Kevään korvalla ilmeni tarve tapään jarrukilpien uusintaan. Olivat muuttumassa takaisin malmiksi. Kirjoittelin tuonne laakerinvaihto lankaan, mutta kun tämä hommeli lähtikin lapasesta niin tarinoidaanpa tänne omaa saagaa.
Ennen mitään toimia varsinaiseen autoon, hankin uudet takanavat/olkatuet. Niistä sain ehjät jarrukilvet ja aloin jo kunnostamaan itse olkatukia, mutta narinahelan pois prässääminen tuhosi ne. Sitten hankin uudet käytetyt ja taas painettiin laakereita pihalle.
Laakerit tulivat pois osina ja jälkimmäisissä myös ulkokoolin lukitseva "seger" oli muuttunut yhdeksi olkatuen kanssa. Eli ensin painoin navan ulos olkatuesta ja laakerin sisäkooli tuli mukana. Tämän jälkeen liuoteltiin ja naputeltiin lukitus-seger pois ja painettiin ulkokooli ulos olkatuesta. Tähän tarvittiin voimaa sellaiset >6000kg pähimmillaan. Oli kireessä. Pilalle menneet nöyrtyvät 5000kg, ja ne saivatkin pikkuisen lämpöä. Sisäkoolit lähtivät navoista kohtuu kesysti prässissä painaen.
Kehtaan väittää, että olkatuet kiinni autossa homma on haastava.
Hankittuja napoja sai muuten naputella, liuotella ja lämmitellä, ennen kuin kaikki mukana tulleet ABS-anturit ja tukivaren pätkät oli saatu pois. Jarrulevyt ihan hiton jumissa. Mukana seuranneet käsijarrun osat lähtivät naulatehtaalle ja olivatkin jokseenkin valmiita.
Puretut olkatuet, navat ja jarrukilvet hiekkapuhallettiin ja maalattiin kilikali menetelmällä.
Uudet laakerit painettiin ensin olkatukeen ja sitten laakerin sisäkoolista painaen napa pohjaan. Segeri pitää tietty laittaa ennen napaa, kuten muös jarrukilpi.
Uudet narinahelat tunkattiin paikoilleen olkatukiin. Tässä oli taas keskittymisen paikka ja kumia varoen ne saatiin samoille asennoille kuin aikaisemmat.
Uudet käsijarru osat asentelin myös "hölpälleen" jättäen kuitenkin jarrukenkiä levittävän nivelen vielä asentamatta. Tämä on hiukan epäselvää onko tästä hyötyä ja saanko sen linkun asennettua paikoilleen kenkiä irroittamatta. Se jää nähtäväksi.
Lopputuloksena kuitenkin siistit ja puhtaat navat odottamassa asentamista. Nyt oltiin sitten juhannuksessa.
Tänään iltapaivällä alkoi sitten takapään purkaminen => laitetaan sitten kaikki kuntoon.
W202 takapää on saatanasta




Jarrulevyt ihan jumissa, vaikka ovat parivuotta sitten uusittu. Jarrusatulat irtosivat jokseenkin normaalisti ja ne ripustettiin roikkumaan jarruletkun kannattimiin.
Jouset ja iskarit lähtivät jokseenkn normaalisti, huomioiden sen, että MB-jousipuristimella ei tee mitään takajousissa. Hallitunkilla keventänen ja pullotunkilla auttaen jouset saa kyllä pois. Toisessa käytin apuna MB-puristinta. Irroitin ensin sisemmät alatukivarren pultit ja siitä tunkki vapauttaen jousi hallitusti pihalle. Samalla metodilla ne jouset talvellakin vaihdettiin.
Sitten se helvetti alkoi. Ulompia alatukivarren pultteja ei saatana auki millään. Tuskaisen ruhjomisen jälkeen toinen ja sitten toisesta meni kanta pyöreäksi. Fiilaten ja höyläten pienempi hylsy ja itkunsekaisen tuherruksen jälkeen pulttimopolla päristellen ja metrin varrella vääntäen se kirskuen avautui => saatana mitä hommaa.
Sitten yritin saada taas jarrulevyjä pois => ei toivoakaan (huomenna ulosvetimen kanssa uutta yritystä)
Miten pimpissä ne tukivarsien pultit ja mutterit voi olla niin anaalisti kaikenlaisten syvennysten ja peltireunojen takana? Ei jumalauta mitään pitempää saa mihinkään ja kaikki avaimet kantaa jostain?? Aivan järjetöntä puuhaa. Sivusta päin ei kiintoavaimella saa koko pinnasta otetta ja hylsyn jos saa laitettua niin sitten ei saa räikkää sopimaan. Piippuavain sopii jollekin puolelle, mutta vastaan ei saa pidettyä juuri millään.
Eihän tässä muuten, mutta ne pultit ja mutterit ON JUMISSA ja ruosteessa. Oikealta puolelta sain kaksi tukivartta pois ja navasta avattua kaikki muut, mutta rungossa olevat liitokset ei antautunut.
Sitten yritin taas saada jarrulevyjä pois => ei toivoakaan.
Päätin, että niitä sisempiä tukivarren liitoksia en edes yritä avata auton alla, kun se takakelkka sieltä tipahtaa (toivottavasti) jossain vaiheessa. Tulevat sitten mukana.
Mutta ne jarrulevyt pitää saada ulos, jotta saan käsijarrun vaijerit irti. Penkin alta sainkin nuo koukuista pois lähes itsestään.
Tästä jatkuu sitten huomenna työpäivänjälkeen, jos luoja suo ja vaimo sallii.