Kävi semmonen homma että 200D alipainepumppu meni rikki ja kuula meni jakoketjun väliin ja jako meni hampaan tai 2 pieleen, semmonen ongelma kun niitä kuulia löyty vaan 2, uskaltaakohan tuolla koneella ajella jos vaihtaa vaan tuon pumpun ja korjaa jaon? Kuuliahan pitäisi olla ainaki n20kpl?
Kattelin että ebayssä saksassa olis uus febi bilsteinin pumppu 175e +postit Saakohan jostaon nettikaupasta vielä halvemmalla?
Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
Käytettyä parempaa pumppua varmasti löytynee halvalla...aivan toimivia kapistuksia....liukulaakerilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
Mielestäni niitä kuulia ei ole niin paljoa. 6 tai 7:kö olis / laakeri eli alun toistakymmentä niitä on.
Ne kuulat on niin pieniä että niinköhän ne sais jaon pieleen? Jos jako pomppaa ajossa niin uskoisin että sen kyllä taatusti huomaa heti? Sulla kävi ilmeisesti näin ja siksi auoit alipainepumpun pois? Vaiko tuli pikkuhiljaa ihan muita oireita ja siks auoit? Puuttuiko pumpusta isompia osia?
Ne kuulia laakerikoolissa pitävät renkaat sensijaan ovat isompia mutta nekin yleensä hajoaa pieniin palasin ennen kun kuulat irtoaa alakertaan. Kuulat ovat öljypohjassa ja magneetilla ne vois saaja sieltä ongittua pois jos eivät ole tullu aiemmissa ö-vaihdoissa pois?
Olen itte miettiny niin että kun näistä ketjujakin on menny poikki niin se tapahtuu niin että ketju on vaihdettu uuteen ja litospalan niittaus on tehty "väärin". Ketju katkeaa siitä liitospalan kohdalta. Sit kun konetta auotaan nin huomataan että alipainepumpusta puuttuu kuulia ja ketjun katkeaminen pistetään kuulien syyksi vaikka pumppu on hajonnu aikoja sitten eikä ole ollenkaan syy ketjun katkeamiseen?
Omassakin oli alipainepumppu rikki mutta mitään ääntä se ei pitäny. Huomattiin sattumalta kun konetta auottiin siltä osastolta. Kuuliakin oli tullu pois meinaan niitä ei löytyny mistään kun sittemmin ö-pohjakin otettiin irti. Vain ne kuulia erillään pitävän renkaan palaset löyty ja niistäkään ei kaikkia. Olivat tullu aiemmin ö-vaihdoissa pois.
Ainoa isompi riski tuossa on se että niitä kuulia erilläänpitävän renkaan osia joutuu ö-pumpun sihtiin ja kun aikansa siellä ovat ni hakkaavat sihtiin reiän ja pala menee ö-pumpun väliin sillä seurauksella että ö-pumpun ketju voi mennä poikki. Omassakin niitä paloja oli siellä ö-pumpun imuputken "sihtikammiossa" mutta itse sihti oli ehjä.
Edit: Miten päädyi siihen että jako on pielessä? Paljo ajettu ketju venyy yllättävästi ja saattaa erehdyttää luulemaan jaon olevan pielessä?
Tässä kuvia 4matikin alakerrasta:
Ne kuulat on niin pieniä että niinköhän ne sais jaon pieleen? Jos jako pomppaa ajossa niin uskoisin että sen kyllä taatusti huomaa heti? Sulla kävi ilmeisesti näin ja siksi auoit alipainepumpun pois? Vaiko tuli pikkuhiljaa ihan muita oireita ja siks auoit? Puuttuiko pumpusta isompia osia?
Ne kuulia laakerikoolissa pitävät renkaat sensijaan ovat isompia mutta nekin yleensä hajoaa pieniin palasin ennen kun kuulat irtoaa alakertaan. Kuulat ovat öljypohjassa ja magneetilla ne vois saaja sieltä ongittua pois jos eivät ole tullu aiemmissa ö-vaihdoissa pois?
Olen itte miettiny niin että kun näistä ketjujakin on menny poikki niin se tapahtuu niin että ketju on vaihdettu uuteen ja litospalan niittaus on tehty "väärin". Ketju katkeaa siitä liitospalan kohdalta. Sit kun konetta auotaan nin huomataan että alipainepumpusta puuttuu kuulia ja ketjun katkeaminen pistetään kuulien syyksi vaikka pumppu on hajonnu aikoja sitten eikä ole ollenkaan syy ketjun katkeamiseen?
Omassakin oli alipainepumppu rikki mutta mitään ääntä se ei pitäny. Huomattiin sattumalta kun konetta auottiin siltä osastolta. Kuuliakin oli tullu pois meinaan niitä ei löytyny mistään kun sittemmin ö-pohjakin otettiin irti. Vain ne kuulia erillään pitävän renkaan palaset löyty ja niistäkään ei kaikkia. Olivat tullu aiemmin ö-vaihdoissa pois.
Ainoa isompi riski tuossa on se että niitä kuulia erilläänpitävän renkaan osia joutuu ö-pumpun sihtiin ja kun aikansa siellä ovat ni hakkaavat sihtiin reiän ja pala menee ö-pumpun väliin sillä seurauksella että ö-pumpun ketju voi mennä poikki. Omassakin niitä paloja oli siellä ö-pumpun imuputken "sihtikammiossa" mutta itse sihti oli ehjä.
