Olisi tarkoituksena nyt tässä kesän alla fiksata Sprintteri iskuun. Pahoja ruosteita tuossa ei nyt viellä ole mutta jos tekemättä jättää niin äkkiä pahenee. Elikkä suunnitelmana olisi maalata noin puolesta välistä alaspäin ja alustaan vetää massa.
Suunnitelmana on
1. Suurimmat ruosteet hiomalla pois
2. Ruosteen syöjällä käsittely
3. Ruosteen esto pohjamaali + kittaukset
4. Kiveniskumassa helmoihin
5. Maalia päälle
Alustaan sitten samalla kaavalla
1. Pesu
2. Suurimmat hiomalla
3. Ruosteen syöjä + pohjamaali + alustamassa
Erityisenä huolena on ovien kotelot, jos sinne saisi tuota ruosteen syöjää vedettyä niin riittääkö se ja onko pitkäikäinen?
Kysymys siis kuuluu. Onko noista ruosteen syöjistä mihinkään mitä Biltema/Motonet myy? Onko suositella jotain tiettyä merkkiä? Miten itse olette kyseisen homman toteuttanut?
Ruoste korjaus Sprintteriin
Re: Ruoste korjaus Sprintteriin
No tuota.. sen verran että kaikki irtoava ruoste pois mahdollisimman hyvin. Hiomalla, puhdistuskiekolla, teräsharjalla tms. Myös syvistä syöpymistä mahdollisimman hyvin ja sen jälkeen ruosteenpoistoainetta. Mahdottomia siltä ei kannata odottaa ja kiirettä ei saa olla. Vaikutus aika vähintään yön yli. Pienempiin syöpymiin ihan ok tavaraa. Isommille ja syvemmille syöpymille ei oikein mahda enää mitään.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602124/D ... stoaine-1l" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos hiekkapuhallus ei ole mahdollista..
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602124/D ... stoaine-1l" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos hiekkapuhallus ei ole mahdollista..
Re: Ruoste korjaus Sprintteriin
Syvemmältä lähtee fosfori hapolla jota itse ostin ja sain 85%...noi yleensä kaupan tuotteet on aika laimeita....niin ostin sen muuten netistä...enimmät vaikka neekerin tukalla tai teräharjalla rälläkälläpois tai ihan kevyt hiekkapuhallus.
Sitten itse teen pohjassa korjaukset niin että hitsuksen jälkeen happo,pohjaväri ja pintaväri..sitten joko massa tai kotelo aine....muutenkin autoja on ruostutettu tolla pohjamassauksella eli parempi on koteloaine vaikka uusiinkin autoihin....jotkut tekee että kotelo pohjaan...kun kuivuu hyvin niin sitten massa ....sekin vain kivisuihku alueille.
Kotelo aineessa on ruoste suojaa mitä massassa ei ole...ja pohjaväri ei pidä vettä vaan päästää läpi siksi pintaväri...ihan halpa alkydi maali riittää.
Sitten itse teen pohjassa korjaukset niin että hitsuksen jälkeen happo,pohjaväri ja pintaväri..sitten joko massa tai kotelo aine....muutenkin autoja on ruostutettu tolla pohjamassauksella eli parempi on koteloaine vaikka uusiinkin autoihin....jotkut tekee että kotelo pohjaan...kun kuivuu hyvin niin sitten massa ....sekin vain kivisuihku alueille.
Kotelo aineessa on ruoste suojaa mitä massassa ei ole...ja pohjaväri ei pidä vettä vaan päästää läpi siksi pintaväri...ihan halpa alkydi maali riittää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ruoste korjaus Sprintteriin
Kyllä se kannattaa pintaankin laittaa 2k maali, jo sen takia että 10 kertaa helpompi maalata. Epoksi on myös pätevää pohjamaalia, ellei parasta. Epoksissa on myös se hyvä puoli että se täyttää jonkun verran, eli jos on jossain kohtaa ollut ruostetta niin se täyttää mukavasti niitä pieniä koloja. Pistehiekkapuhaltimeen voi laittaa lasikuuliakin, jos haluaa mahdollisimman hellävaraisesti poistaa ruosteen. Kallista toki verrattuna hiekkaan. Tuo fosforihappo tehoaa hyvin, jos hiekkapuhaltimella ottaa enimmät ruosteet pois niin tuo happo syö kätevästi loput niistä pikkuruisista koloista. Se on koko homman ydin se että sen ruosteen saa 100% pois.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Ruoste korjaus Sprintteriin
Hyvää juhannusta mesemiehet.
Komppaan kaverin kysymystä.. Mulla on autossa pientä pintaruostetta helmapellin pystysaumassa, se ei ole mitenkään kovin pahasti ruostunut, pelti vaikuttaa kohtuu kovalta.
Meinasin:
1) porakone teräsharjalla hinkata kaikki pois mitä lähtee ( onko parempia laikkoja, karhunkieli tms.)
Onko sellainen punottu teräsharjalaikka parempi kuin perinteinen? Luulisin että mitä kapeampi sitä paremmin uppoaa pikkukoloihin?
2) ruosteensyöjämömmöä
3) sinkkisprayta
4) 1 k epoksipohjamaalia
5) pintamaalia
6) kotelosuoja ainetta päälle??
Se massa taitaa olla niin kuin tuossa edellä todettiin se joka tekee enemmän tuhoa jos alla on ruostetta.
Kotelossa on valmiiksi tehtaan tekemiä reikiä joten ajattelin ensin hankkia siihen sopivia kumitulpia ja ruiskuttaa koteloon kotelosuoja ainetta.
Tuo sinkkimaali on minusta hyvää tavaraa, maalasin sillä mustasta raudasta olevan venepukin tukiraudan joka on maassa ( ilman mitään hiekkapuhalluksia) eikä se ole viiteen vuoteen edes pintaruosteessa.
Saakohan vielä Lahden seudulta spraypulloon sävytetyä maalia jostain? Ennen Värisilmästä keskusta se kaveri kävi värilappujen kanssa katsomassa koodin ja teki maalin sen mukaan.
Komppaan kaverin kysymystä.. Mulla on autossa pientä pintaruostetta helmapellin pystysaumassa, se ei ole mitenkään kovin pahasti ruostunut, pelti vaikuttaa kohtuu kovalta.
Meinasin:
1) porakone teräsharjalla hinkata kaikki pois mitä lähtee ( onko parempia laikkoja, karhunkieli tms.)
Onko sellainen punottu teräsharjalaikka parempi kuin perinteinen? Luulisin että mitä kapeampi sitä paremmin uppoaa pikkukoloihin?
2) ruosteensyöjämömmöä
3) sinkkisprayta
4) 1 k epoksipohjamaalia
5) pintamaalia
6) kotelosuoja ainetta päälle??
Se massa taitaa olla niin kuin tuossa edellä todettiin se joka tekee enemmän tuhoa jos alla on ruostetta.
Kotelossa on valmiiksi tehtaan tekemiä reikiä joten ajattelin ensin hankkia siihen sopivia kumitulpia ja ruiskuttaa koteloon kotelosuoja ainetta.
Tuo sinkkimaali on minusta hyvää tavaraa, maalasin sillä mustasta raudasta olevan venepukin tukiraudan joka on maassa ( ilman mitään hiekkapuhalluksia) eikä se ole viiteen vuoteen edes pintaruosteessa.
Saakohan vielä Lahden seudulta spraypulloon sävytetyä maalia jostain? Ennen Värisilmästä keskusta se kaveri kävi värilappujen kanssa katsomassa koodin ja teki maalin sen mukaan.
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Ruoste korjaus Sprintteriin
No, itsehän en varsinaisesti ole mikään ruoste/ peltiexpertti, mutta itse tulee tiivistepintojen puhdistuksessa käytettyä "kulmavinkua" ja rolic-laikkoja.
Peltiseppäkaveri kylläkin kiitteli lainauksen jälkeen.
Siihen on saatavilla monenlaista laikkaa ja vaikeampiin kohtiin esim.tämä. :
Peltiseppäkaveri kylläkin kiitteli lainauksen jälkeen.
Siihen on saatavilla monenlaista laikkaa ja vaikeampiin kohtiin esim.tämä. :
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------