atlas kirjoitti:pumppu voi olla lopussa jos ei ihanda...voithan kokeilla pumppua suoraan eli bensareleen pohjassa tai vastakappaleessa on numero 87...vedä akun + siihen suora piuha ja kuuntele.
Ilman lisäilmaluistin piuhaa tai muutakaan et saa autoa ainakaan kylmänä käyntiin kun ryyppy ei taida pelata.
Samaa mieltä pumpusta, eli jos kokeilet avaimella edestakaisin virtä päälle virta pois, pitäisi pumpun surahtaa joka kerta jonkun sekunnin.
Jos näin ei tapahdu on pumpussa jo jotain häikkää!
Parin kesän takaa teki tuo oma käyttis 124 200E vm 92 yllättäen hiukan samaa oiretta, jolloin väliin useana päivänä peräkkäin oli todella pitkä vieteri starttauksessa ja väliin taasen lähti kuin palmun alta joka hiukan sotki pasmoja. No sitten hoksasin ettei pumppu surahtanutkaan joka kerta kun käänsi avaimesta virrat päälle, uusi pumppu tilalle ja hyvin on taasen toiminut!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Informoin huomenna lisää. Että lähteekö aamulla ekalla käyntiin. Saa tehtyä lisää johtopäätöksiä. Eipä se bensapumpun leviäminen 520tkm kohdalla oo mikään ihmekkään kai?
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Aamulla käytin pari kertaa virtoja päällä ja sitten starttasin. läks ekalla käyntiin mutta melko hikisesti. Koulun pihalla taas kylmänä pyöräyttelin pumppua muutaman kerran. muutaman kerran jälkeen kuului vaan naks ja pumppu ei pyörähtänyt. toisellakaan ei pyörähtänyt. sitten starttasin ja hetken starttaamisella lähti käyntiin. Kaupan pihalla läks kahella starttauksella käyntiin. Sitten taas seuraavalla käynnistyksellä sai sahailla vähän enemmän ennen kun läks käyntiin. En montaa kertaa pumppua pyöräyttänyt mutta se pyörähti
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Parilla releellä testaillut ja tinaillutkin. Sama homma jokaisella.
Vielä tästä lisäilmaluistista kyselen. Kun varaosa autossa oli kaksinapanen liitin. ja tässä on kolmenapanen. Sen lisäksi tässä on joku ihmeen Säätöruuvi? Mitä eroa näissä on?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Vielä en ole suoravirralla testannut pumppua. Mutta huomiona vieläkin että aina ei bensapumppu surahda joka pyöräytyksellä. Välillä taas saa vaikka kymmenen kertaa käyttää virrat niin että surahtaa pumppu.
Sellainen lisähuomio että nyt parilla käynnistyskerralla lähtenyt hieman nopeammin käyntiin kun painaa sitä kaasuläppälautasta hieman alaspäin hetken. Millähän periaattella se toimii. Tämän lisäksi tyhjäkäynti on hieman liian korkea.
Onko tää muuten K vai KE jetronik kun mulla on lainassa nyt K jetronikin ohjekirja.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Taitaa mennä suosiolla bensapumppu vaihtoon.
Sitten toi lisä ilmaluisti...siinä on käsi säätö ilman ohivirtaus systeemi...muutenkin toi käyntiin lähtö kun lautasta painat niin alipaine käynnistettäessä imaisee lautasta ja kakkua lähtee tulemaan....eli alipainevuoto sotkee ton käynnistyksen...voithan kokeilla puhaltaa miten toi kuristus luistilla toimii ja säädellä se ensin kiinni mutta luulen kun tulee tyhjäkäynnin seoksen mittaamisen aika joutuu sitä pyörittelemään...toki sen saa tornistakin kohdalleen...uudemmissahan ei ole lisäluisti tollanen....ja ruisku on ke-jetronik.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Elikkäs tuosta ruuvista kiristämällä saa ilmamäärää rajoitettua. Voi olla että irrottaessa pyörähti vahingossa. Missäköhän tästä sitten kannattais niitä alipainevuotoja etsiä. Eikö se olennaisin oo se letku mikä lähtee ruiskun alta lisäilmaluistillle ja eteenpäin.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Sellaisen huomion tein että kaasuvivusto ei paina missään vaiheessa sitä mikrokytkintä? alas. Tämän takia käy liian korkeaa tyhjäkäyntiä. Kun painaa sormella sitä kytkintä niin tippuu alle tonnin tyhjäkäyntiin ja käy nätisti. Tämähän ei kai olennaisesti vaikuta käynnistämiseen mutta jotain sillekin on tehtävä.
Tää on aina kiva huomata näitä juttuja Vaikka välillä tän kanssa tappelu alkaakin turhauttaa
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Moi, laitan tähän pari vinkkiä vianhakuun (260SE kanssa taistelleena, eli nämä sen pohjalta).
1. Mittaa jännite pumpun liittimiltä (n.12v)
2. Mittaa bensapumpun virrankulutus releen navoilta-> Jos yli ohjearvon -> vaihtoon
3. Voit ohittaa bensapumpun releen suoraan sen navoista, tällä voit sulkea relevian pois
4. Yj-rele jos alkuperäinen-> suoraan vaihtoon
5. Herkistele lisäilmaluisti (itse uitin jarrukliinerissä)-> jos ei herkistely auta niin vaihdettava
6. Tarkista onko kaasuläpän potentiometrin kosketuspinta kulunut-> uusi tilalle tai koskettimien siirto hieman sivuun alkuperäisestä linjasta (ja säätö ohjearvoon)
7. Tarkista että kylmäkäynnistyssuutin toimii (suutin irti koneesta ja kuppiin)-> kylmällä koneella käynnistäessä pitäisi tulla reilusti tavaraa
Jos näillä ei lähde toimimaan->
Mittaa bensanpaine moottorin sammuttamisen jälkeen-> jos laskee liian nopeasti!->
1. Voi olla että suuttimet vuotaa tai paineenvaraaja / takaiskuventtiili rikki (erityisesti paineenvaraajalla suuri merkitys)
2. Käytä suuttimet penkissä (esim. Finjector pääkaupunkiseudulla)-> Jos huonot-> vaihda uudet ja uusi samalla tiivisteet
3. Uusi takaisku ja paineenvaraaja (näillä suurempi vaikutus kuin suuttimilla ainakin omassa tapauksessa)
Ennen näitä toimenpiteitä kannattaa luonnollisesti tarkistaa mahd. polttoainevuodot, alipainevuodot ja sytytyksen osien kunto.
Aika kattavat neuvot...lisätään että huohotuslinjaston ja kumikaukalon kunto tärkeää...myös venttiilivarrenkumien vuoto tekee häiriöitä...koko systeemin oltava kunnossa etä ruisku toimii...yksittäiset vaihdot ei auta pitkään vain kaikkien osien läpikäynti auttaa että ruisku toimii seuraavat 10vuotta ongelmitta eikä tartte jatkuvasti sepittää...tätä vaan ei moni ymmärrä...kysytään jotain pikku juttua vaikka koko ja joka paikka on käytävä läpi...mitään järkevää oikotietä ei ole kunnolliseen toimintaan näin vanhoissa ruiskuissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Alkaa kuulostaa siltä että vaihdan kaiken minkä osaan itse ja lopun mitä en osaa tai ei välineet riitä käyn teetättää. Säätöhommat yms. Juu venttiilinvarrenkumitkin vuotaa kun käynnistäessä pöllähtää sellannen öljynkatku. Näillä mennään kun taas pääsee laittelemaan
Tai sitte vaan alan kattelee nettiautosta jotain muuta
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Sillä mikrokytkimellä oli melko suuri vaikutus asiaan. Nyt ottaa taaskytkimeen kiinni. Nyt lähtee kylmänä moitteettomasti. Puolilämpimänä pitää hipasta välillä kaasua että lähtee. mutta nyt tän kanssa pystyy taas elämään. Tän lisäksi bensapumpun releen tinaamisen jälkeen pumppu kuulostaa terveemmältä nyt kun laittaa virrat päälle. Kuvitelmaako? Voi hyvin olla:D
Jossain vaiheessa kun on aikaa laittaa tää telakalle käyn kyllä koko järjestelmän läpi ihan mielenkiinnosta
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Tulipa joutessaan vaihdettua bensapumppu ja bensanpaineenvaraaja. Vai mikä se on se pieni murikka siellä pumpun vieressä? Nyt on toiminut ihan hyvin. Ei ole ollut mitään 30sek starttauksia. Kylmänä lähtee hipasemalla avainta. Lämpimänä pari sekuntia pitempää kestää. Ihan normaalia vissiinkin näissä. Jospa se vihdoin ois ratkennu
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Hieno homma jos noilla tuli kuntoon, no nyt kun on kesä ja lämmin ei välttis tuo kylämkäynnistys kerro koko totuutta, vai oletko huomannut kylmäkäynnistyksen yhteydessä, että kierrokset ovat hetken yli 1000 ja laskee muutaman sekunnin kuluttua sinne normi kierroksille.. Jos näin niin tuolta osin on kunnossa, lämpöisenä käyntiin lähtö taas voi viitata suutinten vuotoon jolloin polttoaine höyrystyy ja kestää hetken pyörittää ennen kuin moottori käynnistyy..
Kokeile seuraavaa, hanki joko Veholta tai KL-varaosilta nuo suutinten kumit, ei kalliit ja kun suuttimet ovat irti liota niitä polttoaineen sekaan laitettavassa suutinten puhdistus aineessa pari vuorokautta, vaihtaen puhtaaseen aineeseen ainakin kolme kertaa, varaa sopiva lasipurkki jossa suuttimet hiukka vinossa seisovat mahd pystyssä peittyen tuohon puhdistus aineeseen.
Lähtee muuten todella skeidainen liemi josta näkee kuinka likaiset ne ovat sekä sisältä että ulkoa.
Motonetin edullisimmat suutin puhdistusaineet kelpaavat hyvin, pari pulloa riittää hyvin tuohon operaatioon...
Kannattaa ainakin kokeilla, ei paljoakaan häviä ja jos tuosta apuja, kannattanee harkita niitä suuttimien vaihtojakin.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Omassa kahdessa 230 koneisessa en ole huomannut tai siinä ei ole mitään 1000rpm kierroksia kylmänä...yhdessä 300-24 koneissa kylläkin tuon huomasin...onkohan ecuissa tai vuosimallin mukaan tuleva ominaisuus?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Juu oon mie suuttimet puhistellu ja kumit vaihellu. Tässä ei niin selvästi nää hetken korkeempia kierroksia. Toisessa lankussa sen näkee selvemmin kun tässä. Mutta hetken ne on vähän korkeemmalla kun käynnistää. Tosin kylmäkäynnistyksessä ei ikinä ole ollut ongelmaa vaikka -30 pakkasta.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Tuosta kylmäkäynnistyksen korotetuista kierroksista, ainakin tuossa vm89 230 ja vm92 200 löytyy tuo ominaisuus. Tiedä sitten onko tekemistä sillä, että molemmista löytyy imusarjan lämmitys myös?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Mulla molemmissa tai oikeastaan kaikissa ruiskuissa on toi imusarjalämmitys mutta -88 ja -89 ja molemmissa toi uudempi ruisku lambdalla ninn ei ole korotuksia tyhjiksellä mutta eipä tuossa ole ollut haittaa...voisi myös luulla että automaateissa olisi mutta toinen auto toinen manu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor