W212 ilmajousi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
m6p
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.08.2015 17:22

W212 ilmajousi

Viesti Kirjoittaja m6p »

Jokusen aikaa ollut sellainen tilanne, että päivän tai pari seisoessaan auton perä on painunut alas. Välillä on mennyt useampikin päivä ilman havaittavaa painumista. Oulun SAH:lla auto kävi 160tkm huollossa joku aika sitten, eikä vikaa siellä saatu paikannettua. En kyllä tiedä, kuinka tosissaan ovat sitä yrittäneetkään löytää.

Nyt kuitenkin kesken kesälomareissun tilanne muuttui sillä tavalla ratkaisevasti, että perä painuu oikealta puolelta huomattavasti enemmän. Käynnistäessä tietysti alkaa kompura käydä ja perä taas nousee, mutta ei aivan ylös asti ja edelleen se oikea puoli jää alemmas. Parissa tunnissa oikea puoli on aivan tontissa.

Aiemmin kun koko perä laski tasaisesti, oli arvuuteltuna, että kompurassa, tasonsäätöventtiilissä tai jossain letkussa tai jommassa kummassa ilmapalkeessa on jotain häikkää, mutta milläpä sitä paikantaa jos vuoto tapahtuu muutaman päivän aikavälillä? Nyt siis näyttäisi, että se oikean puolen ilmajousi pitäisi vaihtaa. Vai voiko asia olla mutkikkaampikin?

Sujuvasti olen todennut, että Suomessa yksi ilmajousi maksaa 260-500€/kpl ja ebaystä sen voisi hankkia parhaimmillaan n. 170 euroon. Ainoa, mikä tuottaa päänvaivaa, on osanumerointi. Miksi helvatassa samalle osalle tarjotaan liuta eri numeroita? Auto on siis 2009 käyttöönotettu w212 farkku E250 CDI (ja vaikuttaako vielä Avantgardekin?).

Voisihan tämän loman kunniaksi viedä Vehollekin arvailtavaksi, mutta ehkä minä löydän jonkun toisen suon, johon ne lomarahat saa poljettua.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 ilmajousi

Viesti Kirjoittaja simosami »

Merkkihuollot on yleensä kädettömiä Airmatic jutuissa. Rahan kerääminen onnistuu, mutta vikojen etsiminen on tuurista kiinni.

Muutaman ehdotuksen heitän.

Takana on korkeus tunnistin varret, jotka tykkää jumiutua. Niiden herkistely spray öljyllä kannattaa tehdä. Sitten voi seurata muutaman päivän tilannetta. Se, että auto jää vinoon, voisi johtua tästä.

Sitten ehdottaisin letkujen ja liittimien vaihtoa. Liittimet maksaa n5€ kpl. Ja letku muutaman euron. Eli halvempi, kuin pussit. Ainakin oma rauhoittui vasta letkujen vaihdolla. S211 pussien vaihto oli arkipäivää, mutta S212 pitäisi olla parempi.

Starissa on jotakin testi ohjelmia, mutta en ole itse kokeillut niitä.

Airmatic tykkää säädellä itseään kaiken aikaa, eikä taida nukkua kunnolla koskaan. Eli vian etsiminen perän korkeutta tarkkailemalla ei siis välttämättä onnistu
Perän korkeuden säätö systeemistä en tiedä, säätääkö se automaattisesti koko ajan. (Sinulla on ilmeisesti juuri tämä?)
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W212 ilmajousi

Viesti Kirjoittaja shade_z »

212 oikeanpuolen takaletku kiertää "varapyöräkotelon" auton alla muovien alla piilossa ja kolmestä löytynyt "hiertymä" josta vuotanut. ei tunnu varsinaisesti että olis vekki tjms vaan kuin olisi murentunut itsekseen ja sellasta säröä näkyy letkussa
m6p
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.08.2015 17:22

Re: W212 ilmajousi

Viesti Kirjoittaja m6p »

En ole vielä letkuja ehtinyt tutkimaan, mutta kiitoksia vastauksista. Pääseekö letkuun käsiksi varapyöräkotelon tuntumassa peräkontin sisäpuolelta vai pitääkö ulkopuolelta paljon muoveja raotella?

Tässä tänään useampaan liikkeeseen soittelin ja kaikki olivat "varmoja" että toisen puolen ilmapussi siellä täytyy vuotaa. Katsotaanpa nyt vielä.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 ilmajousi

Viesti Kirjoittaja simosami »

Letkut on ulkopuolella. En ole varma, jos vuotoa näkee. Ei ole vaikea vaihtaa, nosturilla onnistuu helposti. Oikean puolen letku on kontin varapyörä kotelon etupuolella, akselin päällä, osittain pohjamuovin suojassa. Vanhalla ei saa vedettyä uutta, ilman, että irroittaa kiinnikkeistään.

Sinänsä homma on niin helppo, että tunnissa tai harrastajalla 2 tunnissa homman tekee.

Pussin yläpään liitin vaatisi erikoishylsyn, jossa on letkulle halkio. Onnistuu välttävästi kiintoavaimellakin.

Kustannuksia kertyy molemmille puolin yhteensä 30€. Ja työ päälle
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Vastaa Viestiin