Edit: Miten päädyi siihen että jako on pielessä? Paljo ajettu ketju venyy yllättävästi ja saattaa erehdyttää luulemaan jaon olevan pielessä?
Tässä kuvia 4matikin alakerrasta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
Kävi tosiaan niin että olin osahakureissulla ja silloin tapahtui, alkoi käymään karkeesti ja koko ajan tuli mustaa savua, luulin aluksi että suutin olis vaan jäänyt auki ja ajoin n200km takaisin kotiin..Rupesin vaihtelemaan koneen tiivisteitä ja huomasin että ketku oli lyönyt siihen alumiiniseen koppaan murtuman koska sen ketjun alla on semmonen pidike joka estää ketjua tippumasta hampaalta. Ja ketjuhan ei oo mahtunut sieltä välistä kun se kuula on sinne päässyt.. Ketju on vaihdetttu 2.5 vuotta sitte joten en usko että se olis ainakaan ajamalla venyny. Ruiskutus ennakko näytti 3-4astetta ennen ykk ja nokkaakselikin näyttäis olevan vähä edellä mites semmonen voi olla ees mahollista ? Öljypohjassa ei ollut kun nuo 2 kuulaa ja samanlaisia muovinpalasia kun sinulla, öljynmukana ei mielestäni tullut yhtään. Täytyy tarkistaa tuo sihti! Vähän tää on epäselvä homma mutta täytyy nyt ainaki toi ruiskutus ennakko ja jako saada kohilleen,
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
Löysäsin ketjunkirisrimen ja pyöräytin kampuralta yhden hampaan verran jakoa taakseppäin, nyt ruiskutus 15 astetta jälkeen ykk, ja nokan merkki kohdallaan kannessa kampuran ollessa 0 ykk asennossa. 

w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
No hyvä että tuolla selvisi. Ilmeisesti sit kuitenkin kuula voi jäädä silleen että se voi rikkoa ketjunkin kun kerta ketjun voi hyppyyttää? Ne kuulathan oli ainakin omassa niin pieni että ne sopi ketjun reijistä läpi vai onko niitä alipainepumpun laakereita isommillakin kuulilla varustettuna?
No mutta jokatapauksessa tuo sulla tapahtunut juttu tosiaan tarkoittaa sitä ettei mun päätelmät ketjunkatkeamisista ole oikein.
Niin eihän siitä alipainepumpusta puuttunut mitään muita isompia osia?
Tässä ehjä sellainen jonkamallinen sulla oli paikoillaan ja rikki? Näyttääkö samalle mikä sulla oli?
No mutta jokatapauksessa tuo sulla tapahtunut juttu tosiaan tarkoittaa sitä ettei mun päätelmät ketjunkatkeamisista ole oikein.
Niin eihän siitä alipainepumpusta puuttunut mitään muita isompia osia?
Tässä ehjä sellainen jonkamallinen sulla oli paikoillaan ja rikki? Näyttääkö samalle mikä sulla oli?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
Minä ostin pari vuotta sitten moottorivikikasen 300 turbofarkun.
Kone oli leikannut kiinni.
Avattuani moottorin. Öljypumpun ratas kahdessa osassa. Kulia llyty öljypumpun kotelosta muistaakseni 4 öljypumpysta kaksi jokunen öljypohjasta. Tähän terösverkkoon oli tullut reikä josta kuukat oli mahtunut läpi.
Kiertokanket ja laakeripukit siniset.
En ole köynyt koneistamossa kysymässä tuomioo, saako osista enään mitään.
Kone oli leikannut kiinni.
Avattuani moottorin. Öljypumpun ratas kahdessa osassa. Kulia llyty öljypumpun kotelosta muistaakseni 4 öljypumpysta kaksi jokunen öljypohjasta. Tähän terösverkkoon oli tullut reikä josta kuukat oli mahtunut läpi.
Kiertokanket ja laakeripukit siniset.
En ole köynyt koneistamossa kysymässä tuomioo, saako osista enään mitään.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Re: Alipainepumppu meni rikki, kuulat hukassa
Kuulien halkaisia oli 5mm, ei siitä pumpusta muuta ollut kun nuo laakerit mennyt kokonaan rikki. Vähän kyllä mietityttää missä ne loput voisi olla kun ei sihdissäkään ollut mitään ja luulisi kuulien tippuvankin sieltä pois kun imua ei ole... Samanlainen pumppu tuo on, tilasin saksasta bilsteinin pumpun toivottavasti siinä on liukulaakerit niin ei satu toistakertaa samanlaista tilannetta.
Tuo teräsverkko on kyllä aika vahvan oloinen mutta kai se pettää kun tarpeeks kauan siihen joku pieniosa hakkaa, täytyy seuraavalla öljynvaihto kerralla valuttaa öljyt alakautta pois jos niitä kuulia sattuisi tulemaan pois.
Tuo teräsverkko on kyllä aika vahvan oloinen mutta kai se pettää kun tarpeeks kauan siihen joku pieniosa hakkaa, täytyy seuraavalla öljynvaihto kerralla valuttaa öljyt alakautta pois jos niitä kuulia sattuisi tulemaan pois.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel