350 syöttöpumppu 300:seen (om603)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mese kuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 19.04.2014 09:10

350 syöttöpumppu 300:seen (om603)

Viesti Kirjoittaja mese kuski »

Eli olisin vaihtamassa S sarjan om603 3,5 litran koneesta turbon pummpua 3 litran koneeseen (om603), joka alun perin vapari, mutta turbotettu jälkeen päin.. Että käykö säädöt yms. kun yks huoltomies varoitteli semmosesta.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 350 syöttöpumppu 300:seen (om603)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mistäs aiheesta se varoitteli?

Käsittääkseni jos ässän pumppu on oikeasti vakio ni coolerin kans hieman alennetulla ahtopaineella hyvässä kunnossa oleva 3L Om603 vakiomosa kait kestää kohtuullisen hyvin kunhan jähdytin vaihdetaan ihan uuteen? Uteen alkuperäiseen KL:ltä vaikka lämpöongelmia ei olisikaan ollut ennen :wink: Näillä kulkineilla monesti on menty senverta että syylari ei ole enää hyvässä tikissä. Jos mosalämpö vähänkin nousee kun hetken komentaa ni ihan aivan ehdottomasti Uus SyylariI!!!!!!

Ja mielellään myös turbon vesipumppu kun se taitaa olla tuottavampi kuin vaparissa? Ja ihan ehdottomasti turbon termari Behr merkkinen. Kannen kestoikää ajatellen vesipumppu, termari ja syylari :thumbup: :thumbup:

Sulakkeita jos etsii ni sitten kk- laakerit ja männät...... Ja oikeastaan ensin männät. Niille kun ei öljyruuttia vaparissa monestikaan ole. Kun ja jos voimaa on tarjolla ja komentaa vähänkin pidemmänaikaa ni männät helpolla kuumuu --> lämpöleikkaa, mäntärenkaat kuumuu liikaa --> meltonee ja mosa tuhoutuu. Jos mäntä/mäntiä leikkaa oikeasti kiinni ni sit tuhoutumisen huomaa heti. Jos ei leikkaa komennuksenaikana välittömästi ni mosa alkaa huohottaa ja käymään rumasti.

Toisin sanoen vaparista puuttuu männän jäähdytys alakautta öljyllä ja sitten kk yläpuolen laakeri on erimetallia vaikka mitoitus on sama. Syylari ja vesipumppu vissiin on erit ja ainakin pakoventtiiit on erit. Niin ja voitelu on kans männäntapille erilainen alkuperin ahdetussa. Vaparin laakereissa on öljyreikä jota turbon laakerissa ei ole kun männäntapin ja laakerivoitelu on hoidettu öljyruutalla jota vapareissa ei siis monestikaan ole.

Tässä kuvatus OM606 turbon kk laakereista. Vaparin yläpuoleisessa on öljyreikä ja sit metalli on käsittääkseni samanvärinen kuin alapuolenliuskassa? Tässä yläpuolenliuska on enempi mattahopea jopa valkea? Jokatapauksessa tämä on selvästi kestävämpi kuin vaparin liuska.

Joku korjaa jos nuo em. jutut ei o oikein


Mutta harrastus kun ja jos on ni kokeile ja tämä ei ole sarkasmia.

Edit: Minkäslainen ahdin siihen oli tumpattu ja millaisilla ahtopaineilla mennään?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin