkin.
Tyhjäkäynnillä ennakkosäädin kait on perusasennossa ja vaika prikka jumissa olisikin niin ei pitäis vaikutaa käyntiin mitenkään?
Ketjun venymä kannattaa tarkistaa jokatapuksessa. Eli nokka merkkiin ketjusta löysät pois ja kampuralta lukema mitä on. Se kyllä vaikuttaa aikaäkkiä käyntiin ja kulutukseenkin.
Tyhjäkäynnillä ennakkosäädin kait on perusasennossa ja vaika prikka jumissa olisikin niin ei pitäis vaikutaa käyntiin mitenkään?
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
sitä juur alettiinkin ihmettelemään että onko alkupään väyrysissä ollut tuota vuoristorata mallista. ja sitä pohdiskeltiin että jos säädin on jumittunut niin olisiko joku korjannut tilanteen vaan pumppua kääntämällä jolloin pintakaasulla ennakko olis suurinpiirtein ok ja kierroksilla päin vi...a kerta pinta kaasulla kiihtyy ihan kohtalaisesti ja kun pultin lyö pohjaan niin oikeestaan "tukehtuu" vaan. täytyy venakoppa ottaa pois ja kattoo onko merkit kohdallaa
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Olisko niin että EGR roppeet lähtee peliin mukaan kun koitat sitä komentaa ja siksi tukehtuu? Tälleen teki ainakin W124 606 koneella. Kun kierrätyskamppeet eliminoi niin kulkukin korjaantui. Mutta ketjun venymä tosian kannattaa tarkistaa.
Silloin kun ennakko on oikea niin mootorin pitäisi kait käydä hyvin tyhjäkäynillä vaikka ennakkosäädin jumissa olisikin?
Silloin kun ennakko on oikea niin mootorin pitäisi kait käydä hyvin tyhjäkäynillä vaikka ennakkosäädin jumissa olisikin?
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
jarski_89 kirjoitti:sitä juur alettiinkin ihmettelemään että onko alkupään väyrysissä ollut tuota vuoristorata mallista. ja sitä pohdiskeltiin että jos säädin on jumittunut niin olisiko joku korjannut tilanteen vaan pumppua kääntämällä jolloin pintakaasulla ennakko olis suurinpiirtein ok ja kierroksilla päin vi...a kerta pinta kaasulla kiihtyy ihan kohtalaisesti ja kun pultin lyö pohjaan niin oikeestaan "tukehtuu" vaan. täytyy venakoppa ottaa pois ja kattoo onko merkit kohdallaa
Ei se säädin välitä kaasun asennosta vaan moottorin kierroksista. Tietyillä kierroksilla se säätää tietyn verran oli kaasun asento mikä tahansa.
Ota kuva siitä jakopään kopasta alipainepumpun tiivistepinnasta. Vuoristorata ja hahlovetoiselle voitelu tulee eri tavalla. Siinä tiivistepinnassa on öljyreikä jos koneessa on ollut alunperin hahlovetoinen pumppu.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Oliskohan vapari 606 ollut alunperin vuoristorata. Mulla ainakin oli -94 vuoden lankussa.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Samaa muistelen siitä 94:sesta joka minulla oli. Miten lie ollu jatkuiko sama vielä alkupään väykyissä? tosiaan kun naamataulusta ottaa kuvan niin siitä näkee mitä siellä kuuluisi olla.jonitzi kirjoitti:Oliskohan vapari 606 ollut alunperin vuoristorata. Mulla ainakin oli -94 vuoden lankussa.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Jari Ke kirjoitti:Samaa muistelen siitä 94:sesta joka minulla oli. Miten lie ollu jatkuiko sama vielä alkupään väykyissä? tosiaan kun naamataulusta ottaa kuvan niin siitä näkee mitä siellä kuuluisi olla.jonitzi kirjoitti:Oliskohan vapari 606 ollut alunperin vuoristorata. Mulla ainakin oli -94 vuoden lankussa.
näppään kuvan kunhan hallilla tulee käytyä. tosiaan egr poistettu jo käytöstä
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
tuon näköstä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Mikäli minä ymmärrän oikein tuon kuvan niin tuohon tosiaan kuuluu vuoristoradallinen pumpu. Kun tuo nippa mistä öljy käsittääkseni pitäis tulla sille pyörivälle pumpulle niin siinä on plommi?
Lulin että muistaisin heittämällä miten sen meni mutta en nyt aivan satavarma ole.
Lulin että muistaisin heittämällä miten sen meni mutta en nyt aivan satavarma ole.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
ilman tuota paperia tuolla jakopäässä olisi voinut varmaksi sanoa mutta siltä se näyttäisi että vuoristorata malli tuohon kuuluu. vuoristo rata mallissa siellä on öljysuutin tuolla jakopäänkopan sisällä kun hahlo mallisessa on silläkohdin öljykanava tuon jakopää kopan läpi.
hahlo vetoisessa on tuollainen öljykanava joka on ympyröity kuvan vasemmassa alakulmassa
hahlo vetoisessa on tuollainen öljykanava joka on ympyröity kuvan vasemmassa alakulmassa
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
täytyypä napata viellä yksi kuva hallilla käydessä tosiaan oliskohan ollut niin että -95 puolella tehty toi väykky että hyvinkin voi olla samaa w124 om606 kanssa.jukkis. kirjoitti:ilman tuota paperia tuolla jakopäässä olisi voinut varmaksi sanoa mutta siltä se näyttäisi että vuoristorata malli tuohon kuuluu. vuoristo rata mallissa siellä on öljysuutin tuolla jakopäänkopan sisällä kun hahlo mallisessa on silläkohdin öljykanava tuon jakopää kopan läpi.
hahlo vetoisessa on tuollainen öljykanava joka on ympyröity kuvan vasemmassa alakulmassa
[ http://mbturbod.kuvat.fi/kuvat/om606+ennakons%C3%A4%C3%A4din.jpg/_img1280.jpg ]
mutta osaakos kukaan sanoa onko tuo prikka oikean moinen? vai kuuluuko olla tasainen prikka?
en osannut lainata toisesta ketjusta viestiä, mutta tuossa on juttua noista prikoista näemmä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Tuollahan sanotaan että vuoristoradalla pitäisi olla tuo isompi prikka ja hahlovetoisessa peltimallin prikka. Onko se nyt näin?
Jumiiko molemmat säätimet väärällä prikalla eli vuoristoratamallin peltiprikalla ja hahlovetoinen isommalla?
Jumiiko molemmat säätimet väärällä prikalla eli vuoristoratamallin peltiprikalla ja hahlovetoinen isommalla?
Audi S2
MB s124 om605
MB s124 om605
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
ittekin sain ton toisen viestiketjun perusteella käsityksen, että olis väärä prikka. se ihmetyttää että jos näin on niin miksi on vääränmoinen vaihdettu?? täytyy hakee oikee rikka jostain heittää pumppu paikalle ja koittaa mitä tapahtuu.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
onko kellää tietoo tosta säätimen pultin kiristysmomentista??
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
http://www.skg.fi/tile001/15022014.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"- Ruiskutuspumpun ketjupyörä 45Nm"
"- Ruiskutuspumpun ketjupyörä 45Nm"
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
kiitosta vaan!
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
kaikki muu vastustaa paitsi saha puoltaa. eli eli, tarkemman tutkimisen jälkeen esikammiot paskana( kuulat jossain) suuttimet paskana vaikka kuitin mukaan oli pari vuotta sitten autoon tehty. suuttimien prikat korvattu jollain ei oikean moisilla koska esikammiot niin muodottomat ettei viralliset vissiin ole sopineet enää. niin ja pari suutinta sormikireydes lisäks vielä ihmetyttää kun jakoo tarkistettiin nii nokilta merkit kohdalleen, mutta kampura näytti 8 astetta jykkiä näihin nähden ihmeen hyvin kävi jne.. no lähden huomen hakeen uutta moottoria, pelkät uudet esikmmiot jo sen verran tyyriit olisikohan ennakon säädin ensinnä jumittanut ja tilannetta koitettu korjata pumpun käännöllä ja väärä ennakko rikkonut esikammiot jne...??? mielenkiinnosta haluaisin nähdä sepän joka tohon on "remonttia" tehnyt
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Toi nokilta merkkiin ja kampuralla 8 niin kertoo suoraan siitä että ketju on venynyt. Silleen se oli tuosa matikinmosassakin tai no 7°. Ketju uusiksi ni jovain korjaantu. Niin ja se kampuralla oleva merkki ei sitte välttämättä ole oikeassa kohdassa että tarkista nyt sekin siitä toisesta moottorista jos sellaisen meinaat hankkia. Se osoitin on kuusiokoloruuvilla kiinni ja asteen oli tuossakin pielessä. Normipumpussa ei niin väliä mutta jos on viripumppu ni sitte on väliä. Kannattaa varautua ketjunvaihtoon siihen toiseenkin minkä meinaat hankkia.
Kun ennakko on väärä ni helpolla käy justiin noin että kuulat lähtee taipaleelle. Yleensä ne sit kyllä pitää kilisevää ääntä ja silleen varoittaa et ennakot ei o oikein. Se että joku suutinrunko on ollu sormitiukkuudessa niin voi johtua siitä että se tiivisteprikka on lähteny syöpymään ja kun aikansa on syöpyny niin sit suutinrunko ei enään ole juuri kiinni. Kupariset kun laittaa ni ne kerrotaan kestävän paremmin. Sellaiset itte laitoin.
Mutta kaikenkaikkiaan saattaapi oikeasti olla järkevää hankkia ehjä mosa kuin alkaa tuota korjaamaan meinaan männissäkin saattaa sitte olla jälkiä ja kannessakin. Ja kun kannen nostaa pois ni plaanaushommiksi se sit menee sekä kansi että lohko ja siinä kohtaa hommeli menee peruskunnostuksen puolelle. Toimintatonni ei sit enää riitä tuossa kohtaa edes osille plaanauksista ja venttilitöistä puhumattakaan.
Niin ja siihen toiseen mosaan vaihda ennen paikalleenlaittoa kummatkin kampuransefat ettei sitte tartte alkaa kaivelemaan kun mosa on ollu jonkun kuukauden paikoillaan
Kun ennakko on väärä ni helpolla käy justiin noin että kuulat lähtee taipaleelle. Yleensä ne sit kyllä pitää kilisevää ääntä ja silleen varoittaa et ennakot ei o oikein. Se että joku suutinrunko on ollu sormitiukkuudessa niin voi johtua siitä että se tiivisteprikka on lähteny syöpymään ja kun aikansa on syöpyny niin sit suutinrunko ei enään ole juuri kiinni. Kupariset kun laittaa ni ne kerrotaan kestävän paremmin. Sellaiset itte laitoin.
Mutta kaikenkaikkiaan saattaapi oikeasti olla järkevää hankkia ehjä mosa kuin alkaa tuota korjaamaan meinaan männissäkin saattaa sitte olla jälkiä ja kannessakin. Ja kun kannen nostaa pois ni plaanaushommiksi se sit menee sekä kansi että lohko ja siinä kohtaa hommeli menee peruskunnostuksen puolelle. Toimintatonni ei sit enää riitä tuossa kohtaa edes osille plaanauksista ja venttilitöistä puhumattakaan.
Niin ja siihen toiseen mosaan vaihda ennen paikalleenlaittoa kummatkin kampuransefat ettei sitte tartte alkaa kaivelemaan kun mosa on ollu jonkun kuukauden paikoillaan
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
mietitytti vaan voiko ketju venyä nuin paljo eilen tuli haettua varaosa-auto jossa taulus 620k ja kuulemma 550k kohdalla kansi käyny koneistamos, pari venttiiliä vaihdettu jne. voin hyvinki uskoa kerta kone käy ja vetää sen verran hienosti eikä savuta vaikka kuinka polkis. juur leimattu eikä hintakaa päätä huimannu en tie raaskiiko lyödä lihoiks
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Kyllä se voi. Tuossa oli tosiaan 7° pielessä ja mittasin uuden ja vanhan. Himppu vajaat 10mm oli ero joten ylättävän pieni venymä sit kuitenkin loppupeleissä riittää siihen että ajoitus on jo aikapaljon pielessä.
Tuolla mosalla oli takuuvarmasti ajettu yli 500t. Siitä löyty ihan dokumenttikin muutaman vuoden vanha. Voi siis arvioida että kun mosa mulle tuli sillä oli menty noin 600t.
Kampuran taka stefan alue oli kostea. Katto nyt ihmeessä siitäkin ajoitus ja sen kampuralla olevan merkin näyttämä että kun se näyttää moottorin olevan OT:ssa ni se kans todella on. Ykkösen kammio irti ja heittokellolla männänpäältä. Siitä kun löytää yläkuolokohdan ni sitte kattomaan mitä ennakko-osoitin kampuralla näyttää.
Ja varmaan tiedätkin mutta varuiksi että kun käännt kampuraa ni sit niinpäin jätät yläkuolokohtaan kun ketju on pumpunpuolelta tiukalla. Niin ja tämäkin tietty sit kun uusi ketju on paikoillaan.
Tuolla mosalla oli takuuvarmasti ajettu yli 500t. Siitä löyty ihan dokumenttikin muutaman vuoden vanha. Voi siis arvioida että kun mosa mulle tuli sillä oli menty noin 600t.
Kampuran taka stefan alue oli kostea. Katto nyt ihmeessä siitäkin ajoitus ja sen kampuralla olevan merkin näyttämä että kun se näyttää moottorin olevan OT:ssa ni se kans todella on. Ykkösen kammio irti ja heittokellolla männänpäältä. Siitä kun löytää yläkuolokohdan ni sitte kattomaan mitä ennakko-osoitin kampuralla näyttää.
Ja varmaan tiedätkin mutta varuiksi että kun käännt kampuraa ni sit niinpäin jätät yläkuolokohtaan kun ketju on pumpunpuolelta tiukalla. Niin ja tämäkin tietty sit kun uusi ketju on paikoillaan.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
järkeiltiinki et se 8 astetta vastais aikalailla 10mm eli yhtä ketjulenkkiä, siitä tuli ajatus että olis jako pieles. nyt täytyy nimim. "epätietoinen sysmästä" kysyä mitä meinaat tolla "käännät niin päin että jää pumpunpuolelta tiukalle"? pyörimissuuntaan on tullut käänneltyäJari Ke kirjoitti:Kyllä se voi. Tuossa oli tosiaan 7° pielessä ja mittasin uuden ja vanhan. Himppu vajaat 10mm oli ero joten ylättävän pieni venymä sit kuitenkin loppupeleissä riittää siihen että ajoitus on jo aikapaljon pielessä.
Tuolla mosalla oli takuuvarmasti ajettu yli 500t. Siitä löyty ihan dokumenttikin muutaman vuoden vanha. Voi siis arvioida että kun mosa mulle tuli sillä oli menty noin 600t.
Kampuran taka stefan alue oli kostea. Katto nyt ihmeessä siitäkin ajoitus ja sen kampuralla olevan merkin näyttämä että kun se näyttää moottorin olevan OT:ssa ni se kans todella on. Ykkösen kammio irti ja heittokellolla männänpäältä. Siitä kun löytää yläkuolokohdan ni sitte kattomaan mitä ennakko-osoitin kampuralla näyttää.
Ja varmaan tiedätkin mutta varuiksi että kun käännt kampuraa ni sit niinpäin jätät yläkuolokohtaan kun ketju on pumpunpuolelta tiukalla. Niin ja tämäkin tietty sit kun uusi ketju on paikoillaan.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
Kun sitä ykk etsii ni sitähän joutuu pyörittämään kampuraa ees sun taas tovin että löytää ja osaa jättää tarkasti yläkuolokohtaan silloin kun kampuraa pyörimissuuntaan vääntää. Onko sillä sitte mitään merkitystä kun osoittimen paikka hakee ni eipä taida olla? Omaan se vaan tehtiin noin.
Sit kun pumpun ajoitusta laittaa ni sit tuo on jo ihan ehtokin sille että saa laitetuksi oikean ajoituksen.
Sit kun pumpun ajoitusta laittaa ni sit tuo on jo ihan ehtokin sille että saa laitetuksi oikean ajoituksen.
Re: om606 ennakonsäädin ropleemaa
hommahan tuli ratkaistua sillä että ostin toisen auton josta otin moottorin ja laatikon pakettina irti ja heitin nokalle.