W203 220cdi -04 moottorihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jonimm79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.06.2016 19:08

W203 220cdi -04 moottorihäiriö

Viesti Kirjoittaja jonimm79 »

Morjens!

Ensinnä kiitoksia tälle palstalle, paljon on vinkkejä ja ohjeita löytynyt aikojen saatossa. Ihan vierailijana käynyt lukemassa. Nyt piti kuitenkin rekistöröityä kun alkaa puhti loppua ja järki lähteä ;)

Elikkä potilaana on w203 -04 c 220 cdi, ml n.250tkm (pitää paikkansa). Niin ja manuaali aski jos sillä merkitystä.

Oireet: Tuntuu että puhti vähissä, varsinkin alakierrosten vääntö. Tulee (kiinan OBD lukijalla) vikailmoitus "Turbo charger bypassvalve circuit low" ja kierrokset rajoittuu tällöin 3tk/min. Kiihdyttäessä pölläyttää nokea.

Mitä jo tehty:

- Star pistokkeessa käynti: (en muista virallisia tekstejä) Ei ahda tarpeeksi. Laturi menossa paskaksi. (laturi korjaantui hapettumien poistamisella säätimen kontakteista). Samalla tehtiin starin ahtimen säätöboxin testi -> OK.
- EGR venttiilin puhdistus. (ei ollut edes kovin pahasti paskassa)
- Imusarjan puhdistus ja läppien poisto. (jonkin verran oli jankkia ja läpät oli vielä aika ok). Tämä operaatio toi muuten perstuntumalla lisää vääntöä vaikka vikatilassa onkin. Lisäksi tyhjäkäynnin ajelehtiminen loppui.
- Visuaalisesti ei näy suuttimien alueella mitään vuotoja.
- Ahtimen imupuolen silmämääräinen (maallikon ;) ) tarkastus. Ehjä, ei ottanut kiiinni mihinkään, ei liian suurta välystä akselissa ( aivan pieni siinä on, onko se ok?). Hieman öljyä havaittavissa.
- Ensimmäiseen kattiin kurkistus -> no siinähän sitä kennoa on.... Kuinkas tuon kokeilisi onko tukossa?
- Muutoin ahtimen ja pakosarjan luona ei havaittavissa vuotoja (ei ylimääräisiä noki jäämiä)
- Ahtoputket näyttää ehjältä. Mites noita voisi ponnistaa? Viittisi kytkintä polttaa paikallaan jarru/kaasu meiningillä.
- Välijäähdytin uusittu. Vanha oli taipunut rusakon kanssa kolarissa. Ahtimen puolen päädyssä jonkin verran öljy vuotoa. Tämän vuoksi vaihdoin ja toive oli että selittäisi tuon starin ilmoittaman ahtamattomuuden. Onko muuten normaalia että ahtimelta tulee tuota öljyä? (Olen käyttänyt Shell helix ultra 5w-40)
- Kiinan testerillä kun tarkkailee kiinhdyttäessä ahtopaineita, näyttää muistaakseni 1,6 isommilla kierroksilla. Alle 2,5t kierroksen ei lähde oikeen mukaan mitenkään.

Seuraavaksi en keksi enää muuta kuin heittää pakoputken katteineen pois ja kokeilla ilman niitä. Kertokaas viisaammat onko jotain muuta mikä näillä oireilla voisi olla vikana. Polvilumpiot alkaa olla jo siinä kuosissa ettei turhaan viittisi tossa louhikolla konttailla :).

Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja jäsentelyä, pikku kaljoissa :)
Viimeksi muokannut jonimm79, Pe 17.06.2016 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W203 220cdi -04 moottorihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Painelinjaston voi ponnistaa niin että käyt lvi liikkeestä uponal tulpan eli mittaa putken sisämitta sieltä turbon päästä ja sitten poraat siihen reiän ja tubeles venttiilin vetäiset siihen ja eikun paine ilmaa mutta ei sitten liikaa että ei räjähdä imusarja tai coolet...ehkä max 0.5 baria..näin löytyyy jos vuotaa...turbossa pitää olla pieni säteis välys mutta ei pitkittäistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 220cdi -04 moottorihäiriö

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jonimm79 kirjoitti:Morjens!

Ensinnä kiitoksia tälle palstalle, paljon on vinkkejä ja ohjeita löytynyt aikojen saatossa. Ihan vierailijana käynyt lukemassa. Nyt piti kuitenkin rekistöröityä kun alkaa puhti loppua ja järki lähteä ;)

Elikkä potilaana on w203 -04 c 220 cdi, ml n.250tkm (pitää paikkansa). Niin ja manuaali aski jos sillä merkitystä.

Oireet: Tuntuu että puhti vähissä, varsinkin alakierrosten vääntö. Tulee (kiinan OBD lukijalla) vikailmoitus "Turbo charger bypassvalve circuit low" ja kierrokset rajoittuu tällöin 3tk/min. Kiihdyttäessä pölläyttää nokea.

Mitä jo tehty:

- Star pistokkeessa käynti: (en muista virallisia tekstejä) Ei ahda tarpeeksi. Laturi menossa paskaksi. (laturi korjaantui hapettumien poistamisella säätimen kontakteista). Samalla tehtiin starin ahtimen säätöboxin testi -> OK.
- EGR venttiilin puhdistus. (ei ollut edes kovin pahasti paskassa)
- Imusarjan puhdistus ja läppien poisto. (jonkin verran oli jankkia ja läpät oli vielä aika ok). Tämä operaatio toi muuten perstuntumalla lisää vääntöä vaikka vikatilassa onkin. Lisäksi tyhjäkäynnin ajelehtiminen loppui.
- Visuaalisesti ei näy suuttimien alueella mitään vuotoja.
- Ahtimen imupuolen silmämääräinen (maallikon ;) ) tarkastus. Ehjä, ei ottanut kiiinni mihinkään, ei liian suurta välystä akselissa ( aivan pieni siinä on, onko se ok?). Hieman öljyä havaittavissa.
- Ensimmäiseen kattiin kurkistus -> no siinähän sitä kennoa on.... Kuinkas tuon kokeilisi onko tukossa?
- Muutoin ahtimen ja pakosarjan luona ei havaittavissa vuotoja (ei ylimääräisiä noki jäämiä)
- Ahtoputket näyttää ehjältä. Mites noita voisi ponnistaa? Viittisi kytkintä polttaa paikallaan jarru/kaasu meiningillä.
- Välijäähdytin uusittu. Vanha oli taipunut rusakon kanssa kolarissa. Ahtimen puolen päädyssä jonkin verran öljy vuotoa. Tämän vuoksi vaihdoin ja toive oli että selittäisi tuon starin ilmoittaman ahtamattomuuden. Onko muuten normaalia että ahtimelta tulee tuota öljyä? (Olen käyttänyt Shell helix ultra 5w-40)
- Kiinan testerillä kun tarkkailee kiinhdyttäessä ahtopaineita, näyttää muistaakseni 1,6 isommilla kierroksilla. Alle 2,5t kierroksen ei lähde oikeen mukaan mitenkään.

Seuraavaksi en keksi enää muuta kuin heittää pakoputken katteineen pois ja kokeilla ilman niitä. Kertokaas viisaammat onko jotain muuta mikä näillä oireilla voisi olla vikana. Polvilumpiot alkaa olla jo siinä kuosissa ettei turhaan viittisi tossa louhikolla konttailla :).

Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja jäsentelyä, pikku kaljoissa :)
Miten vika alkoi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jonimm79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.06.2016 19:08

Re: W203 220cdi -04 moottorihäiriö

Viesti Kirjoittaja jonimm79 »

Vika alkoi pari vuotta sitten. Meni tohon häiriö tilaan, mutta moottorin hälytysvalo ei syttynyt. Auton uudelleen käynnistämällä kuittaantui ja taas kulki. Eroa tuohon alkupään oireiluun ja nykypäivään on se että alussa kun tuon vian kuittasi, joko käynnistämällä uudelleen tai lukijalla, oli kaikki puhti tallella siihen asti kun joskus taas meni häiriöön (välillä saattoi mennä parikin kuukautta ilman vikaa). Nykyään vaikka vian kuittaa, tuntuu että alakierrosten puhti on poissa. Yläkierroksista osaa sanoa, kun enää muista miten puhdikas tuon pitäisi ehjänä olla ;). Vikatilaan menee nykyään helposti. Esim. kiihdytyksessä, mutta myös moottorijarrutuksella olen mielestäni saanut häiriön esiin.
jonimm79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.06.2016 19:08

Re: W203 220cdi -04 moottorihäiriö

Viesti Kirjoittaja jonimm79 »

Nonni, Nyt kokeilin ajella ilman pakoputken keskiosaa jossa takakatti sijaitsee. Ei vaikutusta ajoon, lukuunottamatta kivoja pörinöitä. En ehtinyt ahtoja kännystä seurailla, mutta jotain siellä ainakin on ollut koska kovalla vedätyksellä poksautti ahtoputken irti välijäähdystä. Pakoputki paikallaan kuitenkin kestänyt vedätellä jo monta päivää. Sattumaa vai jotain muuta?? Ahtoputken irtoamisen jälkeen kuittasin vian ja vedättelin nolla-ahdoilla, mutta ahtovikaa ei tule???

En nyt ymmärrä, starin mukaan häiriö tulee kun ei ahda tarpeeksi, mutta täysin ilman ahtoja kaikki ok?? What?

Olisiko vielä jotain "edullista" tarkastettavaa tai kokeiltavaa ennen kuin lähden vaihtelemaan antureita? MAF näytti suht puhtaalta ja MAP:n letku on ehjä. Lukijalla kun noita arvoja seuraa ajossa, niin jotenkin loogisesti ne käppyrät kulkee. Tai ainakin arvot muuttuu, tiedä mitä ne sitten pitäisi olla :D
jonimm79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.06.2016 19:08

Re: W203 220cdi -04 moottorihäiriö

Viesti Kirjoittaja jonimm79 »

Nyt kulkee taas hienosti :D

Vikana oli siis tuo rikkonainen välijäähdytin. Syy miksi uudella jäähdyttimellä ei lähtenyt alkuun toimimaan oli ahtoputken ja jäähyn liitoskohta. Uuden jäähyn mukana tulevat jousilukot olivat perseestä. Eivät pitäneet putkea hyvin kiinni ja syntyi vuotoa. Uusi lukko taivuteltu pyöreäprofiilisesta löysästä "rautalangasta" ja pääsi lipsumaan ahtoputken urasta. Vaihdoin orkkis jäähyn lukot (neliöprofiilinen, selvästi jäykempi) paikalleen ja nyt pysyy putket kiinni ja ahdot nousee. Varmaan säästäneet valtavia summia vaihtamalla tuon jousihärpäkkeen paskaan....

Jäähy on vakio mallinen ja tilasin autopartsmarket verkkokaupasta. Olikohan Liettuassa toimipiste. Upsilla kotiovelle tuotuna 120€. Toimitusaika viikko. Maksutapa luottokortti.
Vastaa Viestiin