Jakobson ruostuu alta!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Jakobson ruostuu alta!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tiedä häntä, kuuluuko tämä aihe Tekniikka-osion alle, mutta modethan voivat tämän sitten siirtää tuonne Muuta Mersuasiaa-palstalle (vai mikä se nyt oli) :-)

Juu, eli pesinpä auton ihan viimeisen päälle tuossa iltapäivän puolella. Nysväsin rätillä kaikki ulkopeilin aluset ja puskurin taustat, eli kyllä nyt kiiltää! :-) Mutta, vaikka kelikin suosi ja muuten homma meni hyvin, niin synkkiä pilviä kerääntyi repsikan puolen etulokasuojan kohdalle.

Miitissäkin taisi olla joidenkin kanssa puhetta 230E:ni eturoiskeläppien virheellisestä kiinnityksestä, ja kuinka se on edesauttanut lokarin ruostumista juuri siitä etupyörän takaa. Ostovaiheessahan tuossa kohdin oli jo havaittavissa sellainen n. 5x7 cm:n "kupla". No, olenhan mie pessyt sitä talven aikanakin aika tarkkaan, mutta pääasiassa painepesurilla. Nyt yllätys olikin suuri kun huomasin, että se pieni listan pätkä siinä pyörän takana on juuri ja juuri kiinni pellissä! :evil: Taitaa pysyä yhdellä niitillä kiinni tällä hetkellä... eipä vain ole tullut aiemmin huomattua. Mutta ällistyttää tuo noinkin nopea ruostuminen, syksyllä mielestäni lista oli aivan tiukasti kiinni. Paikkahan kyllä on altis vedelle ja kuralle...

Pitänee nyt ihan tosissaan ottaa kesemmällä hankkeeksi se etulokasuojien vaihto, varastossahan lojuu jo valmiina kumpikin lokari.

P.S: Onkohan tuossa lokarin takana miten elintärkeitä palkkeja tms. Se se vasta jännittääkin, onko kuppa päässyt pesiytymään edemmäs. En mie kuitenkaan taida käydä nyhtämään lokaria nyt talven aikana irti...? Comments?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lokarin vaihdosta on kokemusta sen verran, että mikäli ovat tehtaalla asennetut, niin sitten ovatten kunnolla kiinni :wink:

Itse jouduin antamaan lopulta periksi, ja ajoin lokasuojan kulmahiomakoneella "halki" konepellin vieressä olevan limisauman yläpuolelta, ja saumaan jäänyt pelti pois tyylillä "sardiinipurkki"

Jalkatilan sivupellin ja lokasuojan välissä on kurat keräävä kolo, jonka kohdalla se sivupelti, sekä helmakotelo saattavat olla myös pehkua.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Jahas

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia vinkistä. Muistelinkin Suoli24:ltä, että siellä oli puhetta tuosta "kurahyllystä". Onkohan tuota mitenkään mahdollista modifioida niin, että sinne ei rapaa kertyisi?

250D:hen aikoinaan (1999) etulokasuojaa vaihdettaessa maalari oikein hämmästyi, kun vanha lokari lähti irti lähes ruuvien irroituksella. Olin itsekin paikalla ja ei siinä tarvittu sen kummempia voimia. Maalari kysyi vielä, että eikö varmasti ole vaihdettu lokasuojaa aiemmin, Mersussa tuppaa olemaan yleensä aika hyvin kiinni erilaisilla massoilla ym.

P.S. Kävin napsimassa äsken muutaman kuvan autosta erään sahan raunioilla, jos vaikka tuossa illankähmässä saisi ne sivuille.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Jahas

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Timo L. kirjoitti:250D:hen aikoinaan (1999) etulokasuojaa vaihdettaessa maalari oikein hämmästyi, kun vanha lokari lähti irti lähes ruuvien irroituksella. Olin itsekin paikalla ja ei siinä tarvittu sen kummempia voimia. Maalari kysyi vielä, että eikö varmasti ole vaihdettu lokasuojaa aiemmin, Mersussa tuppaa olemaan yleensä aika hyvin kiinni erilaisilla massoilla ym.
Tuosta PVC-massasta lokareissa on muuten oikein maininta Technibooksin W123 bensaversioiden huoltokirjassa. Siinä mainittiin muistaakseni ihan kuukauden tarkkuudella, mihin versioon kannattaa tarjota kuumailmapuhallinta tai tohotinta saumoille, ennenkuin lähtee lokaria repimään.
Onkos sulla muuten sitä lokarin kiinnikerautaa sinne 'kurahyllyn' kohdalle?
Vanha taitaa olla entinen. Sinänsä hassua, että omassa w123:ssa repsikan lokari on samasta paikkaa 'yhtynyt ilmakehään'. Taipui mokoma 90 astetta ylöspäin noin 15cm matkalta kun otin helmasta kiinni ja nykäisin voimalla..
Koneella on koneen tahti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Jaha

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eli on siis ihan maailmanlaajuinen ilmiö tämä lokarin lahoaminen. :)
Eipä ole kiinnikerautaa, en ole siis purkanut /irroittanut listoja saati lokaria vielä. Kesemmällä sitten, toivotaan ettei lista tipu sitä ennen. :-)

Technibooksin kirja on minulla lainassa, sattui LPR:n kaupunginkirjastossa jopa moinen opus olemaan!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää aiheesta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tosiaan jossakin vaiheessa w123-lokareissa luovuttiin tuosta PVC-massan
ylen runsaasta käytöstä. Puolustuksena voisi sanoa, että lokari ei sitten
ruostunut 'koskaan' tuosta yläreuna/ saumasta, kuten yleensä käy.

Mutta alareunasta sitten meneekin. Takakulmaan kertyy hiekkaa vähitellen, joka tukkii vedenpoisto aukon - ja siitä lähtee.
Jos lokari on muuten ehjä, niin voi harkita paikkausta. Näin säästyy
vielä joksikin aikaa isommalta hommalta. Takakulma kannattaa putsata
sisäpuolelta hiekasta, koska muuten märkä hiekka hautoo kynnyskotelon päätä.

Minulla oli yhdessä autossa lokarin roiskelevyn reunakumi poispaikoiltaan, jolloin hiekkaa oli kertynyt varmaan 'puoli kiloa' :( Tästäpä oli sitten
aiheutunut parikin reikää.....

Tuo ruosteen eteneminen on merkillistä. Joskus joku kupla voi olla
muuttumaton vuosia ( ...joo - kokemusta on), ja toisinaan taas pienestä kuplasta kehittyy läpireikä muutamassa vikossa !? Taitaa olla niin, että
ilmiöön vaikuttaa se kuinka kosteassa paikassa tuo 'kupla' on.
Lokasuojan reunassa, aina märässä hiekassa, etenee nopeasti ja
sitten jossakin korin yläosassa hitaammin.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Kiitosta tiedosta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Enpä taida viitsiä paikkuuttaa enää tuota lokaria, koska esim. vilkun alla on kupla, samoin lamppujen alla olevassa pellissä (sehän kuuluu lokasuojaan) on orastavaa kuppaa. Ja kun 2 lokasuojaa maksoi hiekkapellin kanssa 79 e, niin osien osuus loppukustannuksesta ei ainakaan päätä huimaa. Tuohon tietysti lisäksi lokarin kiinnitysrauta :?: , josta kaima mainitsi. Itse en ole moisesta kuullutkaan!?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Se kiinnityspelti

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

!!! Jälkeenpäin on hyvä muokata !!! Unohtakaa tämä viesti :D

Heti alkuun täytyy todeta, etten ole asiasta ihan satavarma (muut voi tarkentaa), mutta kyseessä on tuon etulokasuojan alaosassa olevat kaksi ruuvia koriin kiinnittävä pellinpala. Palanen ilmesesti hitsataan auton runkoon. Ainakin omassa repsikan lokarissa tuo kiinnikepelti lähti irti lokarin ruuveineen kaikkineen.. jännästi ruostunut tuolta, vaikka heti ylempää pelti on vahvaa.

