Kivaahan se on mittailla, mutta jousissa on pituuden lisäksi tärkeää myös jousivakio eli minkä voiman jousi tarvitsee puristuakseen kokoon tietyn matkan. Pienemmän maavaran alustassa on lyhemmät ja jäykemmät jouset. Painavampi auto vaatii jäykemmät jouset. Virallinen mittaustapa on mitata korin korkeus maasta, taisi olla juurikin tuosta lokarin reunasta.
Esimerkiksi W203-koriin on 15 erilaista etujousta keulan painon ja alustan korkeuden (normaali/sport/korotettu maavara) mukaan (ja 4-maticiin vielä 4 lisää). Paino lasketaan varusteiden mukaan. Merkkiliikkeessä yleensä osataan laskea nämä oikein ja lisäksi tarkistaa vanhoista jousista maalitäplillä merkityt värikoodit (samallahan niistä olisi voinuti tarkistaa onko ne oikeasti poikki vai muka poikki?)
Uudet jouset on tietysti korkeammat kun vanhat ja painuneet, varsinkin jos puolet jousista on ollut poikki. Jos haluaa matalammat, sellaiset toiveet pitäisi jousia tilattaessa lausua ääneen.
Jos epäilyttää, ota rungon numero ylös ja kurkista niistä uusista jousista värimerkinnät. Sitten EPC-varaosakortisto auki ja rungon numeron perusteella tarkistat lisävarustekoodit. Lisävarustekoodien perusteella lasket painopisteet. Pisteiden ja alustan varustekoodin perusteella katsot jousien varaosanumeron. Varaoasanumeron kohdalta tarkistat jousien värikoodin ja vertaat autossa oleviin. Jos tulos on sama, katsot peiliin, muussa tapauksessa takaisin korjaamolle.
Koodi: Valitse kaikki
TABELLE VORDERFEDER
===========================
SUMME DER PUNKTE
NORMALE SPORTFWERK GR.BODENFREIH. VORDERFEDER FEDERUNG 486/486+494 482/494/
-185 +949/203.065 203 321 38 04
186-194 -185 203 321 39 04
195-204 186-194 203 321 40 04
205-213 195-204 203 321 41 04
214-224 205-213 203 321 42 04
225-235 214-224 203 321 43 04
236-250 225-250 203 321 44 04
-189 203 321 46 04
190-198 203 321 47 04
199-206 203 321 48 04
207-216 203 321 49 04
217-227 203 321 50 04
228-238 203 321 51 04
239-250 203 321 52 04