OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
S202 on asian ytimessä.
Kaupalliset matalapuristeiset dieselit juontavat juurensa ekonomisteista ja viherpiipertäjistä.
Kaupalliset matalapuristeiset dieselit juontavat juurensa ekonomisteista ja viherpiipertäjistä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Paljonkohan näissä ST:isä mahtaa olla huippupaineet?
Veikkaisin että niistä aiheutuu vähintään 3-kertainen voima verrattuna edestakasista kiihtyvyysvoimista syntyviin?
Veikkaisin että niistä aiheutuu vähintään 3-kertainen voima verrattuna edestakasista kiihtyvyysvoimista syntyviin?
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
7000 kiertävässä moottorissa mäntä vaihtaa suuntaa 233 kertaa sekunnissa. Se on melkoista repimistä se.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Uskompa vain ettei sitä cr mottia tarvis kierrättää sitä 7000rpm jos sais moottoriin täyden rähinän päälle jo 2500rpm. Eli meinaatteko ettei puristuspaineitten lasku muuta mitenkään moottorin kestävyyttä
tai dieselin palaminen ei olisi tehokkaampaa kun se saadaan yli 1000bar paineella suihkutettua hienona sumuna sylinteriin?tai cr vs esikammio moottorien lämmöntuotoista puhumattakaan.siinä tapauksessa olen ollut todella väärässä. 


Viimeksi muokannut masa201, Su 14.09.2014 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Kyllä se puristusuhteen laskeminen pienentää huippupaineita
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
No eikö sitä voimaa tehdä sillä palamistapahtuman tuottamalla paineella? Miks sitä pitäis yrittää pienentää puristussuhdetta laskemalla? Tehohan on vääntö x kierrosnopeus eli kierroksia lisäämällä saisi tehoa ilman hirveitä vääntöjä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Tuohon puristuspaineen nousuun ahtopaineella ja lämmön nousuun löytyy laskukaavat jos vittii googlettaa. Pienempi puristus =Vähempi lämpöä ja sitäkautta moottorin kestävyys paranee.ja on sitä tullu puotettua normi esikammio moottorin puristuksia että on saatu pysyyn rojut moottorin sisällä ei vaan ole ollut tähte sen auton keulassa. Kyllähän nämä 60x moottorit on viritys potentiaalin puolesta paraimpia esikammio d motteja mitä on tullu roplattua.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Puristuspaine tai sen aiheuttama lämpö ei varmaan mitenkään ongelmallinen ole verrattuna palopaineeseen (huippupaineen laskemisen kaavat onkin hieman googlettamista vaikeampia, anturi oikeastaan ainoa keino tietää varmaksi), mutta niin kauan kun kansipahvi kestää, niin kannattaa varmaan keskittyä johonkin muuhun osa-alueeseen. Ei kuitenkaan ole kallis vika ilmetessään. Pyörivien massojen kohdalla vähän eri juttu. Ei ihan kansipahvin hinnalla/vaivalla korjaannu, kun moottori löytää kipurajansa... Isku ei meisselissä mikään pitkä ole, mutta ne romujen painot...
Ja kyllä Masa olet oikeassa sen CR-koneen monien etujen puolesta, mutta koetappa löytää CR-kone, joka kestää sen ~250hv/L yhtään sen paremmin kuin tämä kivikautinen OM606. Ikävä kyllä nuo moottorit on enimmäkseen tietokonenörttien suunnittelemia ja suunnittelun ohjaavina tekijöinä on ollut valmistamisen edullisuus ja päästöt. Se täyden rähinän päälle saaminen ei niinkään johdu ruiskutustavasta, vaan vanhan liiton ahtimista, mitä näissä ST-rakennelmissa yleensä käytetään. Kyllä esikammion saa rähisemään jo paljon alta 2500rpm, mutta silloin tullaan taas palopaineongelmiin ja voimansiirtomurheisiin. Ongelma on ihan sama CR-motissa, mutta siinä on helppo rajoittaa maksimivääntöjä ruiskutuksen tarkalla säädöllä. Yksi tuollainen tarvittaessa 7500rpm kiertävä sähköisesti ohjattava rivipumppu on tehty jo vuosia sitten, joten kaipa sellaisen osaavat tehdä toisenkin, jos alaväännöt nousevat 606 vireissä ongelmaksi.
Ja kyllä Masa olet oikeassa sen CR-koneen monien etujen puolesta, mutta koetappa löytää CR-kone, joka kestää sen ~250hv/L yhtään sen paremmin kuin tämä kivikautinen OM606. Ikävä kyllä nuo moottorit on enimmäkseen tietokonenörttien suunnittelemia ja suunnittelun ohjaavina tekijöinä on ollut valmistamisen edullisuus ja päästöt. Se täyden rähinän päälle saaminen ei niinkään johdu ruiskutustavasta, vaan vanhan liiton ahtimista, mitä näissä ST-rakennelmissa yleensä käytetään. Kyllä esikammion saa rähisemään jo paljon alta 2500rpm, mutta silloin tullaan taas palopaineongelmiin ja voimansiirtomurheisiin. Ongelma on ihan sama CR-motissa, mutta siinä on helppo rajoittaa maksimivääntöjä ruiskutuksen tarkalla säädöllä. Yksi tuollainen tarvittaessa 7500rpm kiertävä sähköisesti ohjattava rivipumppu on tehty jo vuosia sitten, joten kaipa sellaisen osaavat tehdä toisenkin, jos alaväännöt nousevat 606 vireissä ongelmaksi.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Sehän tässä oli pointtina että olis koittanut rakentaa sellasta cr konetta ei vaan ole se lompakko vieläkään tarpeeksi paksu
mutta nuo puristuspaineitten lasku oli lääke melkeen 10v sitten toiseen mosaan leikkuutin kuparista vahvemman tiivisteen ja toiseen mosaan pyyhkäsin sorvissa männän lakiista palat pois ja ylemmän männänrenkaan yläpuolelta mäntää pikkasen harvemmaksi.tähän toiseen ei voinut tehdä tiivistettä taikka liekkirenkaita esikammioiden takia. Kesti moottorit huomattavasti paremmin ennakoita ja paineita. 


värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Nostellaan aiheitta, eli onko nyt niin että ohjelmalla ei saa kierroksia nostettua? Om605 kaipailee lisää vetäviä, mynä 7mm hx40 ja penkki tarjosi vain 360/580@4300, josta alkaa rajoittaa syöttöä. Tuleeko mekaaninen pumppu järkevimmäksi vaihtoehdoksi?
sais vetää jonnekkin 5500rpm ennen ku pudottaa yhtään soppaa.

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Kyllä se pitäisi onnistua, mutta ei kyllä yhtään enempää.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
No nyt onnistuu kuka tilaa ekana:
http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=6975" onclick="window.open(this.href);return false;
speksit:
https://controls.is/dsl1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ja kauppa:
https://controls.is/shop/dsl1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=6975" onclick="window.open(this.href);return false;
speksit:
https://controls.is/dsl1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ja kauppa:
https://controls.is/shop/dsl1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Onko kukaan tilannut/asentanut tuota boxia. Itsellä yksi 606 mynä pumpulla veneessä ja toinen projektimoottori tallissa.. Joten kiinnostaa saako tuolla ohjattua sähköpumppua 7mm suuttimilla. Ilmeisesti tarvitsee ainakin kaasupolkimen potikan? Vai tarvitaanko muita bokseja?
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Ei tietoa onko kukaan suomessa tuota tilannut, mutta onnistuu sähköpumpun ohjaus ihan sama millä elementeillä. Juu potikan tietysti tarvii eihän boksi muuten tiedä paljonko polttoainetta pitää ruiskuttaa ja turbo koneessa map anturi jos haluaa ahdonalaisen syötön säätää kunnolla kohdilleen. Ei vaadi muita bokseja.sikryj kirjoitti:Onko kukaan tilannut/asentanut tuota boxia. Itsellä yksi 606 mynä pumpulla veneessä ja toinen projektimoottori tallissa.. Joten kiinnostaa saako tuolla ohjattua sähköpumppua 7mm suuttimilla. Ilmeisesti tarvitsee ainakin kaasupolkimen potikan? Vai tarvitaanko muita bokseja?
Edit:
Tuossa vielä manuska:
https://controls.is/manuals/dsl1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Löytyykö, mahdollisesti vastaavaa "Suomi" boxia?