W 203 Facelift, viikset heiluu. Korjattu.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vekku64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 23.01.2013 19:41

W 203 Facelift, viikset heiluu. Korjattu.

Viesti Kirjoittaja vekku64 »

Morot kaikille tietäjille!
Korjasin kaverin mesestä vilkun viiksen, pissapoika ja kertapyyhkäisy ei toiminut. Samalla kävi ilmi, että viiksien kiinnitys rattiputkeen on löysä. Huolimatta kiihkeästä tarkastelusta, en keksinyt, miten rattiputkeen tulevan holkin, johon taas viiksi/spiraaliasetelma kiinnitetään sillä yhdellä thorks-ruuvilla, saisi kireäksi.
Holkissa ei näy minkäänlaista kiristysruuvia tms. kiinnityssysteemiä. Koetin varovasti naputella holkkia syvemmälle, mutta sekään ei auttanut. En uskaltanut vielä repiä holkkia tyystin pois, kun autoa tarvitaan päivittäin.
Josko joku tietää, miten tuon holkin saa tukevasti kiinni rattiputkeen, olisin tiedosta kiitollinen.
Viimeksi muokannut vekku64, Ke 15.06.2016 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W 203 Facelift, viikset heiluu

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kysy nimimerkiltä: viheik

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=176706" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
vekku64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 23.01.2013 19:41

Re: W 203 Facelift, viikset heiluu

Viesti Kirjoittaja vekku64 »

Kysy nimimerkiltä: viheik

Ei ihan sama ongelma...mun kaverilla heilui se koko alumiininen palikka, holkki, jonka pitäisi olla tukevasti kiinni rattiputkessa.

No, sain sen korjattua. Purin taas airbackin, ratin ja monitoimiviiksen pois. Rattiputken ja -akselin välistä löytyi muovia tai jotain sen oloista materiaalia oleva lukkorengas, jonka sai väännettyä pienellä ruuvimeisselillä pois. Tämän jälkeen tuo monitoimiviiksen kiinnitysholkki tuli vetämällä pois rattiputken päältä...tietty piti vielä irroittaa oikealla puolella oleva sähköliitin eli vapauttaa pienet hakaset takana alhaalla pienellä ruuvarilla ja veto alaspäin.

Edelleenkään en keksi, millä se holkki kuuluisi oikeasti olla kiinni...ovat putken ulkoreuna ja holkim sisäreuna lievästi kartiot...olisiko asetelma jo aiemmin jostain syystä purettu, ja jotain unohtunut laittaa takaisin, tai onko välissä ollut jokin liima. Nyt holkki oli kuitenkin napakan tiukka, muttei tarpeeksi tiukka, jotta olisi pysynyt kiinni.

Laitoin holkin ja rattiputken väliin erittäin ohuen messinkiprikan, jota vielä taoin alasimen päällä litteämmäksi, ja naputtelin holkin paikoilleen 32mm pitkää hylsyä apuna käyttäen. Tätä ennen irroitin vielä holkin päässä olevan laakerin, etten tärvää sitä.

Kaikki kasaan, nyt viiksi on tukevasti kiinni ja kaikki toiminnot pelaa normisti. Se toinen vika, kertapyyhkäisyn ja pissapojan toimimattomuus, johtui samasta syystä kuin nimimerkillä "viheik". Viiksestä oli murtunut kaksi piuhaa poikki. Nämä korjasin tinaamalla pätkät uutta johtoa katkon kohdalle.
Vastaa Viestiin