Sorpin vanhassa projektissahan oli kanssa ruosteongelmaa tuolla.
http://personal.inet.fi/perhe/paivarinn ... /upe2.html

Kuvasta juuri ja juuri erottaa tuon alaosan 'vaakakappaleen' jossa on kaksi reikää - Sitä tässä nyt haetaan, tiedä sitten kuinka iso pellinpala tuo tarvike oikein on..

Motonetistä löytyy seuraavanlaiset:
Etulokasuojan kiinnityspelti vasen 35-25421, 23.21€
Etulokasuojan kiinnityspelti oikea 35-25422, 23.21€

P.S. Tilasin kanssa eilen KL:lstä etulokari+helma -setin + kaikki ovi- ja koritiivisteet paitsi tuulilasin. Pääseekin paremmin tutkimaan tuota etulokarin kiinnitystä (joo hylsyssä olevat on niin kovassa kiinni, etten ole turhaa viitsinyt niitä vielä irti repiä.. ovatpahan 'suojana' kun siirrän aihion trailerilla Lahden kupeeseen.
Viimeksi muokannut Timo K., To 27.03.2003 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koneella on koneen tahti
Vieras

Re: Se kiinnityspelti

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Timo K. kirjoitti: Kuvasta juuri ja juuri erottaa tuon alaosan 'vaakakappaleen' jossa on kaksi reikää - Sitä tässä nyt haetaan, tiedä sitten kuinka iso pellinpala tuo tarvike oikein on..
Se 'vaakakappale' täyttää pyörien väliin jäävän tilan :wink:

Eli, lokasuoja kiinnitetään alareunastaan helmakotelossa oleviin reikiin.

Muistelisin tuon Motonetinkin myymän 'kiinnityspellin' olevan sisälokasuojan yläreunan...
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Se kiinnityspelti

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

M123 kirjoitti: Se 'vaakakappale' täyttää pyörien väliin jäävän tilan :wink:
Eli, lokasuoja kiinnitetään alareunastaan helmakotelossa oleviin reikiin.
Jaahas.. eli eikun helmaa hitsaamaan.. näin se homma etenee :wink:
Koneella on koneen tahti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Eli...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

hitsipilliä ja uutta peltiä voidaan tarvita sen lokarin lisäksi. Ainakin itse olen antanut kertoa itselleni muutamastakin tapauksesta, jossa W123:n lokari on näyttänyt päällepäin ehjältä, mutta ollut käytännössä alaosastaan irti -- sen taustakappaleen lahottua olemattomiin. Taustapellin korjaus on sikäli mukavaa, että paikalle voi "hitsata melkein mitä vaan", mutta risoo sekin tietty, jos sen joutuu rakentamaan ihan täysin uusiksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Ähäppäs

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Hain tuossa toissapäivänä uudet lokarit matkahuollosta ja tutkin tuota rustevauriota hieman tarkemmin. Itseasiassa helma ja se lokarin sisäpuolelle jäävä pelti (jalkatilan sivussa) ovatkin ihan kovaa tavaraa, mitänyt kevyessä pintaruosteessa ja sekin lähti teräsharjalla. Säikähdin vaan aiemmin, että nyt sieltä mureni puoliautoa kun revin ruostuneen lokarin helmaa. Ovatkin tehneet tuohon lokasuojaan tuollaisen pokkauksen kiinnityskohtaan, joka ruosteisessa yksilössä varisi maahan kiinnitysruuveineen..

Takapääkin on tarkemmin tutkittua niin hyvässä kunnossa, että sitä ihan alinta helmaosaa lukuunottamatta tyydyn vanhan fiximiseen.

On se jännää. Välillä tuntuu että koko projekti on tuhoontuomittu kun aihio näyttää ihan 'mädältä'. Parin päivän päästä kun sitä menee sitten tarkemmin tutkimaan, niin eipähän se nyt niin paskassa kunnossa ollutkaan. Mitänyt ehkä päällepäin.
Koneella on koneen tahti
Vastaa Viestiin