Onko tietoa mistä etsisi vikaa, kun vika on seuraavanlainen:
Viikko sitten sunnuntaina rupesi hehkuvalo palamaan käynnistyksen jälkeen, paloi niin pitkään kunnes auton sammutti. Hehkut (Bosch) ja hehkurele (KL-varaosista) vaihdettu viime syksynä. Maanantai ja tiistai mentiin näin. Keskiviikko aamuna käynnistyi hiukan huonosti, ihan ku joku pytty olisi ollut pari ekaa kierrosta pois pelistä. Keskiviikkona töiden jälkeen sama juttu, kuten myös torstaina aamulla ja iltapäivällä. Perjantaina aamulla käynnistyi samallalailla huonosti, iltapäivällä ei ongelmaa. Hehkuvalo palaa koko ajan edelleen.
Perjantaina sitten mittailin hehkut. Ohmimittarilla arvot olivat ~33ohm joka hehkussa. Virtamittarilla mitattuna jokainen hehku otti 23-24A. Arvot mitattu hehkureleeltä irroitetusta liittimestä. Vaihdoin sitten syksyllä pois vaihdetun hehkureleen takaisin joka sytyttää käynnistyksen jälkeen valon, mutta sammuu hetken päästä, niin ei tarvitse kokoaikaa sitä tuijottaa. Auto on nyt pari päivää käynnistynyt hyvin, joten ainut "ongelma" on tuo valo.
Potilaana 300D -91.
Mitä tässä oikein osaisi tehdä, kun hehkut tuntuvat olevan kunnossa (katso virtamittaus). Onko mulla nyt kaksi rikkinäistä hehkurelettä ja jos on, niin mikä ne särkee?
W124 hehkujen kanssa ongelmaa
W124 hehkujen kanssa ongelmaa
W124 320ce sportline -93
W204 200cdi -08
W204 200cdi -08
Re: W124 hehkujen kanssa ongelmaa
Minulla ainakin pysyy yksi hehkureleeseen tuleva liitin huonosti paikallaan ja tärinästä lähtee kosketus ja valo syttyy. Teippasin sen vaan pysymään paremmin paikallaan. Siitä releen päästä se lukituskynsi heikossa kunnossa. Aika kaukaa haettu mutta tällaisiakin liikenteessä..
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
B160 W245, 2010
Re: W124 hehkujen kanssa ongelmaa
Ohmimittaus on menny pieleen meinaan hehkujen vastusarvo on selvästi alle 5ohmia silloin kun ne on kunnossa. Olisko mitta-alue ollu valittu tyyliin 1M? (Tuo 1M tarkoittaa 1Mega ohmi) Markettimittarissa (jos sellainen on) se täytyy valita 200 jos sellainen vaan löytyy. (mittarin suurin näyttämä on 200 Ohmia) Jokatapauksessa pienin mahdollinen mitta-alue.
Virta-arvoista ei ole kokemusta mutta äkkisältään ne arvot taas kuulostaa aivan liian isoilta? Millä mittarilla mittasit nuo virta-arvot? Yleensä käsimittareissa suurin virta-arvo mitä sillä voi mitata on 10A.
No mutta aiheeseen eli sulla tod. näk. se alkuperäinen rele on kunnossa mutta jokin hehku pimeänä. Sellainenkin omalle kohdalle on sattunu että sen hehkureleen johonkin kärkeen on tehny "karstaa" ja vaikka hehkut olikin ehjät niin valo silti jäi palamaan hetkeksi kunnes sammui ja onkin ihan luonnollista kun se tilanne on sama kuin hehkun lanka olisi poikki. Vesihiomapaperilla sit hioin kärjet ja ainakin toistaiseksi on pelannu.
Eli tee uusintamittaus ohmimittarilla. Varmaan tiedätkin miten mitataan mutta varuiksi eli ennen mittausta kun laitat mittarin johdot toisiinsa kiinni pitäis lukeman mennä lähes nollaan. Sit kun heiluttelee johtoja niin paljastuu mahdollinen katkos johdoissa jos niitä on käytetty paljon. Lukemanhan pitäis pysyä nollassa vaikka johtoja liikutteleekin. Jos hehkujen lukemat ovat selvästi alle 5 ohmia ni sitte tarkista ne releen 6 kärkeä ja samalla virtakärjet myös. Niitä on kaksi kappaletta sen vetokäämin yhteydessä. Yleensä toinen nistä on syöpyny hiukan enemmän.
Edit
Kävin just mittaamassa 11kpl hehkuja ja 0.4 - 0.5 ohmia näytti Fluken mittari. En uskaltanu koittaa virtamittaria väliin kun mitta-alue on tosiaan tuo 10A Max. Mutta kattotaan josko huomenna saisin mitattua. Asettelen jännitteen jonnekin 11v kieppeille kun se sinne kuitenkin rymähtää todellisuudessakin kun virrat päälle kääntää vaikka akku täysi olisikin.
Virta-arvoista ei ole kokemusta mutta äkkisältään ne arvot taas kuulostaa aivan liian isoilta? Millä mittarilla mittasit nuo virta-arvot? Yleensä käsimittareissa suurin virta-arvo mitä sillä voi mitata on 10A.
No mutta aiheeseen eli sulla tod. näk. se alkuperäinen rele on kunnossa mutta jokin hehku pimeänä. Sellainenkin omalle kohdalle on sattunu että sen hehkureleen johonkin kärkeen on tehny "karstaa" ja vaikka hehkut olikin ehjät niin valo silti jäi palamaan hetkeksi kunnes sammui ja onkin ihan luonnollista kun se tilanne on sama kuin hehkun lanka olisi poikki. Vesihiomapaperilla sit hioin kärjet ja ainakin toistaiseksi on pelannu.
Eli tee uusintamittaus ohmimittarilla. Varmaan tiedätkin miten mitataan mutta varuiksi eli ennen mittausta kun laitat mittarin johdot toisiinsa kiinni pitäis lukeman mennä lähes nollaan. Sit kun heiluttelee johtoja niin paljastuu mahdollinen katkos johdoissa jos niitä on käytetty paljon. Lukemanhan pitäis pysyä nollassa vaikka johtoja liikutteleekin. Jos hehkujen lukemat ovat selvästi alle 5 ohmia ni sitte tarkista ne releen 6 kärkeä ja samalla virtakärjet myös. Niitä on kaksi kappaletta sen vetokäämin yhteydessä. Yleensä toinen nistä on syöpyny hiukan enemmän.
Edit
Kävin just mittaamassa 11kpl hehkuja ja 0.4 - 0.5 ohmia näytti Fluken mittari. En uskaltanu koittaa virtamittaria väliin kun mitta-alue on tosiaan tuo 10A Max. Mutta kattotaan josko huomenna saisin mitattua. Asettelen jännitteen jonnekin 11v kieppeille kun se sinne kuitenkin rymähtää todellisuudessakin kun virrat päälle kääntää vaikka akku täysi olisikin.
Re: W124 hehkujen kanssa ongelmaa
Ohmimittauksessa tosiaan joku kusee. Mittari oli kyllä oikealla asennolla. Virtamittauksessa käytin pihtimittaria, joka ei ihan niin tarkka ole tasajännitteellä ja noin pienellä virta-alueella. Lisäksi otin virran suoraan akulta, jonka lepojännite on 12,9V ja virtaa riittää, joten varmasti todellisuudessa se on pienempi kun kaikki kuusi hehkua ottavat virtaa yhtäaikaa.
Hehkut on siis vaihdettu puoli vuotta sitten kaikki. Tokihan niistä voi joku jo rikkikin olla. Luulisi sen silloin vaikuttavan käynnistykseen koko ajan, eikä vaan täydenkuun aikaan..
Täytyy nyt sitten kokeilla toisellakin mittarilla niitä mitata.
Releen kannatkin näyttää varsin hyviltä, silmämääräisesti ei isoa hapettumaa tuntunut olevan ja liittimet olivat vähintäänkin tukevasti kiinni.
E: Kävin mittaamassa uudestaan. Nyt näytti 22ohm jokaisessa. Raavin hetkee aikaa päätäni ja kokeilin piruuttani siirtää miinusjohtimen paikkaa pois iskarintornista koneen kylkeen. Nyt sitten tuli 0,6ohm joka hehkulta. Eli hiukan tuossa matkalla iskariin vastus kasvoi ja siitä johtui aikaisempikin mittausvirhe. Eli voidaan sanoa, että hehkut ovat ok.
Hehkut on siis vaihdettu puoli vuotta sitten kaikki. Tokihan niistä voi joku jo rikkikin olla. Luulisi sen silloin vaikuttavan käynnistykseen koko ajan, eikä vaan täydenkuun aikaan..
Täytyy nyt sitten kokeilla toisellakin mittarilla niitä mitata.
Releen kannatkin näyttää varsin hyviltä, silmämääräisesti ei isoa hapettumaa tuntunut olevan ja liittimet olivat vähintäänkin tukevasti kiinni.
E: Kävin mittaamassa uudestaan. Nyt näytti 22ohm jokaisessa. Raavin hetkee aikaa päätäni ja kokeilin piruuttani siirtää miinusjohtimen paikkaa pois iskarintornista koneen kylkeen. Nyt sitten tuli 0,6ohm joka hehkulta. Eli hiukan tuossa matkalla iskariin vastus kasvoi ja siitä johtui aikaisempikin mittausvirhe. Eli voidaan sanoa, että hehkut ovat ok.
W124 320ce sportline -93
W204 200cdi -08
W204 200cdi -08
Re: W124 hehkujen kanssa ongelmaa
Noniin nyt ollaan alueella
Hyvä hehkut ovat siis kunnossa.
Sun tarttee aukaista se rele. Siellä on nuo jutut mistä edellisessä kirjoitin. Eli siellä on 6kpl virtakärkiä (vähä samannäköisiä kuin pensavehkeitten katkojankärjissä) hehkuille ja sitten vetokäämin etupuolella kaksi ison virran virtakärkeä. Hioo tonnisella vesihiomapaperilla silleen että leikkaa kapean esim noin 3 - 5mm leveän ja 5cm pitkän soiron vesihiomapaperista saksilla ja sit asettelee paperin niitten kärkien väliin ja sormella painaa sen kontaktorin kiinni ja vetää paperin pois välistä. Sit paperi toistepäin ja samalleen hioo virtakärkien toisen kontaktoripinnan.
Tälleen kun tekee hehkujen kärjille esim 10 kertaa yläpuolen ja sama alapuolen kontaktipinnalle ni riittää. Sit just samalleen niille kahdelle isommalle kärjelle jotka ovat siinä vetokäämin etupuolella. Lattaneulaviilakin saattaisi sille toiselle joka kuluu kuopalle tehdä hyvää ensalkuun? Sit kun kuitenkin kaikkia hehkun kärkiä kerralla hioo ni pikkuliike sille paperille ettei se paperinpää ehdi tulla edes sen takimmaisen kärjen välistä pois ja palauttaa paperia ja uudelleen pikkuliike. Muuten ne etummaiset saa hoitoa paljon enemmän ehkä liikaakin ja takimmaiset ei paljonkaan
Mielestäni karkeampaa vesihiomapaperia ei sit kuulu käyttää? Kulu kasisatku saattaisi vielä kelvata mutta uusi ei. Cleaneri tai jopa tenttu tms. liuotinpesu hionnan jälkeen varsinkin jos käytettyä vanhaa vesipaperia käyttää.

Sun tarttee aukaista se rele. Siellä on nuo jutut mistä edellisessä kirjoitin. Eli siellä on 6kpl virtakärkiä (vähä samannäköisiä kuin pensavehkeitten katkojankärjissä) hehkuille ja sitten vetokäämin etupuolella kaksi ison virran virtakärkeä. Hioo tonnisella vesihiomapaperilla silleen että leikkaa kapean esim noin 3 - 5mm leveän ja 5cm pitkän soiron vesihiomapaperista saksilla ja sit asettelee paperin niitten kärkien väliin ja sormella painaa sen kontaktorin kiinni ja vetää paperin pois välistä. Sit paperi toistepäin ja samalleen hioo virtakärkien toisen kontaktoripinnan.
Tälleen kun tekee hehkujen kärjille esim 10 kertaa yläpuolen ja sama alapuolen kontaktipinnalle ni riittää. Sit just samalleen niille kahdelle isommalle kärjelle jotka ovat siinä vetokäämin etupuolella. Lattaneulaviilakin saattaisi sille toiselle joka kuluu kuopalle tehdä hyvää ensalkuun? Sit kun kuitenkin kaikkia hehkun kärkiä kerralla hioo ni pikkuliike sille paperille ettei se paperinpää ehdi tulla edes sen takimmaisen kärjen välistä pois ja palauttaa paperia ja uudelleen pikkuliike. Muuten ne etummaiset saa hoitoa paljon enemmän ehkä liikaakin ja takimmaiset ei paljonkaan

Mielestäni karkeampaa vesihiomapaperia ei sit kuulu käyttää? Kulu kasisatku saattaisi vielä kelvata mutta uusi ei. Cleaneri tai jopa tenttu tms. liuotinpesu hionnan jälkeen varsinkin jos käytettyä vanhaa vesipaperia käyttää.
Re: W124 hehkujen kanssa ongelmaa
Mittasin tänään virran 11.1V joka lie on kokolailla se todellinen tilanne täydellä kunnossa olevalla akulla. Eli silloin kun virta-avain käännetään hehkuasentoon virta oli 16.3A tuolla yksilöllä. Hehku oli käytännössä bränikkä 11.5 Volttinen. Jännitemittari oli hehkussa kiinni kun tuon virran mittasin. Tuota lukemaa vasten mittaamasi virta korkeammalla jännitteellä saattoi olla hyvinkin lähellä oikeaa.
Kaikki W124 hehkut ei ole nimellisjännitteeltään samoja mutta en muista missä vuosimalleissa tuo hehkuunmerkattu nimellisjännite tarttee olla muu? Muistikuva on että että niissä hehkun nimellijännite oli 11.2V? Mielestäni vielä 10/89 :ssä oli 11.2 volttiset vaikka siinä oli jo uudemman generaation kansi ja lämpötilasta riippuvainen hehkuaika. Tuotakaan muuten ei kaikissa ole ollu vaan hehkuaika on ollu sama riippumatta moottorilämmöistä.
Näistä releistä puuttuu se T -nasta kokonaan siitä johon se pikkutökkeli laitetaan ja se kolokin on hiukan erilainen ettei auton T-nastallisen johtosarjan tökkeli käy heittämällä paikalleen tällaiseen releeseen.
Edit: Lisätään vielä sellainen juttu jos joku joskus lukee ja ihmettelee että tässä topiikissa olen mittaillu kapeakantisen hehkuja.
Kaikki W124 hehkut ei ole nimellisjännitteeltään samoja mutta en muista missä vuosimalleissa tuo hehkuunmerkattu nimellisjännite tarttee olla muu? Muistikuva on että että niissä hehkun nimellijännite oli 11.2V? Mielestäni vielä 10/89 :ssä oli 11.2 volttiset vaikka siinä oli jo uudemman generaation kansi ja lämpötilasta riippuvainen hehkuaika. Tuotakaan muuten ei kaikissa ole ollu vaan hehkuaika on ollu sama riippumatta moottorilämmöistä.
Näistä releistä puuttuu se T -nasta kokonaan siitä johon se pikkutökkeli laitetaan ja se kolokin on hiukan erilainen ettei auton T-nastallisen johtosarjan tökkeli käy heittämällä paikalleen tällaiseen releeseen.
Edit: Lisätään vielä sellainen juttu jos joku joskus lukee ja ihmettelee että tässä topiikissa olen mittaillu kapeakantisen hehkuja.