W124 etuovivaloautomatiikka ei toimi
W124 etuovivaloautomatiikka ei toimi
Ongelma ei ole elämää suurempi, mutta näin pimeyden aikana epämiellyttävä.
Eli etuovien aukaisun yhteydessä kattovalo ei syty. Takaovista syttyy takasisävalot ihan normaalisti. Tässä etuovien avauksen tapauksessa lisänä on vielä ymmärtääkseni sammutusviive autosta pois lähdettäessä (jos homma siis toimisi kuten pitäisi).
Mistä vikaa pitäisi lähteä paikantamaan?
---
Andy
Eli etuovien aukaisun yhteydessä kattovalo ei syty. Takaovista syttyy takasisävalot ihan normaalisti. Tässä etuovien avauksen tapauksessa lisänä on vielä ymmärtääkseni sammutusviive autosta pois lähdettäessä (jos homma siis toimisi kuten pitäisi).
Mistä vikaa pitäisi lähteä paikantamaan?
---
Andy
Tuskin. Valot ei toimi kummastakaan etuovesta. Kattovalon sammumisautomatiikkakaan ei siten tietenkään toimi.Polttimo palanut?
Oven saranapuolella oleva kontakti (tappikytkin) rikki?
Homman juju on siis siinä, että kun kattovaloa käytetään katkaisijasta käsin, kaikki pelittää normaalisti. Ja ovien aukaisu ei sitten sytytäkään valoa päälle, vaikka pitäisi.
Joko automaatti on rikki tahi ovikatkaisijoille lähtevä johto on jostain poikki.Andy kirjoitti:Tuskin. Valot ei toimi kummastakaan etuovesta. Kattovalon sammumisautomatiikkakaan ei siten tietenkään toimi.
Homman juju on siis siinä, että kun kattovaloa käytetään katkaisijasta käsin, kaikki pelittää normaalisti. Ja ovien aukaisu ei sitten sytytäkään valoa päälle, vaikka pitäisi.
Tuota voipi tieten testata sillälailla, että ottaa sen lamppuhässäkän pois syvennyksestään (ja jättää johdot paikoilleen) ja kokeilee kytkeä yhteen ruskeaa (maajohto) ja ruskea-harmaata (oville lähtevä johto). Jos valo tuolloin syttyy sekä viive toimii, on vika ovijohdossa. Jos ei syty, on vika viive-elementissä.
t.
Risto
E500 – 211.070
kattovaloista..
Mites tuon kattovalohässäkän saa irti ? Samalla voi tutkia lämppärin termostaatin imusysteemin likaisuuden.
CLA 250e
Re: kattovaloista..
Pitäisi lähteä seuraavasti:mviiri kirjoitti:Mites tuon kattovalohässäkän saa irti ? Samalla voi tutkia lämppärin termostaatin imusysteemin likaisuuden.
Työnnetään valopaneelia kuskinpuolelta pelkääjään päin ja vedetään sitten kuskin puolelta alaspäin.
t.
R.
E500 – 211.070
Joskus valokatkaisijan pykälät voivat olla kuluneet jollain tavalla. Näin oli muistaakseni myös W116:ssa, ja kytkimen joutui huolellisesti asettelemaan pykälien väliselle "kynnykselle", että kaikki pelitti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aamen. Näin on omassakin. Tuo tieten kannattaa tsekata.Timo L. kirjoitti:Joskus valokatkaisijan pykälät voivat olla kuluneet jollain tavalla. Näin oli muistaakseni myös W116:ssa, ja kytkimen joutui huolellisesti asettelemaan pykälien väliselle "kynnykselle", että kaikki pelitti.
[OT]
Noille sisävaloille pitäisi kans olla joku summeri tai muutaman tunnin ajastin. Räpläsin tuossa lauantai-iltana autoa taskulampun ja sisävalon voimalla. Eilen illalla sitten olin lähdössä hakemaan Matkahuollosta pakettia ja ihmettelin, kun ovea avatessa ei sisävalo sytykään. Kyllähän se tarkemmin katsottuna paloi mutta himmeästi, kun oli ollut päällä sen kaksi vuorokautta. P*rkele. Eipä sitten haettu pakettia, kun ei startti inahtanutkaan. Jospa sitä kerrasta oppisi.
[/OT]
t.
Risto
E500 – 211.070
Minulla taasen teki w126:ssa sillein että auto oli tallissa lukossa
kuten aina. Aukaisin peräkontin avaimella ja hommin siinä jotain
jonka jälkeen panin kontin kiini avaimesta (samalla tietysti ovet
lukkiutuivat etc) ja luulin kaiken olevan ok. Tallista valot pois ja
tallin ovet kiinni ja nukkumaan.
Seuraavana päivänä aukaisin pimeän tallin oven ja siellä auton sisällä
paloi valo katossa. Katkaisin oli siin "on/off+viive ovikatkaisijan mukaan"
asennossa (1. asento tuulilasista lähtien) niistä 4:stä mahdollisesta
(tuo em. asento, seuraava 0 ja sitten vielä pari muuta, joita en muista
nyt tähän hätään pitäs omistajankäsikirjasta luntata). Valon muovisuojus
tuntui melkoisen kuumalta.
Tämän jälkeen olen pitänyt kattovalon katkaisijaa suosiolla 0-asennossa
(pois päältä).
Yritin simuloida tilannetta usita kertoja mutta en vain saanut selville mikä
moisen lampun syttymisen on voinut aiheutta. Mysteerikis jäi.
kuten aina. Aukaisin peräkontin avaimella ja hommin siinä jotain
jonka jälkeen panin kontin kiini avaimesta (samalla tietysti ovet
lukkiutuivat etc) ja luulin kaiken olevan ok. Tallista valot pois ja
tallin ovet kiinni ja nukkumaan.
Seuraavana päivänä aukaisin pimeän tallin oven ja siellä auton sisällä
paloi valo katossa. Katkaisin oli siin "on/off+viive ovikatkaisijan mukaan"
asennossa (1. asento tuulilasista lähtien) niistä 4:stä mahdollisesta
(tuo em. asento, seuraava 0 ja sitten vielä pari muuta, joita en muista
nyt tähän hätään pitäs omistajankäsikirjasta luntata). Valon muovisuojus
tuntui melkoisen kuumalta.
Tämän jälkeen olen pitänyt kattovalon katkaisijaa suosiolla 0-asennossa
(pois päältä).
Yritin simuloida tilannetta usita kertoja mutta en vain saanut selville mikä
moisen lampun syttymisen on voinut aiheutta. Mysteerikis jäi.
M-man kirjoitti: Yritin simuloida tilannetta usita kertoja mutta en vain saanut selville mikä
moisen lampun syttymisen on voinut aiheutta. Mysteerikis jäi.
Mulla kävi sama aikoitaan W124:ssä, ja syyksi paljastui se viive automatiikka. Tosin en muista miten sen ohitin, mutta sain valon toimimaan ilman viive automatiikkaa. Siitä tosiaan on joku 5 vuotta ja kun ei ole ko. autoa enää, niin ei tästä oaljon apua ollut.
Ja mitä tarvike viiveisiin tulee, niin en ole saanut mersuissa toimimaan, tosin muita vaihtoehtoja kytkemiselle en kokeillut kuin mitä kytkentä ohjeessa sanottiin. Se viive automatiikka sijaitsee jossakin sulakerasia/kuskin jalkatilan läheisyydessä. Asensin hiljattain hälyn autoon. Hälyssä on oma viive automatiikka, ja nyt sitten se auton automatiikka surisee autoon mennessä, kun se ei toimi kimpassa hälyn kanssa.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Osa viiveautomatiikasta voi toki olla lampun ulkopuolellakin mutta ratkaiseva komponentti täytyy olla itse sisävalossa empiirisesti kokeiltuna: mulla paloi kytkimen ollessa viiveasennossa sisävalo jatkuvasti, turvavyövalot vilkkuivat jatkuvasti (riippumatta kytkimen asennosta) ja muissa asennoissa sisävalo toimi oikein. Vaihtamalla koko sisävalo toiseen valo sammuu taas niinkuin pitääkin viivellä viiveasennossa. On muuten mahdoton ajella pimeällä jos tuo punainen turvavyövalo vilkuttaa silmänurkassa koko ajan.
Re: kattovaloista..
Toimiikohan tuo 202:ssakin?Roisto kirjoitti: Pitäisi lähteä seuraavasti:
Työnnetään valopaneelia kuskinpuolelta pelkääjään päin ja vedetään sitten kuskin puolelta alaspäin.
Kokeilemallahan se tietysti selviää, mutta taidan odotella lämmintä tallia kokeiluun ettei muovi ole palasina irrotuksen jälkeen.
C180T (S202) -99
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 13.10.2004 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
sisävalo
...juups omassa ei ovi asento toiminut ollenkaan.. vaihdoin koko *askan toiseen ja nyt toimii.. heräsi vaan mielenkiinto parin pullon jälkeen että mitä se on oikeesti syöny ja auki tuo oli otettava. Yksi vastus mallia piki musta/sulanut, polttanut mennessään prossun sielä lampun sisällä.... HAE uusi.. pääset pirun paljon helpommalla.. 

Alle 12tkm/kk on reilaamista.
Onkos jollain ratkaisua tämän topicin alkuperäisen kaltaiseen ongelmaan? (Muuta kuin uuden sisävalon ostaminen.)
Andy kirjoitti:Valot ei toimi kummastakaan etuovesta. Kattovalon sammumisautomatiikkakaan ei siten tietenkään toimi.
Homman juju on siis siinä, että kun kattovaloa käytetään katkaisijasta käsin, kaikki pelittää normaalisti. Ja ovien aukaisu ei sitten sytytäkään valoa päälle, vaikka pitäisi.
Eipä toiminut Bilteman viive munkaan autossa.Sikäli karvalakkimalli tuo autoni ettei siinä takaovien avaaminen sytyttänyt sisävaloa,ei ollut koko kytkimiä.Mutta helppo laittaa itse:: tappikytkimet maksaa muutaman euron kipale ja johdot saa helposti vedettyä listojen alta etuovien kytkimille.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Tomaatti kirjoitti:
Joskus jouduin herättää mesen laturilla käyntiin ja kiire kun oli niin starttiasento päälle ja avaimesta kiinni niin rikki män myös tuo viiveauttis. Pitäs kuulema pistää ovi perässään kiinni niin ei men sököks. Vaihdoin toisen ku sattu hyllytavarana oleen. Taitaapi vieläkin löytyä jos kiinnostaa
Auton maadoituksissa ei ole ollut mitään ongelmia?
Joskus jouduin herättää mesen laturilla käyntiin ja kiire kun oli niin starttiasento päälle ja avaimesta kiinni niin rikki män myös tuo viiveauttis. Pitäs kuulema pistää ovi perässään kiinni niin ei men sököks. Vaihdoin toisen ku sattu hyllytavarana oleen. Taitaapi vieläkin löytyä jos kiinnostaa
Auton maadoituksissa ei ole ollut mitään ongelmia?

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Re:
Kiinostais tietää tämä jos joku osaa sanoa nyt? Omassa ei pelaa se ja oli vastus palanu, korvasin 150ohm vastuksella ja ei kummennu, ovikytkimet on ehyet. Että jos ohittasin koko roskan tai edes sais johtojen kytkiksen selville ni suunnitelisin ite "ohitukset".Jussa kirjoitti:Mulla kävi sama aikoitaan W124:ssä, ja syyksi paljastui se viive automatiikka. Tosin en muista miten sen ohitin, mutta sain valon toimimaan ilman viive automatiikkaa. Siitä tosiaan on joku 5 vuotta ja kun ei ole ko. autoa enää, niin ei tästä oaljon apua ollut.
En tartte välttämättä koko viive automaatikkaa kuha syttys toi valo ku oven aukasee..
Edit: Nytto modattu toi kattovalon piirilevy et pelaa kattovalo ovista. Se ajastus piiri ohitettu et sammuu samantien ko oven läpsäsee kiinni. Vaan on se parenpi ku ei mitään.

Tietääkö joku mikä se yks mokkula siel o johon tulee joku letku (n.8-10mm) ja kaks napanen sähköliitin?
S124 & W124