W115 taksina Jyväskylässä
W115 taksina Jyväskylässä
Pari vuotta sitten olin Melakan kaupungissa Malesiassa ja kaupungin bussiterminaalista piti päästä hotellille. Ja taksitolpalla olikin jonossa noin 15 nelipyöräistä. Yhtä lukuunottamatta kaikki oli jotain tylsiä puikuloita. Taksitolpan ainoa AUTO oli W115 Mercedes, jossa arviolta 3 miljoonaa ajettua kilometriä tietysti hieman jo alkoi näkymään. Ei muuta kuin askeleet kohti Mersua, mutta älämölön saattelemana pienet keltaiset miehet yrittivät ohjastaa minut väkisin taksijonon keulilla olevaan perunanpuolikkaasen. Sehän ei todellakaan käynyt, kun tarjolla oli vain yksi laadukas auto. Asiakas maksaa, asiakas valitsee. Siispä ylimääräiset mustapäät ympäriltäni hätisteltyäni menin Johtotähden kyytiin ja kohti hotellia. Harmi vain, että kuljettajana toiminut, jo reilusti harmaantunut herrasmies ei osannut englantia, mutta ajoi sujuvan rauhallisesti hotellille. Erittäin hyvä taksivalinta.
Silloin veikkasin, ettei taida tulla enää minun kohdalla vastaan missään W115 taksia. Kunnes.... Tänään fillarilenkillä jouduin kahdesti vilkaisemaan taksitolpan suuntaan, kun Jyväskylän juna-aseman tolpalla kaikenmaailman sähköpökäleiden seassa oli W115! Ja pakko oli käydä kuljettajalta kysymässä miten tällainen on päätynyt tolpalle. Kuljettaja ollut herrasmies (kaikki w115:lla ajavat ovat herrasmiehiä) kertoi museokatsastetun auton käytön taksiliikenteessä olevan henkilöliikenneluvasta vapaata toimintaa. Lisäksi dieselveroa, eikä käyttömaksua tarvitse maksaa, joten kyydit W115:lla on asiakkaalle halvempia kuin muilla takseilla. Sain kuljettajalta käyntikortin ja jos taksia Jyväskylässä tarviin, niin varmasti haluan matkustaa mielummin W115:lla, ennenkuin muiden taksiyrittäjien muovikupeilla.
Se tietysti tuli mieleen, että kuinkahan kauan kestää, ennenkuin tuo kyseinen lain porsaanreikä on tukittu....
Silloin veikkasin, ettei taida tulla enää minun kohdalla vastaan missään W115 taksia. Kunnes.... Tänään fillarilenkillä jouduin kahdesti vilkaisemaan taksitolpan suuntaan, kun Jyväskylän juna-aseman tolpalla kaikenmaailman sähköpökäleiden seassa oli W115! Ja pakko oli käydä kuljettajalta kysymässä miten tällainen on päätynyt tolpalle. Kuljettaja ollut herrasmies (kaikki w115:lla ajavat ovat herrasmiehiä) kertoi museokatsastetun auton käytön taksiliikenteessä olevan henkilöliikenneluvasta vapaata toimintaa. Lisäksi dieselveroa, eikä käyttömaksua tarvitse maksaa, joten kyydit W115:lla on asiakkaalle halvempia kuin muilla takseilla. Sain kuljettajalta käyntikortin ja jos taksia Jyväskylässä tarviin, niin varmasti haluan matkustaa mielummin W115:lla, ennenkuin muiden taksiyrittäjien muovikupeilla.
Se tietysti tuli mieleen, että kuinkahan kauan kestää, ennenkuin tuo kyseinen lain porsaanreikä on tukittu....
Re: W115 taksina Jyväskylässä
Tarkoittaako tuo sitä, että museoautolla saisi olla Uber-kuskina laillisesti?Teddy kirjoitti:museokatsastetun auton käytön taksiliikenteessä olevan henkilöliikenneluvasta vapaata toimintaa
e: Hyvin muuten bongattu, webbisivujen mukaan firma on aloittanut toimintansa 25.5. Neljä mersua on ainakin nettisivujen kuvassa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: W115 taksina Jyväskylässä
Tämä "herrasmies" kusee yhteisiin muroihin. Taloudellinen hyöty (veronkierto) ja museoajoneuvot eivät sovi yhteen. Tällainen toiminta ei ole alkuperäisen museoajoneuvoaatteen hengen mukaista. SAHK:n (jonka ansiota museoajoneuvosysteemi on) sivuilla mainitaan, että museoajoneuvo ei ole käyttöauto eikä sitä saa käyttää luvanvaraiseen liikennöintiin (taksikäyttöön). No, lupaahan ei tällä hetkellä näköjään tarvita.Teddy kirjoitti: Kuljettaja ollut herrasmies (kaikki w115:lla ajavat ovat herrasmiehiä) kertoi museokatsastetun auton käytön taksiliikenteessä olevan henkilöliikenneluvasta vapaata toimintaa. Lisäksi dieselveroa, eikä käyttömaksua tarvitse maksaa, joten kyydit W115:lla on asiakkaalle halvempia kuin muilla takseilla. Sain kuljettajalta käyntikortin ja jos taksia Jyväskylässä tarviin, niin varmasti haluan matkustaa mielummin W115:lla, ennenkuin muiden taksiyrittäjien muovikupeilla.
Se tietysti tuli mieleen, että kuinkahan kauan kestää, ennenkuin tuo kyseinen lain porsaanreikä on tukittu....
]
Normaalia harvemmat katsastuksetkaan eivät puolla suuria ajomääriä... Toivottavasti tämän porsaanreijän tukkimisen yhteydessä ei menetetä mitään nykyisistä vapauksista.
Kohta alkaa taas näkyä W124:sia taksitolpilla...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: W115 taksina Jyväskylässä
Suurelta osin samaa mieltä, mutta missä kohtaa se veronkierto tapahtuu? Selvyyden vuoksi, veronkiertohan on toimintaa, jossa veroja vältetään laittomin järjestelyin. Päällisin puolin vaikuttaa siltä, että tuossa kaikki tapahtuu laillisesti. (Toki on mahdollista että kuskit ajavat ilman että mittari on päällä jne, mutta se on kai teoriassa yhtä mahdollista kaikissa muissakin takseissa).Matti Äyräväinen kirjoitti:
Tämä "herrasmies" kusee yhteisiin muroihin. Taloudellinen hyöty (veronkierto) ja museoajoneuvot eivät sovi yhteen. Tällainen toiminta ei ole alkuperäisen museoajoneuvoaatteen hengen mukaista. SAHK:n (jonka ansiota museoajoneuvosysteemi on) sivuilla mainitaan, että museoajoneuvo ei ole käyttöauto eikä sitä saa käyttää luvanvaraiseen liikennöintiin (taksikäyttöön). No, lupaahan ei tällä hetkellä näköjään tarvita.
Normaalia harvemmat katsastuksetkaan eivät puolla suuria ajomääriä...
Re: W115 taksina Jyväskylässä
Hienoa, voisivat taas kerätä kilometrejä niin ettei joka pakkasella vikavalot pala kun yrittää lähteä töihinKohta alkaa taas näkyä W124:sia taksitolpilla...
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: W115 taksina Jyväskylässä
[quote="tj86430Suurelta osin samaa mieltä, mutta missä kohtaa se veronkierto tapahtuu? Selvyyden vuoksi, veronkiertohan on toimintaa, jossa veroja vältetään laittomin järjestelyin. Päällisin puolin vaikuttaa siltä, että tuossa kaikki tapahtuu laillisesti. (Toki on mahdollista että kuskit ajavat ilman että mittari on päällä jne, mutta se on kai teoriassa yhtä mahdollista kaikissa muissakin takseissa).[/quote]
Edellinen vastaukseni katosi jonnekin. Yritetään uudestaan.
Puhutaan sitten vaikka verosuunnittelusta. Tämä kyseinen W115 voisi olla normaalirekisterissäkin, sille ei ole estettä. Nyt tämä yrittäjä käyttää hyväkseen museoajoneuvoille suotuja etuja yritystoiminnassaan koska se on mahdollista (vielä). Valtiolta jää saamatta ainakin käyttövoimavero, autovero sekä vuosittaisen katsastuksen alv.. Talvisin voi ajella suvikumeilla... Museoajoneuvon liikennevakuutusta tämä yrittäjä tuskin käyttää, koska se olisi vakuutuspetos (jos 30 päivää ylittyy).
Urheilussakin kiellettyjen aineiden listan ulkopuoliset aineet ovat ok. Eettisyys onkin toinen juttu.
Tällaisesta oman edun tavoittelusta ei seuraa mitään hyvää, se on varma.
Edellinen vastaukseni katosi jonnekin. Yritetään uudestaan.
Puhutaan sitten vaikka verosuunnittelusta. Tämä kyseinen W115 voisi olla normaalirekisterissäkin, sille ei ole estettä. Nyt tämä yrittäjä käyttää hyväkseen museoajoneuvoille suotuja etuja yritystoiminnassaan koska se on mahdollista (vielä). Valtiolta jää saamatta ainakin käyttövoimavero, autovero sekä vuosittaisen katsastuksen alv.. Talvisin voi ajella suvikumeilla... Museoajoneuvon liikennevakuutusta tämä yrittäjä tuskin käyttää, koska se olisi vakuutuspetos (jos 30 päivää ylittyy).
Urheilussakin kiellettyjen aineiden listan ulkopuoliset aineet ovat ok. Eettisyys onkin toinen juttu.
Tällaisesta oman edun tavoittelusta ei seuraa mitään hyvää, se on varma.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
- Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.
Re: W115 taksina Jyväskylässä
[quote="
Tällaisesta oman edun tavoittelusta ei seuraa mitään hyvää, se on varma.[/quote]
ainakin se on varmaa että asiakas pääsee perille, ei tietokoneet takkuile. Se ón oikein nautinko kuumana kesäpäivä ottaa vinyylipenkille joku asiakas kyytiin, takamus palaa ja kuskilla kunto kasvaa kun tehostamatonta rattia vääntää.
Minusta ei oo mitään väärää jos sen 30 päivää vuoteen suhaa, jos enemmän niin normivakuutukselle sitten. Tällä toiminnalla saadaan taas vanhojen taksimersujen hinnat nousemaan
Pitäsköön ens sunnuntaina pistää kyltti katolle ja ajaa tolpalle torin parkkiin,kattoa kun paikalliset kuskit hermostuvat, kutsua muutama kaveri siihen asiakkaaks ja kiertaa toria... kiusa se ois pieniki kiusa.
Tiijättekö mikä on tämän maan kateellisin ammattiryhmä??
Kukahan osais vanhan mekaanisen Rekord taksamittarin päivittää nykytaksoille tai ees puoleen Siitä, mikä on nyt enimmäishinta.
Tällaisesta oman edun tavoittelusta ei seuraa mitään hyvää, se on varma.[/quote]
ainakin se on varmaa että asiakas pääsee perille, ei tietokoneet takkuile. Se ón oikein nautinko kuumana kesäpäivä ottaa vinyylipenkille joku asiakas kyytiin, takamus palaa ja kuskilla kunto kasvaa kun tehostamatonta rattia vääntää.
Minusta ei oo mitään väärää jos sen 30 päivää vuoteen suhaa, jos enemmän niin normivakuutukselle sitten. Tällä toiminnalla saadaan taas vanhojen taksimersujen hinnat nousemaan
Pitäsköön ens sunnuntaina pistää kyltti katolle ja ajaa tolpalle torin parkkiin,kattoa kun paikalliset kuskit hermostuvat, kutsua muutama kaveri siihen asiakkaaks ja kiertaa toria... kiusa se ois pieniki kiusa.
Tiijättekö mikä on tämän maan kateellisin ammattiryhmä??
Kukahan osais vanhan mekaanisen Rekord taksamittarin päivittää nykytaksoille tai ees puoleen Siitä, mikä on nyt enimmäishinta.
Re: W115 taksina Jyväskylässä
Tästä museoauton käytöstä taksina oli vähänaikaa sitten juttua iltalehdessä, liekö lukenut jutun ja ottanut tuon käyttöön:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti